Blogg-Postare Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Över 9500 personer har hitills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och den är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide. Många har frågor och efterlyser tips, stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Här är några av kommentarerna vi har fått under den senaste veckan: Feedback Hej, Jag har letat många gånger på nätet efter en metod som hjälper mig att komma igång med LCHF och nu hittade jag en sådan! Ni har jättebra förklarningar på allt och så goda recept, maten smakar mycket bättre med naturliga ingredienser. Det där med hur mycket fett man skall äta varje dag var någonting som jag inte visste. Tack! Anita Hej, Jag tycker att det varit super! För min egen del för att det har varit så skönt att få maten planerad och att den varit så fantastiskt god. Annars är maten något som jag kan ha ångest för en hel dag, jag kan inte hitta på något och får ingen hjälp av övriga familjemedlemmar heller. Nu har jag kunnat kolla igenom veckan, handla hem allt och bara laga när jag kommer hem från jobbet. Ett stort stressmoment som har varit borta i 2 veckor. För det andra så har jag lyckats omvända mina föräldrar som inte trott att man kan äta och bli mätt utan potatis eller pasta. Min pappa har nyss fått diabetes, så jag bad dem att prova några veckor för att se hur han skulle må. Båda har varit jättenöjda, maten har varit jättegod och framförallt så har han legat jättebra i blodsockernivå. Kan det bli bättre…? Vi har alla varit jättenöjda med utmaningen. Stort tack för den!!! Med vänlig hälsning, Anneli Hej Kostdoktorn! Tack för en underbar 2-veckorsutmaning! Vi (min gubbe och jag) har aldrig ätit så god festmat varje dag! Recepten höll verkligen toppklass och var mycket lätta följa, jag kände mig som en mästerkock varje dag. Nu fortsätter vi med vecka 3… Recepten höll verkligen toppklass och var mycket lätta följa, jag kände mig som en mästerkock varje dag. Nu fortsätter vi med vecka 3… Vi mår superbra av LCHF-kosten ? Det enda problemet är att gubben min går ner för mycket i vikt. Jag själv har fastnat lite i viktnedgången, men det kommer nog. Vet inte vad jag gör för fel, har följt allt enligt era rekomendationer till punkt och pricka, tänker nog att maten är för god så att jag har ätit för stora portioner för mig. Eller så är det den lilla mängden grädde jag har kaffet. Bara att kämpa på ju och inte ge upp! Tack så jättemycket för denna möjlighet! ? Varmaste hälsningar från Sari och Michael Utmaningen har varit väldigt bra, jag valde redan vid starten att gå med i Kostdoktorn och har kunnat ta del av alla recept i databasen. Efter två veckor hade jag gått ner två kilo. Jag påbörjade keto-kost något innan programmet och har nu hållit på i tre veckor. Dock har jag vid två tillfällen haft ”återfall” och ätit kolhydrater (chips). Efter det stagnerade först vikten för att sedan öka med två kilo ? Enligt ketostix återkom ketoner i urinen inom ett dygn efter kolhydratintag, men ändå ökar jag i vikt. Har du något tips? Jag använder Lifesum (keto-inställning) för att hålla koll även på energimängden jag äter, så att jag inte frossar FÖR mycket protein och fett. Jag äter ca 1500 kcal/dag, max 20 gram kolhydrater. Tack för ett bra program och en bra sajt! Louise Hej! Jag tycker utmaningen har varit oerhört bra. Det fick mig att komma igång. Har gått ner ett kilo i vikt. Midjemåttet har inte förändrats. Jättebra med matsedlarna, man får idéer och kan välja ur dessa. Jag tar blodtrycksmedicin för högt blodtryck. Trycket har legat bra, utom vid ett tillfälle i förra veckan. Då låg trycket på 180/101!? Är det vanligt att det kan bli så när man äter enligt LCHF? Nu kollar jag trycket varje dag och det ligger på ungefär 140/85. Mvh, Gerd Jag trodde att jag gjorde rätt, men insåg att jag gjorde många fel. Hej, Innan tvåveckors LCHF-utmaningen hade jag inte riktigt förstått hur det fungerar. Jag trodde att jag gjorde rätt, men insåg att jag gjorde många fel. Det var otroligt lätt med färdiga menyer. Har rekommenderat flera av mina vänner att prova. Mvh, Heidi Fantastiskt lätt att ha färdiga veckomatsedlar! Bra för hela familjen! Enkla recept, de allra flesta. Jag som inte är så förtjust i varma grönsaker skulle önska lite fler alternativ utan det. Man kan i och för sig bara byta ut till kalla grönsaker istället. Tack för bra inspiration! Jenny Hej! Provade LCHF-utmaningen och det fungerade bättre än jag trodde. Lätt att följa recept och jättebra med inköpslistan. Första två veckorna följde jag och även min familj recepten, de ville inte följa fullt ut utan kokade potatis och pasta till maten. Frukost tog jag bort brödet och kokade eller stekte ett ägg till + lite grönsaker. Eftersom matlådan var inplanerad i recepten var det ju bara att värma och äta på jobbet, ingen snabb lunch längs vägen. Jag hade inga större svårigheter att avstå från bröd, pasta och potatis. Däremot är jag mycket förtjust i sötsaker. Det var en utmaning då det fanns kvar choklad i skåpen och bullar och glass i frysen. Jag är så glad över att jag klarade av att avstå från detta. Vi har lite andra förutsättningar än de flesta, köttet vi äter kommer från våra egna djur (gris, får och fågel). Fisken drar vi upp ur älven utanför (abborre och gös). Grönsaker försöker vi också ha egenodlat. Smör, grädde och ost köps in. Efter de första två veckorna fortsätter jag att äta LCHF. Men nu kompromissar vi ihop maten. Köttbullar blir utan ströbröd och med grädde i istället, plus extra ägg så de håller ihop. Såsen reds inte med vetemjöl utan lagas med mera grädde eller crème fraiche. Det mesta som serveras hemma är inte svårt alls att justera till mej. Istället för pasta, ris och potatis tar jag mer sallad, gör en kålgratäng eller stekt vitkål. Problem som varit är att få i sej tillräckligt mycket vätska, jag måste verkligen tänka på det hela dagarna. Blir lite snurrig i huvudet. Har alltid haft lågt blodtryck och nu är det mycket lågt tycker jag, 106/65 sist jag kollade. Jag är 51 år och hade övervikt 81 kilo till mina 168 cm. Nu väger jag 71 kilo och behöver ju gå ner lite till. Tyvärr har jag även tappat en del muskler, hade svårt att träna i början då jag blev mycket trött. Nu har jag börjat röra mej mer igen och hoppas att styrkan ska komma tillbaka. Har ett fysiskt arbete med lyft, bärande och krypande. Även fritiden är aktiv med djur och odlingar. Planerar nu mina odlingar inför sommaren, det kommer bli mera kål och bladgrönsaker, flera olika sorter av dem också för smakens och formens skull. Familjen som består av maken 65, son 18 och dotter 13 har även minskat lite i omfång. Har pratat med barnen om att bara ha lördagsgodis som i gamla tider och inte dricka söt-dricka. Gamla hundar är det svårare att lära nya vanor ? Nu serveras ju maten med en större salladsskål eller flera olika så det blir ändå mindre med potatis/ris/pasta och bröd till maten mot förut. LCHF-utmaningen var ett bra avstamp där jag kunde ändra mina matvanor och bli av med sockersuget. Jag som annars alltid varit vrålhungrig vid halv 12-tiden (trots frukost och mellanmål), är nu lagom hungrig och kan äta lugnare och en lagom portion. Då har jag ändå inte tagit något mellanmål, utan bara druckit te eller bara vatten. Så skönt! Tre mål om dagen: frukost, lunch och middag. Recepten var ju inte så lik den maten vi äter, men god och vissa av rätterna kommer att användas i fortsättningen. Det vi pratat om hemma är att göra en liknande planering blandat med recept från Kostdoktorn och våra vanliga recept. Hälsningar, Maria Hej! Jag, som så många andra, har provat så gott som alla dieter under mitt liv. Svältdieter, Viktväktarna med flera. Jag har även provat LCHF tidigare, men slutade då jag mådde illa och utan att gå ner i vikt. När jag hittade Kostdoktorn och alla varierande menyer beslutade jag mig för att leva så. Jag hade sju kilo övervikt när jag antog utmaningen och nu, ca en månad senare, har jag tappat drygt två kilo. Nu tänker jag inte så mycket på min vikt utan äter 2-3 mål och mår väldans gott. Förstår att min kropp behöver tid för att återställas efter 40 års jojo-bantning. Jag trivs väldigt bra med den strikta varianten och ser fram emot varje dags meny. Menyerna och inköpslistorna är nog helt avgörande för mig att kunna följa LCHF och det ska jag nu när jag blivit medlem. Varma hälsningar, Elisabeth Hej, hej! Detta sätt att äta strider mot ALLT man har fått lära sig om mat under hela livet. Efter att ha följt Kostdoktorn på FB en en längre tid provade jag skeptiskt utmaningen. Mitt huvud har fortfarande svårt med allt fett, men efter att ha ätit LCHF-maten konstaterar jag att det är riktigt god mat. Jag har väl inte gått ner så mycket i vikt. Troligen har jag ätit för stora portioner. Nu efter 14 dagar märker jag att jag orkar inte äta samma mängder längre, jag är heller inte hungrig eller sötsugen. Förhoppningsvis kommer vikten att börja röra sig neråt nu. Några omställningsbesvär har jag inte märkt av. Jag kommer att fortsätta att ge LCHF en riktig chans, först på egen hand, men jag återkommer förmodligen som prenumerant. Susanne Blev glatt överraskad av de fina, goda och enkla recepten. Så smidigt att få hem recept och inköpslistor klart och färdigt, det passar mig perfekt. Hej! Jag har ätit LCHF under några år, från strikt till måttlig men efter en utlandsresa behövde jag komma tillbaka på banan igen. Det är så lätt att tro att en äter LCHF, men det visar sig att man stoppar i sig en hel del annat också… Och det märks både på insidan och utsidan av kroppen. Blev glatt överraskad av de fina, goda och enkla recepten. Så smidigt att få hem recept och inköpslistor klart och färdigt, det passar mig perfekt. Vill gärna fortsätta och enligt hemsidan. Går det att i fortsättningen även få menyer via mejl? Jag hittar dock inte var jag anmäler mig till fortsättning. Jag har själv gått in och valt kom-igång #3 och skrivit ut, men jag skulle gärna vilja ha det via mejl likt dessa två veckor. Går det? Hur gör jag? Mvh Cecilia Hej! Tvåveckorsutmaningen (tre veckor faktiskt) är avklarad och jag ska summera lite. Är en kvinna som fyller 50 snart och tycker kilona sakta har lagt på sig, ca 5 retliga kilon på mage och stuss, kan inte ha vissa jeans längre och det är SÅ irriterande! Nåväl, började läsa om LCHF och då jag länge kämpat med kalorier och ständig hunger tänkte jag varför inte? Det var väldigt ovant med allt fett och jag har fortfarande svårt med all grädde och smör. Det är även svårt att kombinera med barn i familjen som lätt lägger på sig och av praktiska skäl (skola, träning, kompisar) inte äter LCHF. Min sambo älskar LCHF-maten, men vill ju gärna ha potatis eller pasta också! Går inte att övertyga honom, tro mig! Då går man ju lätt upp i vikt i stället för tvärtom! Ja lite knepigt att få ihop familjelivet tycker jag, för jag tänker inte stå och laga TVÅ rätter! Första veckan gick jag ner två kilo men sen blev det stopp, tycker inte det hänt så mycket, tråkigt. FAST jag har undvikit dina fem misstag fint! Men jag mår bra och känner mig piggare och min tidigare bullriga och svullna mage är betydligt bättre! Men nu vill jag ha resultat på höfterna och undrar hur? Tar gärna emot tips! Biverkningarna tycker jag kom andra veckan med kraftig törst, muntorrhet, lite yr och matt. Var kanske lite dålig med det där med saltet, men det bar mig emot att dricka rent salt, försökte salta lite extra på maten och dricka lite buljong, förmodligen inte tillräckligt. Jag tränar styrka och kondition ca tre ggr per vecka och jag har känt mig seg och känt att inte kroppen svarar på samma sätt. Måste medge att inte få äta kolhydrater inför tuffa pass känns mentalt svårt. Häromdagen när jag ställde mig på vågen hade jag gått UPP 3 hekto!! Då var jag beredd att ge upp och strunta i alltihop! Men idag måndag har jag tagit nya tag och ska försöka hänga i ett tag till… Hoppas på att komma i mina jeans snart! Tacksam för tips, råd och pepp! Sofia??? Hej, Det har gått bra – över förväntan. Jag tycker att det är väldigt bra med recepten som går att anpassa efter portioner. Det har varit ett bra stöd för att veta hur mycket jag ska laga och äta eftersom jag gärna äter för mycket om jag lagat lite för mycket. Det har funkat! Jag har blivit 10 cm mindre runt magen! På två veckor! Helt otroligt. Hur gick det till? Utan hunger och samtidigt har jag mått så bra. Men jag har en hel del kvar, så jag fortsätter. ? Kanon Med vänliga hälsningar, Carina Kom igång Anmäl dig till vår gratis LCHF-utmaning! Ta också en titt på vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer. Du når dem med vårt medlemskap. Prova en månad – det är gratis, reklamfritt och har ingen bindningstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts