Peter B Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Jag har funderat en del på det här... Jag äter ofta så att jag har mätbara ketoner (BHB 0-1 mmol/L) men ändå inte så att jag kommer upp till nutritionell ketos (ca 1,5+ mmol/L). Det motsvarar moderat-strikt LCHF. Det innebär rimligen att man ligger nära att använda ketoner som energikälla men ändå inte riktigt gör det. Jag kan emellanåt (inte alltid) uppleva att jag saknar energi under träningspass. Hänger det här ihop? Kan det vara så att det är bättre att antingen äta riktigt strikt eller välja att äta mer moderat-liberal LCHF, men att det är mindre optimalt att ligga i gränslandet? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Nu tränar jag säkert helt olikt dig. Har för mig att du löptränar och jag tränar ju mest tung styrketräning. Men jag upplever ingen skillnad på min energi med paleo som jag åt innan och strikt keto som jag äter nu. Tränar ofta fastande också och har full energi. Tappar däremot faktiskt lite energi om jag äter innan träningen. Två som talar om keotgen kost och träning(styrketräning) är ju Stephanie Keto Persson och Jason Wittrock. 4Health pod avsnitt 93 om ketogen kost intervjuar Steph och hon beskriver hur man presterar på antingen lchf eller ketogent. Jason Wittrock har nyligen gjort en 21 dagars utmaning med dagliga videobloggar. Han årt då 4000 kcal med mkt låg E% kh och hög fett%. Tränade med full energi. Han har flera videos där han beskriver hur träning på ketogen kost funkar: Sen tänker jag på Jonas Bergqvist som väl brukar skilja lite på hur en högintensiv löpare/ tränande ska äta och hur man kan äta med tex styrketräning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 22, 2017 Author Share Posted March 22, 2017 20 minuter sedan, Angelico sade: Nu tränar jag säkert helt olikt dig. Har för mig att du löptränar och jag tränar ju mest tung styrketräning. Men jag upplever ingen skillnad på min energi med paleo som jag åt innan och strikt keto som jag äter nu. Tränar ofta fastande också och har full energi. Tappar däremot faktiskt lite energi om jag äter innan träningen. Två som talar om keotgen kost och träning(styrketräning) är ju Stephanie Keto Persson och Jason Wittrock. 4Health pod avsnitt 93 om ketogen kost intervjuar Steph och hon beskriver hur man presterar på antingen lchf eller ketogent. Mmmm... jag tycker också ofta att det fungerar väldigt bra ... men om väljer att inte äta helt ketogent.. hur fungerar träningen där i gränslandet till det ketogena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Ja, som jag skrev så har inte de olika varianterna av LCHF påverkat min energi på gymmet. Jag har testat både liberal, ganska strikt och strikt. Men du talar väl just om löpning och längre löppass eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Kroppen blir ju bra på det man faktiskt gör... så det innebär säkert att du inte blir riktigt så fettdriven som du skulle kunna bli men betydligt mer fettdriven än om du åt liberalare... så beroende på vad du vill uppnå tror jag inte det finns ett klart ja eller nej. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 10 timmar sedan, Angelico sade: Ja, som jag skrev så har inte de olika varianterna av LCHF påverkat min energi på gymmet. Jag har testat både liberal, ganska strikt och strikt. Men du talar väl just om löpning och längre löppass eller? Mmmm...det stämmer det är på löpningen jag märker det...det kan ju vara en tillfällighet, eller en infektion eller att man ska undvika att lägga sig nära ketos men ändå inte riktigt vara där. Det finns ju en del skrivet om att vara i ketos och träna (som du refererar till)...men jag kan inte på rak arm komma på om någon skriver om att träna på moderat-liberal LCHF? Handlar intervjun med Steph även om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 7 timmar sedan, jesper sade: Kroppen blir ju bra på det man faktiskt gör... så det innebär säkert att du inte blir riktigt så fettdriven som du skulle kunna bli men betydligt mer fettdriven än om du åt liberalare... så beroende på vad du vill uppnå tror jag inte det finns ett klart ja eller nej. ...men det skulle vara intressant om det är så att det finns ett litet "intervall" som man ska undvika? I det läge där kroppen precis börjar producera ketonkroppar (vid fasta och inte i samband med träning) som man bör undvika att vara i, åtminstone från ett träningsperspektiv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Jag tänker absolut att Jonas Bergqvist har svar på de frågorna. Han skriver ju böcker om ketogen kost och mkt låga kh. Samtidigt så coachar han löpare och andra "högpulstävlande" som behöver optimera kosten lite annorlunda för bra prestation. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Ja man kanske ska fråga honom ....det är lite lustigt med de här frågorna som låter relativt enkla och sen finns det nästan inga som adresserat dem...den stora majoriteten av LCHF:are äter inte ketogent skulle jag tro... det skulle vara intressant att höra hur man kan optimera träning under de förutsättningarna. 2 timmar sedan, Angelico sade: Jag tänker absolut att Jonas Bergqvist har svar på de frågorna. Han skriver ju böcker om ketogen kost och mkt låga kh. Samtidigt så coachar han löpare och andra "högpulstävlande" som behöver optimera kosten lite annorlunda för bra prestation. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Har lyssnat på 4Health ...men hon pratar om situationen om att man äter för lite kalorier...inte förutsättningen att man äter tillräckligt med kalorier men ändå så mycket kolhydrater att man inte är i ketos ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Säg till om jag fattat helt fel, men kom att tänka på den här diskussionen: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52b473edce12c46670000cce-30g-eller-60g-kolisar-skillad Den handlar inte om träning kanske, men om det finns ett gränsland där det inte är optimalt att ligga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 23 timmar sedan, Peter B sade: Jag har funderat en del på det här... Jag äter ofta så att jag har mätbara ketoner (BHB 0-1 mmol/L) men ändå inte så att jag kommer upp till nutritionell ketos (ca 1,5+ mmol/L). Det motsvarar moderat-strikt LCHF. Det innebär rimligen att man ligger nära att använda ketoner som energikälla men ändå inte riktigt gör det. Jag kan emellanåt (inte alltid) uppleva att jag saknar energi under träningspass. Hänger det här ihop? Kan det vara så att det är bättre att antingen äta riktigt strikt eller välja att äta mer moderat-liberal LCHF, men att det är mindre optimalt att ligga i gränslandet? Trodde du/vi redan gått igenom detta? Du skall äta strikt Ketogen diet (max 5E%) och ut och springa i högt tempo 2 timmar varje dag.. förutom alla andra timmar som du tillbringar på gymmet, varje dag! Du får ledigt på Julafton, Nyår, (påsk/pingst om du går i kyrkan de dagarna) egen/fruns/barnens födelsedagar, samt på All inclusive i Turkiet.. den veckan får du ta igen på de andra semesterveckor! Om du vill ha perfekta ketonvärden i blodet! Men det schemat gäller bara dig.. för du har ju redan testat och mätt! Sen så till alla andra, det beror på.. främst om de vill må bra eller har perfekta ketonvärden? Och om jag inte är helt felunderättad så finns det fortfarande personer som knappt vet vad LCHF är som mår bra.. trots att de aldrig mätt sina ketonvärden! Och då drar jag lixom den förhastade slutsattsen att ketonvärdet kanske inte är helt avgörande.. framförallt att det värdet kanske inte är det optimala för att mäta hur man mår? Sen så har vi en del litteratur/studier och en massa personer som testat LCHF som finner att de mår bättre, de går ner i vikt och orken kommer tillbaka! Det handlar mest troligt om att man bytt något mindre bra till något bättre? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 Det var det enkla svaret Zepp, optimera är inte nödvändigtvis samma sak som att må bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 23, 2017 Author Share Posted March 23, 2017 4 timmar sedan, Ganymedes sade: Säg till om jag fattat helt fel, men kom att tänka på den här diskussionen: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52b473edce12c46670000cce-30g-eller-60g-kolisar-skillad Den handlar inte om träning kanske, men om det finns ett gränsland där det inte är optimalt att ligga. Intressant tråd, den ligger lite i det område som funderar på. Det skulle vara intressant och veta om det kan bli lite knepigt för kroppen att ligga och balansera i gränslandet till ketos ... det kanske är bättre att ta steget helt över och vara i ketos eller välja att äta lite liberalare, typ 50 gram+ kolhydrater och kanske undvika spannet typ 30-50 gram kolhydrater om dagen helt och hållet....eller är ett sånt här resonemang rent nonsens? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Jag äter superstrikt just nu sedan en tid,. Träningen funkar som sagt mkt bra. Men jag har en liten seghet mentalt som kommer ibland på eftermiddagarna, blir lite sömnig. På kroppen märks det genom att jag blir lite mer deffad. Att äta helt ketogent är spännande tycker jag, så enkelt, rent, gott, och magen mår superbra av detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 4 timmar sedan, Peter B sade: Har lyssnat på 4Health ...men hon pratar om situationen om att man äter för lite kalorier...inte förutsättningen att man äter tillräckligt med kalorier men ändå så mycket kolhydrater att man inte är i ketos ... Okej, kanske lyssnade dåligt där. Jag är helt såld på ketogent nu så kanske tänkte mer på det när jag lyssnade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 1 timme sedan, Peter B sade: Intressant tråd, den ligger lite i det område som funderar på. Det skulle vara intressant och veta om det kan bli lite knepigt för kroppen att ligga och balansera i gränslandet till ketos ... det kanske är bättre att ta steget helt över och vara i ketos eller välja att äta lite liberalare, typ 50 gram+ kolhydrater och kanske undvika spannet typ 30-50 gram kolhydrater om dagen helt och hållet....eller är ett sånt här resonemang rent nonsens? Jag tror att det är nonsens! Och att annat spelar större roll när man väl landat på 30-50 gram. Har man redan uppnått ett visst metabolt tillstånd/homeostas så finns det uppsjöar av annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Jag förstod nästan det efter ha skummat tråden på Kolhydrater i fokus, jag känner mig lite mer vacklande i den tron Å ena sidan ligger det något vettigt i att kroppen anpassar sig till det den utsätts för. Å andra sidan innebär det en omställning för kroppens celler att vara glukosdrivna kontra ketondrivna, antagligen processer som måste upp och nedregleras?... och det är ingen orimlig tanke att det kan vara ett bekymmer om man nästan dagligen pendlar mellan tillstånden, rent teoretiskt skulle det också kunna vara en tillgång ;-) Finns det någon som brytt sig om att forska på det här området överhuvudtaget? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Superintressant nytt område att forska på. Troligen har väl inte någon med pengar sponsrat och initierat en sådan forskning än? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 När du mätte ditt blodsocker mätte du då också blodketoner Peter? I så fall, hur ofta och vilka tider / samband med mat/träning mätte du ketoner i blodet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 On 2017-03-24 at 07:43, Peter B sade: Jag förstod nästan det efter ha skummat tråden på Kolhydrater i fokus, jag känner mig lite mer vacklande i den tron Å ena sidan ligger det något vettigt i att kroppen anpassar sig till det den utsätts för. Å andra sidan innebär det en omställning för kroppens celler att vara glukosdrivna kontra ketondrivna, antagligen processer som måste upp och nedregleras?... och det är ingen orimlig tanke att det kan vara ett bekymmer om man nästan dagligen pendlar mellan tillstånden, rent teoretiskt skulle det också kunna vara en tillgång ;-) Finns det någon som brytt sig om att forska på det här området överhuvudtaget? Uhmm.. då begriper du att jag inte är anhängare av varesig MAD, (Metabolic ADvantage), eller Metabolt limbo! Finns lixom varken studier eller några vettiga förklaringar till att något utav dem skulle uppstå? Utan det handlar om rent biokemiska processer. Däremot så är jag anhängare utav MD (Metabol Disadvantage), och mentalt limbo! För det mesta tyder på att vi är rätt anpassningsbara som art, och metabolismen anpassar sig rätt enormt till förutsättningarna som ges. Så länge vi lever våra liv så som våra gener förutsätter, där kommer det mentala limbot in.. ett västerländskt leverne ! Och våra genetiska förutsättningar har knappast anpassats för desktop work, utbudet i våra affärer eller ens för All inclusive på semestern! MD handlar mer om att vi som art har vissa genetiska förutsättningar, de är lixom inte helt kompatibla med ett västerländskt leverne/snabba kolhydrater/vi har problem med De Novo lipogene, etc! Mentalt limbo handlar om hantera ett västerländskt leverne! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Vore det inte märkligt om några gram kolisar till eller ifrån per dag, fördelade på två eller tre gånger, skulle kunna ställa till problem för metabolismen? Det här med att veta vad vi äter, och kunna mäta och förstå vad som händer i blodet är trots allt en ny företeelse. Vi åt det som fanns och anpassades efter det. Dagens leverne långt från något man skulle kunna kalla naturligt för människan borde ha betydligt större inverkan än några gram kolisar. Utan att egentligen ha några som helst kunskaper i dom biokemiska processerna så är jag på Zepps sida i det här Annars så tänker jag att det var väl en väldig otur att det är just i det området jag och, gissar jag, många med mig hamnar när vi bara vill äta bra mat på ett enkelt sätt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Lyssna på Anna Sparres podcast så är det stor möjlighet att polletten trillar ner. http://4health.se/135-dr-michael-ash-mikrobiota-tarmflora-immunsystemet-och-hjarnan Eller varförinte titta på Lars Berns Lördagsintervju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 5 minuter sedan, jala sade: Lyssna på Anna Sparres podcast så är det stor möjlighet att polletten trillar ner. http://4health.se/135-dr-michael-ash-mikrobiota-tarmflora-immunsystemet-och-hjarnan Eller varförinte titta på Lars Berns Lördagsintervju. Jag har inte lyssnat på denna än ...men tar den upp detta ämne? Att LCHF fungerar bra rent allmänt är vi nog överens om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 17 minuter sedan, Ganymedes sade: Vore det inte märkligt om några gram kolisar till eller ifrån per dag, fördelade på två eller tre gånger, skulle kunna ställa till problem för metabolismen? Det här med att veta vad vi äter, och kunna mäta och förstå vad som händer i blodet är trots allt en ny företeelse. Vi åt det som fanns och anpassades efter det. Dagens leverne långt från något man skulle kunna kalla naturligt för människan borde ha betydligt större inverkan än några gram kolisar. Utan att egentligen ha några som helst kunskaper i dom biokemiska processerna så är jag på Zepps sida i det här Annars så tänker jag att det var väl en väldig otur att det är just i det området jag och, gissar jag, många med mig hamnar när vi bara vill äta bra mat på ett enkelt sätt! Nä, jag tror inte heller att kolhydraternas vikt spelar så stor roll för de saker Peter tar upp här. Dock är upplevelsen ganska annorlunda i kroppen när man äter mycket strikt, så några saker påverkar absolut prestation, energi osv. En chokladbit som väger 5 gram kan ställa till med stor störning om jag ska lyfta tungt strax efter, men knappast är det antalet gram socker utan sockrets effekt på blodsockret eller nåt sånt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 För att befinna sig i ett ketogent "tillstånd" eller inte, då spelar definitivt 10-talet gram kolhydrater stor roll. Sen om det har stor betydelse för hälsan eller inte, för träning eller inte, är ju ett väldigt intressant område, Många menar att det finns en tydlig skillnad på flera områden hur kroppen fungerar om man är i ketos eller inte, just det har det skrivits en hel del om. Den litteraturen handlar också mycket om att mäta och äta så man stannar i ketos och inte glider ut från den (detta skulle vara onödigt om det egentligen inte spelade någon roll). Att äta LCHF är definitivt inte samma sak som att vara i ketos. Vissa som äter LCHF är i ketos men de flesta är det sannolikt inte. Antag att det uppstår en del "fenomen" precis i gränslandet till ketos och att det kan vara en orsak till att jag vid ganska intilliggande träningspass kan ha en stor skillnad i prestation (självklart kan det ha andra saker som en infektion ). Men jag kan inte helt avfärda den tanken. Hursomhelst tycker jag att inte att det är en orimlig hypotes att det finns ett spann som det kan vara värt att undvika om man inte vill försämra prestation...men teorin om ett kontinuum där kroppen successivt anpassar sig låter inte heller orimlig, men det är lite som att säga att de som forskar på ketogena tillstånd har fel ;-) Disclaimer:(om och när jag använder ordet "problem" i denna tråd är det i förhållande till om man hade varit mer tydligt i ketos eller mer tydligt ur ketos , inte att det är ett hälsomässigt problem med LCHF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Mm fast jag är mer inne på Käppologi, dvs grundproblemet är och förblir att vi är anpassade för att finna vår föda medels käppar.. grävkäppar, spjut och eventuellt pilbågar. samt att vi inte är menade att leva längre än till 30-40! Såå, redan här stöter vi på betydande problem i dag.. gå in på närmaste ICA, COOP, Willys med någon form av stor käpp för att söka din föda.. mest troligt blir du antastad av någon vakt, mest troligen utslängd och hämtad av Polis! Oså borde man hitta närmaste bro att slänga sig ut från, vid uppnådd ålder! Nu så hampar det sig som så, att de flesta inte söker sin föda med hjälp av käppar av rena bekvämlighetsskäl/man vill slippa sitta i häktet innan man blir förd till närmaste psykiska mottagning, vi vill gärna leva längre än till medelåldern! Helst oxå njuta av livet därefter.. gärna då oxå sedan barnen flyttat hemifrån, glädjen utav barnbarn! Menna.. man måste förstå att medelåldern är ett problem i sig, det är då vi skall dö egentligen.. iallafall om vi levde kvar i käppologins tidsålder! Nu så har man helt andra problem.. då blir biokemi betydligt viktigare, innan dess så kunde man i princip komma undan nästan med vilken livstil som helst.. och få efterkomma! För arten som helhet så är det viktigare att den fortlever än att föräldrarna mår bra! Vi har lämnat käppteknologin bakom oss, vi lever minst dubbelt upp mot vad våra gener är predestinerade för! Som art så är vi ovanligt anpassninsgbara till vilken föda vi intar.. så länge vi inte uppnår medelåldern, då blir käppteknologins föda och levnadsmömster viktigare, dvs vårt genetiska arv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: samt att vi inte är menade att leva längre än till 30-40! Fast är det så? Jag har för mig att de flesta är överens om att om vi bara överlevde barndomen , olyckor och infektioner så levde vi glatt tills vi var ca 70 år... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 3 timmar sedan, Zepp sade: För arten som helhet så är det viktigare att den fortlever än att föräldrarna mår bra! Vi har lämnat käppteknologin bakom oss, vi lever minst dubbelt upp mot vad våra gener är predestinerade för! Som art så är vi ovanligt anpassninsgbara till vilken föda vi intar.. så länge vi inte uppnår medelåldern, då blir käppteknologins föda och levnadsmömster viktigare, dvs vårt genetiska arv Hm, Zepp, du tappade mig lite nu För arten som helhet så har det förmodligen varit av yttersta vikt att föräldrarna fortlevt och mått bra upp i hög ålder. För att citera mig själv från en tidigare tråd: Citat Föräldrar, far- och morföräldrar har varit en tillgång för sina barn och barnbarn genom sin kunskap och erfarenhet. Och genom att delta i uppfostran av och omsorg om barnen. Utan pigga och friska äldre hade vi inte varit lika framgångsrika som art. Barnens överlevnad och framgång har varit beroende av att vi lever mycket längre än vi reproducerar oss. Typ. För att förtydliga så bidrog en frisk och pigg äldre indirekt till den reproduktiva förmågan även om det inte var den äldre som reproducerade sig. Vi har en hjärna och en förmåga att uttrycka oss som inget annat djur. Vi kan samla på oss erfarenheter under hela livet, dra slutsatser utifrån det och förmedla det till gruppen vi lever i. I en föränderlig och ibland skrämmande och hotfull värld så är det en ovärderlig kunskap att ha erfarenheter från tidigare. Nya situationer kräver nya lösningar, men är lättare att lösa med en stor erfarenhetsbank. Så även efter att man slutat reproducera sig tillför man ovärderliga saker till gruppen. Förutom dom rent praktiska sakerna som är uppenbara. http://forum.kostdoktorn.se/topic/2954-evolutionära-argument-för-lchf/ Håller med Jesper. Vi lever typ precis så länge som våra gener är predestinerade för. Din sista mening motsäger inte det. Det börjar bli kinkigare med vad vi äter och hur vi lever runt medelåldern. Käppteknologin hade sina fördelar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 18 timmar sedan, jesper sade: Fast är det så? Jag har för mig att de flesta är överens om att om vi bara överlevde barndomen , olyckor och infektioner så levde vi glatt tills vi var ca 70 år... Mnjae.. det var typ mer att skoja till det och skifta perspektivet.. det är sällan fel att ta sina egna frågor om hälsa och välmående och se det i annat perspektiv! Iallafall, när du ändå tar upp det, man skiljer på genomsnittsålder, medianålder och förväntat livsläng om man väl överlevt barndomen! Genomsnittsålder är i princip värdelöst att jämföra sig med iomed att det tar med den höga barnadödligheten.. medianålder säger litta mer och förväntad livslängd ytterligare något annat! Utiallafall, medianålder bland paleolitiska befolkningar brukar användas för att visa fördelar med båda vegetarisk och animalisk kost.. högsalt/lågsalt.. havsbaserad/landbaserad.. litta annat! Medianålder sorterar bort all barndödlighet och även de längsta överlevarna.. det är den vanligast förekommande åldern, och den tenderar att hamna på 30-40 år för rent paleolitiska befolkningar! Förväntad livslängd är ytterligare en annan sak, det är den ålder man kan uppnå när man väl klarat sig genom barndomen.. det är lite samma som med våra husdjur, dvs sådana vi håller mer för trevnad än för mat.. typ hund och katt! De.. och vi, kan då förväntas leva dubbla medianåldern i princip, jämfört med ett rent vilt genomsnitt! Utifall vi/de kan undvika infektioner/parasiter/dödligt våld från artfränder/rovdjur/olyckor! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 16 timmar sedan, Ganymedes sade: Hm, Zepp, du tappade mig lite nu För arten som helhet så har det förmodligen varit av yttersta vikt att föräldrarna fortlevt och mått bra upp i hög ålder. För att citera mig själv från en tidigare tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2954-evolutionära-argument-för-lchf/ Håller med Jesper. Vi lever typ precis så länge som våra gener är predestinerade för. Din sista mening motsäger inte det. Det börjar bli kinkigare med vad vi äter och hur vi lever runt medelåldern. Käppteknologin hade sina fördelar. Inga direkt avvikande meningar.. mormors/farmors-hypotesen är en vanlig förekommande hypotes när det gäller vår förmåga till långt liv, den kan appliceras på några andra högintellektuella djurarter oxå.. typ elefanter/apor, där flocken är beroende utav sociala band/de äldres erfarenhet för sin överlevnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Okej 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 28, 2017 Share Posted March 28, 2017 On 2017-03-25 at 13:02, Angelico sade: Dock är upplevelsen ganska annorlunda i kroppen när man äter mycket strikt, så några saker påverkar absolut prestation, energi osv. En chokladbit som väger 5 gram kan ställa till med stor störning om jag ska lyfta tungt strax efter, men knappast är det antalet gram socker utan sockrets effekt på blodsockret eller nåt sånt On 2017-03-25 at 13:41, Peter B sade: För att befinna sig i ett ketogent "tillstånd" eller inte, då spelar definitivt 10-talet gram kolhydrater stor roll. Jag skrev två inlägg häromdagen och lät dom ligga kvar som utkast i redigeraren. När jag skulle fortsätta på dom så var dom borta. Dom hade försvunnit över natten. Jag vet inte om jag gjorde något fel eller vad som hände. I alla fall. Ett skrev jag om och det gick väl sådär. Det andra var ett svar på det här jag citerat ovan, men istället för att invänta inspiration till att skriva om det så blir det kortversionen Låt mig provtänka. Vi förutsätter, som Zepp och jag hävdar (framförallt Zepp, jag mer hänger på än hävdar), att det inte finns något metabolt limbo. Kan man då tänka sig att det är hjärnan som blir mer typ fokuserad av ett ketogent tillstånd? Hjärnan i sin tur påverkar hela kroppen. Som hjärnan mår, mår kroppen. Och då kan några gram kolisar per dag göra skillnad. En skillnad som känns i kroppen, men beror på hjärnan. Och då landar jag åter i att det är vårt moderna leverne som gör skillnaden. Vi lever med stress, oro och med oändligt många fler saker som lockar, stör och tar vårt fokus idag, jämfört med hur det var under käppteknologins tidsålder. Sen vet jag inte om det gör någon skillnad i praktiken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 30, 2017 Author Share Posted March 30, 2017 Jag sätter ett frågetecken runt Zepps teori om kontinuum i detta sammanhang för mig är det tydligt att det man kan tala om någon form av tröskeleffekt när man går in i ketos. Det är därför jag anar att det kan finnas träningsmässiga nackdelar med att leva i gränslandet till ketos vilket jag själv dumt nog gör. ;-) Detta verkar vara dåligt undersökt men indirekt bekräftas det ju av att många experter betonar vikten av se till att man inte lämnar "ketosen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Nog för att det finns tröskeleffekter, men de innebär främst att det lutar mera/snabbare på det sluttande planet! Den viktigaste är nog 20E% kolhydrater där det börjar/kan uppträda brist på glukos för olika ändamål. Men den viktigaste är nog hur som helst när det slutar komma glukos till levern via portalvenen, det sker som regel flera gånger per dygn. Då startar en hel del recuperativa tillstånd i kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Detta är kanske lite vid sidan av trådämnet men handlar ändå om gränslandet mellan ketoadapterad och hybrid. Jag har försökt ketoadaptera nu sedan snart en månad. Har ju trots allt ätit ganska strikt lchf i flera år innan denna strikta period så jag borde varit hyfsat väl förberedd redan innan. Mina kolhydrater är gröna blad, spenat, lite surkål, haricot vetrtes och liknande + kokosgrädde, annars enbart kött fisk, ägg och en hel del tillsatt fett. Kommer upp i ca 200 gram fett per dag och mer än 80E%. Men har ändå inte kommit in i optimal ketos än. Morgon klockan 04.00 eller 05.00 när jag mäter ligger BS mellan 4,9-5,6 och morgonketoner mellan 0,5-0,8 oftast. På kvällarna eller efter träning/lunch har jag oftast BS på 4,5 och blodketoner på 1,7-2,5 däremot och lila U sticka. Jag funderar såklart nu på om det är mindre bra att ligga och slira under optimal nivå hela tiden? Vill gärna komma till adapterat läge men vet inte hur jag ska göra för att komma dit. Kan det vara mindre bra för hälsa och fettförbränning att ligga så här hela tiden? Jag ser ju att mina ketoner är höga när jag ätit mkt fett under dagen. Men just fastande på tidig morgon är bs högt och ketoner låga. Varför är det så? Kan jag påverka det p något sätt eller är det genetiska skillnader som gör att vissa har mindre optimal nivå just på morgonen? På kvällen innan jag lägger mig dricker jag alltid en hel kanna rooibosté med glycin. Det är det enda jag kan komma på nu som skulle kunna påverka. Middagen äter jag senast 20.00 och den är alltid fet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 13 timmar sedan, Angelico sade: Detta är kanske lite vid sidan av trådämnet men handlar ändå om gränslandet mellan ketoadapterad och hybrid. Jag har försökt ketoadaptera nu sedan snart en månad. Har ju trots allt ätit ganska strikt lchf i flera år innan denna strikta period så jag borde varit hyfsat väl förberedd redan innan. Mina kolhydrater är gröna blad, spenat, lite surkål, haricot vetrtes och liknande + kokosgrädde, annars enbart kött fisk, ägg och en hel del tillsatt fett. Kommer upp i ca 200 gram fett per dag och mer än 80E%. Men har ändå inte kommit in i optimal ketos än. Morgon klockan 04.00 eller 05.00 när jag mäter ligger BS mellan 4,9-5,6 och morgonketoner mellan 0,5-0,8 oftast. På kvällarna eller efter träning/lunch har jag oftast BS på 4,5 och blodketoner på 1,7-2,5 däremot och lila U sticka. Jag funderar såklart nu på om det är mindre bra att ligga och slira under optimal nivå hela tiden? Vill gärna komma till adapterat läge men vet inte hur jag ska göra för att komma dit. Kan det vara mindre bra för hälsa och fettförbränning att ligga så här hela tiden? Jag ser ju att mina ketoner är höga när jag ätit mkt fett under dagen. Men just fastande på tidig morgon är bs högt och ketoner låga. Varför är det så? Kan jag påverka det p något sätt eller är det genetiska skillnader som gör att vissa har mindre optimal nivå just på morgonen? På kvällen innan jag lägger mig dricker jag alltid en hel kanna rooibosté med glycin. Det är det enda jag kan komma på nu som skulle kunna påverka. Middagen äter jag senast 20.00 och den är alltid fet. Jag kan slå vad en peng att du redan är ketoadapterad så det räcker.. utifrån vad du skriver annars oxå! Oså till "Optimal ketos".. det är och förblir ett begrepp, med visst vetenskapligt stöd, (Phinney + Volek)! Det är altså området som är "optimalt" för ketosis.. inte för något annat specefikt! Eller om man säger som så, det är litta som när man mäter andra sk submarkörer referensvärden, det händer lixom inget magiskt i zonen.. förutom att man lyckats hamna i zonen, om det var något man strävade efter. y Under eller över leder inte till några fördelar.. speciellt inte över! Och på morgonen så drar "Dawn pheonomenon" igång, det är en del av cirkadian cycle, dvs din dygnsrytm som på morgonen höjer kortisol, blodsocker och litta annat så att du får en rivstart på dagen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Okej. Tack för svaret! Ja, jag tycker det är roligt att försöka optimera när det går. Upplever ju sedan länge många av de effekter som Kostdoktorn och andra brukar beskriva att man får av ketos, som minskad hunger, inga cravings, energi, ok sömn. Men tänkte att optimala bs och ketoner det skulle vara ett mätbart resultat som visar mig hur väl fettförbrännningen fungerar. Samtidigt, nu efter en tids mätande tänker jag att detta med morgon blodsockret kanske inte kommer att förändras så mkt mer hur jag än gör. Lite galen dygnsrytm jag har då föresten som kliver upp 04.00 flera dagar i veckan. Antar att kroppen liksom inte hunnit fixa till sitt nattjobb än då, när jag hoppar igång och stör processerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 30 minuter sedan, Angelico sade: Okej. Tack för svaret! Ja, jag tycker det är roligt att försöka optimera när det går. Upplever ju sedan länge många av de effekter som Kostdoktorn och andra brukar beskriva att man får av ketos, som minskad hunger, inga cravings, energi, ok sömn. Men tänkte att optimala bs och ketoner det skulle vara ett mätbart resultat som visar mig hur väl fettförbrännningen fungerar. Samtidigt, nu efter en tids mätande tänker jag att detta med morgon blodsockret kanske inte kommer att förändras så mkt mer hur jag än gör. Mm.. prexis optimera, fast jag har för mig att du redan gör detta på flera andra områden oxå? Du kan däremot alldrig utifrån en enskild submarkör avgöra om du optimerat din hälsa, ditt mående eller ditt liv! Och om du inte trott på träningens optimerande effekt på hälsa, mående och longevity så är jag lixom inte helt säker på att du hade hållit på med det? Du är i keto sweet spot.. det räcker i princip för dig att veta.. om du mätte flera gånger om dagen så hade du mest troligt haft varierande värden? Oså är jag rätt övertygad om att du är bra på att bränna fett via betaoxidation utan att särskild mycket behöver gå vidare till ketogenes. Och ketogenes sker främst i levern, när glukoneogenes förbrukar extra mycket utav vissa ensymer och intermediates. Muskelceller blir vid aktiv livstil rätt duktiga på att förbränna fett direkt och handlar till rätt stor del om syreupptagningsförmåga.. som i sin tur handlar till stora delar om träning/aktivitet där det går åt mer syre än när man är soffpotatis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 "Gå vidare till ketogenes" är det det som ger mycket ketoner i blodet som syns när man mäter BK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 3 minuter sedan, Angelico sade: "Gå vidare till ketogenes" är det det som ger mycket ketoner i blodet som syns när man mäter BK? Gå vidare till ketogenes är det som händer när du går från glukosberoende till att dra ner på kolisar! Och då får du först o främst brist på glukos, varvid ketogenes ökar rätt radikalt för att överbrygga just bristen på glukos. Grejen är att när du under längre tid levt på ketogen diet så minskar behovet av ketoner, när muskelceller blir allt bättre på att bränna fett direkt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 2 timmar sedan, Angelico sade: Lite galen dygnsrytm jag har då föresten som kliver upp 04.00 flera dagar i veckan. Antar att kroppen liksom inte hunnit fixa till sitt nattjobb än då, när jag hoppar igång och stör processerna. Hormonellt? Runt och efter klimakteriet vaknar vi ofta tidigt. Kortisol kan också påverka (ofta i samband med stress). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 6 timmar sedan, MariaF sade: Hormonellt? Runt och efter klimakteriet vaknar vi ofta tidigt. Kortisol kan också påverka (ofta i samband med stress). @Maria nej tyvärr är det väckarklockans fel :). Jag måste gå upp 04 för att hinna det jag ska och ta mig i tid till jobb vissa dagar. Annars sover jag gott till fem men även då vaknar jag av väckarklocka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Men jag ser ju nu när jag kollar alla mina loggade bs siffror för ca en månad att det är 04-05 på morgonen som mitt bs oftast är över 5,1. Senare på förmiddagen, efter fasta och tung träning eller efter middag eller kvällen så ligger det mer ofta på 4,6 typ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 1 timme sedan, Angelico sade: Men jag ser ju nu när jag kollar alla mina loggade bs siffror för ca en månad att det är 04-05 på morgonen som mitt bs oftast är över 5,1. Senare på förmiddagen, efter fasta och tung träning eller efter middag eller kvällen så ligger det mer ofta på 4,6 typ. Det är med andra ord väckarklockan som är problemet? Kanske inte själva klockan ioförsej utan anledningen till att man är tvungen att sätta den på ringning vid 4-5 tiden? Hur ser BS ut på helgen när du får sova tills du vaknar? Själv sätter jag min klockradio på 7.. allt innan dess är i princip okristligt/inhumant! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Jag vaknar alltid 05.00 av väckarklocka, även helg. :). Älskar tidig morgon och vill hinna meditera och göra morgonpromenad innan allt annat/andra vaknat till. Kanske inte så bra just för resultatet på morgon BS dock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Låter snudd på lite perverst/fakir i mina ögon! Den viktigaste sömnperioden är just 5-6 på morgonen! Det är då din dygsnsrytms flesta hormon och signalsubstanser är på lägsta nivåer, för att sen öka mot vakentillståndets. Då skall allt nollas och ställas om för en ny dags vedermödor. Det är lixom ingen hemlighet att folk som jobbar udda tider lever kortare liv, sådant sliter på kroppen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Tja...det är en aspekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 19 timmar sedan, Zepp sade: Den viktigaste sömnperioden är just 5-6 på morgonen! Det är då din dygsnsrytms flesta hormon och signalsubstanser är på lägsta nivåer, för att sen öka mot vakentillståndets. Det är väl snarare vid 3-4 på morgonen/natten? Flest nattolyckor händer vid 4-snåret om jag minns rätt när halten av diverse substanser är som högst. Kan det vara något individuellt, nån timma hit eller dit, kanske? Jag älskar också morgonen när jag kan mysa och vakna till innan de andra vaknar och mamma mig hit och mamma mig dit. Har alltid vaknat tidigt. Ofta vaknar jag av mig själv runt 5; det gjorde jag i 35-årsåldern också. Å andra sidan är jag trött på kvällen. Ljusa delen av året vaknar jag tidigare än under den mörka. Mörkläggningsgardiner är sällan helt täta även om man försöker mörka rummet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Jag sover alltid med ögonbindel. Men jag är också morgonmänniska fast med stigande ålder har det blivit lite senare. Katten brukar hoppa på mej 4.30 och tala om att det är frukost men han brukar få vänta till 6 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts