Jump to content

Ketos och ketostickor

Angelico

Recommended Posts

Har lite funderingar på ketos och ketostickor som man mäter ketoner i urin med.

Har läst här massor om det men varit måttligt intresserad så det har liksom bara passerat förbi. Nu hittar jag såklart inte just det jag söker :).

Ni som har erfarenhet får hemskt gärna förklara för en oinvigd.

Men, jag har mätt tre dagar nu morgon ,  em och kväll. Stickorna har blivit mörkt lila varje gång utom igår em då den blev rosa. Jag har mätt utifrån olika omständigheter som efter kaffe och pressad citron, fastande, efter arbetsdag med ätande och flera koppar kaffe, efter träning och alltid fått samma resultat.

Nu mätte jag efter tung träning, kaffe, BCAA, och då blev stickan gul. Hur kan man tolka detta? Är det BCAA som gör att ketonerna försvinner? Eller är det att det gått några dagar nu och det då inte syns så mkt resultat längre i urinen, har för mig att jag läst att det är så det blir efter några dagar i ketos?

Jag äter mkt strikt fakir just nu så förutom BCAA och kaffe finns det inte något i kosten som kan störa vad jag vet.

Kul om någon har lite synpunkter på detta. 

PS Jag vet redan att ketostickorna inte säger så mycket och mest är en nybörjargrej, så behöver ingen info om det ;) 

• Like 2

Jaha ja, det har jag inte tänkt på. Har läst bla annat Martina skriva att tung träning kan göra att man kommer in i ketos. Men då menar man kanske efter några timmar och att man som du skriver ketosen dras ner en stund efter att pass.

Men hur är det med urinketonerna över tid? Har man dem bara de första dagarna i ketos eller finns det kvar senare också?

• Like 1

Träning kan både öka och minska ketoner. I ditt fall gissar jag dock att det kan vara BCAA. Beror lite på hur mycket du tar. BCAA lurar ju kroppen att du äter protein och tror den det kommer mycket protein slår den på nedbrytningen av protein och omvandlar det till glukos. Det är detta som gör att det kan minska ketosen. Har sett detta med både blodmätare (BHB) och luft (AcAc via aceton). När det gäller stickor finns lite fler felkällor. Tex att du druckit mycket vatten vilket späder ut ketonerna i urinen 

• Like 4

Tack för svar Biochemisten! Jag har fått samma resultat efter fler mätningar nu efter BCAA och tungt styrkepass. Sen efter fet lunch är stickan lila. 

Frågan är, hur mkt påverkar detta ketosen och borde jag avstå BCAA eller kan man komplettera något för att inte få denna effekt?

Kan du förklara vad du menar med sabba neurosmittorerna? Det låter oroande tycker jag, så du menar att BCAA är ohälsosamt då eller?

Jag vill inte använda vassleprotein och liknande produkter från mjölk så det är inget alternativ. Mår inte alls bra av dem och har dessutom fått bieffekter av att använda det.

Så om BCAA inte är så bra funderar jag på att köra utan aminosyra/protein tillskott. Vad tror du om det? Jag tränar tung styrka 4 ggr i veckan sedan lång tid och har hyfsad muskelmassa utifrån min kropp och mina förutsättningar (kvinna, 163 lång väger 54, fett% ca 14). Skulle jag kunna köra vidare utan tillskott med fortsatt bra resultat och utan muskeltapp?

Ja, jag anser nog att den var värd sin tid även om Stephanie svävade ut ibland.:D Tror att intervjun på engelska är kortare. Jag lyssnade på den där Anna S sammanfattade på svenska.  Stephanie pratar väldigt mycket och jag hade ibland svårt att hänga med. Men du kanske kan snabbspola i intervjun  ibland!? En annan ide kanske kan vara att kolla på youtube, där hon har en massa material.:)

• Like 2

Ja jag har nog sett de flesta av youtube klippen av henne om ketos och adaptering. Tycker hon har massor av kunskap men orkar inte titta på när hon hoppar runt och dansar samt tröttnar ofta när hon tappar tråden och börjar förmana om sånt som hon redan sagt. Synd att hon inte kan fokusera mer på ämnet och hålla sig kort. Gäller de flesta videobloggar tyvärr.

• Like 1

On 3/23/2017 at 5:25 PM, Angelico said:

Biochemisten , har du någon kommentar på min fråga ovan angåendee BCAA och neurosmittorerna och alternatv till tillskotten? Vill gärna höra mer om hur du menar och. Vad du skulle föreslå!

BCAA använde samma transportör över cellmembranet som tryptofan och tyrosin. Detta gör att om du tar rend BCAA tränger det undan tryptofan och tyrosin. Problemet med detta är att tryptofan används för att göra serotonin och tyrosin till dopamin. De två stora grupperna av antidepressiva läkemedel som finns gör det omvända. Dvs ökar mängden serotonin resp dopamin. Det betyder att BCAA egentligen är en anti-antidepressivt (dvs depressivt) substans. Tar man det på kvällen blir denna effekten mer påtaglig. Lika så om man tar det utan något annat protein samtidigt. 

Som en bonus minskar muskeltillväxten dessutom då tryptofanbrist i muskelcellen hindrar proteinsyntesen (20 aminosyror används för detta, om en saknas blir det inga muskler gjorda). Nu kanske du undrar varför alla säger det är anabolt? Jo, om kontrollgruppen äter en piggelin så visst kan man mäta en anabol effekt jämfört med detta. Men om du jämför det mot protein har det inte i närheten samma effekt. Och tillsätter man mer BCAA till protein minskar proteinets effekt. 

Jag jobbade några år inom kosttillskottindustrin tidigare och de flesta som inte tålde vassleprotein hade egentligen inte problem med vassle utan annat skröp som är i vissa lågprismärken. Om man mot förmodan inte tål vassle fungerar rena aminosyror (eller EAA som är de essentiella delen) nästan lika bra. Sen ska man väl inte glömma bort att en bit kött inte är helt fel. Nu bryts detta ned långsammare men om man äter nån timma före träningen finns det en hel del protein redo efter träningen så behoven av att slänga i sig nåt fort minskar. 

Jag har skrivit en del om kosttillskott (inkl BCAA och protein) här där även alla referenser finns. 

http://blackbeltnutrition.org/lm/top-5-supplement/

• Like 2

Jag har alltid varit skeptisk till dessa protein/aminosyratillskott och tänkt att de är överflödiga för en som inte tränar extremt tungt och mycket. Jag tränar nog ändå ganska mycket och tungt i förhållande till mitt kön, ålder och att jag inte elittränar. Min styrka och muskelmassa förbättras och jag har låg fettprocent. Tänkte att BCAA var viktigt för att inte tappa muskelmassa när man kör 16:8.

Tidigare när jag tog ren högkvalité vassleprotein så blev jag mkt bubblig och gasig och svullen i magen. Tyckte verkligen inte om känslan och dessutom vill jag absolut leva utan mjölkprodukter helt nu.

Så skriver du Biochemisten detta om BCAA och jag tänker att näe, nu får det vara nog för min del med denna typ av kosttillskott! Jag tror mer på ren riktig mat och tillskott av mineraler som magnesium, zink och så C vitamin och D3. Tror det får räcka så framöver!

• Like 3

On 2017-03-18 at 13:03, Angelico sade:

Har lite funderingar på ketos och ketostickor som man mäter ketoner i urin med.

Har läst här massor om det men varit måttligt intresserad så det har liksom bara passerat förbi. Nu hittar jag såklart inte just det jag söker :).

Ni som har erfarenhet får hemskt gärna förklara för en oinvigd.

Men, jag har mätt tre dagar nu morgon ,  em och kväll. Stickorna har blivit mörkt lila varje gång utom igår em då den blev rosa. Jag har mätt utifrån olika omständigheter som efter kaffe och pressad citron, fastande, efter arbetsdag med ätande och flera koppar kaffe, efter träning och alltid fått samma resultat.

Nu mätte jag efter tung träning, kaffe, BCAA, och då blev stickan gul. Hur kan man tolka detta? Är det BCAA som gör att ketonerna försvinner? Eller är det att det gått några dagar nu och det då inte syns så mkt resultat längre i urinen, har för mig att jag läst att det är så det blir efter några dagar i ketos?

Jag äter mkt strikt fakir just nu så förutom BCAA och kaffe finns det inte något i kosten som kan störa vad jag vet.

Kul om någon har lite synpunkter på detta. 

PS Jag vet redan att ketostickorna inte säger så mycket och mest är en nybörjargrej, så behöver ingen info om det ;) 

Det kan ha med vätskebalansen i kroppen att göra. När jag tränar så dricker jag mycket och kroppen kan inte ta åt sig mer än ca 1 dl på 20 min. Urinet blir då mindre koncentrerat vilket leder till mer utspädda ketoner. När jag var uttorkad så sköt mina järnvärden i höjden på urinprovet men det var inte att lita på sa läkaren då urinen var så pass koncentrerad. Detta är bara min teori! 

• Like 2

Tack för din förklaring. det låter ju verkligen rimligt. Jag dricker också mkt vatten runt träningen så det är kanske det. Nu mäter jag istället blodketoner och blodsocker så då kan jag gå vidare i att undersöka hur träningen påverkar. Efter träningen har det legat bra nu på både bs och bk.

• Like 2