Gå till innehåll

Recommended Posts

Det är typ 1000 frågor från mig nu känns det som ? Om man ska gå ner i vikt när man är normalviktig behöver man räkna kcal då? Jag käkar hyfsat keto eller iallafall strikt Lchf. Inga mjölkprodukter, inga sötningsmedel och fastar varje dag (oftast 16:8 men ibland längre). Tränar. Jag äter ca 85% fett, 1g protein/kg kroppsvikt, 3-4% kh. Det känns som det enda jag har kvar att göra är att gå ner i portionsstorlek (kcal). Har bara gått ner 2 kg vätska sen var det stopp. Har inte heller gått ner i mått. Jag tycker det isåfall börjar kännas som att jag offrar lite väl mycket. Jag har kollat lite hur jag ligger kcalmässigt och är på ca 3000 kcal om dagen. Läste ju om den där killen som käkade 5700 kcal om dagen men alltså jag kan ju inte jämföra mig med en ung man. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, alltså jag tycker du verkar äta helt perfekt om man tänker på hälsa och så. Men om du vill deffa/viktminska från ett utgångsläge där du inte har övervikt så måste du äta mindre än du förbrukar. Det finns väl ingen som påstår något annat vad jag vet? Om du äter så mkt som du säger och inte minskar i vikt men inte ökar heller samt är normalviktig så verkar det ju toppenbra. Men som sagt om du vill ner under "normalvikt" vad det nu är så är iallafall min erfarenhet att man behöver äta mindre mat. Inte samma sak som att man behöver räkna kalorier. Bara ät mindre portioner någon vecka så kommer det ju synas på vågen.

Jag har själv deffat flera gånger med strikt lchf. Tycker det har varit svårt att gå ner till riktigt låg fettprocent utan att dra ner lite på fettet . Det beror på att jag är rädd att jag skulle få i mig för lite viktiga näringsämnen och aminosyror om jag bara åt fett. Så under deffen låg jag nog på ca 60E% fett och gick ner 1/2 kg per vecka. Men med 3000 kalorier skulle jag inte gått ner nåt alls.

En ung man med stor muskelmassa och riktigt tung träning har det nog omvänt svårt, att lyckas få i sig tillräckligt med mat för att inte tappa mukelmassa.

Länk till inlägg
1 minut sedan, Angelico sade:

Nä, alltså jag tycker du verkar äta helt perfekt om man tänker på hälsa och så. Men om du vill deffa/viktminska från ett utgångsläge där du inte har övervikt så måste du äta mindre än du förbrukar. Det finns väl ingen som påstår något annat vad jag vet? Om du äter så mkt som du säger och inte minskar i vikt men inte ökar heller samt är normalviktig så verkar det ju toppenbra. Men som sagt om du vill ner under "normalvikt" vad det nu är så är iallafall min erfarenhet att man behöver äta mindre mat. Inte samma sak som att man behöver räkna kalorier. Bara ät mindre portioner någon vecka så kommer det ju synas på vågen.

Jag har själv deffat flera gånger med strikt lchf. Tycker det har varit svårt att gå ner till riktigt låg fettprocent utan att dra ner lite på fettet . Det beror på att jag är rädd att jag skulle få i mig för lite viktiga näringsämnen och aminosyror om jag bara åt fett. Så under deffen låg jag nog på ca 60E% fett och gick ner 1/2 kg per vecka. Men med 3000 kalorier skulle jag inte gått ner nåt alls.

En ung man med stor muskelmassa och riktigt tung träning har det nog omvänt svårt, att lyckas få i sig tillräckligt med mat för att inte tappa mukelmassa.

Ja jag vill ju inte ligga under normalvikt men vill gärna ner 3 kg. Har typ bmi 22 så jag antar att det blir svårare och svårare att gå ner. Ska försöka äta lite mindre och hamna på 2000 kcal de dagar jag inte tränar iallafall. Får sluta med de där ketobollarna som jag har sug efter ofta ? 

Hur många kcal ligger du på ca? 

Länk till inlägg

Ja ketobollar skulle jag inte äta när jag vill ner i vikt. Bara riktig näringstät mat 1-3 ggr per dag. :)

Jag struntar i BMI nu för tiden eftersom det blir helt felvisande om man som jag tränar mkt och har muskelmassa. När jag deffade, vilket jag inte gör nu, åt jag mellan 800-1800 kcal cyklat på olika dagar. Två dagar åt jag bara ett mål mat(800 kcal) två dagar i veckan åt jag lunch och middag med 1800 sammanlagt. De övriga dagarna åt jag 1300 kcal. Men jag såg till att alltid äta 2 gram protein/kg vikt samt rikligt med näringsrika grönsaker varje måltid. Jag är tveksam till det där extrema lågproteinätandet. Förstår inte riktigt vad man får sin näring från om man äter 45 gram protein, extremt lite grönsaker och en massa fett.

Länk till inlägg

Men nu äter jag kanske 2200 kcal per dag ungefär och håller samma vikt. Skulle vara kul att äta massor med mer mat , typ 3000 kcal men jag vill hålla formen och tycker samtidigt att jag är mätt och nöjd på 2200 så det funkar för mig.

Länk till inlägg

Jag har aldrig räknat kalorier, vet inte hur de ser ut. Sist jag låg inne på sjukhus så var det en sjuksköterska som sa att det var viktigt att jag åt, jag måste få i mig kalorier. Jag bad henne hämta en kalori så skulle jag äta den, hon försvann med trumpen min och kom inte tillbaka. Så jag vet fortfarande inte hur de ser ut.

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Karro K sade:

Om du låg på 60% fett ökade du då på proteinintaget istället?

Nä jag åt alltid ca 2 gram per kg kroppsvikt. Men inga mejerier då utan bara gräsbeteskött fet fisk ägg skaldjur. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vad är syftet med att du vill gå ner i vikt när du är normalviktig?

Det kanske snarare är att du vill gå ner i fettprocent? Det kan vara en hel annan sak och behöver inte påverka vikten något vidare.

Såna processer är i hög grad hormonstyrda och handlar mer om timing. 

En bra bok i detta ämne är Martina Johanssons Hormonsmart mat:

http://www.adlibris.com/se/bok/hormonsmart-mat-och-effektiv-traning-9789163611674

• Gilla 4
Länk till inlägg