Rickard Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Maten på Okinawa – hög andel kött http://annikadahlqvist.com/2017/02/07/maten-pa-okinawa-mycket-kott/ Eat Fat, Live Long—the Real Food of Okinawa http://www.tendergrassfedmeat.com/2011/03/01/eat-fat-live-long—the-real-food-of-okinawa/ Citat Okinawan cuisine is centered around meat. The most important meat is pork. The Okinawans have a saying, that they use every part of the pig except for the toenails and the squeal. Many of the pork parts eaten are composed almost entirely of fat, such as pork skin, pig ears, and pork belly. All the internal organs of the pig are regularly eaten, such as the liver, kidneys, stomach, and intestines, which are also full of fat. Pork lard is the fat of choice for cooking, and many foods are deep fried in pork lard. Every other part of the pig is also eaten, including more familiar parts like spareribs, pork shoulder, and pork loin. The skin is usually left on and eaten whenever possible. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Du glömde en rätt viktig sak.. man bör oxå äta minst 3500 Kcal om dagen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Ahhh, grislever, svalde precis det sista på en delikat bit lever från en glad gris 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Har aldrig testat grislever. Hur är smaken på den? Antagligen kraftigare än kycklinglever? Kanske dags för mig att avancera till annat än kyckling. Men har just hittat ekologisk krav kycklinglever och motsvarande finns inte med gris eller nöt tyvärr. Kanske det kommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Föredrar nötlever, äter den dessutom rå. Förbenat gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 52 minuter sedan, jala sade: Föredrar nötlever, äter den dessutom rå. Förbenat gott. Skivar den tunnt och saltar, eller hur gör du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 58 minuter sedan, Angelico sade: Kanske dags för mig att avancera till annat än kyckling. Men har just hittat ekologisk krav kycklinglever och motsvarande finns inte med gris eller nöt tyvärr. Kanske det kommer. Har köpt naturbetad nötlever på Ica i Malmö, ursprung Revingehed. Men det var ett tag sen jag såg sån på hyllan sist. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 31 minuter sedan, Xiro sade: Skivar den tunnt och saltar, eller hur gör du? Sköljer av den och putsar bort svårtuggade bitar, skär i sockerbits stora bitar. Använder olika kryddor efter humör. Ibland så blandar jag med färsk champion, räkor eller annat som tycker verkar bra för tilfället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Nötlever torkar jag till hunden... Alla i huset lider; De tvåbenta för doften, den fyrbenta för att det tar sån tid innan hon får godis. Kanske skulle testa, det borde ju funka som torkat kött..? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 10 timmar sedan, MariaF sade: Nötlever torkar jag till hunden... Alla i huset lider; De tvåbenta för doften, den fyrbenta för att det tar sån tid innan hon får godis. Kanske skulle testa, det borde ju funka som torkat kött..? Hur gör du rent praktiskt när du torkar lever till hunden? Vilken temperatur på ugnen? Torktid? Storlek på bitarna? Håller sig den torkade levern i rumstemperatur? Jag har insett att de sk leversnittarna som säljs som hundgodis mest verkar bestå av leverfärgat spannmål, så dem ger jag inte till min hund. Tycker absolut du ska testa att äta hundens torkade lever. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 3 timmar sedan, Petra183 sade: Hur gör du rent praktiskt när du torkar lever till hunden? Jag köper bitar, runt kilot, och bakar på låg temperatur (125*C) 1,5-2tim för att de ska bli hanterbara att skära. Lever är ju lite dallrigt. Bitarna blir nog runt 1cm². Dessa torkas 4-6tim (har hänt att de fått stå längre, beror på storleken) tills de är som små kolbitar. Håller sig bra så länge de förvaras torrt. De har en tendens att gå åt så jag har nog haft dem runt 8-10v som mest. Inget salt, inget annat, bara lever. Kan tänka mig att om man vill dela med hunden så kanske man ska baka med kryddor innan man skär upp småbitarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 14 timmar sedan, MariaF sade: Nötlever torkar jag till hunden... Alla i huset lider; De tvåbenta för doften, den fyrbenta för att det tar sån tid innan hon får godis. Kanske skulle testa, det borde ju funka som torkat kött..? Det låter verkligen som ett intressant sätt att tillaga levern. Jag som just nu äter mkt strikt har funderat på om jag skulle äta en liten portion lever varje dag istället för en leverpastejlunch då och då. Så dessa småbitar , med kanske lite timjan och örtsalt tror jag skulle bli perfekt att ta fram ur frysen och lägga till måltiden. Frågan är hur länge de behöver tillagas , för mänskliga smaklökar ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Ja... de hunden får är ju verkligen som kol men hon gillar dem! Kan tänka mig sega skivor kanske passar människotänder bättre...? De torkar ju inte direkt, man kanske får provbita lite i dem? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 28, 2017 Share Posted March 28, 2017 Ja, det ska jag absolut testa framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts