Dr Westman samlar statistik!

iAnna

Recommended Posts

Har beställt en kopia av min journal från vårdcentralen för att kunna besvara en del av frågorna.

Det kan bli intressant läsning, eftersom vårdcentralen har tagit sin hand ifrån mig sedan jag vägrade äta statiner... Ingen har reagerat på att jag slutat be om förlängning av recept på blodtrycksmedicinerna, så de har ingen aning om att jag slutade äta dem helt för 5 år sedan, när jag gått över till LCHF. Förmodligen har de registrerat mig som avliden ^_^.  (Jag har en Omron blodtrycksmätare och håller koll på trycket själv, så jag saknar inte de årliga kallelserna till bltr-mätning som jag fick tidigare.)

Att läsa mina svar i den här enkäten kommer att ge en bra överblick över den enorma skillnad i livskvalitet det har gett mig att gå över till LCHF. Alla som orkar fylla i det digra dokumentet till slutet kommer att få samma bekräftelse på lågkolhydratkostens överlägsenhet, och känna sig nöjda med sitt val.

Tack, iAnna!

• Like 6

Jag svarade också, men vc har inte mycket koll på mig (inte jag heller, när det gäller blodsocker- och kolesterolvärden). Jag började med blodtrycksmedicin strax innan jag började med lchf. Efter ett tag halverade jag dosen; det markte de aldrig. (Vilken dos har du?) Jag går till vc för årlig kontroll och möjligen förnyat recept. De ska kalla mig, men varje gang jag hör av mig är de lika förvånade. Det senaste var "du bilr kallad efter årsskiftet!". För någon vecka sedan undrade jag lite försynt när jag skulle ge upp hoppet om en kallelse...ska dit nästa vecka.  Helst vill jag bli av med medicinen helt ...:-( Vad de tar för prover på mig har jag dålig koll på; brukar vara kolesterol och hb tror jag, och möjligen något leverprov, men jag brukar sällan höra något, och glömmer bort att be om kopior.

• Like 2

1 timme sedan, Effie sade:

Jag svarade också, men vc har inte mycket koll på mig (inte jag heller, när det gäller blodsocker- och kolesterolvärden). Jag började med blodtrycksmedicin strax innan jag började med lchf. Efter ett tag halverade jag dosen; det markte de aldrig. (Vilken dos har du?) Jag går till vc för årlig kontroll och möjligen förnyat recept. De ska kalla mig, men varje gang jag hör av mig är de lika förvånade. Det senaste var "du bilr kallad efter årsskiftet!". För någon vecka sedan undrade jag lite försynt när jag skulle ge upp hoppet om en kallelse...ska dit nästa vecka.  Helst vill jag bli av med medicinen helt ...:-( Vad de tar för prover på mig har jag dålig koll på; brukar vara kolesterol och hb tror jag, och möjligen något leverprov, men jag brukar sällan höra något, och glömmer bort att be om kopior.

Jag äter ingen medicin alls nu. Blev tvungen att trappa ner blodtrycksmedicinen vartefter (delade pillren på mitten) när jag börjat med LCHF. Redan efter 3 veckor slutade jag med sista halvan av sista pillret och var medicinfri. Jag fick så jobbiga besvär av medicinen- kunde inte gå i uppförsbackar eller uppför trappor utan att bli svimfärdig. Sista veckan med medicin, när jag bara åt en halv av den sista sorten, kom svimningstendenserna i uppförsbackar (eller efter en längre promenad) redan med så liten dos. Omron-mätaren förklarade varför...  När jag tagit bort alla bltr-mediciner var blodtrycket ändå mycket lägre än på den tiden när vårdcentralen var nöjd med min medicininställning (långt innan jag började med LCHF-kost).

VC brukade kolla mitt fastesocker en gång om året också- varför vet jag inte, kanske p g a att jag BORDE ha tendenser till D2 i min höga ålder och med rådande kostrekommendationer.  De var alltid glatt överraskade över resultatet. Jag antar att de skulle vara ännu gladare om de kollade nu, efter mina nära 5 år på LCHF...

Om VC inte berättar provresultaten för dig (vilket måste vara tjänstefel) så kan du nog utgå ifrån att de var bra. I annat fall hade de säkert haft en lista med mediciner åt dig...

• Like 1

Ja du Inez, jag tror också de är helt ok. Första åren efter att jag bytt vårdcentral brukade läkaren skicka hem resultatet av kolesterolproverna, oavsett resultatet. Bara totalen, så det var helt ointressant. Första året 5.0 (efter myyyyycket smör). Andra året, efter en helt knäckande höst, med en hel del olämplig mat var det typ 5,3. Kommentar: om du motionerar lite mer, och äter ännu lite nyttigare, så blir det nog bra. Jag håller mig batter till lchf nu (och han hade inte en susning om vilken nyttig mat jag åt), och sedan dess har jag aldrig fått reda på något alls. Men jag kanske ska försöka komma  ihåg att be om lite resultat den här gången. Kunde vara spännande.

Blodtrycket däremot är tyvärr inte så lågt att jag svimmar.

• Like 1

Ja! Jag har hittat mina gamla provsvar! Innan jag började med LCHF (men medan jag ammade) gjorde jag ett test på företagshälsovården med massor av roliga värden. Sedan gjorde jag ett till ett år efter jag börjat med LCHF (och hade slutat amma). Dessa har jag inte vetat var de låg men jag har letat efter att jag var på kontroll hos företagshälsovården för ett par veckor sedan. När jag igår insåg att jag behövde dem till Dr Westmans undersökning kände jag att jag måste hitta dem men hann inte kolla innan läggdags. Idag hittade jag dem av en slump när jag röjde bland helt andra papper. Nu ska det fyllas i värden! ^_^

• Like 4

VC var snabba med att skicka mig  koipa av journalen. Jag blev faktiskt inte idiotförklarad för att jag vägrade ta statiner! Läkaren skrev i journalen att jag hade valt att försöka sänka mina kraftigt förhöjda lipider med kostomläggning (gissa vad...).  Så nu ska jag också fylla i alarmerande kolesterolvärden i enkäten!

(Före LCHF: total 8,4 varav LDL 5,6   /   Efter 6 mån. med LCHF: Total 9,2 varav LDL 5,1.   Några andra värden fanns inte noterade, men eftersom totalen stigit med 0,8 så ansåg läkaren att mina lipidvärden försämrats ytterligare. Trots mina kraftigt förhöjda lipider fanns en anteckning om att jag var en pigg och vital kvinna med mycket gott AT, och att hjärtat hade regelbunden rytm, rena toner och frekv 72/min. Så jag bryr mig inte om att bekymra mig om lipiderna :))

• Like 5