Tommy K Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Sitter och funderar på vad som är bäst LCHF kost eller autoimmun paleokost när jag har ulcerös kolit samt min fru har en typ av ataxi (en sjukdom som angriper lillhjärnan och påverkar balansen)? Vi har testat på både LCHF och autoimmun paleokost och tycker att den autoimmuna paleokosten inte är något vidare i smak kontra LCHF. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av detta då vi vill äta det som är bäst för oss båda? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 1 timme sedan, Tommy K sade: Sitter och funderar på vad som är bäst LCHF kost eller autoimmun paleokost när jag har ulcerös kolit samt min fru har en typ av ataxi (en sjukdom som angriper lillhjärnan och påverkar balansen)? Vi har testat på både LCHF och autoimmun paleokost och tycker att den autoimmuna paleokosten inte är något vidare i smak kontra LCHF. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av detta då vi vill äta det som är bäst för oss båda? Tycker att paleo har för mycket kolhydrater för att det skall passa mig att äta, däremot läser jag deras bloggar där jag hittar mycket bra information om inflammationsdrivande mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Det viktiga måste väl vara att förstå vilka födoämnen som driver eller förvärrar era inflammationer och ta bort dessa. Jag har tagit bort glutenmjöl, socker, komjölkprodukter, grisköttprodukter. Då har jag i princip alla inflammationer under kontroll. Jag äter mycket grönsaker med mindre än 10% kolhydrat (berg med gröna blad), kött (ko, lamm, vilt), fisk, kyckling, ägg, får/getost, kokosfett, olivolja och klarnat smör. Ibland lila sötpotatis och kall kokt potatis. Ytterst lite frukt och bär eftersom inflammationerna ökar tydligt om det blir mycket, måste bero på fruktosen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Här hittar vi bra information från Paleoteket. http://www.paleoteket.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ http://www.paleoteket.se/015-kott-och-naring-ditt-immunforsvar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 1 timme sedan, Erik 2 sade: Jag har tagit bort glutenmjöl, socker, komjölkprodukter, grisköttprodukter. Då har jag i princip alla inflammationer under kontroll. Gluten och socker förstår jag att du plockat bort, och i viss mån mejerier också (jag hävdar att det är skillnad på de man köper i affären kontra den mjölk man hämtar hos bonden) men fläsket förstår jag inte. Har jag missat nåt, är fläsk inflammationsdrivande? Och nu menar jag inte importerat, billigt kött av dålig kvalitet utan fläsk som så? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Gluten och socker förstår jag att du plockat bort, och i viss mån mejerier också (jag hävdar att det är skillnad på de man köper i affären kontra den mjölk man hämtar hos bonden) men fläsket förstår jag inte. Har jag missat nåt, är fläsk inflammationsdrivande? Och nu menar jag inte importerat, billigt kött av dålig kvalitet utan fläsk som så? Jag har också hört att vissa mår sämre av just fläskkött. Tror det hade nåt med att fläsk innehåller lite mer av *nåt* än vad annat kött har. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Det kanske är kvoten O-6/O-3 Erik tänker på. Den är väl något sämre i grisen. Men i det stora hela så är det små mängder det handlar om. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Jag tipsar om läsning i Mats Lindgrens Fet hälsa och skön musik-blogg. Han har"käkat bort" en hel del besvär när det gäller sjukdom. Han har inlägg om det mestadels varenda dag. Loberg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Griskött anses ofta ge högre histaminbelastning för den som är känslig. Och kvoten mellan omega 6 och omega 3 väldigt dålig med fulindustrifoder. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Jag har inget svar. Har tänkt på det ni tar upp, som histamin (som är ett problem för mig) och O3/O6. Mina typiska histaminproblem är dock annorlunda än fläskproblemet. Vi åt bara eko fläsk från Sverige. Jag testade mig fram, tog bort, tog bort, och när jag tog bort fläsk försvann problemet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Grejen med autoimmun paleo är ju att man äter väldigt tråkigt i början, sen testar man vad man får reaktioner på olika födoämnen efter ett tag när man har låtit kroppen läka ut lite. Så det blir ju inte tråkigt hela tiden. Man gör ungefär som Erik 2 verkar ha gjort men tvärtom, dvs man tar bort allt en tid och testar vad som funkar istället för att gradvis plocka bort och testa vad som inte funkar. Så om ni båda har autoimmmuna skulle jag köra på det. Men glöm inte återintroduktionsfasen. Sen om ni tycker att ni inte vill äta så mycket frukt eller rotsaker så håll igen på det med. Jag tror att det är det enklaste sättet att komma fram till vad som går bra att äta, vad som går ok att äta, och vad som ni bör hoppa helt och hållet. Men jag har iof ätit LCHF i snart fem år, och det är först nu som jag testar AIP, för att jag tyckte att det kändes besvärligt tidigare och att jag inte såg poängen med det, plus att det blir en del fler kolisar. Så jag förstår helt motviljan mot det. Men ju mer jag läser, desto mer tror jag att det är värt att ge det ett ordentligt försök, för tänk om man kan slippa ifrån symptomen? Hur underbart vore inte det? LCHF har hjälpt en bit på vägen, men jag har fortfarande en bit väg kvar. Den tror jag att jag kan ta mig igenom genom att snäva till ordetligt, och sen köra provokationstester med de LCHF tillåtna bitarna som jag nu har plockat bort. Och än så länge så har jag märkt ytterligare förbättringar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts