Gå till innehåll

Tips på god levergryta mottages

Recommended Posts

Jag tänkte lära mig göra en god levergryta. Har aldrig gjort något med lever tidigare och vill därför ha tips på smarriga och enkla recept. Det är ok med mejerier men jag välkomnar gärna mejerifritt också (typ kokosgrädde istället för grädde osv.).

Helst vill jag få tips på enkla recept alltså inte överdrivet många (eller konstiga) ingredienser.

Rekommenderar ni någon speciell lever? Tänkte kycklinglever eller rekommenderar ni något annat?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också steka lever lök och svamp. Kanske lite bacon också.Häller på grädde (eller kokosmjölk). Aningen av någon fond; lite balsamvinäger, kryddar med salvia (och salt och peppar). Låter puttra en stund.

Kycklinglever är mildare i smaken än annan lever.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Börjar man med lever så börjar novisen med kycklinglever!

Dels så är den mild, de är små rackare så det går lätt att doser utifall man inte vill äta hela paketet.. utan frysa till nästa vecka.

Den blir alldrig sådär stenhård som levern man kunde få i bamba!

Grundreceptet är kycklinglever, lök, smör, salt och peppar!

Stek kycklinglevern i rikligt med smör.. hackat bacon går i med smöret om man vill ha sådant.. (LCHF;)), ta upp levern när den verkar färdig och lägg åt sidan!

Sen så steker man löken i fettet på svag värme, svampen först om man är på det humöret.. nu är det dags att bestämma sig för huruvida man vill tillsätta grädde!

Soya och andra kryddor är oxå okej.

Häll sen lever i pannan igen och låt allt gotta till sig, servera med valfria grönsaker!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vi brukar göra Kostdoktorns leverpastej, den är supergod. Man kan variera receptet lite efter smak, t ex har vi i lite grönkål. Extra vitlök blir gott också.

Annars kan man finhacka en kycklinglever och blanda i köttfärsen. 1-2 st till 500 g köttfärs.

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Då börjar jag med kycklinglever. :)

Jag har sett Kostdoktorns leverpastej och den ser smarrig ut men jag saknar macka/underlägg när jag äter leverpastej. Brukar göra mikrobröd ibland men har ingen större lust till det nu. Hur äter ni leverpastej? På LCHF-bröd och fröknäcke eller ihop med något annat?

Länk till inlägg
30 minuter sedan, margaretha sade:

Kyckling har ju lägra kolhydrater änn annan lever.

Va? Innehåller annan lever kolhydrater? Trodde inte kött, oavsett djurdel, innehöll kolhydrater överhuvudtaget...

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Sockerråtta sade:

Tack för tipsen. Då börjar jag med kycklinglever. :)

Jag har sett Kostdoktorns leverpastej och den ser smarrig ut men jag saknar macka/underlägg när jag äter leverpastej. Brukar göra mikrobröd ibland men har ingen större lust till det nu. Hur äter ni leverpastej? På LCHF-bröd och fröknäcke eller ihop med något annat?

Jag har lämnat "normalkostens ätvanor" bakom mig nu så struntar i att jag förr i tiden åt pastej på bröd. Det finns ju paté tex och det är i princip samma sak som pastej men den brukar ätas som en rätt med tex salladsblad, någon fet sås till Jag äter lördagsbrunch nu med kostdoktorns leverpastej+ hemlagad majonäs och en driva färska örter som salvia och basilika. Supergott.

Kostdoktorns pastej är ganska fast i konsistensen och passar bra att ä'ta med gaffel snarare än att breda på något.

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Sockerråtta sade:

Hur äter ni leverpastej? På LCHF-bröd och fröknäcke eller ihop med något annat?

Jag äter leverpastej på tallrik, tillsammans med avokado och sardiner t ex.

• Gilla 3
Länk till inlägg