Jump to content

Natrium/Kaliumvärden

lottis

Recommended Posts

Ätit enligt lchf i en månad pga långdragna magproblem och ihärdiga finnar. Magproblemen har minskar radikalt. Vid senaste träning var jag dock nära på att svimma under passet. För ca ett år sedan skedde samma sak under ett träningspass, men då var intensiteten betydligt högre. Vid både dessa tillfällen har jag ätit och druckit bra innan. Jag vet att jag legat i underkant i natrium och kaliumvärden sedan tidigare (troligen pga mag- eller egentligen tarmproblem) och kanske är det detta som spökar igen. Finns det risk för att natrium/kaliumvärden sänks i samband med lchf? Vad gör man åt det i sådana fall?

Vid senaste svimningsattacken intog jag 2 st dextrosol, vatten och en banan innan hemfärd. Hemmavid intog jag en liter coca cola och ett glas med vätskeersättning. Trots allt detta socker upplevde jag ingen sockerkick som jag förväntat mig. Vad kan det bero på?

Om svimningsattacken återkommer finns det något smart att inta förutom vatten?

För övrigt har jag snart läst ut "Matrevolutionen" som jag uppskattar otroligt mycket =)

Hej!
Om du har lågt natrium-värde så rekommenderar jag havssalt eftersom det är rikt på just natrium.
Att du svimmar kan ju bero på väldigt mycket, men det är såklart viktigt att du äter ordentligt (tillräcklig mängd mat).

Någon som har lite mer på fötterna får nog ge sig på den här frågan, jag kan bara tipsa =)
Har du kollat upp vad du har för blodtryck? Kanske kan ha något med svimningarna att göra...

/ Cristoffer

Kolla ditt blodtryck tycker jag också. Har haft yrsel med mera på liknande sätt och visade sig jag hade högt blodtryck. Allt annat var bra även fast jag tyckte jag åt för lite salt och misstänkte det också.
Eftersom det är vanligt med högt blodtryck och råkar vara den främsta orsaken till för tidig död idag så skadar det inte att kolla upp det. Begär gärna att du får ta ett 24-timmars blodtryck så det blir ordentligt gjort. Högt blodtryck ger inga symptom förrän det hållit på ett tag och yttrar sig ofta som yrsel, susningar i öronen, kalla händer och fötter med mera. 

• Like 1

Hej Lottis!

Det låter som saltbrist. Det är inte ovanligt i början på lchf, särskilt i kombination med hård träning. Föreslår att du får i dig mer salt tills besvären försvinner, antingen vanligt salt löst i ett glas vatten eller buljong om du vill ha något godare.

Hej,

Mina frågor/farhågor passar nog i denna tråd skulle jag tro, själv är jag ileostomi opererad och det är jätteviktigt för mig att inte få låga natrium/kalium värden. Får jag det blir flödena väldigt omfattande och måste läggas in på sjukhus för vätskebrist, då blir det dropp med extra natrium/kalium.

Har ätit LCHF till och från tidigare men inte efter operationen, har börjat igen så smått men känner att jag skulle vilja ha lite mer information kring just natrium/kalium. Hur mycket extra salt behöver jag få i mig för att hålla mig på en bra nivå? Kalium, hur får man i sig det bäst? Hur mycket?

Finns det någon därute som också har ileostomi och äter lchf? Fint om vi skulle kunna utbyta erfarenheter med varandra.

Hej o tack för alla svar!

Havssalt innehåller alltså mer natrium än "vanligt" salt? När jag jämför förpackningarna jag har hemma innehöll havssaltet mindre % NaCl än det "vanliga" saltet. Är det inte detta innehållsvärde man ska gå efter eller är det ngt annat som gör just havssalt mer natriumrikt?

Ja som sagt svimning kan bero på mycket olika saker. Högt blodtryck mer eller mindre utesluter jag eftersom jag alltid haft relativt lågt, men ska för säkerhets skull kolla detta framöver om jag inte blir kvitt problemen.

Undrar som Eva, hur mycket salt bör man lägga till? Försöker salta lite extra på maten och även ha lite salt i mitt vattenglas, men vet ej om det är tillräckligt.