Benny Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Hej! Jag lånar min mans blogg Nu undrar jag , fick en blodpropp i oktober(dvt) värdet förhöjt o propp hittades vid ultraljudundersökning efter det kontroll på medicin mottagning med massa prover, allt var bra och fick sluta med waran. Där fick jag ej reda på APC resistensen 3 veckor senare fick jag ont i benet ungefär samma ställe som tidigare , blodprovet visade på ny propp men ultraljudet visade inget Båda gångerna syntes det inget på utsidan av benet ej heller svullen bara djävulusiskt ont . Men på detta återbesök fick jag reda på att jag hade hetero APCresistens , o därför tyckte läkaren att jag skulle gå på Waran igen nu i 6 månader. Han vågade inte ha is i magen Nu är frågan hur påverkar alla dessa gröna grönsaker blodets koagulerig, eftersom APC innebär att blodet lättare koaguleras . finns andra tips ? Ska jag undvika dessa. Har försökt läsa på nätet om APC men det är inte mycket det står, bara att blodet lättare koaguerar vid APC resistens Mvh Åsa genom Bennys blogg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 (edited) Du skall äta samma mängd varje dag så de kan ställa in waranet rätt! Du skall aktivera venpumpen i benen, dvs alldrig sitta stilla länge utan upp och gå! APC-resistens är ärftligt och Heterozygot betyder att du bara har ärvt det från en förälder. http://www.netdoktor.se/hjart-karlsjukdom/artiklar/apc-resistens-486/ Rättning, Heterozygot betyder att man ärvt enkelt anlag, i stället för dubbelt som då heter Homozygot! Någon eller båda utav dina föräldrar har altså samma anlag? Misstänker starkt att det är personer som du som får proppar när man långflyger? Edited March 20, 2017 by Zepp 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Hej! Tack för ditt svar och länken, den hade jag hittat innan men tycker inte den säger så mycket. tex är mitt blod ursprungligen lika tunt som allas? Svårt att äta lika mycket grönt varje dag. Ja så länge jag går på Waran är det ok eftersom du skriver de ställer in dosen. men jag tar 26 tabletter i veckan o det är mycket, skulle vilja minska detta. kan man det om man avstår allt det gröna eller är någon grönsak mer benägen att göra så det koagulerar mer, så jag bara utesluter den/de har du någon aning om hur ofta man ska aktivera venpumpen? Jag fick besked att sluta med Waran eftersom proverna var bra. men 3 veckor senare alltså troligen ny propp . men då inget stillasittande. kan det vara allt det gröna? Jag avstår hellre det än går på Waran . Jag står mycket i mitt jobb. Ja min propp fick jag efter att i september åkt komb buss/kryssning Rhen/Mosel det var jättevarmt o extremt mycket stillasittande, pga värmen 35 gr i skuggan. o 14 dagar senare en bussresa till Stockholm 12 timmar med bara 2 uppehåll likadant på hemvägen 2 dagar senare. På bussresa använder jag stödstrumpa. proppen kom veckan efter bussresan till Stockholm. Troligtvis har någon av mina föräldrar det men ingen har haft någon propp de är i 80 årsåldern. Med vänlig hälsning o tack för ditt svar Åsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Tunt blod är en skröna, det handlar mer om koagulationsfaktorer i ditt fall! Då bildas proppar lättare.. dvs koagel! Det är blodkroppar som klumpar ihop sig! Oså på det så blir vi äldre.. vi lever inte alltid så som vi borde göra samt att det då kan uppstå trånga passager i vissa kärl där dessa koagel kan fastna. Om man säger som så.. så tror jag inte att man skall skylla så mycket på det gröna som på din ärtfliga åkomma! K1 gör att blodkropparna klibbar lättare till varandra, det är bra om man skulle få blödande sår! Waran minskar K1s verkan.. likaså men genom Eikosanoider gör Omega-3, då främst EPA och DHA! Grejen är när de ställer in Waran så skall man fortsätta äta samma kost. för annars så ändras koaguleringsfaktorerna! Waran påverkar K1 och Omega 3/6 Trombosaner! Tromboser är ett annat namn.. ofta ett värre tillstånd då det kan förekomma i hjärta eller hjärna. Då får man som regel Trombyl. Vilket inte är något annat än ett annat namn och förpackning för en barnalbyl, dvs acetylsalisylsyra! Menna, du har fått lite olika besked.. grejen är att läkarna inte är allvetande, de gissar.. kvalificerade gissningar hur som helst! Många frågor blir det.. frågan är villka prov som visade på APC-resistens? Grejen är hur som helst och länken jag visade, att det finns sådana och det är ärftligt. Likaså sas det att de med enkelt arv inte alltid får några proppar alls. Iallafall, både du och jag har förmodligen levt annorlunda liv än våra föräldrar.. de kanske levde hälsosammare fasten de inte visste bättre, det fanns inte nutida valmöjligheter? Iallafall.. även personer utan ditt genetiska arv får proppar/koagel som fastnar lite här och var.. och då handlar det om förträningar i blodkärlen.. ofta plack som byggts upp. Det brukar ofta härledas till arteroskleros, dvs förtjockade kärlväggar, macrofager som binder blodkroppar i kärlväggen och som orsakar inflamatoriska tillstånd där. Då är vi strax inne på hela lipidhypotesen.. som har en viss sanning men där man dragit något snabba felaktiga slutsatser! Höga LDL/APO-b är inget gott tecken hur som helst.. det är sant! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurora Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Länge sedan någon skrev här..men jag skriver ändå. Är också APC-resistent, hetrozygot, och har haft många många proppar..både i lungor och ben, och de i benen har resulterat i bensår. Jag är kvinna, 47 år. Har man detta genetiska fel så tror jag inte att broccoli etc gör något till eller från. Jag slutade röka, blev hälsosam och tränade..men det som gav mig nya proppar var stress. Jag försöker hålla LCHF nu, men medicinering av Waran (livslångt) bråkar. Denna vecka kommer jag att inta 142,5 mg, dvs 57 tabletter. Och mitt värde är nu 1,8. Jag är av åsikten att Waranet ska ställas in efter mitt liv och leverne, inte tvärtom. Speciellt när jag och Waranet ska gå hand i hand genom livet nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Kanske denna länken kan vara till hjälp för dig. https://forum.kostdoktorn.se/topic/5822-apc-och-lchf/?page=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts