Emma jeppsson Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Hejsan jag är helt ny på det här med lchf och ska börja. Jag har en sexårig dotter, är det farligt för henne att dra ner på allt eller det går bra med den liberala? Jag har tänkt börja strikt själv, hur delar man bäst upp kalorierna över dagen? Ska man äta frukost lunch o kvällsmat, med mellanmål när man börjar känna hunger? Sen undrar jag om grönsaker. Måste de vara kokta/rostade i ugn? Jag har väldigt svårt för broccoli men rå blomkål går bra. Går det bra att äta rått? Tips på mellanmål som går fort att äta? Jobbar inom vården så inte alltid man har tid att sitta ner på "kafferasten" vet att det inte är bra att äta på stående fot men bättre än att bli hungrig. Många frågor men man vill ju vara förberedd när man ändrar sitt liv! Tack för svar/Emma 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Hej och välkommen till forumet! LCHF är ett brett regelverk och det finns utrymme för massor av varianter. Glutenfritt är bra för alla barn men förmodligen behöver du inte plocka bort rotfrukter eller all frukt om hon är normalt barnrörlig. Hon kan få lite ris också till nån mumsig gryta medan du kanske tar en grönsallad till samma gryta. De flesta har inget behov av mellanmål men många av oss har störningar i kroppens signaler så hunger och mättnad känns inte alltid och då kan man gå på klockan istället tills kroppen har koll. Självklart kan du äta råa grönsaker! Många upplever att varm man mättar bättre än kall men det väljer man själ. Snabbt mellanmål är kalla, kokta ägg. Eller det Stoscha brukar kalla "PUMA", pålägg utan macka, t ex ostskiva med smör rullad över en gurkstav. Det finns recept på glutenfria pannkakor som också passar som kallt mellanmål. Var beredd på att en strikt omställning kan ge mer omställningsbesvär men precis som med rökning kan det vara bra att sluta tvärt. Bara men vet varför hjärna och kroppen känns dimmiga. Glöm inte dricka vatten med salt eller lite buljong, det lindrar en del omställningsbesvär. Dimmigheten bör förvinna inom några veckor men tränar du kan du märka att kroppen i övrigt behöver längre tid på sig för att orken ska komma tillbaka. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma jeppsson Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 16 minuter sedan, MariaF sade: Hej och välkommen till forumet! LCHF är ett brett regelverk och det finns utrymme för massor av varianter. Glutenfritt är bra för alla barn men förmodligen behöver du inte plocka bort rotfrukter eller all frukt om hon är normalt barnrörlig. Hon kan få lite ris också till nån mumsig gryta medan du kanske tar en grönsallad till samma gryta. De flesta har inget behov av mellanmål men många av oss har störningar i kroppens signaler så hunger och mättnad känns inte alltid och då kan man gå på klockan istället tills kroppen har koll. Självklart kan du äta råa grönsaker! Många upplever att varm man mättar bättre än kall men det väljer man själ. Snabbt mellanmål är kalla, kokta ägg. Eller det Stoscha brukar kalla "PUMA", pålägg utan macka, t ex ostskiva med smör rullad över en gurkstav. Det finns recept på glutenfria pannkakor som också passar som kallt mellanmål. Var beredd på att en strikt omställning kan ge mer omställningsbesvär men precis som med rökning kan det vara bra att sluta tvärt. Bara men vet varför hjärna och kroppen känns dimmiga. Glöm inte dricka vatten med salt eller lite buljong, det lindrar en del omställningsbesvär. Dimmigheten bör förvinna inom några veckor men tränar du kan du märka att kroppen i övrigt behöver längre tid på sig för att orken ska komma tillbaka. Lycka till! Nej jag är helt otränad o känner att jag måste gå ner lite först innan kroppen orkar röra på sig, bära upp tyngden. mitt sockersug blir nog det värsta. Har ätit ganska mycket både ljust bröd o godis. Jag väger lika mycket nu som när jag vägde in mig på förlossningen. Gick ner då och sen upp pga olika händelser i livet. Det är inte jag själv som står i spegeln längre. men känner mig taggad. Skönt att ha en sån här sida när man har frågor! tack för svar! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Om det är en nyttig grönsak som man inte tycker om men ändå bör äta av nyttighetsskäl så är ett tips att prova olika tillagningsmetoder. Broccoli kan man tillaga på många sätt. Jag tycker broccoli blir gott om man steker dem rätt länge på låg temperatur i smör med salt och svartpeppar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma jeppsson Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 2 timmar sedan, ArneAnka sade: Om det är en nyttig grönsak som man inte tycker om men ändå bör äta av nyttighetsskäl så är ett tips att prova olika tillagningsmetoder. Broccoli kan man tillaga på många sätt. Jag tycker broccoli blir gott om man steker dem rätt länge på låg temperatur i smör med salt och svartpeppar. Jag har väldigt svårt för grönsaker som blir mjuka. Men jag ska prova! Tack för tips! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 37 minuter sedan, Emma jeppsson sade: Jag har väldigt svårt för grönsaker som blir mjuka. Men jag ska prova! Tack för tips! Om du vill ha dem varma, men inte mjuka, kan du steka dem kortare tid på högre värme istället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 Eller så gör man dem över kokta och mixar dem till mos. Broccolimos är inte fel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag gör mycket mos. Favoriten är squash som jag laddade frysen med i somras. Jag brukar hälla den i ett durkslag efter kokning och trycka ut en hel del av vattnet den samlat på sig innan jag mixar den med smör och grädde. Salt, svartpeppar och muskotnöt är gott i. Kan också rekommendera mos på blomkål, broccoli eller varför inte rättika (den måste man också trycka bort en del vatten på) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Om du gillar kalla grönsaker bäst så ät det! Det finns ju massor av grönsaker att välja på. Om du nu tänkt vara strikt med kolhydraterna så bör du vara lite försiktig med rotfrukter men i allmänhet så är gröna grönsaker det som man kan äta nästan hur mycket som helst av. Jag äter massor av vitkål, både som pizzasallad, i grytor och fermenterar till surkål. Har tränat in mig på stjälkselleri (som jag haft lite svårt för tidigare) som är nyttigt och det kan man äta massor av( även rå). Babyspenat i salladen ger näring. Om du gillar oliver så är de extremt kolhydratfattiga med nyttigt fett i. Som mellanmål är det smidigt med ostkuber, hemgjorda frökex, makrill i tomatsås, egengjorda köttbullar utan ströbröd, ägg, oliver eller kanske några korvbitar el.salami med hög kötthalt och lite kolisar. Lidl brukar ha flera sorter. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma jeppsson Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 Tack för svar! Det är just mellanmålen jag är "orolig" för. Får nog skriva hur jag ska lägga upp dagen. För att slippa stå o räkna varje gång jag tar något nytt. i morgon börjar allvaret så idag ska kyl o frys rensas på allt onyttigt! Så taggad! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma jeppsson Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 29 minuter sedan, Kita 202 sade: Jag gör mycket mos. Favoriten är squash som jag laddade frysen med i somras. Jag brukar hälla den i ett durkslag efter kokning och trycka ut en hel del av vattnet den samlat på sig innan jag mixar den med smör och grädde. Salt, svartpeppar och muskotnöt är gott i. Kan också rekommendera mos på blomkål, broccoli eller varför inte rättika (den måste man också trycka bort en del vatten på) Det är bra tips men jag kan verkligen inte äta broccoli. Annars hade det varit så smidigt att ersätta potatisen med. Hur gör man när man tex äter på restaurang? Är det bara att beställa utan ex pommes? Kanske extra ost Ska på semester i Sverige till sommaren så att äta ute är nästan det enda alternativet. Bilresan däremot får väl innehålla lite ägg, makrill, ost o sånt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 22 minuter sedan, Emma jeppsson sade: Det är bra tips men jag kan verkligen inte äta broccoli. Annars hade det varit så smidigt att ersätta potatisen med. Hur gör man när man tex äter på restaurang? Är det bara att beställa utan ex pommes? Kanske extra ost Ska på semester i Sverige till sommaren så att äta ute är nästan det enda alternativet. Bilresan däremot får väl innehålla lite ägg, makrill, ost o sånt. Skippa broccolin i början. Efter en tid kan du prova igen, för smaklökarna ändra sig och anpassar sig till den nya maten. På restauranger brukar jag alltid be om att få mer grönsaker istället för pasta/pommes/potatis/ris/kh. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag äter ytterst sällan på restaurang men en lunchrestaurang där det finns buffé är att föredra. Middag på restaurang tycker jag sällan ger valuta för pengarna(om det inte är buffé förstås). De gånger jag ätit middag på restaurang brukar jag be om grönsaker i stället för potatis el. dyl. och ibland är det okej, dvs kocken har lagt lite möda på få till något mer än bara några salladsblad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted April 10, 2017 Share Posted April 10, 2017 On 2017-04-02 at 10:40, iAnna sade: Skippa broccolin i början. Efter en tid kan du prova igen, för smaklökarna ändra sig och anpassar sig till den nya maten. Ja, så var det för mig! När jag hade kört strikt LCHF/ketos ett tag, började det vattnas i munnen vid tanken på en god sallad med dressing/vinaigrette, fetaost och frön! På samma sätt känner jag nu mer avsmak för vitt bröd, pasta och "snabbmat". Mörk choklad à 90% äter jag gärna, men vänner och bekanta som inte kör LCHF tycker att det är för bittert. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts