Peter B Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag är lite teknikfixerad och tycker att det är kul med "intressanta" prylar. Bland annat därför har jag skaffat mig en blodsockermätare, GlucoMenLX. Jag ser också att många lägger ut spännande grafer på sina värden. MEN jag tycker att mätaren verkar vara rejält opålitlig om man är intresserad av lite mindre variationer. Så finns det något mer man kan göra än tvätta och skölja sina händer innan mätning för att få bättre tillförlitlighet? Tex tog jag nu tre blodprov direkt efter varandra med resultaten: 5.6 , 6.3 . 5.8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Ruggigt svajigt blodsocker du har! Näe det är nog så de fungerar.. pluss minus 10% har jag hört? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jäpp, så fungerar de alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Sådär fungerar båda jag har. Glucomen LX PLUS samt Bayer Contour. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Men...finns det inget man kan göra? Man kunde tydligen få hem någon form av referensvätska för att testa mätaren...jag tänkte göra det. Men jag misstänker att det kommer att visa på schyssta jämna värden....vi får väl se. Det jag tror är att det kan ha och göra med hur mycket blod man får ut och vilket blod som hamnar på stickan, det som kommer ut allra först eller lite senare, nån som vet om det är så? Om det är så borde det väl vara möjligt med lite produktutveckling av stickorna/mätarna, typ att man applicerar blod vid två olika positioner på stickan och mätaren jämför värdena och tar medelvärdet och/eller varnar om det skiljer mer än typ 0,4 mellan positionerna, vi är väl många tekniknördar som gärna skulle sponsra den typen av stickor?! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Läst rekommendationer att man inte bör testa på det första blodet som kommer ut och inte bör klämma fram blod, kanske någon diabetiker som har vana att mäta blodsocker kan kommentera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Du kan alltid lösa problemet på det blodiga sättet. Stick dig i två fingrar, mät två gånger, ta genomsnittet. Eller tre, om du verkligen är smärttålig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lena-B Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Hej. Jag är diabetiker och använder Free Style Lite.Hittills tycker jag det är den jämnaste av de jag haft. Samtidigt tycker inte jag att det är speciellt mycket att fundera på om det är 5,6 eller 6,3 förutsatt att man inte ingår i något slags studie. Men det kanske är så att man blir lite "avtrubbad" då man varit diabetiker i dryga 40 år. Visst ibland, men mycket sällan; kan det skilja mer och då beror det oftast på att något "gått fel" i testet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Om man avrundar sina blodsockervärden till närmsta heltal hamnar man inte fel tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Du kan alltid lösa problemet på det blodiga sättet. Stick dig i två fingrar, mät två gånger, ta genomsnittet. Eller tre, om du verkligen är smärttålig. Hehe...det kan bli en riktig macho-grej alltså Hej. Jag är diabetiker och använder Free Style Lite. Hittills tycker jag det är den jämnaste av de jag haft. Samtidigt tycker inte jag att det är speciellt mycket att fundera på om det är 5,6 eller 6,3 förutsatt att man inte ingår i något slags studie. Men det kanske är så att man blir lite "avtrubbad" då man varit diabetiker i dryga 40 år. Visst ibland, men mycket sällan; kan det skilja mer och då beror det oftast på att något "gått fel" i testet. Du har förstås rätt. Jag är lite orolig för att jag har utvecklat insulinresistens och mäter därför nu varje dag mitt blodsocker för att se om det blir bättre med en mer strikt LCHF kost, för detta ändamål jämnar nog felvisningarna ut sig i längden. Men sen tänkte jag att det kunde vara kul att göra lite experiment som man sett kostdoktorn med flera utföra, där man tittar på effekten på blodsockret av att äta olika typer av livsmedel under en kortare period och då är det ju viktigare att mätaren inte har alltför stor missvisning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 6,2 -- 5,9 -- 6,6 blev det ikväll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts