Jump to content

Personlig tränare & kostrådgivare (LCHF) - Göteborg

Cristoffer

Recommended Posts

Hej!
Jag är på jakt efter en utbildning som riktar sig till den som förespråkar fett framför kolhydrater.
Jag är på jakt efter en utbildning/utbildningar som gör mig till en diplomerad Personlig Tränare och LCHF-Kostrådgivare.
Utbildningen måste ligga i Göteborg eller i närheten!
Finns det någon internet-utbildning man kan gå för att bli LCHF-kostrådgivare?

Jag har kollat runt en hel del på nätet, men hittar inget som verkar ha en liberal inställning till kost och som ligger här i närheten...
Alla tips och trix är välkomna!! ^_^

• Like 1

Hej!

Jag är på jakt efter en utbildning som riktar sig till den som förespråkar fett framför kolhydrater.

Jag är på jakt efter en utbildning/utbildningar som gör mig till en diplomerad Personlig Tränare och LCHF-Kostrådgivare.

Utbildningen måste ligga i Göteborg eller i närheten!

Finns det någon internet-utbildning man kan gå för att bli LCHF-kostrådgivare?

Jag har kollat runt en hel del på nätet, men hittar inget som verkar ha en liberal inställning till kost och som ligger här i närheten...

Alla tips och trix är välkomna!! ^_^

Ja mf har utbildningar inom paleo/lchf!! och dem är i Göteborg och Stockholm! Ska själv ta den personlig tränare inom paleo/lchf och den starta i slutet av sommaren till october!! så taggad!!

• Like 1

Gör det! Så värt!! :) Och anmäler man sig innan maj så är det rabatt på 6000 kr!

Jisses, vad kostar då inbilln....förlåt, utbildningen?

Jag minns när PT School (var det väl?) tog 25.000 för sin PT-utbildning. Nu är det mig veterligen runt 40-50.000 för varje steg i utbildningen.

Jisses, vad kostar då inbilln....förlåt, utbildningen?

Jag minns när PT School (var det väl?) tog 25.000 för sin PT-utbildning. Nu är det mig veterligen runt 40-50.000 för varje steg i utbildningen.

Utbildningen kostar 46.000 så ja det är ju en del. Men för mig är det värt då jag verkligen brinner för kost och träning och verkligen vill hjälpa människor inom det..men ja det är ju inte billigt precis :)  

Utbildningen kostar 46.000 så ja det är ju en del. Men för mig är det värt då jag verkligen brinner för kost och träning och verkligen vill hjälpa människor inom det..men ja det är ju inte billigt precis :)

Nej, det tråkiga är ju bara att den här typen av utbildningar ofta mest fungerar som portväktare. Det finns ju i regel ingenting att lära sig på dessa som man inte redan kan om man har en passion för och erfarenhet av träning etc utan det handlar bara om att få en nyckel till en ofta rätt usel anställning. (Det är ingen slump att SATS m.fl. brukar ha skenande personalomsättning.) De stora kedjorna har exempelvis ofta krav på att man ska vara certifierad av någon av de största PT-skolorna för att få jobba. Men de har noll fokus på vad man verkligen kan och hur lämplig man är.

Hm.. Jag tror att det finns mycket och lära ja. Visst kommer man kunna en hel del innan man kommer dit osv. Och ha en bra grundsten men finns ju alltid mer att lära. Plus att dem lär hur man ska marknadsföra sig sen osv. Sen går jag ju denna utbildningen för att få själva licensen vilket jag inte kan få utan den därmed inte jobba inom det. :) och tar man en utbildning för 46 000 så brinner man nog för det. Om man inte är rik vill säga. Sen behöver man kanske inte just Jobba på gym utan finns ju andra kost och träningsrelaterade jobb men du måste fortfarande ha en giltig licens. Och kan säga att mf utbildningar är en av dem dyraste men det är ju inom Paleo/lchf så det är ju den man vill ha :)

Hm.. Jag tror att det finns mycket och lära ja.

Och det var min främsta poäng. Är du verkligen ute efter att lära dig något så ska du inte gå någon postorderkurs eller liknande för att bli PT. Jo, jag vet att de här utbildningarna har spottat upp sig under det sista decenniet men det är alltjämt så att de riktigt kunniga inom träning, kost och hälsa inte är de som har flest licenser/diplom/certifikat från den här typen av utbildningar. De har inte heller nödvändigtvis ett fördelaktigt yttre eller en modellkropp vilket - tyvärr - är sådant som har en mycket bättre marknadsföringspotential än all världens kunskap och erfarenhet.

Jag har grottat ned mig inom områdena träning, kost och hälsa under lååååååång tid (allt är relativt) och dessutom med periodvis hög intensitet. Med få undantag så har de jag verkligen lärt mig saker av varit gubbar i 40-80-års åldern med en massa egenupplevd erfarenhet och/eller erfarenhet från att ha coachat på alla möjliga nivåer (det är ex. en myt att elitidrottare ur ett coachingperspektiv nödvändigtvis är en större utmaning än en totalt otränad person med usla förutsättningar). En annan gemensam nämnare är att de också lärt sig förstå skillnaden mellan vad som är väsentligt och vad som är fluff och lull-lull. Med få undantag så har dessa inte heller haft så mycket strålkastarljus på sig i form av kommersiell uppmärksamhet etc. Tvärtom har det ofta varit så att de har haft den här biten som starkt intresse/passion.

Visst kommer man kunna en hel del innan man kommer dit osv. Och ha en bra grundsten men finns ju alltid mer att lära. Plus att dem lär hur man ska marknadsföra sig sen osv. Sen går jag ju denna utbildningen för att få själva licensen vilket jag inte kan få utan den därmed inte jobba inom det. :) och tar man en utbildning för 46 000 så brinner man nog för det.

Alternativt så har man kanske inte så många andra alternativ eller har en övertro på vad en karriär inom det här området kan ge? Det finns, tro mig, inte så mycket pengar att hämta i den här branschen OM man inte är riktigt duktig på att marknadsföra sig och/eller ser till att hamna högre upp i den kommersiella hierarkin (läs: prånglar ut piller och pulver). Konkretiserat, du behöver konkurrera ut sådana som Paulun, Blossom etc. Och det har absolut ingenting med kunskap att göra utan handlar först och främst om nätverkande, marknadsföring och andra typer av traditionell affärsverksamhet.

Om man inte är rik vill säga. Sen behöver man kanske inte just Jobba på gym utan finns ju andra kost och träningsrelaterade jobb men du måste fortfarande ha en giltig licens. Och kan säga att mf utbildningar är en av dem dyraste men det är ju inom Paleo/lchf så det är ju den man vill ha :)

Jo, fast träning är träning. Kost är kost. Jag gillar inte alls den här nya marknadsnischen (för det handlar absolut inte om något annat än en ny marknadsmässig paketering) att kombinera ihop kost och träning ur ett LCHF-perspektiv eller för den delen PF-perspektiv. Den främsta anledningen är att det är svårt nog att hitta kompetent folk som verkligen kan vad som spelar roll inom träning. När man sedan buntar ihop kosten med träning så minskar fokuset på träningsdelen ännu mera.

Men istället för att låta som en motvallskärring så kan jag ju ge lite tips om vad jag skulle göra i din situation och med dina, vad jag fattar som, drömmar, ambitioner och mål.

Om vi börjar med den formella utbildningen så skulle jag istället för PT-utbildningar först och främst inrikta mig på en riktig utbildning som gymnastikdirektör/sjukgymnast. Jag skulle även kunna tänka mig naprapat/kiropraktor. Det går säkert 1000 "licensierade personliga tränare" på varje gymnastikdirektör/sjukgymnast/kiropraktor/naprat. Så redan där har du en marknadsfördel. Om du ändå envisas med att hoppa på PT-utbildningar så skulle jag göra det med ett enda syfte, och håll i dig nu för nu släpper jag en liten bomb:

För att i marknadföringsssammanhang kunna hänvisa till hur oväsentliga just den här typen av utbildningar är. (Läs om 10 ggr.)

För att kunna hävda detta så behöver du dock lite riktig utbildning också. De utbildningar jag rekommenderat dig kommer att ge dig hyfsat på fötterna men långifrån vara tillräckligt. Även dessa handlar i stora avseenden om marknadsföring även om de har viktiga komponenter som du inte kan få på annat sätt.

För att förkovra dig ur ett strikt kunskapsperspektiv så rekommenderar jag därför:

- Leta upp precis allt du kan hitta om träning från sekelskiftet (1900) fram till sisådär mitten av 1960-talet. Det finns en gråzon ända fram till 70-talet men efter detta så handlar den mesta infon som finns att tillgå mer om att leta nålar i höstackar. Det här är för övrigt något man kan klara av långt senare när man har full koll på det väsentliga men innan dess så är det bara förvillande.

- Uppsök en styrkelyftsklubb alternativt hitta en pålitlig/kunnig gammal gymräv som har koll på den här typen av aktiviteter. Absorbera allt som rör stora sammansatta övningar, biomekanik, progression, övningsutförande etc.

- Gå kurser eller t.o.m. hela utbildningar inom områdena biokemi, neurofysiologi, kinesiologi, näringslära, allmän idrottsmedicin etc. Du kan även läsa motsvarande vad dessa kurser innehåller så det väsentliga är inte att samla högskolepoäng även om sådant också är bra ur det (tramsiga men väsentliga) marknadsföringsperspektivet.

- Sträva efter att fullt ut förstå följande: "Allting funkar men inte alltid och inte för alla." Lite mer konkretiserat (men inte mycket) styrketräning både är och är inte styrkelyft som både är och är inte kroppsbyggning. 

- Övrig väsentlig förkovran bör ske inom företagande och allmänt affärskunnande, marknadsföring och försäljning, psykologi och beteendevetenskap.

- Inse att man måste spendera väldigt mycket tid själv vad gäller det praktiska. Det går att läsa sig till en hel del om detta men till syvende och sist så är det nästan alltid så att det som skiljer en hyfsad PT/coach etc från en riktigt bra är den senares stora praktiska erfarenhet. Förväxla inte heller detta med elitprestationer. Det handlar mer om att verkligen ha spenderat tid med skivstänger och kritade händer och verkligen fått en känsla för hur man praktiskt uppnår resultat så ur ett personligt perspektiv bör man ha gjort rejäla framsteg. Det som avgör om detta renderat elitprestationer är dock vilken startpunkt man haft (därav min distinktion vad gäller elitprestationer). Kort och gott, är man observant vad gäller sig själv och andra så kan den praktiska erfarenheten leda till kunskap som är snudd på omöjlig att få på annat sätt.

- Sist, men, tyvärr, inte minst, ett fördelaktigt yttre à la vältränad modellkropp övertrumfar i regel verkligt kunnande. Åtminstone på kort sikt och då främst i den viktiga första kundkontakten och/eller i vidare marknadssammanhang. Sett ur ett annat perspektiv, kolla in den s.k. musikindustrin eller Hollywood. Är det verkligen den musikaliska förmågan eller skådespelandet man lägger mest vikt vid? Samma sak gäller det här området just för att det är så konkurrensutsatt.

Ok, det här var en väldigt spontan sammanfattning så ta det för just det. Ändå inbillar jag mig att den är ovärderlig för den som har dina ambitioner och vill bli riktigt framgångsrik inom det här området.

Och det var min främsta poäng. Är du verkligen ute efter att lära dig något så ska du inte gå någon postorderkurs eller liknande för att bli PT. Jo, jag vet att de här utbildningarna har spottat upp sig under det sista decenniet men det är alltjämt så att de riktigt kunniga inom träning, kost och hälsa inte är de som har flest licenser/diplom/certifikat från den här typen av utbildningar. De har inte heller nödvändigtvis ett fördelaktigt yttre eller en modellkropp vilket - tyvärr - är sådant som har en mycket bättre marknadsföringspotential än all världens kunskap och erfarenhet.

Jag har grottat ned mig inom områdena träning, kost och hälsa under lååååååång tid (allt är relativt) och dessutom med periodvis hög intensitet. Med få undantag så har de jag verkligen lärt mig saker av varit gubbar i 40-80-års åldern med en massa egenupplevd erfarenhet och/eller erfarenhet från att ha coachat på alla möjliga nivåer (det är ex. en myt att elitidrottare ur ett coachingperspektiv nödvändigtvis är en större utmaning än en totalt otränad person med usla förutsättningar). En annan gemensam nämnare är att de också lärt sig förstå skillnaden mellan vad som är väsentligt och vad som är fluff och lull-lull. Med få undantag så har dessa inte heller haft så mycket strålkastarljus på sig i form av kommersiell uppmärksamhet etc. Tvärtom har det ofta varit så att de har haft den här biten som starkt intresse/passion.

Alternativt så har man kanske inte så många andra alternativ eller har en övertro på vad en karriär inom det här området kan ge? Det finns, tro mig, inte så mycket pengar att hämta i den här branschen OM man inte är riktigt duktig på att marknadsföra sig och/eller ser till att hamna högre upp i den kommersiella hierarkin (läs: prånglar ut piller och pulver). Konkretiserat, du behöver konkurrera ut sådana som Paulun, Blossom etc. Och det har absolut ingenting med kunskap att göra utan handlar först och främst om nätverkande, marknadsföring och andra typer av traditionell affärsverksamhet.

Jo, fast träning är träning. Kost är kost. Jag gillar inte alls den här nya marknadsnischen (för det handlar absolut inte om något annat än en ny marknadsmässig paketering) att kombinera ihop kost och träning ur ett LCHF-perspektiv eller för den delen PF-perspektiv. Den främsta anledningen är att det är svårt nog att hitta kompetent folk som verkligen kan vad som spelar roll inom träning. När man sedan buntar ihop kosten med träning så minskar fokuset på träningsdelen ännu mera.

Men istället för att låta som en motvallskärring så kan jag ju ge lite tips om vad jag skulle göra i din situation och med dina, vad jag fattar som, drömmar, ambitioner och mål.

Om vi börjar med den formella utbildningen så skulle jag istället för PT-utbildningar först och främst inrikta mig på en riktig utbildning som gymnastikdirektör/sjukgymnast. Jag skulle även kunna tänka mig naprapat/kiropraktor. Det går säkert 1000 "licensierade personliga tränare" på varje gymnastikdirektör/sjukgymnast/kiropraktor/naprat. Så redan där har du en marknadsfördel. Om du ändå envisas med att hoppa på PT-utbildningar så skulle jag göra det med ett enda syfte, och håll i dig nu för nu släpper jag en liten bomb:

För att i marknadföringsssammanhang kunna hänvisa till hur oväsentliga just den här typen av utbildningar är. (Läs om 10 ggr.)

För att kunna hävda detta så behöver du dock lite riktig utbildning också. De utbildningar jag rekommenderat dig kommer att ge dig hyfsat på fötterna men långifrån vara tillräckligt. Även dessa handlar i stora avseenden om marknadsföring även om de har viktiga komponenter som du inte kan få på annat sätt.

För att förkovra dig ur ett strikt kunskapsperspektiv så rekommenderar jag därför:

- Leta upp precis allt du kan hitta om träning från sekelskiftet (1900) fram till sisådär mitten av 1960-talet. Det finns en gråzon ända fram till 70-talet men efter detta så handlar den mesta infon som finns att tillgå mer om att leta nålar i höstackar. Det här är för övrigt något man kan klara av långt senare när man har full koll på det väsentliga men innan dess så är det bara förvillande.

- Uppsök en styrkelyftsklubb alternativt hitta en pålitlig/kunnig gammal gymräv som har koll på den här typen av aktiviteter. Absorbera allt som rör stora sammansatta övningar, biomekanik, progression, övningsutförande etc.

- Gå kurser eller t.o.m. hela utbildningar inom områdena biokemi, neurofysiologi, kinesiologi, näringslära, allmän idrottsmedicin etc. Du kan även läsa motsvarande vad dessa kurser innehåller så det väsentliga är inte att samla högskolepoäng även om sådant också är bra ur det (tramsiga men väsentliga) marknadsföringsperspektivet.

- Sträva efter att fullt ut förstå följande: "Allting funkar men inte alltid och inte för alla." Lite mer konkretiserat (men inte mycket) styrketräning både är och är inte styrkelyft som både är och är inte kroppsbyggning. 

- Övrig väsentlig förkovran bör ske inom företagande och allmänt affärskunnande, marknadsföring och försäljning, psykologi och beteendevetenskap.

- Inse att man måste spendera väldigt mycket tid själv vad gäller det praktiska. Det går att läsa sig till en hel del om detta men till syvende och sist så är det nästan alltid så att det som skiljer en hyfsad PT/coach etc från en riktigt bra är den senares stora praktiska erfarenhet. Förväxla inte heller detta med elitprestationer. Det handlar mer om att verkligen ha spenderat tid med skivstänger och kritade händer och verkligen fått en känsla för hur man praktiskt uppnår resultat så ur ett personligt perspektiv bör man ha gjort rejäla framsteg. Det som avgör om detta renderat elitprestationer är dock vilken startpunkt man haft (därav min distinktion vad gäller elitprestationer). Kort och gott, är man observant vad gäller sig själv och andra så kan den praktiska erfarenheten leda till kunskap som är snudd på omöjlig att få på annat sätt.

- Sist, men, tyvärr, inte minst, ett fördelaktigt yttre à la vältränad modellkropp övertrumfar i regel verkligt kunnande. Åtminstone på kort sikt och då främst i den viktiga första kundkontakten och/eller i vidare marknadssammanhang. Sett ur ett annat perspektiv, kolla in den s.k. musikindustrin eller Hollywood. Är det verkligen den musikaliska förmågan eller skådespelandet man lägger mest vikt vid? Samma sak gäller det här området just för att det är så konkurrensutsatt.

Ok, det här var en väldigt spontan sammanfattning så ta det för just det. Ändå inbillar jag mig att den är ovärderlig för den som har dina ambitioner och vill bli riktigt framgångsrik inom det här området.

Oj det var ett långt svar! hm... jo du gav mig en bra tankeställare.. Dock vill jag säga att inget kan stoppa mig. Är så driven om att det är detta jag vill och var det än leder så kommer jag jobba med kost och träning i framtiden... det är det enda jag kan tänka mig och det jag alltid velat jobba med. (förutom dansare) vilket inte går då jag dansat sönder foten rätt rejält. så kan inte tävla längre. men andra träningsformer går väldigt bra! Och jag vill kunna hjälpa människor till ett bättre liv och en bättre hälsa. Finns så många som behöver hjälp och råd och även en spark i baken vilket jag vet att jag kan hjälpa dem med! Sen visst. Du har helt rätt, allt handlar i princip om marknadsföring och att folk ska känna igen en och veta vem man är för att få mycket jobb inom det. och sen tycker jag att jag har en rätt bra erfarenhet. Visst man kanske inte kan jämföra med någon i 40.80 års åldern. men tro mig, jag vet hur det är att ha fått kämpa mig till dit jag vill och det kommer jag att göra enda in till slutet. Och sen med vältränad/modell kropp. Det är ju så det är tyvärr. Men å andra sidan kan jag ju endå förstå. Ska man anlita en personlig tränare så vill man ju ha någon som är väldigt vältränad och ja ser fit ut...För då tränar den ju antagligen mkt själv och ja.. jag tror inte så många människor anlitar någon som inte "ser" vältränad ut. Och sen är det säkert mycket kontakter .. men sån tur har jag en del .. men ja säger inte att det kommer bli lätt men det skulle inte vara lätt om jag skulle valt något annat jobb/utblidning heller.. tänker ju inte jobba med något jag inte brinner för...det är detta jag vill och det vet jag till 11000000 % och mycket där till. och bara man kan hjälpa en människa så har man gjort något stort. Bara de vill bli hjälpta. sen har du helt rätt allting funkar men inte alltid och för alla, därför man ska se till individen för alla behöver olika behov och har olika förutsättningar. sen sjukgymnast, visst det är säkert jättebra men det är inte riktigt det jag vill. :)

Oj det var ett långt svar! hm... jo du gav mig en bra tankeställare.. Dock vill jag säga att inget kan stoppa mig. Är så driven om att det är detta jag vill och var det än leder så kommer jag jobba med kost och träning i framtiden... det är det enda jag kan tänka mig och det jag alltid velat jobba med.

Det är bra. Vill man lyckas, bättre än genomsnittet, så måste man ha ett driv och helst en passion. Det gör ju också att man kan jobba hårdare.

(förutom dansare) vilket inte går då jag dansat sönder foten rätt rejält. så kan inte tävla längre.

Misstänker att en dansarkarriär precis som de flesta idrottskarriärer har ett bäst-före-datum så man kan ju se det som att ditt bäst-före-datum flyttades fram lite. Inte någon tröst så klart men inte heller ovanligt.

men andra träningsformer går väldigt bra! Och jag vill kunna hjälpa människor till ett bättre liv och en bättre hälsa. Finns så många som behöver hjälp och råd och även en spark i baken vilket jag vet att jag kan hjälpa dem med! Sen visst. Du har helt rätt, allt handlar i princip om marknadsföring och att folk ska känna igen en och veta vem man är för att få mycket jobb inom det. och sen tycker jag att jag har en rätt bra erfarenhet. Visst man kanske inte kan jämföra med någon i 40.80 års åldern. men tro mig, jag vet hur det är att ha fått kämpa mig till dit jag vill och det kommer jag att göra enda in till slutet.

Som man brukar säga ibland, "jag hör vad du säger". Inget illa menat men jag är lite för luttrad för att svara något annat. Kanske också ska förtydliga att det finns inget naturligt samband mellan ålder, erfarenhet och "klokskap". M.a.o. bara för att man är gammal så betyder det inte att man vet så mycket eller har så mycket, väsentlig, erfarenhet inom ett område. Det vara bara en hint om att många jag själv stött på som har den där erfarenheten och klokskapen har den som en konsekvens av att de använt sina år på ett bra sätt och samlat mycket lärdomar.

Men igen, kämpaanda är bra.

Och sen med vältränad/modell kropp. Det är ju så det är tyvärr. Men å andra sidan kan jag ju endå förstå. Ska man anlita en personlig tränare så vill man ju ha någon som är väldigt vältränad och ja ser fit ut...För då tränar den ju antagligen mkt själv och ja.. jag tror inte så många människor anlitar någon som inte "ser" vältränad ut.

Nej precis, de flesta gör precis samma misstag som jag gjorde när jag var tonåring då jag tog för givet att det var en direktkoppling mellan förmåga att lära ut om träning och bicepsstorlek. Så därför insöp jag Arnolds visheter (som ofta var spökskrivna av någon lönnfet journalist med desperat behov av vilket knäck som helst och knappt basal kunskap om det han skrev) istället för en närståendes som, för mig, hade varit fullkomligt ideala....om han kunnat förmedla dem så som jag hade behövt. Men till skillnad från mina "favoriter" så var ju den här närstående personen "klen". Han klarade ju bara 140 kg i bänk och 240 kg i mark och böj. Tom Platz kunde ju högreppa med den böjvikten och Franco Columbo kunde snudd på värma upp den markvikten. Och så var det ju där med muskler också. Trots att min närstående hade den bästa fysiken jag hade sett i verkligheten, på den tiden, så var det ju ingenting mot Bertil Fox och gänget. Sen var det ju så klart det där med genetiska förutsättning i kombination med "elefanten i rummet". Jag hade inte fullt ut insett hur betydelsefullt den biten var. Jag hade absolut inte insett att det var helt avgörande för att ha en chans att nå "favoriternas" status. Och jag hade verkligen inte ens reflekterat över att min närstående egentligen kommit så nära sin genetiska förmåga han kunde. Utan droger och utan, i varje fall, så fantastiska förutsättningar som stjärnorna. För övrigt så hade han ju inte ens kroppsbyggarfokus...vilket jag långt senare insåg också spelade roll.

Ungdom förslösas av de unga, har någon klok person sagt och det stämde bra på mig. :)

En delvis poäng är också att när man inte har pejl på betydelsen av genetiska förutsättningar och/eller droger så förskjuts normgränsen. Ta upp vilket fitnessmagazin som helst numera och det frontas i regel av någon som antingen har det ena eller det andra eller både och. Och den stora massan inbillar sig då att det där är vad alla kan uppnå...bara man slevar i sig sin havregrynsgröt, klämmer en protteshake, knäcker några ägg och tränar varje dag. If only.

Därmed inte sagt att de flesta skulle kunna få helt fenomenala resultat sett till den verkliga normen för det kan man ju om man vet, lägger manken till och spenderar en massa tid och energi på att få till det. Men denna verkliga norm är fjärran stjärnornas och den s.k. "normuppfattningen".

Bara en passus, och en förklaring till varför det är ett stort problem med en utveckling som den man bl.a. ser inom träning, kost och hälsoområdet. Numera finns ju även motsatsen där folk som knappt verkar hitta till ett gym mha GPS "vet allt"...åtminstone tills man klämmer dem lite på pulsen och förflyttar dem från skrivbordsteorierna.

Och sen är det säkert mycket kontakter .. men sån tur har jag en del

Gött! Fortsätt bygga nätverk.

.. men ja säger inte att det kommer bli lätt men det skulle inte vara lätt om jag skulle valt något annat jobb/utblidning heller.. tänker ju inte jobba med något jag inte brinner för...det är detta jag vill och det vet jag till 11000000 % och mycket där till

Jag tror dig. Och det är en klar fördel. Ofta är det drivet/hårt arbete som skiljer de som klarar sig mot de som inte gör det.

. och bara man kan hjälpa en människa så har man gjort något stort. Bara de vill bli hjälpta. sen har du helt rätt allting funkar men inte alltid och för alla, därför man ska se till individen för alla behöver olika behov och har olika förutsättningar. sen sjukgymnast, visst det är säkert jättebra men det är inte riktigt det jag vill. :)

Sjukgymnast var bara ett exempel på en yrkesroll/utbildning som har lite mer status än en typisk PT-utbildning men som i flera fall sammanfaller med sådant en PT behöver kunna eller i varje fall ge sken av att vederbörande kan. Det handlar egentligen mest om marknadsföring och att etablera lite trovärdighet. "Trovärdighet TM". :)

Hur som haver, lycka till!