Kita 202 Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Jag har tagit fasta på "ät bara när du är hungrig" och de tre senaste dagarna har det enbart blivit middag på em, svart te på morgonen och kaffe därutöver, plus vatten förstås. I snitt blir det ca 35-40g proteiner, är det ok att ligga där per dag? eller är det för lite i långa loppet? Det känns starkt som om jag gärna skulle vilja/kunna fortsätta med att bara äta en gång om dagen. Min målvikt är ca 70kg så jag är inte en liten person 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Man brukar sätta det generella behovet för normalätare till cirka 0,8 gram protein per kilo och dag i snitt! För LCHF så brukar man även räkna med att en del går till glukoneogenes.. och då sätter man cirka 1 gram per kilo och dag. Och det finns inga uträkningar för önskad normalvikt, utan mest för nuvarande vikt. Sen att det finns personer som beräknar att de har en ansenlig fettvolym och att den knappast behöver extra protein är en annan sak. Om jag får komma med ett råd.. protein (aminosyror) är essentiella, vilket knappast fett eller kolhydrater är! Utan de sista utgör främst energi (kalorier) medans protein (aminosyror) främst är byggstenar i din kropp. Såå.. i princip.. gå man ner i kalorier (kolhydrater och/eller fett) så har man likt förbannat samma behov av aminosyror så det blir då konstanten i födan. Rent teoretiskt altstå borde du äta det dubbla mot vad du gör nu.. inte så viktigt för stunden men i det längre perspektivet.. En annan grej med protein, det är den macronutrient som ger mest mättnad, så akta dig så att inte kalorierna sjunker ännumera! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 Det kan bli tufft att få in drygt 65g proteiner i ett mål.... samtidigt som det känns lite fel att äta ytterligare ett mål för "ätandets skull" när jag absolut inte är sugen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 Visst, jag kan nog klämma i mig 250g Lindahls kvarg till efterrätt (28g). Men då måste jag nog rulla i säng ett par timmar med allt blod i magen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Just nu, Kita 202 sade: Det kan bli tufft att få in drygt 65g proteiner i ett mål.... samtidigt som det känns lite fel att äta ytterligare ett mål för "ätandets skull" när jag absolut inte är sugen. Mm.. tufft kan det bli och man behöver sällan nå hela vägen fram heller såvida man inte tränar en hel del. Och det är väl då som tankarna om 0.8-1 gram per normalvikt kommer in? Oså på det så beror det antagligen oxå på en hel del annat, dvs jag förutsätter lite att du är inne i en viktnedgångs/bantningsfas? Då brukar hur som helst kalorierna bli rätt låga.. då är det oxå ett himla mackel med att få i sig alla aminosyror.. samt i värsta fall oxå vitaminer och mineraler! Dvs ju mindre kalorier och man skall hålla på proteinerna.. så kan det bli att man till slut bara äter protein? Menna.. ponera att det just är en fas.. det är hur som helst bra att känna till det preliminära behovet av aminosyror.. man kan under tiden sträva åt det hållet.. och så småningom när man börjar närma sig sin normalvikt och det inte längre finns lika mycket kroppsfett att leva utav så är det inte helt ovanligt att både aptiten, måltiderna och kalorierna ökar.. då ryms det mer aminosyror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 10 minuter sedan, Zepp sade: Mm.. tufft kan det bli och man behöver sällan nå hela vägen fram heller såvida man inte tränar en hel del. Och det är väl då som tankarna om 0.8-1 gram per normalvikt kommer in? Oså på det så beror det antagligen oxå på en hel del annat, dvs jag förutsätter lite att du är inne i en viktnedgångs/bantningsfas? Då brukar hur som helst kalorierna bli rätt låga.. då är det oxå ett himla mackel med att få i sig alla aminosyror.. samt i värsta fall oxå vitaminer och mineraler! Dvs ju mindre kalorier och man skall hålla på proteinerna.. så kan det bli att man till slut bara äter protein? Menna.. ponera att det just är en fas.. det är hur som helst bra att känna till det preliminära behovet av aminosyror.. man kan under tiden sträva åt det hållet.. och så småningom när man börjar närma sig sin normalvikt och det inte längre finns lika mycket kroppsfett att leva utav så är det inte helt ovanligt att både aptiten, måltiderna och kalorierna ökar.. då ryms det mer aminosyror. Det stämmer att jag är på väg ner i vikt, har ca 5-6 kg kvar. Mitt mål räknas nog fortfarande som övervikt men jag är av den gamla stammen som gillar de äldre riktlinjerna med längden minus 100. Om jag förstår dig rätt så kan jag köra så här de sista, envisa kilona som är kvar trots att det dom här dagarna med bara ett mål har stannat strax under 1000kcal/dag. Kommer ju att öka sen när jag är i mål (och även de dagar då jag ev är mera sugen såklart). Försöker just nu att bara lyssna på kroppen, men vill ju inte heller göra något som är skadligt.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Lyssnade på en pod (eller läste jag det?) med Jason Fung där han diskuterade proteinbehovet. Tydligen kom man fram till att medelsbehovet av protein är 0,6g per kilo kroppsvikt. För att täcka in variationer sattes rekommendationen till 0,8g. Alltså kan ens proteinbehov lika väl ligga under som över 0,6g. så det är nog ingen fara om man råkar hamna under / på 0,8g nu har jag inte lusläst hela detta inlägg men en googling ger: https://intensivedietarymanagement.com/how-much-protein-is-excessive/ Back to the normal daily amount. In 1985, the WHO reviewed studies of daily obligatory losses of nitrogen, and found that an average is 0.61 g/kg/day (total). Presumable, the diet should replace (roughly) this 0.61 g/kg/day being lost. Remember, this average is for normal healthy people, not people losing muscle or otherwise sick. So the international group recommended that normal healthy people should get roughly 0.6g/kg/day. In order to make sure everybody was covered, the WHO added 25% (2 standard deviations) above the mean to get 0.75 g/kg/day which sometimes gets rounded up to 0.8 g/kg/day. In other words, 97.5% of the healthy general population loses less than this 0.75 g/kg/day of amino acids. This is not a low standard. This is a very, very high standard of protein intake. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 6 minuter sedan, Kita 202 sade: Det stämmer att jag är på väg ner i vikt, har ca 5-6 kg kvar. Mitt mål räknas nog fortfarande som övervikt men jag är av den gamla stammen som gillar de äldre riktlinjerna med längden minus 100. Om jag förstår dig rätt så kan jag köra så här de sista, envisa kilona som är kvar trots att det dom här dagarna med bara ett mål har stannat strax under 1000kcal/dag. Kommer ju att öka sen när jag är i mål (och även de dagar då jag ev är mera sugen såklart). Försöker just nu att bara lyssna på kroppen, men vill ju inte heller göra något som är skadligt.... Misstänkte lixom lite sådant.. på så låga kalorier är det över huvudtaget svårt att få i sig alla essentiella näringsämnen. 1500 Kcal brukar räknas som en rätt tuff kalorirestriktion för en normal kvinna. Men vem f*n är normal? Och hur överlevde de på stenåldern när det var ont om mat/jakten/samlandet gick dåligt? Grejen är.. kalorirestriktion is tha shit när det gäller att snabbt gå ner i vikt.. den andra grejen är att det inte skall bli något kroniskt tillstånd.. man skulle kunna kalla det för någon form av fasta om man har god vilja. Och så länge man har en agenda där man vet att förr eller senare.. rätt ofta förr, så kommer en annan period där man äter mer normalt med kalorier, protein, måltider, så gäller det att inte fastna på 1000 Kcal! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 8 minuter sedan, Tobias sade: Lyssnade på en pod (eller läste jag det?) med Jason Fung där han diskuterade proteinbehovet. Tydligen kom man fram till att medelsbehovet av protein är 0,6g per kilo kroppsvikt. För att täcka in variationer sattes rekommendationen till 0,8g. Alltså kan ens proteinbehov lika väl ligga under som över 0,6g. så det är nog ingen fara om man råkar hamna under / på 0,8g nu har jag inte lusläst hela detta inlägg men en googling ger: https://intensivedietarymanagement.com/how-much-protein-is-excessive/ Back to the normal daily amount. In 1985, the WHO reviewed studies of daily obligatory losses of nitrogen, and found that an average is 0.61 g/kg/day (total). Presumable, the diet should replace (roughly) this 0.61 g/kg/day being lost. Remember, this average is for normal healthy people, not people losing muscle or otherwise sick. So the international group recommended that normal healthy people should get roughly 0.6g/kg/day. In order to make sure everybody was covered, the WHO added 25% (2 standard deviations) above the mean to get 0.75 g/kg/day which sometimes gets rounded up to 0.8 g/kg/day. In other words, 97.5% of the healthy general population loses less than this 0.75 g/kg/day of amino acids. This is not a low standard. This is a very, very high standard of protein intake. Prexis.. men min brasklapp är att mini sällan är lika med optimalt intag! Det är för övrigt rätt sällan som mini och optimalt är lika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 Om ni tror att det blir bäst så kan jag säkert lägga på 50g sovel till på min middag då hamnar jag väl på 40-45g/dag istället. Det kommer definitivt INTE att bli något varaktigt att ligga på 1000kal/dag, är ju inte heller medvetet utan det är mitt sug efter mat som styr. När jag är i mål så kommer jag att minska på fettet och då blir jag automatiskt hungrigare antar jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Här har du en som tror på att äta ganska lite protein: http://www.kostdoktorn.se/mycket-protein-effekt-pa-livslangd-aldrande-och-cancer Själv tenderar jag till att tro på Zepp m fl, aminosyror är essentiella och att minimera intaget av dessa verkar tveksamt om det inte rasar in övertygande bevis om motsatsen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 7 minuter sedan, Peter B sade: Här har du en som tror på att äta ganska lite protein: http://www.kostdoktorn.se/mycket-protein-effekt-pa-livslangd-aldrande-och-cancer Själv tenderar jag till att tro på Zepp m fl, aminosyror är essentiella och att minimera intaget av dessa verkar tveksamt om det inte rasar in övertygande bevis om motsatsen. Känns mer och mer som om jag kan vara ganska lugn med att ligga runt 40-45g de dagar jag bara äter ett mål. Tack alla för feedback 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 23 timmar sedan, Zepp sade: Prexis.. men min brasklapp är att mini sällan är lika med optimalt intag! Det är för övrigt rätt sällan som mini och optimalt är lika. Håller med, men ibland är det bra att veta var rekommendationer kommer från, och att de ibland är lite påhittade, även om de i grunden är vetenskapliga. 0,6g blir 0,8 för att vara på säkra sidan. Och så rekommenderar man ytterligare för att vara på säkra sidan.... 0,8-1 g har man ju hört så många gånger att det blivit sanning, utan att fundera på vad det kommer från 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 23 timmar sedan, Kita 202 sade: Känns mer och mer som om jag kan vara ganska lugn med att ligga runt 40-45g de dagar jag bara äter ett mål. Tack alla för feedback Såå, nu har du fått föreläsningar/förmaningar på längden och tvären om hur viktiga/essentiella aminosyror är! Då kommer man osökt in på kalorier och E% och proteinsyntes/proteinkatabolism o litta annat. Proteiner är macronutrienter och räknas med bland kalorierna.. främst för att de kan om så behövs omvandlas till glukos/kalorier. Men deras huvudsakliga funktion är inte som energi, utan som byggstenar för muskler, ensymer, benstomme, signalsubstanser, hormoner, en massa annat bra att ha i kroppen utifall man vill vara frisk! En annan sak är fasta och bantning.. om man är hyfsat frisk och bantar/fastar så är det kalorirestriktion som gäller.. främst sådan du nämner, när kroppen själv inte är hungrigare än att man hamnar på kaloriunderskott! Då finns det några grejer att tänka på/ta med sig, och det är att protein mättar bra, det är essentiellt, LCHF är ingen proteindiet/den brukar kallas för Dúkan.. men det finns hur som helst ett behov av aminosyror och som regel ökar det något på LCHF/högfettdiet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 26 minuter sedan, Tobias sade: Håller med, men ibland är det bra att veta var rekommendationer kommer från, och att de ibland är lite påhittade, även om de i grunden är vetenskapliga. 0,6g blir 0,8 för att vara på säkra sidan. Och så rekommenderar man ytterligare för att vara på säkra sidan.... 0,8-1 g har man ju hört så många gånger att det blivit sanning, utan att fundera på vad det kommer från Prexis.. och om jag inte minns fel så är 0,6 ett medelsnitt samt 0,8 anses täcka cirka 90% av befolkningens behov? Och om jag inte missminner mig så handlar det till stora delar om att förutom aminosyror så är hemjärn den främsta näringsbristen i världsmåttstock. Egentligen så är det nästan bara inom idrottsnutrition som det finns bra kvalitativa undersökningar om aminosyror, de brukar som regel hamna på 1,5-2 gram per kilo och dag i snitt. Oandrasidan, idrottsmän är sällan obesa.. varvid vissa sätter sitt behov till sin sk normalvikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts