Olga

Hypotyreos och fasta

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej! 

Är ny på forum. Har diagnostiserats med hypotyreos.Har gått upp i vikt en del trots att jag har ätit lchf med några undantag i två år. Initialt gick jag ner i vikt runt 5 kg. Nu ville jag starta igen ordentligt med både lchf och flerdagarsfasta. Har inga problem med 16:8 fasta, 36 timmars fasta. Dagen tre i fasta på vatten/kaffe/ te/ buljong kände jag mig slö, rörde mig lånsamt, stel i kroppen. Kunde inte hitta någonstans något om sambandet mellan fasta och hypertyreos. Är det någon som har erfarenhet? 

Redigerad av Olga
Fel titel
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, Olga!

Dessvärre har jag varken kunskap eller erfarenhet av det du undrar över. Men jag är övertygad om att det mycket snart dyker upp inlägg här från dem som har båda delar :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Olga,

Välkommen till forumet! :)

Jag har Hashimoto´s (diagnos för ca 13 år sedan) och kan berätta min personlig erfarenhet av allt vad fasta heter: har grova problem med fasta. Jag har provat flera gånger men blir helt överhungrig och trött och stressig av att inte äta. Som tur är så äter man ju inte överdrivet mycket på LCHF så själva mängden mat är liten trots att man äter när man känner hunger. Skulle rekommendera att bara höja fettintaget och ta det superförsiktigt med fasta. 

Hoppas att det går bäst för dig och att du når alladina mål! :) 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är din sköldkörtelsjukdom som orsakat viktuppgång. Ett typiskt symtom är att gå upp 30 kg på några månader som sedan sitter som berget och är omöjligt att få bort. Men, kaloribantning och förödande för sköldkörteln. När du är fullmedicinerad kommer vikten att ge med sig.

Vill du veta mer, läs: Helle Sydendal, Få livet tillbaka.

Gunnel. Sköldkörtelföreningen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 29 mars 2017 at 11:01, Autoimmun_galenskap sade:

Hej Olga,

Välkommen till forumet! :)

Jag har Hashimoto´s (diagnos för ca 13 år sedan) och kan berätta min personlig erfarenhet av allt vad fasta heter: har grova problem med fasta. Jag har provat flera gånger men blir helt överhungrig och trött och stressig av att inte äta. Som tur är så äter man ju inte överdrivet mycket på LCHF så själva mängden mat är liten trots att man äter när man känner hunger. Skulle rekommendera att bara höja fettintaget och ta det superförsiktigt med fasta. 

Hoppas att det går bäst för dig och att du når alladina mål! :) 

Tack för de uppmuntran och förslag! Jag ska försöka läsa på vad jag kan äta för att förbättra min hypertyreos. Har du några förslag till bra böcker? Har funderat på att träffa någon läkare som vill titta på alla symptom och inte bara mina blodprov. Vill äta lchf. Men hamnar jag på en platå då finns det ingen möjlighet att komma därifrån. Jag vågar inte fasta efter det försöket jag gjorde i tre dagar förra veckan.  Äter en hel del fet, men det hände inget, därför provade jag fasta. Tålamod, jag vet! Åren går... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej igen! :)

Åh, tro mig när jag säger att jag vet precis hur det är, man blir ju så trött på allt ibland! Man får testa olika saker, följa upp, bli supersur, gå vidare, testa något annat - och så gör man så om och om igen. 

Ja, jag har ett boktips och det är detta: https://www.amazon.com/Still-Thyroid-Symptoms-Tests-Normal/dp/0985690402 Doktorn som har skrivit den är ett geni och hans bok har hjälpt många av oss med sköldkörtelproblem. :)

Hoppas att du får ut jättemycket av att läsa den, ha en fin kväll! :):) 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Olga sade:

Har funderat på att träffa någon läkare som vill titta på alla symptom och inte bara mina blodprov.

Det finns ju något som kallas funktionsmedicin. Tyvärr finns det inte så många sådana läkare i Sverige. Anna Sparre pratade med en av dem i sitt pod-avsnitt 66, Peter Martin. Då handlade det inte om sköldkörtelbesvär men det pratade hon om i andra avsnitt,  tex 6,19 och 111.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg