Jump to content

Kost med gluten minskar risken för typ 2-diabetes

wiciman

Recommended Posts

Så grönsaker innehåller mindre fibrer, vitaminer och mineraler än pasta...ok...?

Jag bara undrar...de som inte åt gluten I den här studien - vad åt de?

För övrigt vill jag inte bedöma, varken professionellt eller som amatör, för det är jag inte kapabel till.

• Like 4

Jag försökte hitta artikeln, men den kanske inte har publicerats i sin helhet än. Men jag hittade Abstract.

Titeln: Associations of Gluten Intake With Type 2 Diabetes Risk and Weight Gain in Three Large Prospective Cohort Studies of US Men and Women

Författare: Geng Zong, Benjamin Lebwohl, Frank Hu, Laura Sampson, Lauren Dougherty, Walter Willett, Andrew Chan, Qi Sun

Slutsatser (min översättning, kanske jag gick vilse i alla negationer):
Våra resultat tyder på att intag av gluten kanske inte för med sig en signifikant skadlig effekt gällande förekomsten av T2D eller viktökning.

Det är sålunda inte sannolikt att begränsning av gluten i kosten underlättar T2D-prevention. Och begränsningen av gluten kan leda till minskat intag av fiber från spannmål eller fullkorn vilka hjälper till att reducera risken för diabetes.

• Like 4

Det är American Heart Association som står bakom denna rapport - en organisation som har mycket  täta band med livsmedelsindustrin i USA. Man tar också emot mycket stort ekonomiskt stöd från läkemedelsindustrin, bl a så är Astra Zenica en av de största givarna.

artikel från Huffington Post (några år gammal)

http://www.huffingtonpost.com/martha-rosenberg/health-news_b_4398304.html

Man ska nog inte ta så stor notis om denna rapport enligt min mening - består inte av någon "ny" forskning alls.

• Like 5

Tänker inte läsa studien hur som helst.. men det finns gott om sådana, där man gjort olika statistiska bedömningar/torterat olika data!

Iallafall, här har man tydligen kikat på om gluten kan vara en orsak till T2.. och man fann således inga sådana samband.. gott så!

Vet inte varför.. men jag misstänker att man utgått från att det är lite modernt att undvika gluten?

Och jag är lixom inte jätteöveraskad, för det är j*vligt få som är känsliga för gluten.. Celiaki däremot är nog mer en autoimun sjukdom av okänd anames!

Hade man torterat data lite till och kollat för bröd/andra snabba kolhydrater så kanske man kunnat se andra resultat?

Och det är inte ens säkert att de hade hittat något då heller.

• Like 3

41 minuter sedan, Zepp sade:

Vet inte varför.. men jag misstänker att man utgått från att det är lite modernt att undvika gluten?

Som jag uppfattat det bland mina amerikanska vänner är det numera många som bantar genom att undvika gluten. Det blir en vanlig lågkaloribantning med frusen yoghurt ist f glass, mindre mat osv men med tillägget att undvika mat med gluten. Jag tänker att det måste vara nån sorts missförstånd..? Fast gluten är ju bra att undvika ändå så varför inte? Synd bara att de missar övriga fördelar med lowcarb...
Jag har inte läst inlägget heller, kom bara att tänka på detta när jag läste din kommentar. Får kolla om några veckor när jag åker "over there" om jag fattat saken rätt. ;)

• Like 5

24 minuter sedan, MariaF sade:

Som jag uppfattat det bland mina amerikanska vänner är det numera många som bantar genom att undvika gluten. Det blir en vanlig lågkaloribantning med frusen yoghurt ist f glass, mindre mat osv men med tillägget att undvika mat med gluten. Jag tänker att det måste vara nån sorts missförstånd..? Fast gluten är ju bra att undvika ändå så varför inte? Synd bara att de missar övriga fördelar med lowcarb...
Jag har inte läst inlägget heller, kom bara att tänka på detta när jag läste din kommentar. Får kolla om några veckor när jag åker "over there" om jag fattat saken rätt. ;)

Bra hur som helst att de kollat detta med gluten.. så gott det går!

När det gäller gluten så är det lite samma missförstånd som gäller för Fluor.. man undviker inte tandborstningen bara för att tandkrämen innehåller Fluor!

Man slänger inte ut barnet med badvattnet!

Utan man väljer mer näringsrik mat än bröd och man spottar ut tandkrämen!

Edited by Zepp
  • Like 2

Wheatbelly svarar: 

If we believe the interpretations of the findings offered by the authors of the study, as well as by the generally naive media, then it appears that gluten or some other component of grains are therefore protective against developing type 2 diabetes. Of course, outside of prebiotic fiber intake associated with gluten intake, this is absurd—no such science exists.

The Washington Post, as well as the researchers themselves, were not the only people to misinterpret the findings so tragically. Fox News, ABC News, Boston Magazine and many others made the same absurd blunders. In fact, this silly piece of epidemiological semi-fiction received such favorable treatment in the media that it makes me wonder if there was some sort of financial catalyst, AKA the grain lobby, involved. I don’t know, but it looks and smells an awfully lot like a smoking gun.

http://www.wheatbellyblog.com/2017/03/gluten-diabetes-headlines-get-wrong/

• Like 5