Inez Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 I tisdags, 2017-03-14, höll professor emeritus i vårdvetenskap vid Örebro universitet ett föredrag i församlingshemmet i Hällefors. Ämnet var KOSTCIRKELN, som hon informerade om för att lära människor att äta bättre. Hur är det möjligt att en professor emeritus åker ut och håller föredrag för att lära människor att äta enligt kostcirkelmodellen i mars 2017 Arrangör var Kristdemokraterna, som naturligtvis gjorde det i all välvilja. Med sådana vänner behöver man inga fiender. http://nwt.se/filipstad/hallefors/2017/03/17/inspirerar-till-sund-kost?refresh=true 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Professorn emeritus ser iallafall glad ut ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Jadå, glad och vänlig och vill så väl... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Om till och med professorer tror att det är rätt att "äta lite av allt" då är det verkligen inte konstigt att man ofta får höra det av vanliga människor 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 1 timme sedan, Y62 sade: Om till och med professorer tror att det är rätt att "äta lite av allt" då är det verkligen inte konstigt att man ofta får höra det av vanliga människor Menar du på någåt sätt att professorer skulle vara intelligentare än vanliga människor ? I min värld är de bara vanliga människor med alla fel och brister som andra har. Sen går det ju inte att komma ifrån att många har en övertro på titlar,vilket jag saknar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Kostcirkeln var väl 60-talet...sedan kom väl kostpyramiden, med en massa kolhydrater som bas. Den levde jag efter... Vad var värst? En professor borde väl vara van att ta till sig fakta och ha ett kritiskt omdöme. I den bästa av världar.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Sunt förnuft och logiskt tänkande kommer man långt med, krydda sedan med lite humor och tillvaron blir så mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 21, 2017 Author Share Posted March 21, 2017 3 timmar sedan, jala sade: Menar du på någåt sätt att professorer skulle vara intelligentare än vanliga människor ? I min värld är de bara vanliga människor med alla fel och brister som andra har. Sen går det ju inte att komma ifrån att många har en övertro på titlar,vilket jag saknar. En professor borde i alla fall veta mer om sitt specialområde än "vanliga" människor. Dessutom bör de hålla sig uppdaterade om ny information i ämnet. Det tycker jag ändå man får lov att kräva, med tanke på lönen de får. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Fast hon var ju pensionär så då finns väl inte kravet att hålla sej Up to date om man inte vill. Det är ju inte alla som är som Nisse Simonsson 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 Någon som var där? Det står ju ingenting om att hon förordar kostcirkeln. Att politiska partier engagerar sig för kost och hälsa är bra och det behövs mer av det. Citat Hon pratade bland annat om vikten av att äta proteiner och att undvika transfetter. Citat Bland annat lyfte hon fram medelhavskosten som ett gott exempel, en kost som har en tydlig grönsaksbas där växter med gröna blad står högt i kurs, liksom baljväxter som bönor, ärter och linser. Citat Margareta Ehnfors avslutade sitt föredrag genom att bjuda alla i publiken på egentillverkade grönkålschips. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 " Med sin powerpointpresentation tog hon med publiken genom kostcirkelns alla beståndsdelar. " Och den PowerPointbild som syns på fotografiet föreställer Kostcirkeln, så vitt jag kan se- även om bilden inte är av bästa kvalitet. Men jag måste erkänna att det inte står någonstans att hon verkligen förordar den. Det är bara något jag utgick ifrån eftersom hon baserade sitt föredrag på den. Beträffande medelhavsdieten så innehåller den mycket spannmål. Pasta, polenta, bröd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts