Jump to content

Trött och "alarmerande kolesterol" – vad är fel?

nildan1

Recommended Posts

Hej!
Ny på forumet, men på LCHF/Paleo sen ca fem år. Alltid varit smal (snarare velat gå upp i vikt) och äter LCHF mest för magens skull och "av övertygelse".

Har dock stött på problem och vill gärna ha input från er som är insatta. För 3-4 år sedan började jag uppleva att jag blev tröttare, och det senaste året har det eskalerat – till stundtals enorm trötthet, sämre koncentration, sämre minne och "hjärndimma". Har också känt av viss yrsel ibland och känt mig "ur gängorna" på morgonen.

Har flera gånger sökt till vården för detta, men alla prover har varit normala och man har inte hittat någon anledning till tröttheten, utom möjligen en låggradig inflammation i bihålorna som jag också dragits med länge (CT visade nyligen viss svullnad i slemhinnorna, sedan dess tar jag Nasonex). Det enda avvikande som kommit fram vid blodprover är förhöjda blodfetter. Vid senaste hälsokontrollen i jobbet sa läkaren att han tyckte att jag borde medicineras för detta och "radikalt lägga om kosten". Mina värden har sett ut såhär:

februari 2016:                                     kolesterol 6,94 – triglycerider 2,61 – HDL 2,12 – LDL 3,62 – TC/HDL 3,3
november 2016 (ej fastande):             kolesterol 5,4   – triglycerider -       – HDL 2,0  – LDL 3,2   – TC/HDL 2,7
mars 2017:                                          kolesterol 6,42 – triglycerider 0,73 – HDL 1,57 – LDL 4,51 – TC/HDL 4,1

Mina egna uppslag har främst varit:

• Bihålorna? Nånting gör att kroppen inte lyckas bli av med inflammationen. Har inte regelrätta bihåleinflammationer, men en diffus smärta och "trötthet" kring kinderna och pannan. Tänker (lekmannamässigt) att en långvarig inflammation, om än lindrig, kan trötta ut kroppen – alternativt tvärtom, att kroppen inte orkar läka ut det på grund av något annat.
  • Magnesiumbrist? Symptombilden verkar stämma rätt bra. Har försökt med tillskott, men inte lyckats ta det i några längre perioder eftersom alla sorter jag provat gjort mig illamående efter ett tag. Provar nu magnesiumolja på huden, men vet inte om jag får tillräckligt den vägen.
  • Stress? Troligen en bidragande faktor. Jag har ett ganska krävande jobb och höga krav på mig själv, men jag har upplevt tröttheten både i lugna och stressiga perioder. Framförallt känns det som att tröttheten orsakar stress och inte tvärtom.
  • Dålig sömn? Somnar utan problem och tycker att jag sover bra, men känner mig aldrig utvilad när jag vaknar.
  • Energibrist? Är lång och smal, har alltid haft svårt att gå upp i vikt. Har dock försökt äta mer i perioder (mer fett), utan påverkan på tröttheten.
  • För lite kolhydrater? Har också testat att öka på kolhydraterna med mer rotfrukter och lite frukt, men inte känt någon förbättring, utan snarare att magen protesterar.

Förbiser jag någonting? Vad säger ni om blodfetterna, borde jag oroa mig för detta? Tacksam för alla uppslag :)

• Like 1

Mm.. verkar vara den allvarliga åkomman "medelålders", den grasserar o det värsta i vårt samhälle!:wacko:

Iallafall, dina lipider behöver knappast medicineras hur som helst!

Bra HDL och låg kvot TC/HDL.. och låga trg!

Finns inget som helst allarmerade med dina lipider!

Och det främsta symptomet på medelåldern är att man vaknar på morgonen utan att vara utsövd/pigg.. trots att man inte festat kvällen innan!:blink:

Nu så är jag själv förbi "medelåldern" och om några få år pensionär och det blir inte lättare/man blir inte piggare med åren kan jag konstatera!

• Like 4

Kolesterolsänkande medicin lär inte göra dig piggare och friskare, snarare tvärtom. Byt läkare. Dina senaste kolesterolvärden ser fina ut. 

Att du inte känner dig utvilad är ju ett dåligt tecken. Hur ser det ut med sömnhygienen? (T ex blåfilter och lugn på kvällen.) Sömnapné?

Har du testat gurkmeja, ingefära, vitlök, kefir, potatismjöl, manukahonung och annat mot bihålekänningarna? Äter du mat med d-vitamin och hyfsad balans mellan omega 3 och 6?

Vad äter du typiskt? Några tillskott? Några mediciner?

• Like 3

Tack för tankar och frågor :)

Är 30 år, man och betydligt tröttare än mina jämngamla vänner :)

Skönt att höra att lipiderna är OK. Sömnhygienen är hyfsad, blåfilter på dator/mobil, brukar släcka ner, mörkläggningsgardin osv. Kan såklart bli bättre på att lägga mig tidigt, men snittar nog 7,5 h per natt och somnar som sagt lätt. Ingen apné vad jag vet, däremot pratar jag i sömnen en del. Inte värre än att flickvännen inte störs av det, men dock.

Har ätit kefir i flera år, men inga av de andra bihålekurerna. Berätta gärna mer! Potatismjöl?

Äter typiskt två ägg, kefir (hemmagjord) eller yoghurt (köpt), ost och ibland makrill i tomatsås till frukost och ägg/kött/fisk/fågel med grönsaker och feta såser till lunch och middag. Exempelvis idag: kyckling med rotfrukter, sallad och kryddsmör till lunch, tacofärs med sallad, riven ost, créme fraiche mm till middag. Försöker köpa gräsbetat och få in lite lever och koka buljong då och då. En del nötter som mellanmål.

Tar tillskott av D-vitamin, Omega-3 och magnesium (på huden). Nasonex för bihålorna, i övrigt inga mediciner.

• Like 2

Jag förstår inte alls det där med att man skulle bli tröttare med åren generellt. Jag har upplevt mig trött i olika perioder av livet av olika orsaker, men just ålder har nog knappast påverkat mkt. Under tonåren var jag tex ofta trött för att jag sov lite. När jag var 30 var jag ofta trött för att jag var uppe sent , gick ut ofta och senare pga småbarn som höll mig vaken på nätterna. Just nu, äldre än någonsin, är jag sällan trött och upplever ofta att jag är piggare än mina kollegor som är 20 år yngre. Så jag tror man ska söka efter orsaken till plötsligt ändrad upplevelse av energi, trötthet osv i sin kost, livsstil osv snarare än att slå sig till ro med att man har en viss ålder. 

• Like 6

Diffus, men ändå påtaglig trötthet, har varit en följeslagare för mig med genom åren. Kostomläggningen till LCHF gjorde ingen större skillnad. Självklart kan du ha brist på något men jag är mer inne på stress. Jag tror den stör så mycket mer än man ens kan föreställa sig. Hur mycket kaffe/koffein dricker du? Tränar du? Själv har jag blivit mycket piggare senaste halvåret när jag lagt om till lågpulsträning (MAF). Detta var inget jag gjorde för trötthetens skull utan att jag blivit så pigg är en positiv bieffekt. Har du små barn? Gnisslar du tänder på natten? Det är vanligt vid stress. Mediterar du eller praktiserar du yoga?

• Like 5

Potatismjöl nämnde jag som prebiotika exempel för tarmfloran som är viktig för immunförsvaret. Ska intas kallt/rumstempererat, ej uppvärmt. T ex utblandat i vatten eller kefir. Lagom att prova kan vara en halv till en tsk morgon o kväll. Man kan få gaser och lite utrensningssymptom, men det brukar ge med sig. 

Manukahonung har jag aldrig provat själv, men bl a Stoscha här på forumet har god erfarenhet av den. 

Gurkmeja och ingefära kan man röra ner i kefir eller mixa ner i grädde. Svartpeppar förstärker effekten av gurkmeja. Idé på recept:

1/2 dl vispgrädde 40%

1 tsk gurkmeja

1 krm svartpeppar

1-2 krm ingefära

1 krm kanel

1/2 tsk potatismjöl

• Like 3

Du verkar äta bra mat. Vad är det för feta såser? Håller du dig till ekologiska mejerier? Skippar filé och väljer istället mer "rustikt" som högrev, lammfärs och hel kyckling?

Nötter och fröer är säkert bra men man ska komma ihåg att de innehåller en hel del omega 6 och mykotoxiner som ev kan påverka negativt. Så man bör inte äta för mycket av dem. Dessutom nämner du nötter som mellanmål. Jag själv äter rejält när jag väl äter och inga mellanmål. Känner mig piggare när jag bara äter 1-3 ggr/dag. Har du koll på 16:8 o warrior diet? 

Räknar/begränsar du kalorier? I ditt läge tror jag det är bra att inte begränsa. 

Runt 30 var jag också tröttare än många. Småbarnsdimma och för höga förväntningar på mig själv och omgivningen. Jag hade inte så bra koll på kosten som du, men åt ganska ok. Nu runt 40 på lchf med inslag av paleo mår jag så mycket bättre, ja bättre än någonsin! 

• Like 4

Har sedan cirka två månader börjat med kallduschar och en del kallbad. Sägs höja noradrenalin uppemot 5 ggr, och höjer även testosteron. Oavsett vetenskapen känner jag mig piggare, gladare och mer bulletproof - klart värt att testa. Vill man nörda och gå in djupare kan man googla Wim Hof Method, finns även svenskt forum på fb där jag är med.

• Like 3

Hej, du nämner att du somnar utan problem, men att du inte känner dig utvilad när du vaknar. Kan det vara så att du inte får tillräckligt med syre under sömn och väcks av det fram och tillbaka? Mina råd är att skaffa en sovapp för att få lite statistik, det finns lite olika lösningar men själv har jag har en whitingsklocka (armbandsur) som registrerar min sömn. Sen kan du prova med att tejpa munnen på natten med en bit vanlig sårtejp. Känns lite ovant i början men man vänjer sig. Meningen med det är att bara andas med näsan, vilket är bättre. 

Kanske också prova med att under en provmånad utesluta mejerier. Det finns ganska många som upplever skillnad till det bättre utan mejerier.

• Like 3

Tack för alla svar, blir glad av allt engagemang här! :)

@MariaF Stress kan säkert vara en större faktor än jag tror. Jag försöker meditera lite (5 min per dag). Yoga vore nog också bra. Dricker knappt något koffein, bara kaffe nån gång ibland. Inga barn, och gnisslar inte tänder vad jag vet. Jag brukar träna styrka (Primal Blueprint), men har dragit ner rejält på det sen ett tag för att jag upplever att det gör mig ännu tröttare dagen efter. Kan det tyda på något tro?

@Xiro Tack för receptet, ska prova! Feta såser är oftast creme fraiche-baserade, men även bearnaisesås eller bara kryddsmör (smidigt att ha i frysen till matlådor). Går nog i "filefällan" rätt ofta, eller köttfärs, men äter också t.ex. hel kyckling ibland (inkl buljong på benen). Intressant med Warrior Diet! Är det en bra ide tror ni, när man som jag behöver se till att äta tillräckligt (är som sagt smal naturligt, har alltid varit det, och får anstränga mig för att lägga på mig). Det är också en av anledningarna till att jag äter mellanmål och nötter ganska ofta. Begränsar alltså inte kalorier, skulle nog snarare behöva räkna kalorier för att få i mig mer.

Intressant att du nämner kallduschar också, det har jag läst om och funderat på tidigare – men innan det blir varmare ute vete tusan... :D

@iAnna Sinoclear, bra tips! Har tagit det en gång vid akut bihåleinflammation, ska nog testa det nu också.

@Kattuggla Bra tips, det är nog läge att försöka testa sömnen. Har tidigare provat Sleep Cycle på mobilen, men känt mig osäker på tillförlitligheten. Någon som har erfarenheter? Mejerier...kan det påverka trötthet också?

• Like 2

Om du har svårt att hålla uppe vikten kanske Warrior inte är att rekommendera annat än möjligen kortvarigt för att se om det hjälper energin och immunförsvaret. Annars kan du prova 16:8, även då får systemet vila från mat i väsentligt större utsträckning än om man t ex äter 3 ggr dagligen plus mellanmål. 

Ang att duscha och bada kallt så är en lättare variant att bara kallduscha huvud, hals, nacke och armar. Bara att prova på och hoppas det ger dig bra effekt. Tänk på köldupplevelsen som något relativt. Efter förstärkt kallexponering blir kroppen omställd och mindre känslig för den vanliga vinterkylan. Dock kan man bli lite småfrusen en stund efter rejäl köldexpo, t ex 10 min kalldusch eller 5 min kallbad - men det är en rätt skön och uppfriskande känsla, inte alls som vanlig frusenhet från varma bostaden ut i vinterblåst. 

• Like 2

1 timme sedan, nildan1 sade:

Jag brukar träna styrka (Primal Blueprint), men har dragit ner rejält på det sen ett tag för att jag upplever att det gör mig ännu tröttare dagen efter. Kan det tyda på något tro?

Man brukar bli piggare dagen efter träning, ju..? Bortsett från ev. träningsvärk och extrema, ovana pass. Jag håller nog fast vid spåret "stress" och då bör man inte styrketräna tungt. Lågintensiv träning (promenader, lugn simning) tror jag stärker. Sedan bör du absolut se över övriga tips kring kost och sömn eftersom det också bidrar till stress (fysisk, mental och kemisk stress lastar kroppen sammantaget, stress är inte bara "för mycket att göra" ). 

• Like 3

Vad gäller bihålorna skulle jag rekommendera dig att läsa på om histamin och äta en låghistaminkost. Vad jag kan se i ditt fall så får du ta bort mejerierna (kefir/yoghurt/ost/grädde/osv), makrillen och griskött. 

Du äter väldigt lite grönsaker vad jag kan se. Att äta mycket väldigt gröna saker är ett bra sätt att få i sig magnesium på naturlig väg. Om du stressar mycket bränner du mycket magnesium, måste återställas.

Du kan prova tillskotten Glycin, en aminosyra som hjälper kroppen att slappna av och sova gott. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Självklart! Fick ett litet bakslag några dagar senare, blindtarmsinflammation...men nu är blindtarmen borta och jag är på benen igen :) Blev dock väldigt trött under ett antal dagar efteråt. Antar att kroppen blev rejält stressad av några inte särskilt roliga dygn med väldigt lite mat och sömn, toppat med en operation :wacko:

Så jag har inte hunnit utvärdera något än, men testar just nu en kombination av 16:8, glycin, äta mer, öka kolhydraterna något samt försöka stressa mindre och meditera mer.

Mer kolhydrater efter att ha läst lite i Primal/Paleo-sammanhang kring trötthet och adrenal fatigue. Räknade också kalorier några dagar och märkte dels att jag äter mindre än jag tror, dels mer strikt LCHF.

Något som jag märkt tydligare efter operationen är trötthet i ögonen, att jag liksom har svårt att fokusera. Kan det vara en ledtråd?

• Like 2

1 timme sedan, nildan1 sade:

Självklart! Fick ett litet bakslag några dagar senare, blindtarmsinflammation...men nu är blindtarmen borta och jag är på benen igen :) Blev dock väldigt trött under ett antal dagar efteråt. Antar att kroppen blev rejält stressad av några inte särskilt roliga dygn med väldigt lite mat och sömn, toppat med en operation :wacko:

Så jag har inte hunnit utvärdera något än, men testar just nu en kombination av 16:8, glycin, äta mer, öka kolhydraterna något samt försöka stressa mindre och meditera mer.

Mer kolhydrater efter att ha läst lite i Primal/Paleo-sammanhang kring trötthet och adrenal fatigue. Räknade också kalorier några dagar och märkte dels att jag äter mindre än jag tror, dels mer strikt LCHF.

Något som jag märkt tydligare efter operationen är trötthet i ögonen, att jag liksom har svårt att fokusera. Kan det vara en ledtråd?

Trött i ögona kan jag vara till o från.. speciellt som jag sitter framför en dator 8-10 timmar per dag på jobbet.

Sen så var dina kolesterolvärden på inget sätt allarmerande.. oså har jag en sk sedelärande berättelse.. här kommer den;

Iallafall min mor som hade kolesterol på 13, mumsade statiner i några år, tills hon blev så dålig att hon var  tvungen att sluta med dem.

Och resultatatet blev att hon tvärvägrade att ta kolesterolprover.

Hur som helst hon har hypothyreos, och då tas prover för att kolla att hon får rätt dos Levaxin, de tog då även en lipidpanel och det visade sig att hon numera hade 4,5 i kolesterol.:o

Jisses altså.. jag säger till henne att alltid begära papper på alla prover så att jag får kolla på dessa.

Så jag vet inte om det är Tot-c eller LDL-C eller något annat.

• Like 3

Om du har haft en inflammerad blindtarm - kan ju ha pågått under en tid innan du blev akut sjuk så kan det verkligen ha bidragit till att du varit trött o hängig. - Att du är trött efter operationen är helt normalt - din kropp måste jobba med läkningen och det tar mer energi än annars. Ca 3-4 veckor efter op så bör du nog vara tillbaka och känna dig piggare. Kroppen är ingen maskin där man kan plocka med olika delar utan att det märks - lyssna till kroppen och träna inte under din rehabilitering. Det kan bli dåliga effekter av det.

• Like 2

Tack. Så kan det absolut vara. Har varit trött länge, men att det varit sämre än vanligt på sistone kan ju verkligen bero på blindtarmen. Kanske även illamåendet jag känt av men kopplat till magnesiumtillskotten...

