Gäst

Magont av fröknäcke?

Recommended Posts

Gäst

Gjorde fröknäcke idag och har fått så ont i magen. Visserligen slarvat och bara ätit fröknäcke idag typ.

Recept: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/22/medverkan-i-radio-krokomaredalen-med-prat-om-lchf-och-froknackebrod/

Tips på vad som kan ge mig magont i fröknäcket? Bara för mycket frön eller linfröna? För jag har ju ätit frö tidigare men betydligt mindre mängder och aldrig linfrön. Köpte linfrön enbart för detta knäcke.

Kan jag ge fåglarna fröknäcket? Känner inte för äta upp det när jag får så ont i magen men vill inte slänga det heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut att du kan ge fåglarna fröknäcke om du inte vill äta upp det. Att du fått ont i magen kan bero på en rad olika orsaker, att du inte ätit ordentligt, linfröna, en kombination av ingredienserna...Det finns någon rekommendation från Livsmedelsverket om att man inte ska äta mer än 2 msk linfrön per dag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att vet vad det beror på. Min syster får ont i magen av fiberhusk. Du kanske skulle prova ett recept utan det. Själv gör jag frökex på bara frön och vatten - och salt förstås. De blir sprödare, men är väldigt goda. Men man måste planera eftersom fröna ska ligga i vatten i 5-6 timmar innan man breder ut dem på plåten och gräddar.

Apropå linfrönas giftighet, jag läste någonstans (någon annan har kanske källan) att den har överdrivits, men kanske ändå bättre att ta det säkra före det osäkra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle testa att använda fröknäcket på "rätt" sätt. ;)  ... lite knäcke...mycket smör och t ex ost till ...och se hur du mår då.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. undvik fröknäcke om du vill undvika magvärk!:(

Nämenaltså.. på ett långt snöre.. att du i princip bara åt fröknäcke den dagen är nog mer troligt anledningen till din magvärk?

Det glada beskedet är då.. du kan nog äta en liten fröknäcke om dagen, eller i veckan, eller i månaden, någon gång om året.. testa!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg