MariaF Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Känner någon till en bra websida (eller bok för den delen) där man kan lära sig tolka de värden och grafer man får fram ur sin pulsklocka? När jag söker på nätet hamnar jag på försäljare eller ytligare tidningsartiklar vad de olika värdena är och de flesta tror jag mig ha förstått nu men vad gör man med dem? Jag frågade i en FB-grupp för löpare men de tycktes tro, precis som kollegorna gjorde när vi diskuterade, att jag vill vet vad "tröskelvärde" är och det tror jag mig ha fattat (när man börjar producera mjölksyra i musklerna) eftersom jag använde det som exempel men det jag är ute efter är snarare vad jag ska använda informationen till liksom HUR man kan använda den? Jag är riktigt frälst i MAF, ja, men jag har en svindyr klocka som ger massor av information om allt möjligt och jag vill lära mer om vad den informationen egentligen säger. Hur den kan användas för att jag ska lära mig mer om min kropp? Ta "balans för markkontakttid" t ex. Jag uppfattar det som hur länge resp fot är i backen. Enligt min klockas tillverkare är de flesta löptränare överens om att en symmetrisk löpstil är bra. Okej.... Så om jag har en osymmetrisk löpstil, så vet jag det, men sen då? Hur påverkar det? Vad ska jag göra åt det? Om jag gör nåt åt det, vad kan jag förvänta mig för resultat? Eller "kvot för vertikal rörelse och steglängd". En lägre procentsats tyder vanligen på en bättre löpstil enligt tillverkaren. Bättre enligt vem/vad? Detta är alltså bara exempel och jag behöver inga svar på just dessa (för då måste jag skriva alla de andra jag undrar över också) utan jag vill veta var jag kan lära mig mer? Det slog mig nu, och det har jag inte testat, att jag kanske ska gå på träffarna långt bak när jag söker på nätet..? Om någon undrar varför jag köpt denna avancerade klocka så är det för att den var på rea och kostade bara obetydligt mer än den jag tittade på först. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag tror att många av de värdena enbart finns för att någon tekniker kom på att det var möjligt att mäta dem. Just markkontakt tid och den typen har inte jag sett några bra förklaringsmodeller för... de enkla steg/minut och de olika pulsvärdena däremot tror jag kan berätta ganska mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 Det är samma på jobbet... Mätetal är jätteintressanta för den som mäter men ifrågasätter man VARFÖR man mäter och kanske varför man mäter just DET, så blir svaret just "för att man kan"... Jag hoppades ju kunna lära mig nåt och justera utifrån vad man får fram... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 25 minuter sedan, MariaF sade: Det är samma på jobbet... Mätetal är jätteintressanta för den som mäter men ifrågasätter man VARFÖR man mäter och kanske varför man mäter just DET, så blir svaret just "för att man kan"... Jag hoppades ju kunna lära mig nåt och justera utifrån vad man får fram... Nog finns det forskning bakom dessa värden. Frågan är vilka en motionär rimligtvis kan avhjälpa? Jag har inga svar på dina frågor men jag kanske kan återkomma när jag har testat min nyligen inskaffade SHFT One (gåva vid 12 nummers prenumeration av Aktiv Träning). Den har en sensor på foten och en på bröstet och den ska också kunna mäta typ 7 olika värden. Den ska sedan kunna välja ut det som ger mest att arbeta på och aktivt coacha i hörlurarna när man springer för att få ett bättre värde på det man tränar. Markkontakt jobbar ju sprintrar mycket med, är väl rätt onödigt att stå still på stället allt för länge när man springer :-) Vertikal rörelse är väl heller inte så bra att ha för mycket av, då går ju kraften i fel riktning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 Min fråga rör inte sakfrågorna utan VAR man kan lära sig mer om teorin bakom? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Min fråga rör inte sakfrågorna utan VAR man kan lära sig mer om teorin bakom? Ställ frågan på jogg.se eller något liknande löparforum så kanske Du får ett svar. Jag tror inte Du får så mycket förståelse för Ditt Maffande, men klockor och deras output är ett kärt diskussionsämne. Av ren nyfikenhet, vad är det för klocka Du köpt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 7 minuter sedan, Lasse-hatten sade: Ställ frågan på jogg.se eller något liknande löparforum så kanske Du får ett svar. Jag tror inte Du får så mycket förståelse för Ditt Maffande, men klockor och deras output är ett kärt diskussionsämne. Av ren nyfikenhet, vad är det för klocka Du köpt? Jo, jag har ställt min fråga på flera ställen men överallt får jag svar på den parameter jag använder som exempel, inga hänvisningar. Det verkar inte vara många som förstår att det är teorin bakom jag är ute efter i samlad form... Tänkte att jag tar det här för här får man alltid bra svar! Jag har en Garmin Forerunner 735XT som jag köpte i november. Den klarar cykling och simning också men i dagsläget tränar jag varken eller även om jag naturligtvis kan cykla eller simma ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Intressant Maria...när du får svaret på detta någonstans måste du berätta om det. Misstänker att man måste leta på flera ställen eftersom det är olika funktioner.... Googlade lite...den här intressanta artikeln hittade jag:https://www.dcrainmaker.com/2015/02/garmin-hrm-details.html Under FAQ i artikeln fanns denna text:"Honestly, while the HRM-RUN strap provides the fun geek metrics of GCT and VO, at the end of the day those get sorta useless after a week or two of running with it. There’s virtually no training guidance that either Garmin or any other training organization or scientists have made available that specifies how precisely to change GCT or VO to better your race results. It simply doesn’t exist. " 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts