Karro K Posted March 28, 2017 Share Posted March 28, 2017 Jag kör någin typ av periodisk fasta och det känns verkligen som jag har massor av energi. Men! Efter jag ätit min första måltid är det som att gå in i en vägg. En timme efter kan jag inte hålla mina ögon öppna och kan lätt gå och sova som en stock i 2 timmar. Efter det tar det kanske 2-3 timmar till innan jag känner mig pigg igen. Är detta övergående eller gör jag något fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 Om du fastat och sen äter dagens första måltid innehållande fett och protein så går allt blodet till magen och kroppen behöver processa maten. Det gör att blodtrycket sjunker och man kan därför bli sömnig efter maten. Många jag känner tar en liten power nap jst då med god effekt på energin senare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 Jag blir också seg efter att jag har brutit fastan, och det beror tydligen på att matsmältningen tar extra mycket energi efter fastan? Jag har googlat, och inte kunnat hitta någon förklaring som jag förstår, men många andra råkar ut för samma sak. De rekommenderar att första målet som bryter fastan är lättare. För egen del blir jag inte trött efter 16 timmars fasta, men däremot efter 24 timmar eller längre. Då kan jag bli seg nästan en hel dag. (Jag drar mig till minnes en forskare i Kalle Anka, som efter att ha varit vilse utan mat i djungeln en lång tid, åt kopiösa mängder mat och hamnade i koma; därför kunde han inte hjälpa Kalle och knattarna med deras viktiga ärende...) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 29, 2017 Author Share Posted March 29, 2017 Ja men då ska jag prova att käka lite mindre och lättare. Typ en omelett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 17 timmar sedan, Karro K sade: Jag kör någin typ av periodisk fasta och det känns verkligen som jag har massor av energi. Men! Efter jag ätit min första måltid är det som att gå in i en vägg. En timme efter kan jag inte hålla mina ögon öppna och kan lätt gå och sova som en stock i 2 timmar. Efter det tar det kanske 2-3 timmar till innan jag känner mig pigg igen. Är detta övergående eller gör jag något fel? Det kan inte ha med omställningsbesvären från att du tagit bort kolhydraterna sen nån vecka att göra? Eller hade du samma problem innan du började äta ketogent? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 Här kan jag hoppa in med en egen erfarenhet. Jag har ju ätit striktare och striktare senaste månaderna och fenomenet med lågt blodtryck efter lunch(dagens första mål) har absolut ökat i takt med mer fett i kosten och mindre mängd fibriga grönsaker. Å andra sidan sitter alla mina blandkost(pasta och mackor) ätande kollegor och slumrar i stolen efter lunchen. Själv testade jag 10 minuters alarm, fötterna upp på skrivbordet när det började bli rejält sömnigt idag, ca 1 timme efter lunch.Kändes mkt bättre efteråt. Det är väl också 1,5 timme efter lunch man ska kunna se effekten av lunchen vid en blodsockermätning....testar om fem minuter 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 29, 2017 Author Share Posted March 29, 2017 Idag minskade jag mängden och käkade ett ägg med smör plus lite fläskfärs. Tröttheten blev inte alls lika påtaglig men där slog sockersuget till istället så jag fuskade och gjorde smörbollar (typ 8 st och år upp alla) med kokos i och käkade även lite macadaminötter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 Från det ena till det andra, hur har du det med blodtrycket? Har visst glömt att nämna en annan nackdel av LCHF.. blodtrycket kan sjunka! Som regel bra för de med metabolt syndrom men inte lika kul för någon som redan har lågt blodtryck. Och det finns ett "one size fits all" botemedel, dvs saltshots/hemmakokt benbuljong! Nuu, blir det biokemi igen, insulin triggar njuren att ta upp mer salt, salt tar via osmos med sig vatten, blodvolymen ökar och därmed blodtrycket. Hela kittet regleras via Renin-Angiosteton-Aldesteron systemet. Jämrans komplext att läsa om.. så gör dig själv tjänsten att salta rejält på maten.. överskottet kissar du hur som helst ut. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 29, 2017 Author Share Posted March 29, 2017 Jo jag har lite koll på det där. Blodtrycket har jag inte kollat men det är absolut lägre än vanligt då jag inte kan resa mig direkt från liggande. Jag brukar även ha lågt annars, typ 100/45 tror jag det va sist. Buljong!! Ja det är godare än saltvatten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 29, 2017 Author Share Posted March 29, 2017 Det jobbiga är ju att pulsen går upp sjukt fort! Intervallträning är inte att tänka på nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 2 minuter sedan, Karro K sade: Det jobbiga är ju att pulsen går upp sjukt fort! Intervallträning är inte att tänka på nu. Puls och tryck är kommunicerande kärl! När det ena sjunker stiger det andra.. och slutresultatet är samma blodflöde/konstant syretillförsel! Det är ett vanligt omställningsproblem.. och grundrådet är att dricka 1-2 koppar buljong om dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 17 timmar sedan, Angelico sade: Här kan jag hoppa in med en egen erfarenhet. Jag har ju ätit striktare och striktare senaste månaderna och fenomenet med lågt blodtryck efter lunch(dagens första mål) har absolut ökat i takt med mer fett i kosten och mindre mängd fibriga grönsaker. Å andra sidan sitter alla mina blandkost(pasta och mackor) ätande kollegor och slumrar i stolen efter lunchen. Själv testade jag 10 minuters alarm, fötterna upp på skrivbordet när det började bli rejält sömnigt idag, ca 1 timme efter lunch.Kändes mkt bättre efteråt. Det är väl också 1,5 timme efter lunch man ska kunna se effekten av lunchen vid en blodsockermätning....testar om fem minuter Trodde kanske att bs skulle vara mkt lågt när jag får min sömniga stund men det låg på 4,8. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 11 timmar sedan, Karro K sade: Idag minskade jag mängden och käkade ett ägg med smör plus lite fläskfärs. Tröttheten blev inte alls lika påtaglig men där slog sockersuget till istället så jag fuskade och gjorde smörbollar (typ 8 st och år upp alla) med kokos i och käkade även lite macadaminötter. Ja, jag skulle nog inte välja att äta så lite till lunch om man är aktiv tränande med muskelmassa. Hellre då stå ut tills övergångsbesvären klingat av. Bra att äta ordentligt med mat så man slipper sug efter onödigt godis. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 30, 2017 Author Share Posted March 30, 2017 Jag har ju inte tränat alls nu då jag mått för dåligt men jag tror att det kanske börjar vända nu. Innan jag började med lchf hade jag hjärtklappning vilket blev värre när jag började med detta men igår kom jag på att den är fasiken helt borta. Jag känner mig inte alls lika snurrig när jag reser mig heller. På måndag börjar jag mitt maratonprogram vilket är väldigt lätt i början så det ska bli intressant att se om det känns bättre. Jag har kört på urinstickor som jag fått mörklila på sedan dag 1 men jag tror jag vill börja testa med något annat, de känns inte så tillförlitliga. Sen tycker jag det är sjukt kul att experimentera! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 1 timme sedan, Karro K sade: Sen tycker jag det är sjukt kul att experimentera! Det är kul att experimentera! Det svåra är att ha tålamod som kroppen hinner med... Resultat kommer sällan på en vecka eller två har jag märkt... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 30, 2017 Author Share Posted March 30, 2017 Jag gick ner 2,5 kg förra veckan och -5cm i midjan men denna vecka har jag gått upp lite fast bara typ 300 g. Misstänker att jag börjat samla lite vätska då nedre magen svullnat upp. Min kropp är ju inte riktigt i hormonell balans efter graviditeten ännu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Vatten, vatten upp till 80-90% Nemas problemas, ytterligare ett omställningsproblem, men räkna med att det kommer tillbaka.. typ 2 kilo vatten! Glukosbrist check, saltbrist check, lägre blodvolym/tryck check, du är snart igenom värsta/första fasen. Iallafall.. cirka 70-80 % av omställningsbesvären de första 2-3 veckorna kan härledas Angiotensin-Renin-Aldosteronsystemet.. dvs det system som främst reglerar saltbalansen i blodet och därmed tryck och puls! Glukosbristen kanske står för 5-10%, resten är cravings/mentalt/Dopamin! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Jag längtar så mycket tills/om sockersuget avtar och man kqn få någon balans. Det blir extra jobbigt att hålla ut när man inte går ner i vikt tycker jag. Sambon har gett upp och käkade potatis igår. Shoppade en smartklocka till löpningen igår för att få lite mer motivation nu är det helg, kan man dricka ett glas rött utan att det pajar ketosen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Med risk att jag låter sträng nu...Men om du längtar efter balans och att sockersuget ska avta så tror jag , av egen erfarenhet, att det är bättre att fokusera på det som leder framåt, som smartklockan, att du kämpar på, vad som är gott att äta som är strikt keto osv. Tänk mindre på själva sockersuget och det du saknar eller vill ha som inte är keto. Vikt är inte så betydelsefullt i början vad jag har förstått eftersom det mer handlar om att du ska komma in i ketos. Fettminskningen kommer troligen igång senare när du är i balans. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 2 timmar sedan, Angelico sade: Med risk att jag låter sträng nu...Men om du längtar efter balans och att sockersuget ska avta så tror jag , av egen erfarenhet, att det är bättre att fokusera på det som leder framåt, som smartklockan, att du kämpar på, vad som är gott att äta som är strikt keto osv. Tänk mindre på själva sockersuget och det du saknar eller vill ha som inte är keto. Vikt är inte så betydelsefullt i början vad jag har förstått eftersom det mer handlar om att du ska komma in i ketos. Fettminskningen kommer troligen igång senare när du är i balans. Du har så rätt men efter att ha typ bantat i hela sitt liv så är man lite skadad och tänker att om jag inte går ner i vikt så händer det inget. Det är så tydligt mätbart att liksom se siffror på en våg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 8 timmar sedan, Karro K sade: Jag längtar så mycket tills/om sockersuget avtar och man kqn få någon balans. Det blir extra jobbigt att hålla ut när man inte går ner i vikt tycker jag. Sambon har gett upp och käkade potatis igår. Shoppade en smartklocka till löpningen igår för att få lite mer motivation nu är det helg, kan man dricka ett glas rött utan att det pajar ketosen? Sockersuget är rätt ofta en helt annan grej faktisk, handlar mer om Dopamin! Meeen, när man går igenom olika omställningsbesvär och får olika ner-symptom av dessa så är det sååå lätt att vilja trigga en Dopamindusch! Alkohol bryter ketos.. bara så du vet.. men ingen kan tvinga mig att avstå det glas rödvin som står här på bordet hur som helst.. det är ju fredag! Nu så blir det filosofi och beteendevetenskap.. altså det bästa vore ju att leva som eremit och avstå från alla frestelser! Såå.. grejen är väl att du inte är alkoholberoende och har sug efter socker/dopamin på grund av inlärt beteende? Menna, det är samma för alkoholister ioförsej, men då brukar det inte handla om sockersug heller? Oså på det, om man smyger och smusslar med godis och/eller alkohol så är det fara o färde! Men.. om du och mannen tar lite vin efter maten så är det oftast något som sker i sociala sammanhang och under kontroll? Man bör lixom inte i förstone avstå olika sociala snedsteg ur ketos.. den kommer tillbaka, förövrigt så lär alkohol förbrännas i betaoxidation, dvs nästan som om det vore en fettsyra. Glömde.. en ytterligare biverkan av ketos är att det går åt cirka hälften av alkohol för samma yrsel! Så nu har jag varnat dig för den biverkningen oxå! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: Glömde.. en ytterligare biverkan av ketos är att det går åt cirka hälften av alkohol för samma yrsel! Bra att du tog upp det, Zepp. För den är inte att leka med... Lätt att missa. Jag tålde inte mycket innan LCHF och tål ännu mindre nu... Räcker med ett glas vin så är jag rejält lullig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Men vilket skit! Jag som druckit 3 glas rött ikväll då jag trodde det var lugnt när jag såg att det var så lite kh i. Jag blir galen om mina omställningsbesvär kommer tillbaka nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 12 timmar sedan, Karro K sade: Men vilket skit! Jag som druckit 3 glas rött ikväll då jag trodde det var lugnt när jag såg att det var så lite kh i. Jag blir galen om mina omställningsbesvär kommer tillbaka nu. Näe, ingen skit om det var gott? Omställning till fettdrift/ketos är en sak.. ketonkroppar i blodet lite annat. Omställningen handlar till stora delar om uppreglering av olika ensymer främst för ketolys och i karnitinsystemet, som ett svar på glukosbrist! Dels för att hjärnan skall kunna försörjas av ketonkroppar, musklerna skall kunna använda mer längre fettsyror. Egentligen är det lite samma som vid en längre tids fasta. Metabolic Effects of the Very-Low-Carbohydrate Diets: Misunderstood "Villains" of Human Metabolism https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/?tool=pubmed 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts