Karro K Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Jag läste här på sidan samt på en förpackning paranötter att det skulle inehålla 4,8g Kh per 100g. Nu när jag googlar står det 12 g? Samma gäller macadaminötter. Någon som har koll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Både Livsmedelverket och Fineli ligger mer i linje med förpackningen: http://livsmedelsinfo.nu/soklivsmedel.aspx?pins=1568-42464&s=paranöt&o=2&od=asc Det googlade resultatet inkluderar kostfiber, det gör inte Livsmedelsverket eller Fineli i länken ovan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Mmm....I USA räknar man även kostfiber som kolhydrater...därför kan google sökningar ge lite förvirrande svar.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 21 minuter sedan, Peter B sade: Mmm....I USA räknar man även kostfiber som kolhydrater...därför kan google sökningar ge lite förvirrande svar.... Aha men då ska jag gå efter det lägsta då. En näve nötter ibland kan man unna sig om man kör strikt mao:) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Absolut...så länge man inte börjar "missbruka " dem .... lätt gjort ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Paranötter är enligt min mening riktigt läskiga Men det finns något som är suveränt med dem, och det är det att dom är fullspäckade med selen, vilket är ett mineral som vi här i norden lider brist på då våra jordar är mycket selenfattiga. En paranöt ska enligt uppgift innehålla mer selen än det rekommenderade dagliga intaget och det är där man bör vara försiktig och inte äta nävar av dem, utan bara några stycken då man kan få i sig för mycket selen och faktiskt bli förgiftad. Det första symtomet är tydligen att man börjar dofta vitlök, utan att ha ätit vitlök I min dagliga kost ingår numera ett par paranötter, fast inte på grund av att jag tycker om dem, utan på grund av seleninnehållet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 Oj det lät läskigt! Borde det inte finnas någon varning på dom då tänker jag? Eller det är inte så allvarligt kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Jag älskar paranötter! Försöker att inte ta för många åt gången men det är svårt när man börjar. Blev nu sugen och gick och hämtade en påse med sådan som fanns i skåpet. Mmmm....4,5,6.... hoppas att jag ej dör paranötsdöden... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Ja och för att undvika paranötsdöden så kom jag på lösningen att ta fram jordnötssmöret där jag gjorde en smidig övergång. Jordnötssmör blandat med uppkokad fibersirap blir till jordnötskola kan jag meddela för den som undrar.................Gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 14 minuter sedan, DRAKULLA sade: Jordnötssmör blandat med uppkokad fibersirap blir till jordnötskola kan jag meddela för den som undrar.................Gott! Vad är fibersirap? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Det är godis, håll dig borta annars ramlar du i det söta träsket. Starkt beroendeframkallande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 2 minuter sedan, DRAKULLA sade: Ja och för att undvika paranötsdöden så kom jag på lösningen att ta fram jordnötssmöret där jag gjorde en smidig övergång. Jordnötssmör blandat med uppkokad fibersirap blir till jordnötskola kan jag meddela för den som undrar.................Gott! Ur askan i elden.. nu skall jag avslöja den stora faran med nötter, främst då Para- och Jord-nöt! Och det är först, 1. att dem är goda och är svåra att sluta äta när man väl börjat, 2. Kolhydrater, 3 Kalorier, 4. Selenförgiftning? Men det farligaste är ändå Aflatoxin, vilket förekommer mest frekvent i just Para- och Jord-nötter! Det har nämligen visat sig att när man matar råttor.. eller om det var möss, med mögliga nötter så får de cancer i levern! Såå. ät inga gamla nötter skala alla själv! Menna, jag tror bestämt det är farligt att äta nästan vad som helst? Sen på en skala, något av det farligaste vi kan göra är att stiga upp på morgonen följt utav att ta bilen till jobbet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Råa (orostade) jordnötter är jättegott! Då förstår man varför de heter "peanut", för de har tydlig ärtsmak. Fördelen med att skala nötter själv är att det är svårt att stoppa in så många på kort tid. Nån som vet hur kolhydratinnehållet är i pumpafrön? Och jo, jag KAN googla själv men... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 2 minuter sedan, MariaF sade: Råa (orostade) jordnötter är jättegott! Då förstår man varför de heter "peanut", för de har tydlig ärtsmak. Fördelen med att skala nötter själv är att det är svårt att stoppa in så många på kort tid. Nån som vet hur kolhydratinnehållet är i pumpafrön? Och jo, jag KAN googla själv men... Det skulle möjligen kunna förklaras medels det att jordnötter faktiskt är ärtor och inga nötter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 1 minut sedan, Zepp sade: Det skulle möjligen kunna förklaras medels det att jordnötter faktiskt är ärtor och inga nötter? Precis! Lite udda växtsätt bara. Jag hade några med mig hem från USA som grannen satte i sitt växthus. Trodde de växte som potatis men det gör de inte. Blomskottet viker ner ner sig mot marken och där växer nötterna fram. Hur coolt som helst! Fast nu byter jag ämne... Förlåt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Maria F skrev: Vad är fibersirap? Svar: Fiber Sirap clear är en söt sirap av a prebiotisk fiber. Den är gjord av en växtfiber kallad isomalto-oligosackarid (IMO). Ett sötningsmedel som jag tycker smakar hästlängder mycket bättre än stevia, erythritol, sukrin och aspartam. Dessutom har den "knäckegenskaper". Jag skickar efter från Apotea. Finns ej i mataffärerna där jag bor ännu. http://sukrin.com/se/fibersirup/om/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted April 4, 2017 Author Share Posted April 4, 2017 Asså mitt sug blir helt galet av sötningsmedel så jag hoppar det. Sen har jag tjuvkikat lite på kcal i nötter och det är ju galet mycket. Stod att man kunde typ äta obegränsat med para och macadami för att man blir mätt. Vilket skämt! Kan lätt äta 200 g. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 9 timmar sedan, Karro K sade: Asså mitt sug blir helt galet av sötningsmedel så jag hoppar det. Sen har jag tjuvkikat lite på kcal i nötter och det är ju galet mycket. Stod att man kunde typ äta obegränsat med para och macadami för att man blir mätt. Vilket skämt! Kan lätt äta 200 g. Ja, om du räknar kalorier så drar de lätt iväg i antal om du har svårt att stoppa nötterna. De innehåller ju också en del kolisar. Däremot så ligger nötter mycket långt ner på insulinindex. Det har alltså en mycket liten höjning av insulin= bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Enligt Livsmedelsverket (SLV) bör dagsintaget av selen inte överskrida 300 mikrogram per dag. 100 gram paranötter innehåller 1090 mikrogram. Ett för högt selenintag kan påverka mag- och tarmkanalen samt försämra tillväxt av hår och naglar, enligt SLV. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen/ http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/1568 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts