Jump to content

”Superbra introduktion till LCHF, tack!”

Recommended Posts

Challenge

Nära 11 000 personer har hitills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Läs också bloggkommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta!

Här är några av de mejl vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Jag är gammal i gardet med LCHF. Började första gången i februari 2008. Hade då tidigare SSS:s lilla röda pocket ”Ät dig ner i vikt” vilken jag sporadiskt läste i. Råkade vara in på en bokhandel i slutet av januari 2008. På butiksdisken låg en bunt av Annika Dahlqvist gröna pocket ”Anta din viktigaste utmaning: LCHF”. Den blev startskottet!

Sedan dess har jag ätit LCHF mer och mindre – ibland helt ur spår! Haft sjukdomsperioder när jag inte orkat och annat som svag karaktär, grupptryck eller enbart lathet! Testat många olika utmaningar för att jag vill ha utmaningar och är intresserad av mat och tycker det är spännande att testa. Är utbildad i området. Efter varje test – som jag ju aldrig hållit ut längre 2-4 veckor – kommer jag ändå tillbaka till LCHF. Har gått igenom några månaders autoimmuna kostprogram och kom till insikt att gluten ska bort helt. Vete speciellt! Så därför passar LCHF mig också bra. Där finns ju inte varken spannmål eller gluten!

Efter att varit ”ur spår” nu nästan ett helt år kom UTMANINGEN som ett brev på posten! Jag antog utmaningen och är supernöjd över att ha kommit på banan igen! Och denna gång ska jag inte ”hoppa av” för frestelser! Jag har gått ner 3,1 kilo, minskat 4 cm om baken, 4 cm runt midjan och 3 cm på bröstmåttet. Så, en god början! Nu ska ”skomakaren bli vid sin läst”! Det här är ju den mat och den livsstil jag mår allra bäst av och som jag ju i grund och botten trivs med!

Kan tillägga att före 2008 och LCHF hade jag över 7 i kolesterol och nu 4,8 och blodsocker var ca 6,5, sedan LCHF en tid ner till 5,6.

Tack! Nu har jag startat vecka 3!

Jag tyckte att recepten var bra och jag var mätt. Drabbades något av olika besvär som man kan få i början, men det gick att läsa hur man ”botar” dem. Jag är nöjd då jag inte har varit sugen på sötsaker, bröd och dylikt. Jag ska fortsätta äta så här i fortsättningen så gott det går.

Mvh,
Vuokko

Tack!
Det har varit ett helt perfekt erbjudande om färdiga menyer att följa. Jag har gått ner 3 kilo så nu är jag igång igen. Jag vill ha flera färdiga veckomenyer att följa.
Siv

Hej alla ni i Kostdoktorteamet!

Har nu avslutat utmaningen och har märkt lite skillnad i vikt. Det som jag vill att ni förbättrar är att lägga till fler vegetariska rätter och mer fisk eftersom jag inte är van att äta så mycket kött. Dessutom är jag en av de människor som sällan äter frukost på vardagarna och har fått vänja mig att äta ägg varje morgon. Frågan är om man helt kan strunta i frukost under utmaningen? En annan undran är om det var OK att dricka kaffe med mjölk under dagen, tex 2-3 gånger? Rubbar det gränsen för kolhydrater? Det hade varit bra att få ett riktmärke. Slutligen kan jag berätta att jag är en liten kvinna över femtio med bara några kilon att gå ner som inte har sett något större resultat. Min fundering är om dessa rätter passar alla kroppstyper och åldrar? Jag har dock läst på er hemsida att just kvinnor i min ålder borde undvika mejerier… Det positiva med utmaningen var dock alla goda rätterna som jag definitivt kommer att fortsätta laga som dessutom är lätta följa. Har varit härligt mätt varje gång och haft mat över. Just nu mår jag jättebra efter den inledande veckans omställning. Ni gör ett fantastiskt jobb och jag vet att det funkar.

Med vänlig hälsning,
Evy

Superbra introduktion till LCHF, tack!

Goda och lättlagade recept, bra inspiration och massor av möjligheter att lära mer och få hjälp. Mitt blodsocker stabiliserades efter bara fem dagar, men jag jobbar fortfarande på att få ner det. Vikten förändrades inte, men det har varit svårt för mig att få till förhållandet protein/fett, har jag förstått mot slutet när jag läst om vikten på sajten. Jag ska kämpa vidare, med illamåendet, vikten och att komma igång med att röra på mig igen. Jag gillade konceptet, så jag kommer definitivt att bli medlem.

Hälsningar,
Veronica

Jag tyckte att det var ganska enkelt att komma in i ”LCHF-tänket”.
Hej

Jag har genomfört LCHF-utmaningen under två veckor och är väldigt nöjd. Mitt mål är att gå ner 8-10 kilo, men framförallt bli av med mitt sockerberoende. Jag tyckte att det var perfekt med en hel plan för de två första veckorna med både menyer och inköpslistor. Väldigt bra tänkt också att alltid vid middagen laga så pass mycket så att man har till lunch nästa dag. På det här sättet blir det så enkelt att följa programmet och man hamnar inte i ett läge där man inte vet vad man ska äta.

Jag tyckte att det var ganska enkelt att komma in i ”LCHF-tänket” så redan under andra veckan började jag byta ut en del recept mot andra strikta recept. Nu kör vi på 3:e veckan och jag tycker att det är ganska lätt att komma på maträtter själv som är ”strikt LCHF”. Jag behöver inte längre ha ett recept att följa till punkt och pricka. Blir jag osäker på något så kollar jag innehållsförteckningen eller googlar. Det enda jag har haft svårt för är att lägga till så mycket fett som recepten ofta innehåller, så där har jag minskat en del.

Jag kanske inte kommer att följa LCHF så här strikt för evigt för jag vet ju att jag älskar pasta och en sommar utan färskpotatis kan jag inte tänka mig, likaväl som ett nybakat gott fikabröd är oslagbart till kaffet, men helt klart kommer jag att behålla det här tänket och enbart unna mig t ex pasta, potatis och fikabröd vid enstaka tillfällen.

Mitt sockerberoende, som var den viktigaste anledningen för mig att testa LCHF, har dämpats en hel del. Jag har gjort ”substitut” några gånger, som rawfoodbollar med dadlar i, som i och för sig inte är strikt men det har känts OK att unna sig ett par gånger.

Vikten hade efter 2 veckor gått ner 1,3 kilo och midjemåttet hade minskat med 4,5 cm. Efter första veckan hade det inte hänt någonting alls, utan allt resultat kom efter andra veckan. Ska bli spännande att se hur det ser ut efter ytterligare en vecka. Min plan är att hålla mig till strikt LCHF i totalt sju veckor för att sedan lätta upp lite, men förhoppningsvis kunna fortsätta med lågkolhydrattänket även efter det. Ser det nästan som en större utmaning att släppa in lite mer kolhydrater igen än det var att börja med strikt LCHF. Det är på något sätt lättare att köra allt eller inget än att försöka hålla en lite lagom nivå.

Det svåraste har helt klart varit frukostarna och att inte äta bröd! Det är ju en sådan självklar frukost, även mellanmål, att bre sig en macka. Nu består frukosten på vardagarna av två kokta ägg samt några ost- och skinkrullar. På helgerna blir det istället stekt ägg eller äggröra och/eller gärna bananplättar med keso och bär. Jag upplever att jag är törstigare och dricker MYCKET mer vatten nu.

Det var lite av mina tankar efter tvåveckors-utmaningen.

Med vänliga hälsningar,
Belinda

Det har till slut gått bra med recepten, det var lite svårt att veta hur många personer det var på recepten. Blev för mycket mat ibland, nu vet jag att det är dubbelt, alltså 1+1.

Maten är mycket god och hela familjen äter, men det är bara jag som utesluter kolhydrater. Jag har på dessa två veckor gått ner 3,2 kilo, superbra. Fortsätter att äta strikt LCHF!

Marianne

Jag vill verkligen rekommendera programmet till er andra som vill prova LCHF!

För mig var det precis vad jag hade behov av för att komma igång.
De sista 4-5 kilona är de allra svåraste att bli av med! På två veckor med strikt LCHF försvann 3 kilo och det bästa av allt var den goda maten som någon annan hade planerat för mig. Dessutom har jag fått lusten att fortsätta ända in i mål nu! Tack för alla mejl som kom dagligen som en påminnelse om att hålla mig på banan. Jag vill verkligen rekommendera programmet till er andra som vill prova LCHF!

Har egentligen inte sett ett behov av att köra LCHF tidigare. Blev dock varse om att jag behövde se över min kosthållning i samband med att jag blev sjuk och då var utmaningen den perfekta starten för mig. Färdiga recept, färdiga inköpslistor och veckoplanering var typ allt jag behövde för att hålla motivationen uppe. Känner nu efteråt att jag mår mycket bättre, mindre trött, inget sötsug och jag har gått ner ca 6 kilo. Allt detta utan någon större ansträngning plus att de föreslagna rätterna var supergoda!!!

Både jag och min man körde LCHF utmaningen och tyckte att det fungerade jättebra. Tillsammans gick vi ner 10 kilo!! Efter första veckan tyckte vi att det var för mycket med två lagade mål mat om dagen, så vi hoppade över lunchen och åt samma middag 2 dagar i rad istället. Maten var jättegod och gick lätt att laga utan att vara omständigt. Kanonbra med inköpslistan. När kommer LCHF matkasse?? Det vore ju toppen. Vi kommer definitivt att fortsätta med LCHF och när vi har gått igenom alla maträtter i utmaningen kommer vi att prova gratismånaden. Tack för att ni ordnade utmaningen, var precis det vi behövde.

Mvh,
Chantelle

Recepten är väldigt bra. Lätta att laga och smakar gott. Funkar fint för övriga familjen också. Ingen kommenterar eller märker någon skillnad, mer än att säga att det är väldigt god mat.
Tack för två väldigt bra veckor!

Jag har ätit gott, varit mätt och nöjd samt gått ner lite i vikt (1,5 kilo på 1,5 vecka). Dessvärre var jag på en helgresa till Amsterdam, fredag-söndag, så jag fick avbryta den noga planerade matlistan. Idag har jag inte kontrollvägt mig, då jag vet att det sänker mitt humör… Istället går jag på LCHF-utmaningen igen och kör om de två första veckorna en gång till. Ett bra sätt för mig att komma i ketos och hålla mig till LCHF-planen. Jag har cirka 5 kilo kvar att gå ner och det är ganska segt, men jag vet ju att LCHF funkar om jag bara håller mig till det och lagar min egen mat.

Recepten är väldigt bra. Lätta att laga och smakar gott. Funkar fint för övriga familjen också. Ingen kommenterar eller märker någon skillnad, mer än att säga att det är väldigt god mat. Under första veckan tog jag inte ett enda litet mellanmål. Det behövdes inte och det tror jag är nyckeln till min framgång. Jag har lätt att falla dit på lite för mycket nötter eller ost innan maten är klar eller sent på kvällen innan sängen. Det slapp jag den här gången. Jag var mätt. Andra veckan när jag behövde något snabbt innan träningen och inte hann göra middag förrän efteråt blev det lite nötter.

Trevligt att få mejl varje dag med nya recept och en plan. Jag har däremot inte tittat på filmerna eller läst så mycket, då jag är erfaren LCHF:are och följer både Kostdoktorn samt andra LCHF-sidor regelbundet. Jag kanske ska göra det ändå denna vecka för att boosta mer. Vi får se om jag hinner.

Nu kör vi!

Tack för hjälpen med att komma till nya vanor!
Bra koncept med tydliga recept och god mat. Gillar symbolerna/märkningen med typ av LCHF, svårighetsgrad och tid. Ibland upplever jag att tiden inte stämde – som med receptet på paprika- och ostfylld kycklingfilé som tog betydligt längre tid än 10+30 minuter.

Bra information och peppande inlägg. De dagliga mejlen betyder mycket för att ”hålla i”. Bra med möjligheten att byta recept – efter åtta dagar med äggröra till frukost var jag tvungen att variera mig. Allt jag tagit del av känns oerhört professionellt.

Jag tappade 1,9 kilo första veckan och ca 1 kilo den andra. Jag har samtidigt minskat midjemåttet med 5-6 cm, vilket känns fantastiskt. Har nu blivit medlem och kör vidare på inslagen bana.

Ett önskemål:
Vi är tre i familjen men bara en (jag) som åt överbliven mat till lunch på vardagarna. Hade svårt att välja antal portioner att beräkna för. Kan ni vara ännu tydligare, rent av övertydliga, med hur man ska tänka när man väljer antal portioner vore det toppen.

Varma hälsningar,
Lisen

Snyggt och proffsigt på er hemsida. Dubbelkolla gärna era recept, jag såg nåt ställe där det stod fel (glömde notera vad det var). Bra och enkelt att kunna ta fram inköpslista. Jag uppskattar alla era länkar också, om man ids får man ju massor av info och tips. Jag kommer förmodligen fortsätta hos er.

Med vänlig hälsning,
Karin

Kom igång

Vill komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Kostdoktorns forum

Över 500 framgångshistorier

Stöd Kostdoktorns arbete

Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Prova gratis i en månad

Video om LCHF

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till andreas@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym.

Inlägget ”Superbra introduktion till LCHF, tack!” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln