Blogg-Postare Posted March 28, 2017 Share Posted March 28, 2017 Över 10 000 personer har hitills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Här är några av kommentarerna vi har fått under den senaste veckan: Feedback Hej Kostdoktorn, Det har varit två intressanta veckor. Jag var nyfiken och ville testa, eftersom jag hört mycket om LCHF. Har dock tänkt att det inte passar mig eftersom det innebär stora mängder fett som jag har lite svårt för. Men nu vet jag bättre, eftersom jag tillskansat mig kunskapen. På två veckor har jag gått ner ett kilo per vecka, vilket jag känner mig mycket nöjd med. Har ätit god mat hela tiden, både till lunch och middag. Midjemåttet är än så länge detsamma men det gör ingenting, jag vet att det kommer minska framöver. Den största förtjänsten måste jag ändå säga är att jag mår bättre, både fysiskt och mentalt. Jag har inte blivit mycket piggare direkt, men känner mig lättare i kroppen och är inte lika sötsugen längre. Det är också en stor vinst, tycker jag. Vidare tycker jag det är toppen med de färdiga veckomenyerna och inköpslistorna. Lätt att handla, lätt att laga och sedan bara njuta. Gillar konceptet att jag inte längre behöver ha ”ångest” över vad man skall laga för mat idag. Genom att sätta undan tid en stund på söndagen till planering löser jag det problemet. Detta innebär också att jag inte går och småäter mellan måltiderna eller stoppar i mig en massa onödiga onyttiga grejer. Saknar dock frukt. Jag tänker fortsätta med LCHF så länge jag känner att det känns bra. Är inte slavisk på något sätt utan kör ett mellanting mellan strikt och nästa nivå, en mix från dag till dag beroende på hur jag känner mig och hur hungrig jag är just den dagen. Skönt med den friheten tycker jag. Inspirerar mig själv med mer kunskap emellanåt och ser på era videoklipp. De är verkligen intressanta och sporrar mig att fortsätta fatta kloka matbeslut. Sedan är man inte mer än människa och får sötsug ibland, men jag står för det mesta emot frestelsen. Tar då ett tuggummi eller en kopp kaffe med grädde och en bit fröknäcke med ost eller liknande. Känns OK att ta ett glas rött på lördagen till middagen med gott samvete. Tack för dessa två veckor! Kul att laga nya spännande recept och jag har verkligen njutit av god mat de här veckorna. Vänliga hälsningar, Tina Hej,Fantastisk idé med LCHF-utmaningen, kommer nu fortsätta på denna resa och låta kroppen återfå sin fulla balans. Härliga recept som ger mersmak. Mvh, Annelie Hej på er! Det har gått jättebra och recepten har varit lättlagade, men ändå otroligt goda. Vi har upptäckt nya kryddor och smaker som vi inte haft i vår matlagning tidigare. Jag har gått ner 2,5 kilo och tappat 14 cm runt midjan!!! Min man har gått ner 3 kilo och minskat 5 cm. Vi är mycket nöjda och kommer fortsätta att vara medlemmar och få tillgång till veckomenyer och informativ video!Tack för oss! Hälsningar, Ingela och Uffe Hej!Har ätit LCHF sedan tre år tillbaka, men ville ändå prova er utmaning, kanske mest för att en kompis hade hittat er sida och frågade mig lite om LCHF och utmaningen. Hon var nyfiken och det ville jag spinna på. Så här tyckte jag: Positivt 1. Lätta och mycket goda recept. 2. Så enkelt med inköpslista. 3. Jag var mätt och belåten varje dag. Lite negativt 1. Första veckan var det kyckling tre dagar, lite väl mycket för min smak. 2. Ibland var det lite enformigt, mycket kyckling, massor med champinjoner, men mestadels helt OK. 3. Jag skulle vilja kunna välja recept själv till en vecka och sen få inköpslista utifrån mina val. 4. En del recept var lite för fattiga i förklaringen, men jag som har Annes kokböcker förstod, men gör en nybörjare det? Annars jättenöjd, vikten gick ner med ett halvt kilo och midjemåttet låg helt still, men jag är å andra sidan inte mycket övervikt så viktminskning var inte mitt mål. Jag kommer att fortsätta att plocka recept och blanda dem med mina egna invanda ett tag till. Fortsätt i er goda anda! Mvh, Pia Det har fungerat jättebra. Lätta och goda recept att följa. Perfekt med inköpslista. Är supernöjd med allt. Bra med mail varje dag, de borde kanske komma dagen innan så man lätt visste om något ska plockas ut från frysen. Filmer och tips kändes bra. Följer nu de andra färdiga veckomenyerna. Gillar konceptet. Det är mitt stora problem att handla mat och komma på vad man skall äta, så detta var verkligen kanon. Hej,För mig som har Crohns så var detta superbra. Det var som att vända på en hand. Gav mig den på att det skulle lyckas och det gjorde det. Familjen äter samma mat med, fastän det var lite knorrande från sonen. Körde stenhårt och magen ändrade dig på bara någon dag. Gjorde bara ett toabesök på morgonen och kände aldrig något mer behov att springa på toa under dagen. Innan sprang jag några gånger per dag på toa. Det