HJÄLP! Kolesterol 10.3

Rinkan

Recommended Posts

Jag är kvinna 66 år normalviktig och har ätit LCHF ca 5år. Mår mycket bra.

Nu har jag varit och kollat mina blodvärden och alla värden är "mycket bra" utom kolesterolvärdet som är "mycket högt". 

Mina värden: kolesterol 10.3  HDL 2,5  LDL 7,4  trig 0,8. Blodtryck 120/80.

Läkaren vill absolut att jag ska ta kolesterolsänkande mediciner. När jag ifrågasätter det bl.a pga vänners dåliga erfarenheter menar han på att dagens mediciner är mycket bättre med färre biverkningar. 

Vi har hjärt/kärlproblem i familjen. 

Behöver jag vara orolig? Kan jag göra något för att sänka kolesterolet utan mediciner? Vågar jag gå emot läkarens rekommendationer? Är det någon som har erfarenhet av lika höga värden som vågat/orkat stå emot läkarnas råd.

• Like 3

Jag har också liknande värden, är kvinna, 56 år och ätit LCHF i två år när dessa prover togs:

Tot:10,4

HDL: 2,8

LDL: 7,1

Trig: 0,69

Nu är det dags för nytt prov. Skulle tro att det är detsamma för jag äter rejält med smör och annat mättat fett.

Med all den info som finns att läsa på internet om kolesterol så tycker jag inte att det finns någon anledning för mig att vara orolig.

Jag har hittills lyckats undvika att ta dessa prov på min VC då jag är övertygad om att de skulle reagera med att skriva ut statiner.

• Like 7

Om man säger som så.. 10,3/2,5= 4,12.. det är rätt bra!

Om du vill kika på ett enskildt värde så är det HDL!

Dvs du har högt tot-C, men HDL är jämrans högt.. det är bra i sammanhanget!

Då är det sällan någon ko på isen hur som helst.. iallafall inte något som kräver Statiner/mykotoxiner.

Du är som flera andra som äter en högfettkost.. Tot-c stiger men HDL-C stiger oxå.. för att rensa undan eventuella nackdelar.

Riktigt varför det är så vet man faktiskt inte, bara att det verkar funka så.

• Like 3

9 timmar sedan, Göran O sade:

Enligt kostdoktorn kan en del få högt kolesterol av att dricka fettkaffe och liknande när man äter strikt lchf. Kanske säkrast att undvika det i så fall även om HDL och trig ser bra ut som i ditt fall. Se http://www.kostdoktorn.se/lchf/biverkningar#kolesterol för mer information.

Prexis.. och är man orolig så kan man ta en APO-kvot!

Den är en säkrare prediktion för femårig CVD!

Och utan någon referens så brukar APO-kvoten och lipidpanelen säga samma sak, till cirka 90%.

Såå.. om APO-kvoten oxå blir bra trots att man har högt Tot-C så är APO-kvoten statistiskt säkrare för en femårig CVD!

Och när vi är inne på femårig CVD-risk så skall man oxå mäta/kolla de andra värdena som ingår i matrisen för CVD risk!

Har för mig att det är fem saker att kolla upp?

Blodfetter är en, blodtryck en annan, blodsocker, ålder och kön är andra riskfaktorer!

Så först o främst.. försök ändra födelsedatum, se till att man är kvinna, kolla HBA1c samt blodtryck!

• Like 2

Nu har provsvaren kommit. Efter 3 år så har det faktiskt försämrats.

Värdena på blodfetter lyste klarrött på werlabs svar.

Kvoterna hade också försämrats lite så de är inte lika bra som förut. 1 år gamla värden först och nu de senaste.

Tot:   10,4 -12,3

HDL:   2,8 - 2,8

LDL:   7,1 - 8,1

Trig:   0,69 - 0,95

Apo   A1: 2,36 - 2,38

Apo B:   1,75 - 1,98

Apo B / Apo A:1   0,74 - 0,83

Vad göra? Mina arbetskamrater tycker att de har fått rätt....hmmmm......jag mår fortfarande bra......hmmmm.......kanske måste jag motionera mera

Förut kunde jag ju ändå kontra med att kvoterna var bra, det är dom inte riktigt längre.

