Jump to content

Minus 45 kilo och ett år som sockerfri – tack LCHF!


Recommended Posts

ingela

Före och efter

Efter en tid av att vara trött, nedstämd och törstig fick Ingela diagnosen typ 2-diabetes. Efter lite googlande hittade hon LCHF. Hon gick direkt på strikt LCHF och det här är vad hon har åstadkommit på bara ett år:

Mejlet

Hej!

Jag är 67 år, 68 i september. Jag är gift och har fyra barn och åtta barnbarn.

Allt startade julen 2015, jag mådde inte så bra men visste inte varför. Ringde och pratade med min dotter, som är sjuksköterska, och berättade då hur jag mådde. Jag var törstig och kissade mycket, jag var trött och nedstämd.

Då sa hon: ”Jag tror att du har fått diabetes, nu ringer du direkt och går och tar prover”. Sagt och gjort, jag ringde och fick en tid den 5 januari 2016. Det visade sig att jag hade ett blodsocker på 13,7 och ett HbA1c på 78. Min vikt låg på 134 kilo. Jag fick direkt börja med en tablett Metformin per dag.

Direkt när jag kom hem googlade jag på diabetes och hittade då till LCHF. Så det var inget att skjuta på… Vid nästa kontroll den 11 februari låg mitt HbA1c på 56 och min vikt var 127 kilo.

Jag gick direkt på strikt LCHF, tog bort allt som hade mer än 5 g kh/100 g. Jag uteslöt vitt mjöl, potatis, ris, pasta, mjölk och allt socker. Jag åt frukost, lunch och middag och använde mig av olika recept som jag googlade mig fram till. Jag använder endast grädde med 40% fett och äkta smör. Jag har inte upplevt några svårigheter, min man och mina barn och deras familjer stöttar mig till 100%. Nu är jag helt sockerfri, tidigare var jag en riktig sockerråtta, en godisnarkoman. När vi bestämmer oss för en maträtt så googlar jag och sen tillagar vi den enligt LCHF.

I november låg mitt HbA1c på 25 och min vikt runt 95, mitt blodsocker låg mellan 3 och 4. Då fick jag ta bort Metformin och nu ligger mitt blodsocker mellan 4 och 5. Jag har ätit en Simvastatin till natten och från och med 16 januari i år slipper jag det också.

Vid sidan om LCHF har jag lagt till 16:8. Jag äter min frukost vid nio-snåret efter min dagliga morgonpromenad. En kopp kaffe med ett par teskedar kokosfett, neutralt. Två skinkrullar med räksallad och paprika och två 38% ostrullar med paprika. Sedan äter vi middag vid 16-17-tiden. Fisk två gånger i veckan, kött, fläsk eller kyckling, blomkål, vitkål, brysselkål, grönkål, broccoli. Av zucchini gör jag potatissallad och av rättika gör jag gratäng.

Jag tog nyligen ett nytt HbA1c och min läkare är euforisk, jag ligger nu på 27.

Hälsningar,
Ingela

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...