var bra recept att följa och att man fick inköpslistan. Det är mitt stora problem att handla mat och komma på vad man skall äta, så detta var verkligen kanon. Jag lagade mycket mat innan så det är kul att vara i köket igen. Jag har blivit medlem och kommer att fortsätta med denna maten då den funkar så bra för mig. Mvh, Martin Hej,Jag tycker att LCHF-utmaningen var bra. Väldigt bra att få ta del av olika recept (som medlem har jag nu upptäckt att jag kommer åt många veckomenyer, det är ett stort plus). Sockerberoendet försvann på drygt en vecka, det är den absolut största vinsten. En del omställningsbesvär har vi känt av så klart. Tipset om buljongen var bra. Vi har inte följt recepten exakt, men de har hjälpt oss att få nya idéer och det har varit lättare att förstå vad som ska tas bort och vad man kan äta istället. Många goda rätter och som sagt nya tips på tillbehören istället för potatis. Man är ju vanemänniska, så potatis till maten kan vara svårt att tänka bort. Då är det lättare att avstå pasta och ris. Det jag reflekterat över gällande recepten är att de allra flesta rätter ska tillagas både i stekpanna och i ugnen, att värma upp ugnen varje dag upplevs som att det tar längre tid och dessutom så förbrukas mycket el… kanske fler recept som blir klara ”uppe på spisen” (med tanke på energiförbrukningen)? Det vi kan sakna är en skiva bröd till frukost, att endast äta äggröra varje morgon blir lite enformigt. Jag gissar att det efter dessa två veckor kan vara okej att smyga in med något LCHF-bröd. Trots LCHF så är det liiite trögt med viktnedgången i början, två kilo på två veckor låter ju inte så mycket, men tänker man dessa kilon i smörpaket (fyra stycken) så känns det bättre. Centimetrarna är det jag märker av först. För tre-fyra år sedan började min man och jag med LCHF, vi gick ner tio kilo var men tyvärr började vi unna oss lite för mycket av det goda igen. Man tänker, inte kan väl de här små godisbitarna påverka så mycket. Potatis är ju faktiskt helt naturligt och borde väl inte vara så farligt. Sushi är ju så gott, ett par bitar kan väl ändå inte skada… ja, så där började tankarna och vips var vi tillbaka på ruta ett. Vikten gick så klart upp igen och sockerberoendet var ett faktum. Det var svårt att hitta tillbaka till LCHF-rutinerna igen, det var denna utmaning som gjorde att vi faktiskt tog tag i det. Nu hoppas vi på att nå samma resultat som förra gången, har det gått en gång så borde det ju gå igen ? /Lotta Hej, hej!Här kommer mina tankar – tack för en bra utmaning! Jag började med LCHF den 9 januari i år och gick snabbt ner 6 kilo. I mitten av februari började jag dock äta lite mer liberalt (mer ost på kvällarna och en och annan LCHF-efterrätt). På grund av det uteblev en fortsatt viktnedgång. Jag gick å andra sidan inte heller upp i vikt och valde därför att se det som en liten paus. Jag tänkte helt enkelt att det får ta den tid det tar. Det här är ett helt nytt tankesätt för mig, vilket jag tycker visar hur bra LCHF passar mig som individ. Det är ingen skum späkningsdiet där man ska stiga upp 04:30 varje morgon och surra på sig löparskorna för att sedan göra sig en omelett på äggvitor och proteinpulver (been there, done that). LCHF fungerar. Kanske framförallt för att det är så enkelt – man behöver inte tänka och planera så mycket. Det är ingen skum späkningsdiet där man ska stiga upp 04:30 varje morgon och surra på sig löparskorna för att sedan göra sig en omelett på äggvitor och proteinpulver (been there, done that). LCHF fungerar. I början av mars hittade jag tvåveckorsutmaningen och tänkte att det är en perfekt omstart/rivstart för att komma in i en mer strikt LCHF igen. Sagt och gjort, jag och min make startade 6 mars. Eftersom jag är statistiknörd förde jag in allt jag åt i en app som håller koll på näringsinnehåll och näringsfördelning. I genomsnitt har jag ätit mellan 1700-2000 kcal per dag varav kolhydrater 3 procent. Jag har aldrig tidigare kunnat äta så mycket, sett ur ett rent kaloriperspektiv, och ändå gå ner så mycket i vikt. Bara någon dag in i utmaningen insåg jag också att jag inte behövde frukost längre, vilket gjort att jag mer eller mindre kört 16:8-fasta under vardagarna. Vissa dagar har jag helt tappat hungerkänslorna, vilket faktiskt varit lite jobbigt eftersom jag helt plötsligt insett att jag känt mig ”låg” utan egentlig anledning. Men när jag väl insåg orsaken (att jag glömt att äta) så har jag fått ordning på det också. Det har också hänt att jag inte ätit upp allt på tallriken, eftersom jag helt enkelt är mätt. Något som hänt ytterst sällan tidigare.Resultatet? Minus 4 kilo på två veckor – yaaay mej! Min man däremot, som ätit exakt likadant som jag, har inte rört sig ett hekto vilket är tråkigt. Vi har försökt läsa oss till vad det beror på, men har inte riktigt kommit till någon slutsats än. Vi kommer dock fortsätta ändå eftersom vi trivs så bra med maten ? Totalt från 9 januari i år har jag alltså minskat 10 kilo, utan att egentligen lägga så mycket energi vid vad jag äter. LCHF är enkelt och det gillar jag ✌️ Hälsningar, Marie ? För mig vart utmaningen enkel för att jag kände mig mätt under dagen, då jag dessutom kör 16:8 och ketogen kost. Den absoluta förvåningen kom när sötsuget ganska omgående försvann.Har tidigare varit kluven till LCHF-kost, kört GI tidigare men jag tycker det fungerar väldigt bra och även tillsammans med träning. Det var min näringsterapeut som föreslog LCHF för att svälta ut svamp i kroppen. /Agneta Jag önskar att utmaningen innehöll även en valmöjlighet om t ex vegetarisk variant, nu klickade jag mig själv dit men de flesta recepten har ett högre kolhydratinnehåll. Löste det själv med att byta ut till flera fiskrätter. Irriterande att få mail om dagens rätter som inte alls var mina rätter. Gillar dock upplägget med färdig meny och inköpslista, men vill ha valmöjligheten att kunna lägga in från början hur jag äter eller vad jag inte äter (t ex kött, fågel) och få menyer efter det.Mvh, Sussi Tack för att ni delar med er av era kunskaper och recept och mycket annat. Nu kör jag vidare och hoppas att det fortsätter lika bra som det har börjat. Hej Team Kostdoktorn!Jag har kört utmaningen i två veckor nu och jag gick ner två kilo och tappade upp till fem cm på olika ställen på kroppen. Jag valde att mäta även stuss och byst, utöver midjan. Känner redan på vissa tröjor att de sitter lösare. Jag är jättenöjd och har fortsatt på vecka 3. Jag tyckte det var väldigt bra att få färdiga menyer och inköpslistor. Det var så himla lätt att bara köra igång. Maten har varit jättegod utom en dag, men det beror väl bara på att jag inte gillar brysselkål ? Det är ju också väldigt skönt att slippa allt vägande och bokförande av allt man äter. Det är bra att man kan plocka bort måltider i matsedlarna när man är medlem och att inköpslistan anpassar sig efter det och kommer ihåg mina val nästa gång jag loggar in. Ett önskemål vore ju förstås att man skulle kunna byta ut en måltid mot en annan och att inköpslistan hängde med då också, men det kanske kommer. Tack för att ni delar med er av era kunskaper och recept och mycket annat. Nu kör jag vidare och hoppas att det fortsätter lika bra som det har börjat. Vänliga hälsningar, Annika Hej!LCHF-utmaningen har varit jättebra för att komma igång. De flesta recept var fantastiskt goda. Roligt att komma från sina vanliga recept och pröva nya smaksättningar och större variation på grönsaker. Skönt också att veta vad jag ska äta till lunch. Jag hade trott att jag skulle minska mer i vikt (1,5–2 kilo), men mitt midjemått har minskat och jag känner mig lättare. Idag är det måndag och jag åt middag ganska sent igår. Jag känner mig fortfarande mätt så jag hoppar frukosten, tror jag. Jag har förberett med att handla efter en ny veckomeny så jag fortsätter! Tack att ni gör detta arbete åt oss alla. Hälsningar, Marianne Hej på er!Det har gått mycket bra, förutom att jag blev förstoppad av alla ägg. Försöker nu lösa detta och hitta andra alternativ till frukost. Ibland, kanske en gång i veckan, kan det bli ägg. Har kört LCHF i dryga året och minskat lite i vikt, 9-10 kilo. Började att gå upp lite igen och därför tog jag mig an utmaningen. Fick bort det som hade kommit igen. Fortsätter så klart. Har inte haft några problem att hålla mig till schemat. Inte sugen på något mer. Har redan förut hållit mig från socker p g a en annan del av kroppen som inte tycker om sockret. Har inte ens tagit mörk choklad under dessa två veckorna. Har åtskilliga kilon att gå ner så en utmaning är det alltid. Kram på dig/er, Hilkka Kom igång Anmäl dig till vår gratis LCHF-utmaning! Ta också en titt på vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer. Du når dem med vårt medlemskap. Prova en månad – det är gratis, reklamfritt och har ingen bindningstid. Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,2 av 5 stjärnor5 stjärnor65%4 stjärnor11%3 stjärnor7%2 stjärnor7%1 stjärna7%26 röster2611:59 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor0%3 stjärnor25%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster807:29 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster505:44 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor6%2 stjärnor0%1 stjärna6%16 röster1608:57 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster616:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster702:45 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till andreas@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Lätt att handla, lätt att laga och sedan bara njuta” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts