iAnna Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Hur svag värme kan man ha, när man tillaga en köttbit i ugnen, innan den börjar ruttna? Antar att 30 grader i 3 dygn inte funkar. Men är 100 grader för låg värme? Var går gränsen? Jag har inga fancy grejer i köket, bara en lergryta som jag trivs bra med. Ibland kör vi i en öppen ugnsplåt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag vill minnas att Jan Boris Möller på sin tid i TV rutan gärna sänkte värmen i ugnen och ökade tiden för att få ett saftigare kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 I princip så kan du sätta ugnen på den temperatur du vill att köttet skall uppnå.. i princip! Menna, det tar lång tid! Här lite andra temperaturer och hålltider! http://kokboken.se/kokshjalpen/tillagningstemperatur http://akep.se/stektemperaturer/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 När man lagar till tjälknöl har man väl ugnen på 80 grader om jag inte missminner mej. Men det tar ju hela natten 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 4 timmar sedan, stoscha sade: När man lagar till tjälknöl har man väl ugnen på 80 grader om jag inte missminner mej. Men det tar ju hela natten Jupp.. 70-80 grader, dvs den temperatur som man vill att köttet skall uppnå och inget mer. Oså skall knölen vara djupfryst vid insättning i ugnen, om man skall följa originalreceptet, då tar det cirka 12 timmar minst! Det man då gör är att man tinar sakta och sen låter man värme och ensymer möra/laga till köttet samtidigt som man inte förlorar vätska. Ett annat klassiskt koncept på samma tema fast tinat är rostbiff! Såå.. egentligen så gör man en rostbiff av älgkött. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Någon som har testat en slow-cooker? Har funderat på att skaffa en, men är inte riktigt övertygad än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Syrran och sonen är helfrälsta över sina. Jag kör lergryta från 70-talet i ugnen i stället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 15 minuter sedan, Tureborgaren sade: Någon som har testat en slow-cooker? Har funderat på att skaffa en, men är inte riktigt övertygad än. Inte jag, men flera andra här! Och det är litta samma koncept! Numera i din vanliga affär sålt under epitetet "Pulled Beef", Pulled pig.. annat med ordet Pulled framför! Oandrasidan, man kan alldrig få för många köksutensilier.. iallafall om man har skåp för dessa! Grejen är att Slow Cooking lika gärna kan göras med plattan på lägsta värme under flera timmar.. går man ut ur bostaden sveper man en handduk över grytan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 22 minuter sedan, stoscha sade: Syrran och sonen är helfrälsta över sina. Jag kör lergryta från 70-talet i ugnen i stället. Mmm. glömde ugnen.. som i exemplet Kälknöl kan sättas på låg temperatur! Slow Cooker är för folk med obegränsade köksskåp, dåligt tålamod och som vill göra "Slow Cooking" på kort tid.. vilket i sig är ett tankefel.. köp "pulled" vad som helst i närmaste butik. Fast det är en social markör att ha en Slow Cooker! Men mitt tips är att låta Cookern stå centralt i köket och köpa det med Pulled i namnet om du vill impa på dina sociala kontakter! Vill man bara göra bra mat till sig själv, sin familj så går det som sagt fortfarande bra att laga till mat på låg temperatur både i gryta och i ugnen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag vet inte Zepp vad du talar om för slow cooker som går snabbt...? Den slow cooker som jag har går inte snabbt men det är ju det som är grejen med en sån. Jag är helnöjd med den. Ibland har jag haft den på över natten men oftast laddar jag den med godsaker på fm för att bli en god middag på kvällen. Fördelar med den är att den känns säker att lämna obevakad, drar lite ström, inget matos. Jag har en stor 6 lit. tror jag så jag får ex. ner tre hela kycklingar eller tre fläskkarré samtidigt. Då har vi pulled pork för flera dagar. Har gjort rostbiff och julskinka vilket blev mycket saftigt. Man får dock ingen stekyta. Om man önskar det så får man bryna lite först i stekpanna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag brukar tillaga kött i ugn på lägsta temperatur, tar tid och blir gott. Håll koll med en termometer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Drakulla.. fast du har nog fattat grejen med slow cooker! Du hade säkert kunnat göra samma saker som man gjorde förr i tiden då man hade vedspis och ved var en resurs man fick vara sparsam med! Och då svepte de några kökshandukar över kastrullen, så att värmen bevarades. Dvs det går varken snabbare eller är enklare med en Slow Cooker. Menna.. nu vill vi helst reglera allt över Internet/någon app. Fördelen med Internetreglering/appar är att man själv slipper tänka. Och det senaste är kylskåp som talar om vad som fattas och som man bör köpa hem på vägen från jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Just nu, DRAKULLA sade: Den slow cooker som jag har går inte snabbt men det är ju det som är grejen med en sån. Jag är helnöjd med den. Ibland har jag haft den på över natten men oftast laddar jag den med godsaker på fm för att bli en god middag på kvällen. Fördelar med den är att den känns säker att lämna obevakad, drar lite ström, inget matos. Ja, det är timer-funktionen som gjort att jag har blivit intresserad. Är en fena på att glömma bort att spisen är på. Och att kunna få maten färdig lagom till jag kommer hem vore bekvämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Numera så har spisarna/ugnarna timerfunktion! Det e lite lurigare om man fortfarande har vedspis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Jag har en slow cooker, och använder den till buljong. Jag lägger i benen på morgonen och buljongen är färdig morgonen efter. Jag skulle aldrig ha på spisen så länge och utan tillsyn. Dessutom drar den mycket mindre ström. Så min är verkligen inte till skryt, utan den används. Senast till skroven efter fem ungtuppar, som min dotter slaktat. Det blev två omgångar i slow cookern. Det sista av min andel tog jag till frukost nyss. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post np422 Posted April 3, 2017 Popular Post Share Posted April 3, 2017 Jag fick en sous-vide doppvärmare i julklapp och den passar som handen i handsken med LCHF-mat. Sous-vide är den extremaste varianten av låg temp/lång tid för matlagning som jag känner till. T ex en rostbiff, i påsen med en skivad klyfta vitlök, salt/peppar, rosmarin och timjan, vacca och ned i vattenbad som är 55 grader varmt i 36-48 timmar, efteråt så vänder man den antingen hastigt i en stekpanna varm som hades eller kör den i ugnen på grill och hög temp en kort stund för att få lite yta på den. Den rostbiffen kommer att bli den möraste du någonsin ätit och den smakar jättegott! En skiva entrecote kryddas och vaccas, där räcker det med en timma i kanske 54 grader och vänd den i mycket snabbt i den stekpannan varm som hades, man vet om att köttbiten är helt lagom stekt och slipper oroa sig för att man antingen för en alldeles för blodig biff eller förstör den genom att steka den för länge. Kottlettraden behöver några graders högre temp, 63-65 grader i 6-12 timmar, men blir också fantastiskt mör och saftig. Så, jovisst - låg temp och lång tid är ett fantastiskt bra sätt att laga kött. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 np422, Nu blev jag hungrig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 13 timmar sedan, Lisabet sade: Jag har en slow cooker, och använder den till buljong. Jag lägger i benen på morgonen och buljongen är färdig morgonen efter. Jag skulle aldrig ha på spisen så länge och utan tillsyn. Dessutom drar den mycket mindre ström. Så min är verkligen inte till skryt, utan den används. Senast till skroven efter fem ungtuppar, som min dotter slaktat. Det blev två omgångar i slow cookern. Det sista av min andel tog jag till frukost nyss. Mnjae.. man tar en helst rätt tjockbottnad gryta och kokar upp, sen stänger man av spisen och lindar in kokkärlet i kökshandukar, för att bevara värmen! Jag gillar heller inte att ha något på obevakat.. och det gäller även en Slow Cooker, det är oxå en form av spis! Såå.. iomned att jag ogillar elektriska kokanordningar som står på obevakade så lär jag hur som helst inte köpa någon Slow coocker! Oså till elen, det går åt exakt lika mycket ström att värma och hålla värme vid en viss volym vätska! Såå.. om du inte lindar in Slow Cookern i kökshandukar så lär den dra mer ström. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Jag brukar laga kött på ca 70 grader och mycket lång tid, ju längre desto bättre. Gjorde en kalkon på 36 timmar en gång t.ex. Men t.ex. en kyckling är bra efter fem timmar och perfekt efter åtta timmar. Jag har det då i ugnen i en gryta med lock. Men grejen är att man behöver egentligen ingen värme alls. Kallrökt kött t.ex. ligger på en tillagningstemperatur under 30 grader. Saltat kött - rumstemperatur eller kallare. Torkat kött - kallare än rumstemperatur. Allt det stoppar förruttnelsen utan värme, mikroorganismerna dör av röken/saltet/vätskebristen. Jag brukar kombinera alla tre tillagningssätten, alltså först salta i 10%-ig saltlag, sedan kallröka och till sist torka. Magert kött helst, som hjärta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Vildfångad pinklax,chumlax fryst, tinar jag och saltar sedan några timmar i kylskåp. Mycket godare än kokt eller stekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Hej. Visst, det går väldigt bra att tillaga mat på riktigt låg värme, typ gamla tiders kokgropar. Jag arbetar tillsammans med Wonderbag Sweden för att sprida en icke-elektrisk långkokningspåse från Sydafrika. Jag har tagit fram en liten kokbok med recept anpassade för långkok i bagen. Jag är just nu i Alanya, här har vi gasspis så det är väldigt bra att kunna göra långkok utan att behöva vara hemma och passa spisen Läs gärna mer om den här på min blogg: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/08/20/langkokt-grytstek-i-wonderbag/ Eller här: http://wonderbagsweden.se/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 On 2017-04-02 at 18:13, Tureborgaren sade: Någon som har testat en slow-cooker? Har funderat på att skaffa en, men är inte riktigt övertygad än. Jag har en slow-cocker och använder den flitigt, inte varje dag, men så gott som varje vecka. Den används till t ex kyckling, köttbullar i tomatsås, pulled pork, pulled beef eller pulled chicken, köttfärssås eller köttfärsröra, revbensspjäll som förkokas innan de grillas eller får färg i ugn, köttgrytor och buljongkok. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 21 timmar sedan, Petra183 sade: Jag har en slow-cocker och använder den flitigt, inte varje dag, men så gott som varje vecka. Vad har du för storlek? En dyr variant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Mmm.. nu blir det svårt att välja.. billig eller dyr slowcooker, wonderbag eller sous-vide? Bäst vore såklart att köpa allt? Men då får jag först bygga ut huset. Fast sådant är som regel förknippat med risker. Byggde nytt garage.. och nu är det knöfullt med bra att ha grejer, för trädgård och bil. Bilen får fortfarande stå utomhus i ur och skur. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 5 minuter sedan, Zepp sade: Mmm.. nu blir det svårt att välja.. billig eller dyr slowcooker, wonderbag eller sous-vide? Bäst vore såklart att köpa allt? Men då får jag först bygga ut huset. Fast sådant är som regel förknippat med risker. Byggde nytt garage.. och nu är det knöfullt med bra att ha grejer, för trädgård och bil. Bilen får fortfarande stå utomhus i ur och skur. Hmm, hur mycket saker kan man förvara i en slowcooker, du får köpa en mindre bil och en STOOR slowcooker 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Just nu, Syster sade: Hmm, hur mycket saker kan man förvara i en slowcooker, du får köpa en mindre bil och en STOOR slowcooker Funderar mer på om man kan bära ved i en wonderbag? Iomed att jag investerat i en bra att ha braskasett till min öppna spis så har det visat sig att veden skräpar ner o det förskräckliga. Oså fundilerar jag på att bygga en carport bredvid garaget att förvara all veden i innan jag bär in den? Av någon underlig anledning så blir alla tidsbesparande och ekonomisparande investeringar antingen dyrt eller arbetskrävande? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 IKEA-kasse till veden är lösningen på det, Zepp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 13 timmar sedan, Tureborgaren sade: Vad har du för storlek? En dyr variant? En stor, billig variant utan timer. Tror den rymmer 5 eller 6 liter. Tycker den storleken behövs om man t ex ska koka julskinkan i den eller laga en hel kyckling. Den är inte lika snygg som de dyrare med timer och har med tiden börjat se lite använd ut. Märkningen på termostatvredet har t ex nötts bort. Trots det är jag nöjd med den. Vill man ha timer, så finns de ju att köpa lösa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 12 hours ago, Zepp said: Mmm.. nu blir det svårt att välja.. billig eller dyr slowcooker, wonderbag eller sous-vide? Bäst vore såklart att köpa allt? Utrymme är alltid en bristvara, en sous-vide av "doppvärmarmodell" tar väsentligt mycket mindre plats än förra generationens ganska stora och otympliga kärl med pumpar/slangar/mm. Jag har en https://anovaculinary.com/anova-precision-cooker/, men det finns flera andra liknande varianter. Mina nästa två köksprylar på önskelistan är slowcooker och en köttkvarn med korvhorn. LCHF är rena inkörsporten till matlagningsintresse. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 jag brukar tillaga det mesta i ugn på runt 80-100 grader. Kokar ofta kött också Blir så klart bäst med högrev och lägg, men tex strimlat kött och kyckling kokar jag i tomatsås, blir mört och gott Så klart får man ingen snygg stekyta så det kan ju se lite blekt ut, men det känns helt ok tycker jag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts