Jump to content

Pensionerad vårdprofessor informerar om kostcirkeln!

Inez

Recommended Posts

I tisdags, 2017-03-14, höll professor emeritus i vårdvetenskap vid Örebro universitet  ett föredrag i församlingshemmet i Hällefors. Ämnet var KOSTCIRKELN, som hon informerade om för att lära människor att äta bättre. Hur är det möjligt att en professor emeritus åker ut och håller föredrag för att lära människor att äta enligt kostcirkelmodellen i mars 2017 :wacko:

Arrangör var Kristdemokraterna, som naturligtvis gjorde det i all välvilja. Med sådana vänner behöver man inga fiender.

http://nwt.se/filipstad/hallefors/2017/03/17/inspirerar-till-sund-kost?refresh=true

Kostcirkeln.jpg

• Like 5

1 timme sedan, Y62 sade:

Om till och med professorer tror att det är rätt att "äta lite av allt" då är det verkligen inte konstigt att man ofta får höra det av vanliga människor

Menar du på någåt sätt att professorer skulle vara intelligentare än vanliga människor ?

I min värld är de bara vanliga människor med alla fel och brister som andra har. Sen går det ju inte att komma ifrån att många har en övertro på titlar,vilket jag saknar.

Kostcirkeln var väl 60-talet...sedan kom väl kostpyramiden, med en massa kolhydrater som bas. Den levde jag efter... Vad var värst?

En professor borde väl vara van att ta till sig fakta och ha ett kritiskt omdöme. I den bästa av världar..

• Like 3

3 timmar sedan, jala sade:

Menar du på någåt sätt att professorer skulle vara intelligentare än vanliga människor ?

I min värld är de bara vanliga människor med alla fel och brister som andra har. Sen går det ju inte att komma ifrån att många har en övertro på titlar,vilket jag saknar.

En professor borde i alla fall veta mer om sitt specialområde än "vanliga" människor. Dessutom bör de hålla sig uppdaterade om ny information i ämnet. Det tycker jag ändå man får lov att kräva, med tanke på lönen de får.

• Like 2

Någon som var där? Det står ju ingenting om att hon förordar kostcirkeln. Att politiska partier engagerar sig för kost och hälsa är bra och det behövs mer av det. 

Citat

Hon pratade bland annat om vikten av att äta proteiner och att undvika transfetter.

Citat

Bland annat lyfte hon fram medelhavskosten som ett gott exempel, en kost som har en tydlig grönsaksbas där växter med gröna blad står högt i kurs, liksom baljväxter som bönor, ärter och linser.

Citat

Margareta Ehnfors avslutade sitt föredrag genom att bjuda alla i publiken på egentillverkade grönkålschips.

• Like 2

" Med sin powerpointpresentation tog hon med publiken genom kostcirkelns alla beståndsdelar. "

Och den PowerPointbild som syns på fotografiet föreställer Kostcirkeln, så vitt jag kan se- även om bilden inte är av bästa kvalitet.

Men jag måste erkänna att det inte står någonstans att hon verkligen förordar den. Det är bara något jag utgick ifrån eftersom hon baserade sitt föredrag på den. Beträffande medelhavsdieten så innehåller den mycket spannmål. Pasta, polenta, bröd...