Jump to content

Vad händer sen? och vågar vi?

Recommended Posts

Hej,

råkade hitta KostDoktorn härom veckan och det är så trevligt att läsa "svart på vitt" att det vi äter, är det som påverkar vår hälsa och att både jag och min man har beslutat oss för att lägga om livsstil med LCHF. Vi har ju följt med nyheter och utvecklingar genom åren.

Jag har alltid gått upp och ner i vikt, älskade kakor, godis och potatis, kunde ställa mig och baka bullar mitt i natten eller bara välja potatis med sås till middag. Idag är det mer balanserat och enda sockerbehov jag har är det via naturliga varor med låga kolhydrater.

Vi startade dieten "800 kalorier" med Michael Mosleys bok i början på året och vi har lyckats med att må bättre mentalt, blivit piggare och tappat en massa kilon ihop men, vi vill så långt som möjligt försöka övergå till strikt LCHF istället för medelhavs-kosten.

Vi tror på LCHF och vårt mål är att försöka ge våra kroppar den bästa förutsättningen för framtiden så vi kan bli gamla och leva livet.

Vi vet inte om vi vågar släppa på att räkna kalorier!! någon som gått från det ena till det andra?

• Like 6

Det enda man behöver ha koll på är (ETT) kolhydraterna och man lär sig snabbt vad det är man ska undvika och (TVÅ) insulinet - det är lite trixigare jag rekommenderar tex boken Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar, Gunilla Eldh. 

Kalorier är helt ointressant. 

• Like 4

On 2017-03-22 at 18:12, Peter B sade:

Äter man riktigt strikt då går det bra att äta utan att fundera på hur mycket man äter

...när man äter lite mer moderat/liberalt som jag ofta ligger på då kan det vara värt att fundera på hur mycket man äter, tycker jag

...att räkna kalorier kan man göra för att det är kul/intressant, det är ingen metod för att hålla vikten, för att det skulle fungera i längden (åratal) måste man veta hur många kalorier kroppen gör av med ... och det vet man inte. ;-)  (Människorna var i genomsnitt betydligt smalare när de inte kände till ordet kalorier.;)

Lycka till  med ert nya sunda liv! :)

Peter har du testat själv om detta funkar på dig, att äta strikt och inte behöva tänka på hur mkt man äter? Kan du utveckla lite om dina erfarenheter av detta? Åt du mycket/lite under perioden? Påverkades kroppsform/ vikt något? 

... under perioder bestämmer jag mig för att äta helt strikt då går jag normalt ner i vikt, trots att jag inte har speciellt många kilon att ta av nuförtiden..den mat som man äter när man håller sig till rent ketogen kost tror jag är extremt svår att överäta...antag att du sätter målet ca 10 gram kolhydrater om dagen (jag räknar inte så noga men tror att jag har ganska bra koll ändå)...och samtidigt låter bli att äta mycket proteiner..då får man en kost där man äter tillräckligt för att inte vara hungrig, men inte mer (man behöver inte tänka så mycket )...om man inte är smör-missbrukare. ;-) ...det bör för många (de flesta) leda till viktnedgång.

De flesta LCHF:are inklusive mig själv är nog inte beredda att fullt ut leva ett ketogent liv och äter man en mer liberal variant då tycker  jag att det är lätt att äta för mycket och man kan börja krypa upp i vikt.

Självdå? :)

• Like 7

Ja, jag håller med om att liberalare varianter med tex mjölkprodukter, nötter, bär och LCHF bröd, LCHf pasta osv är jättelätt att äta för mycket av. Jag började så när jag först startade med LCHF och lyssnade på många råd om att man kunde äta obegränsat bara man åt under 20 kh. Det funkade inte utan blev ofta alldeles för mkt mat, energi helt enkelt som jag inte kunde förbruka.

Har ju sen ätit Paleoliknande länge med mycket grönsaker, ca 60% fett och ca 80 gram protein. Det har funkat mkt bra eftersom det blir mkt volym, stor variation av matvaror men inte de onödiga insulinhöjande mjölkprodukterna och bröd/pasta ingredienserna.

Nu har jag inte så lång efarenhet av strikt ketogen kst så det var intressant att höra om din erfarenhet. Låter logiskt att det skulle funka så tycker jag. Men jag vet inte om det kan bli att man börjar mumsa ketobullar, okar bea-mängden till maten osv så att man plötsligt överäter även på denna kost. Tiden får väl visa det :)

Jag tycker ketokosten är den godaste jag har testat och jag är egentligen minimalist i de flesta andra sammanhang, har svårt för köpcentra, loppisar, kryssningar, smörgåsbord. Gillar faktiskt ofta den där frågan "Vilka 10 matvaror skulle du ta med till en öde ö" jättemycket. Just för att jag tycker om enkelheten, och att bara äta det allra godste och nyttigaste varje dag:

Grönkål

blåbär

makrill

lammlägg

lever

smör

Arvid Nordqvist eco amigos

macadamianötter

timjan

citron

• Like 6

Guest Tureborgaren

Jag har övergett kaloriräknandet efter att ha läst om vad som hände med Biggest loser-deltagarna. Jag har räknat kalorier i åratal, och så fort jag slutar att vara petnoga går jag upp i vikt. Det är för tröttsamt att bokföra varenda munsbit.

Periodisk fasta fungerar mycket smidigare, tycker jag.

• 4 weeks later...

Hej på er,

vi har både ätit gott och haft så stor nytta av all info som gavs vid 2 veckors utmaningen, som vi båda gick med i, min man och jag.

Klart att det blev en stor omställning att inte räkna kalorier och att äta det feta på allt :-) vi både inser vad påverkade vi är av fel info och det tar emot och antagligen tid att ändra inställning, vi är i alla fall inte ett dugg rädda för att helt sonika anamma strikt till måttlig LCHF, för resten av livet.

Efter våra veckor med Mosleys blodsockerkoll med 800 kalorier / dag, där jag tappat 12 kilo och min man 7 så är övergången till LCHF lite tuffare för mig än min man, jag har följt programmet och tappade 1 hg och min man 2 kilo, hoppas att vår fortsättning går åt rätt håll och att jag tappar de 8 kilo jag har kvar medans min man inte vill gå ner mer :)

Tycker att Kostdoktorn är så varierande i alla ämnen och här är 2 medlemmar för evigt.

Ha en go dag alla

Marie 

• Like 7

För det första så ÄR livet orättvist.  Du är kvinna och han är man och kvinnor hållet hårdare i sina fettlager för att Moder Natur har valt att skydda nästa generation. För det andra så har ni levt på svältkost ett tag. Det gör kroppen osäker på om det kommer fler oår så därför sänks metabolismen så det ska klara en svältperiod till. En osäker kropp släpper inte ett gram. 

Jag som jojobantat och varit fettskrämd i hela mitt liv tappade inte ett gram med 3 år på LCHF. Däremot gick jag ner 2 storlekar så vikt är inte allt. Komplettera med måttband. Sen så är det 7nte säkert heller att din målvikt är den som är den rätta. LCHF är egentligen ingen bantningsmetod utan en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden. Titta inte så mycket på de åkerspöken som möter oss i tidningarna idag. Tänk istället Boticellis Venus eller till och med Zorns Kullor. Där har du hälsa enligt Moder Natur

• Like 5

http://katherinetallmadge.com/2010/12/07/stoking-your-metabolism-eat-more-to-lose-weight/

maanga bra kommentarer haer redan, reducerar du kalorier saa stryper du motorn, dvs saenker aemnesomsaettningen. ett tipps aer att koera EN dag. stenhaart, noll kolhydrat. du maaste bara vaaga en enda dag. sen, en dag till om du inte fick ett extra trivselhandtag paa varje sida. :-) tipset om att maeta aer bra, foer jag tex. pendlar 2 kilo upp och ner, men med aaren blir magen plattare. en sak som kvinna aer ju vatten, om du investerar I en fettvaag, som maeter din vattennivaa saa ser du om du har 5 % mer vatten I kroppen near du ska ha mens och aer foertvivlad oever 2 kilo mer paa vaagen. drick braennnaesseltee och kaempa vidare!

• Like 3

klart att man vill mer än vad som går att få på en gång :-)

Har fastat i 7 dagar, mycket förvånad över att inte en gång på dessa dagar vara hungrig . . . femte dagen var jag matt, i hela kroppen, men det gick över och på åttonde dagen startade jag ketogen kost och slukar recepten på kostdoktorn. Jag äter 2 gånger om dagen och använder mig av 16/8, passar mig bra och är förvånad över detta då jag förr ville ha frukost, lunch och middag så fort jag vaknade.

jag varken vägde mig eller tog mått innan fastan men känner klart en skillnad p min uniform, det är inte vikten primärt för mig och min man att satsa på detta utan försöka äta någorlunda rent och rätt för att hålla oss friska.

Tack alla för era inputs, ha en go kväll.

• Like 3

Jaaa.. det bästa med LCHF är att inget är förbjudet.. jag får äta vad jag vill!:)

Det kanske sammanfaller med att jag för det mesta vill äta LCHF om det går?:unsure:

Och man får äta hur mycket fett man vill!:o

Fast jag blir mätt på mindre portioner och står mig på två måltider om dagen, som regel.:huh:

• Like 1