Kita 202 Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Vet inte om detta är rätt ställe att skriva på men jag är de facto ny här. Jag har tidigare ätit en moderat LCHF med 50-60g kh i kombo med 16:8 och kalorikontroll. Har på ett drygt år gått ner 15kg. Har sista, envisa 5kg kvar till min målvikt. För min del har planering och framförhållning varit A & O. Dels på grund av ren lathet och dels för att jag inte är road av att stå vid spisen. Det går ju lika fort att laga fyra portioner som att laga en. Efter ett tag har man en liten guldgruva i frysen med färdiga rätter. Gjorde redan i början ett litet program i Excel där jag gör min matsedel. Ligger oftast minst två veckor i förväg. Näringsinnehållet, fett, protein, kh och kalorier poppar upp på sista sidan per dag och E% per vecka. Full koll alltså J Eftersom jag inte är speciellt förtjust i att äta på morgonen så har det automatisk blivit 16:8. Lat är jag som sagt också och har inte heller något emot att upprepa favoriter. Därför har det blivit havregrynsgröt varvat med äggsmör till lunch: 3 ägg, salt och 50g smör. Jag har alltid kokta ägg i en skål i kylen. Bara skala, skiva, på med smöret och skjuts in i micron 1,5 minut. Snabbare (och godare) kan det knappast bli. Middag vid 17-tiden och en bit ost på kvällen. Så har det varit fram till denna veckan…. Nu när jag blivit medlem så har jag kollat på en massa föredrag och videos. Jag är numera SÅ peppad och har lärt mig en massa som jag inte tänkt på tidigare.”Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt” och ”fasta är inte farligt” Det är ju egentligen självklart om man tänker lite längre än näsan räcker… Den tredje, för mig, viktiga kunskapen är att helst äta dagens kh på dagen och ta fett och protein som sista mål, detta för att kroppen ska jobba på ett bra sätt även under sömnen. Nåväl, bra jobbat om ni har orkat läsa så här långt…..det här är första veckan på keto för min del. Började i måndags med lunch och middag men har kastat om ordningen så äggsmöret kommer vid 18-tiden istället. Dag ett blev det även en ostbit på kvällen. Dag 2-4 bara lunch och middag, igår dag 5 bara lunch (kl 14) och idag förmodligen också bara lunch. ”Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt”… Har inte varit det minsta sugen mellan målen. Har i och för sig inte ätit så här mycket fett tidigare heller. När det gäller frukost så har det alltid varit en stor kopp kaffe (3dl) med mjölk, (räknar med totalt 1dl mjölk/dag fördelat på 3 koppar kaffe). Grädde är inte gott… Nu har jag lärt mig att mjölken bryter fastan och eftersom jag inte kan dricka kaffet svart så blev det te i morse. Gissa om kaffet smakade extra gott efter maten idag! Det var lite om mig och mina ideer. Mottager gärna synpunkter på mitt upplägg och om det är något mer jag borde tänka på. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Jag skulle inte äta havregryn och mjölk. Sista kilona kan vara envisa. Iofs har du förhoppningsvis samma hopplösa läge som jag som är tant 60+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 ja, +60 här också. gröten hade jag tidigare när jag gick på moderat LCHF, nu är grynen borta helt. Mjölken kommer jag att ha kvar, men använder laktosfri som har lite mindre kh. Den ryms gott och väl inom mina ca 15g kh/dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 För en tid sedan skrev jag ett inlägg jag kallade "Overweight vs overfat" för att jag noterat att jag inte längre har övervikt men jag har fortfarande valkar. Jag har också noterat att när jag lade om träningen så började mina valkar urholkas (fortsätter alltså att jobba på detta). Ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag att valkar är hormonella. Kanske kan du hitta nån ledtråd i detta när du ska försöka rubba de sista kilona? Bland videosarna på Kostdoktorn finns många intressanta föreläsare och de har du ju börjat upptäcka (Phinney, Volek, Fung, Berg....). Martina Johanssons blogg och Jonas Bergqvists blogg har också mycket på det temat. Mina sista kilo (jag är 50-) rubbade jag när jag bytte frukosten mot fette men fasta är nog bättre, tror jag. Lätt att få i sig för mycket kalorier när man dricker fett. Lycka till!http://forum.kostdoktorn.se/topic/8879-overweight-vs-overfat/#comment-118376 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 "Grädde är inte gott …" Hur tänkte du nu? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 7 minuter sedan, iAnna sade: "Grädde är inte gott …" Hur tänkte du nu? grädde är gott, men inte i kaffet Har även provat olika spädningar med vatten, men nej - jag kommer att fortsätta med mjölken. Där går min gräns för förändringar MariaF, tack för tipset 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: För en tid sedan skrev jag ett inlägg jag kallade "Overweight vs overfat" för att jag noterat att jag inte längre har övervikt men jag har fortfarande valkar. Jag har också noterat att när jag lade om träningen så började mina valkar urholkas (fortsätter alltså att jobba på detta). Ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag att valkar är hormonella. Kanske kan du hitta nån ledtråd i detta när du ska försöka rubba de sista kilona? Bland videosarna på Kostdoktorn finns många intressanta föreläsare och de har du ju börjat upptäcka (Phinney, Volek, Fung, Berg....). Martina Johanssons blogg och Jonas Bergqvists blogg har också mycket på det temat. Mina sista kilo (jag är 50-) rubbade jag när jag bytte frukosten mot fette men fasta är nog bättre, tror jag. Lätt att få i sig för mycket kalorier när man dricker fett. Lycka till!http://forum.kostdoktorn.se/topic/8879-overweight-vs-overfat/#comment-118376 Har lusläst hela den tråden nu. mycket intressant där. Jag har varit ganska så stilla under vintern. Bor mitt i skogen och mina promenadvägar har varit bushala mest hela tiden. Men nu har jag kommit igång en del igen. Det tar fortfarande emot liiite grann, men blev peppad av din tråd. Gropar i magen vore ju inte dumt att få men det lär väl dröja 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Det kan finnas andra sätt också men rörelse tror jag är väldigt bra. Både för att kroppen ska fungera som tänkt och för förbränning. Styrketräning som ökar testosteron (det lilla man har) och IGF-1 kan också vara en ledtråd. Du verkar ha matdelen under kontroll så kanske rörelse är din nästa nyckel? Och jag har faktiskt testat att lufsjogga ute under vintern (tack vare lågpulsträningen har jag kunnat det trots kyla, tidigare klarade inte luftrören det när jag blev andfådd) och upptäckte att broddar gjorde susen. Nu är jag ju nästan tant så nu kan man ha sånt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 Ja, springa har jag inte gjort på de senaste 40 åren. Känns inte speciellt lockande att börja nu när jag är nära 70år Men promenader i lagom takt kommer det att bli och trädgårdsarbetet kommer snart igång. Jag ligger i startgroparna där. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Om man säger som så.. de sista kilona sitter som benet.. iallafall om man väl lyckats överleva medelålderns alla fasor. Sen så är det mer troligt att man vill ha en viss kroppsform än någon specefik siffra på vågen. Hur som helst.. för de flesta iallafall, ju äldre man blir och man har fullt upp med att överleva medelålder och därefter så är man som regel inte lika fysiskt aktiv längre? Dvs man förlorar muskelmassa.. där kommer tung styrketräning in, för att återta en del av den muskelmassa man hade när man var ung. Lågpulsträning är såklart oxå bra, den ger då kondition/uthållighet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 Ja, konditionen är väl inte på topp men den har helt klart varit sämre, jobbar på det. När det gäller vikten så är jag av den gamla stammen som tycker att längden minus 100 är ett bra mått. Magen kunde varit plattare förstås, inga gropar än, får jobba på det med... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 25 minuter sedan, Zepp sade: Dvs man förlorar muskelmassa.. där kommer tung styrketräning in, för att återta en del av den muskelmassa man hade när man var ung. Lågpulsträning är såklart oxå bra, den ger då kondition/uthållighet! Men Zepp... Börjar vi lyckas påverka dig ändå..? ..."såklart oxå bra"... 2 minuter sedan, Kita 202 sade: Ja, konditionen är väl inte på topp men den har helt klart varit sämre, jobbar på det. Stavgång kanske? Höjer ofta pulsen aningen mer och min mor hävdar i alla fall att hon slipper känna sig vinglig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 4 minuter sedan, Kita 202 sade: Ja, konditionen är väl inte på topp men den har helt klart varit sämre, jobbar på det. När det gäller vikten så är jag av den gamla stammen som tycker att längden minus 100 är ett bra mått. Magen kunde varit plattare förstås, inga gropar än, får jobba på det med... Kan avslöja att jag oxå är 60+.. och här finns en massa att önska och ta tag i! Här kommer ett annat avslöjande.. kondition och fysisk form brukar för det mesta hänga ihop.. dvs de med världens kondition brukar rätt sällan klaga på vikt och kärlekshandtag. Såå.. jag kan nästan lova.. när du har din ungdoms kondition så har du nog inte lika stora problem med enskilda kilon? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 2, 2017 Share Posted April 2, 2017 Du verkar ju göra allting rätt nu så dina sista kilon har nog en bra chans att försvinna. ...men det räcker ju inte alltid... men har du också tid och gå långa promenader så är du nog i mål..... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 26 minuter sedan, Peter B sade: Du verkar ju göra allting rätt nu så dina sista kilon har nog en bra chans att försvinna. ...men det räcker ju inte alltid... men har du också tid och gå långa promenader så är du nog i mål..... Japp, ska försöka att gå en första sväng varje morgon när jag vaknar. Som pensionär har jag ingen brist på tid (även om alla säger att tiden inte räcker till). Jag har själv aldrig haft anlag för att bli stressad, allra minst nu för tiden 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 Det blev i alla fall 8500 steg Om jag håller en fart där jag bara är nästan andfådd, det borde väl vara ganska rätt, eller? Jag har ingen pulsklocka och känner inget direkt behov av en massa tekniska prylar heller. Klarar mig bra med stegräknaren. Har till och med lagt undan min sk smarta telefon och skaffat en med bara ringa, sms och bilder på. Uppkopplad är jag bara på datorn hemma, det räcker för mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 snart bara skelettet kvar... Om man går mycket kan det vara trevligt o ha en telefon och lyssna på ljudböcker ...å andra sidan kan det vara trevligt att bara gå och njuta av naturen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 27 minuter sedan, Peter B sade: snart bara skelettet kvar... Om man går mycket kan det vara trevligt o ha en telefon och lyssna på ljudböcker ...å andra sidan kan det vara trevligt att bara gå och njuta av naturen Ja, fågelkvitter på våren är välkommet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts