Jump to content

Blir inte klok på min Keto-rash!

jrv

Recommended Posts

Ätit strikt LCHF i runt 5-6 år. Mår toppen av det, blev av med krånglig mage och sockerberoende så det har höjt min livskvalitet otroligt mycket! Vill aldrig börja äta som innan igen.

Dock är det en nackdel som funnits där sen start, men aldrig varit så störande som nu. Jag har till och från fått så kallad keto rash. Utslag på nacke och övre rygg som kliar. Dock har det alltid bara hållit i sig någon vecka och kommit väldigt sällan. Har aldrig behövt undra varför det kommer eller hur jag blir av med det eftersom det inte varit så illa. 

Men sen i höstas har det verkligen blivit illa. Det kommer tillbaka hela tiden, flera ggr i månaden, och håller i sig (och blir värre för varje dag, en gång var det nästan hela ryggen och upp i hårbotten) tills jag bryter min strikta LCHF-kost (och ketos?) med en sockerbomb. Då försvinner utslagen sakta men säkert men kommer tillbaka efter att jag varit strikt ett par veckor. Har provat mig fram och det enda hittills som funkar för att det ska försvinna är en stor portion glass, typ Ben n Jerrys. Fruktsallad, smoothie, yoghurt, frön, nötter och andra lite "nyttigare" kolhydratshöjare har inte funkat. Gör jag ingenting håller det i sig, längsta jag väntade var ett par månader och då vart det riktigt, riktigt illa.

Min teori först var att anledningen till att det blivit värre nu är för att jag inte drack alkohol på flera månader där i höstas/vintras, och att alkoholen jag förut drack på helgerna regelbundet tog mig ur ketos och därför fick jag inte utslagen lika ofta för att jag aldrig stannade i ketos. Men de senaste månaderna har jag druckit vin och ibland t o m cider på helgerna och utslagen har ändå kommit lika ofta. 

Jag har som sagt provat mycket och det enda som alltid funkat är att äta en Ben n Jerrys samma dag som utslagen börjar komma, då bryter de aldrig ut men kommer tillbaka efter ett par veckor. Att höja kolhydratintaget för att inte hamna i ketos alls genom att lägga till "bra" kolhydrater i kosten är inget alternativ för min mage klarar väldigt lite så jag behöver vara så strikt jag kan för magens skull. 

Någon som kan göra mig klokare på detta? Vad tror ni, varför har utslagen plötsligt blivit så mycket värre? Är det en okej lösning att äta en BJ 1-2 ggr i månaden för att hålla utslagen borta...? Och hur tusan äter man EN Ben n Jerrys utan att väcka sockermonstret till liv...? Tips på annat än fruktsallad som jag kan testa som är bättre än en glassbomb?

• Like 1

Kan det vara nåt annat som gör att det är värre nu? Har du gjort andra förändringar? Många hävdar att det är utrensningssymptom, finns det nåt som behöver rensas ut sen i höstas? Martina Johansson har några tips men när du hållit på så länge borde du väl vara utrensad..?

http://martinajohansson.se/keto-rash-utslag-fran-ketos/

Jag tror mer på Eenfelds förklaring.. och utrensningshypoteserna är mer en god tanke som ventilerats så mycket att det blivit en sanning!

Kroppen rensar ut hela tiden, under hela dygnet!

Ju mindre skit man tillför ju renare kropp!

Och så kan jag lägga till en egen hypotetisk förklaring.. oxå hämtad från välkända biokemiska/hormoniella fakta!

Hjärnan reglerar utsöndring och sammansättning av sebum.

Den regleringen är till rätt stor del homoniellt påverkad.. typexempel unga gossar som får finnar/akne, när de går in i puberteten!

Och det beror till rätt stor del utav att de genomgår en hormoniell förändring där testosteron ökar och de utvecklas från gossar till män.

Sebum har en rätt avancerad sammansättning, består främst utav vatten och mättade fetter, och det ingår antibakteriella komponenter oxå!

Dels för att smörja läderhuden dels för avkylning, dels för att reglera bakteriefloran på huden.