• Like 2

Jag hade liknande symptom, känner igen mycket från din beskrivning. En otrolig trötthet, dåligt minne och koncentratiossvårigheter. För mig var det troligen ackumulerade upplevelser från utlandstjänst som kom ikapp för ett par år sedan under uppdrag i fjärran land.

Jag sökte hjälp och hamnade hos en fantastisk psykolog som hjälpte mig tillbaka till ett normalt liv. Minnet är fortfarande inte bra men jag fungerar. 

Gå till någon och få hjälp att analysera dig själv, det är förvånansvärt hur lite man vet om sig själv när man börjar gräva. Lycka till! 

• Like 5

Dina blodfetter är inte alarmerande på något sätt, ditt TG/HDL är mycket bra. Din läkare går bara efter totalt LDL vilket är värdelöst, be om att få göra test som tittar på subklasserna av LDL - dvs. om de är stora och ofarliga eller om de är små och mer benägna att oxidera och ditt TG/HDL ger en indikation om att det mesta av ditt LDL är helt ofarligt.

Det finns också andra väldigt viktiga markörer i sammanhanget: HbA1C? Fastande glukos? Fastande insulin? CRP?

Rekommenderar denna starkt:

• Like 1

Sömnen måste du ta tag i som nummer 1. Har du ett sånt där armband som mäter puls mm brukar de kunna säga en del om sömnkvalitet. Testa magnesium och glycin till middagen. 

https://www.thepaleomom.com/10-tips-improve-sleep-quality/

Stressen måste du ta tag i och den påverkar säkert sömnen. 

Bihålorna. Intressant. Motsvarande problem dök upp för mig i höstas och det var inte förrän jag tog bort alla ko-mejerier som det försvann. I helgen blev det gräddsås och då dök det upp igen. Testa. 

Har hört talas om att strikta LCHF:are börjar känna sig hängiga efter att antal år. Helt oförklarligt eftersom dom äter helt rätt. Men det skulle, vad jag har läst, bero på att man äter för strikt, dvs man får inte i sig något som göder de goda bakterierna i tjocktarmen. Resistent stärkelse, som någon här tipsat om, är nåt som bakterierna i tjocktarmen tycker om. Jag läser just nu boken "Food Pharmacy", den handlar om just detta. Hade också nåt med magnesiumbrist att göra, om jag kommer ihåg rätt. Klart läsvärd, fast dom rackar ner på kött lite för mycket tycker jag. Själv äter jag kelaterat magnesium, funkar bra. Vill jag sova lite djupare nån natt så tar jag en kapsel magnesiumcitrat, men då vaknar jag inte när barnen vill upp.

32 minuter sedan, nilu sade:

Har hört talas om att strikta LCHF:are börjar känna sig hängiga efter att antal år. Helt oförklarligt eftersom dom äter helt rätt. 

Det råder delade meningar om huruvida strikt LCHF är "helt rätt" eller inte. Många som äter strikt, framför allt de som strävar mot noll, missar en massa nyttigheter i grönsaker och nötter och det blir svårare att upprätthålla näringsbalansen. Jag läste nyligen också om att ketos inte är ett tillstånd man alltid kan befinna sig i utan att kroppen går in och ut i den. Som jag minns det handlade det om att receptorerna blir mättade (som av droger) och behöver mer ketoner för samma effekt. Om det stämmer skulle det kunna bidra till känslan av trötthet efter en tid, dvs ruset är borta. Magnesium till kvällen tror jag är bra för en god sömn och, som jag skrev tidigare, stresshantering och lågpulsträning.

20 minuter sedan, Kita 202 sade:

jag har ett annat tips om man har svårt för att sova.

Ta på ett par raggsockar! Är man ordentligt varm om fötterna så sover i alla fall jag jättegott.
Detta enkla knep har även hjälpt många i min omgivning:)

Inte farligt att prova....

När jag sover dåligt brukar jag sparka av mej om fötter och ben för att inte bli så varm och svettig... fast jag är ju inte särskilt genomsnittlig. ?Jag har ju konstant vintertermostat sedan minst 10 år tillbaka. Morsan har varit sån i 40 år.. vi är såna så vi går aldrig ur vallningarna

Som Zepp och Singoalla säger, kolla sköldkörteln. Du har ett flertal symptom på hypothyreos: trötthet, hjärndimma, koncentrationssvårigheter, inte vakna utvilad, högt kolesterol, dåligt minne, tröghet på morgonen. Även om sköldkörtelvärdena är inom referens kan man må dåligt om de ligger nära övre eller nedre referens. Kolla sköldkörtelföreningen på facebook och hypotyreos.info.

• Like 1