Jump to content

Utslag i nacke/hårbotten

Guest

Recommended Posts

Jag har fått utslag i nacken och hårbottnen i nacken. Det kliar som bara den vilket gett röda små bölder. Nu när jag kliar gör det riktigt ont, svider och brinnande känsla.

Försökte googla på det och fick fram denna tråd http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7141aab9cb4622330579a2-eksem-orsakad-av-lchf

Det låter oroande. Kan inte tänka mig att det bara beror på LCHF men kanske något på LCHF? Eller beror det på mitt schampo/balsam? Kör balsammetoden och har väl gjort ett tag och det har kommit ganska nyligen. Bytte balsam för ganska länge sedan så ändå skeptisk till att det skulle vara det. Har dock haft problem med torr hårbotten "mjäll" länge. Det har dock inget med det i nacken att göra.

Allergi eller överkänslig mot något? Hur tar jag reda på vad?

Försöker komma på om jag har ätit något annorlunda. I förrgår åt jag en ej ekologisk banan (köper alltid ekobananer annars men denna köpte ej jag). Jag gjorde bananpannkaka av den dvs. 1 banan och 2 ägg. Serverade med grädde. Händer att jag äter nån frukt i veckan sista tiden men bananen var oplanerad. Fast kan det verkligen vara den? Inte säker exakt när det började klia.

Ägg som de nämner i tråden har jag ju ätit i evigheter så känns osannolikt. Fast jag vet ju inte. Ätit en hel del ägg på sista tiden i diverse former. Äter ju mejerier också dock fast kan nog inte påstå att jag äter överdrivet med mejerier bortsett från smör. Visst blir det en del grädde men inget överdrivet och främst i matlagning.

Hittade denna tråden också härifrån 

Fan vad skumt. Får många söksvar med LCHF så det är knappast bananens fel (aldrig reagerat på banan tidigare även om eko och jag åt en hel del banan som vegan för något år sedan). Måste man köra uteslutningsmetoden eller kan man kolla upp allergier för få svart på vitt? Har någon här haft samma problem och löst problemet? Hur löste ni isåfall problemet?

Smorde in nacken och lite av hårbottnen i nacken med kokosolja. Känns som det lugnat ner kliandet lite. Fast det är knappast en lösning. Sköljde håret med enbart vatten tidigare idag och eftersköljde med äppelcidervinäger (ska återställa PH-balansen) och det hjälpte till en början. Kliandet kom dock tillbaka efter att jag hade varit och motionerat i skogen...

4 timmar sedan, Peter B sade:

Har du läst den här artikeln om Keto Rash? :)

https://www.dietdoctor.com/keto-rash-people-itch-low-carb

Läste uttrycket nånstans men läste inte mer om det. Läste texten du länkade nu.

Fast om det är "keto rash" så måste jag ju vara i ketos. Kan jag verkligen vara i ketos trots att jag åt en banan för 2-3 dagar sedan? I övrigt ätit ganska strikt tror jag men har svårt att bedöma huruvida jag är i ketos eller ej. Oavsett så borde en banan ju gjort att jag hamnade ur ketos? Kan man snabbt gå in i ketos igen efter ätit en frukt och hur snabbt snackar vi?

Kom på jag åt lite rotfruktschips i torsdags också. Ingen större mängd men ändå. Måste ju påverka ev. ketos?!

Jag tycker det kliar lite då och då men jag märkte absolut att det började klia igen efter att jag hade motionerat. Duschade och tog senare kokosolja och så lugnande det ner sig. Får se när det börjar klia igen.

Edited by Guest

Jag tycker att det verkar ganska troligt att du är i ketos och har en keto rash :)

Du kan verifiera det genom att äta en stor pastamåltid med tårta till efterrätt då lär utslagen försvinna snabbt om det är keto rash. ;) 

Kan det vara någon form av histaminreaktion som gett ketosutslag? Anna Hallén menar att det kan hjälpa att äta mer magnesium och C-vitamin, i form av nötter och C-vitaminrika grönsaker. http://www.annahallen.se/histaminer  Även allergimedicin i form av antihistaminer (receptfritt på apotek) kan hjälpa. Räcker det inte med grönsaker och nötter, så testa kosttillskott i form av magnesium och/eller C-vitamin. 

4 timmar sedan, Peter B sade:

Jag tycker att det verkar ganska troligt att du är i ketos och har en keto rash :)

Du kan verifiera det genom att äta en stor pastamåltid med tårta till efterrätt då lär utslagen försvinna snabbt om det är keto rash. ;) 

Ändå jättekonstigt. Ätit strikt bortsett från 1 banan i tisdag eller onsdags, lite rotfruktschips i torsdags och sen åt jag faktiskt så sent som igår en handfull kanderade mandlar (blev även en handfull cashew nån dag). Verkligen inga mängder och jag satt nog och åt respektive sak utspritt över några timmar. Banan delade jag upp i två delar och åt med många timmars mellanrum (åt ihop med vispgrädde också). Rotfruktschipsen liksom de kanderade mandlarna satt jag också och knaprade på över några timmar. Fast det är ju häftigt om jag kan vara i ketos trots detta.

Skulle jag göra något sådant test skulle jag nog hellre äta potatis och frukt. Undviker numera mjölmat till varje pris och just tårta är dessutom väldigt triggande beroende på vad för tårta vi snackar om (gillar bara smörgåstårta, glasstårta, marängtårta osv.). Prinsesstårta och liknande är ju vidrigt.

Det kliar inte för jävligt just nu så ger det lite mer tid. Om det kommer tillbaka eller blir värre så får jag väl äta lite potatis för det känns minst sämst och triggar inte samtidigt som det är gott.

1 timme sedan, ArneAnka sade:

Du är inte allergisk mot tvättmedel/sköljmedel om du har använt mössa? 

Använder aldrig mössa och vi har inte bytt tvättmedel/sköljmedel.

1 timme sedan, Petra183 sade:

Kan det vara någon form av histaminreaktion som gett ketosutslag? Anna Hallén menar att det kan hjälpa att äta mer magnesium och C-vitamin, i form av nötter och C-vitaminrika grönsaker. http://www.annahallen.se/histaminer  Även allergimedicin i form av antihistaminer (receptfritt på apotek) kan hjälpa. Räcker det inte med grönsaker och nötter, så testa kosttillskott i form av magnesium och/eller C-vitamin. 

Hm, jag tar ett kosttillskott för kvinnor men vet att pappa har en burk magnesiumtabletter. Kan ev. ta en sån också.

Vet inte om jag kommit ur ketos eller om det är magnesiumtabletterna. Oavsett har klådan så gott som upphört. Märkte idag när jag pillade mig i naken att jag fick en pytteliten skorpa på fingertoppen. Det betyder ju att jag låtit bli att klia mer (skorpor = läker). Underbart om det är tabletterna och inte ketosen för då vet jag hur jag ska tackla det senare utan att behöva gå ur ketos.

Tack så mycket för era tips och förslag. :)