Kan tillägga att min man som äter lite mer liberalt bara får bättre värden. Förutom HDL där jag fortfarande leder ganska stort :-)

• Like 3

1 timme sedan, Edit sade:

Kvoterna hade också försämrats lite så de är inte lika bra som förut. 1 år gamla värden först och nu de senaste.

Vad göra? Mina arbetskamrater tycker att de har fått rätt....hmmmm......jag mår fortfarande bra......hmmmm.......kanske måste jag motionera mera

Förut kunde jag ju ändå kontra med att kvoterna var bra, det är dom inte riktigt längre.

Kan tillägga att min man som äter lite mer liberalt bara får bättre värden. Förutom HDL där jag fortfarande leder ganska stort :-)

Vad är bättre och vad är sämre? 

Som det sägs i några kommentarer i tråden är ett högt kolesterol bra för äldre kvinnor. Men hur högt?

Det är inte lätt att stå emot "vetenskapen" när man själv har höga värden.  Jag har valt att vägra statiner ? (än så länge ?)

• Like 3

Här är en till med högt kolesterol. För 1,5 år sedan testade jag kolesterolet för första gången sedan kostomläggning till lchf. Jag hade då ätit lchf i fem år. Både jag och min läkare blev rätt chockade. Jag ändrade lite på min kost och tog nya prover efter åtta månader. Så här såg det ut:

tot. 12,1.   10

hdl. 2,36.   2,44

ldl.  8,3.      6,1

tri.   ?          0,9

apo.  0,84.  0,81

Jag bytte en stor del av det mättade fettet mot enkelomättat och ökade på kolhydraterna; nötter, rotfrukter. Det gav resultat och jag har fortsatt att öka kolhydraterna som kostdoktorn skriver till 50-100 gram/ dag. Något nytt prov har jag inte tagit och jag vet inte om jag ska. Jag är inte särskilt orolig längre.

• Like 4

1 timme sedan, Rinkan sade:

Vad är bättre och vad är sämre? 

Som det sägs i några kommentarer i tråden är ett högt kolesterol bra för äldre kvinnor. Men hur högt?

Det är inte lätt att stå emot "vetenskapen" när man själv har höga värden.  Jag har valt att vägra statiner ? (än så länge ?)

Apo B / Apo A1:  0,74 - 0,83

Denna kvot är sämre, ska helst vara under 0,8. 

Jag har heller inte tänkt äta statiner.

Jag vet att jag äter mycket mättat fett. Jag höjde kolhydratdosen till 50-70g/dag under ett par månader i vintras då jag fick nässelutslag, men då blev min värk värre som jag har i fötter och vissa leder. Sen provade jag LCHF utmaningen och efter 2 veckor var jag tillbaka med den värk som jag hade innan. Det verkar som jag är mycket kolhydratkänslig och jag behöver jag fett för att hålla mig mätt :-).

• Like 4

Själv har jag nog landat i att om alla värden är bra utom just apo/ldl och man har ett friskt hjärta, inga indikationer på plack i kärlen, ingen diabetes eller övervikt, känns det märkligt att ta medicin livet ut. Det skulle nog vara minst lika stor risk för ohälsa av statinerna som utan.

• Like 5

Jag tänker att man får väga fördelar mot nackdelar. Jag mådde så bra av mycket mättat fett och kunde hålla min vikt (jag är underviktig). Men de höga värdena gjorde mej rädd och jag har landat i hur jag äter nu. Jag kan ju säga att jag är avundsjuk på folk som klarar det mättade fettet ( mums för smör! ) och som kan fasta.. Men det fungerar inte för mej.

• Like 2

7 timmar sedan, Edit sade:

Tuffa besked.. och du har inga ursäkter i sociala sammanhang längre!

Men du har visst glömt de minst fem andra faktorerna.. blodfetter är trots allt bara en av faktorerna i matrisen för femårig CVD risk!

Menna.. här har du en till.. men mitt främsta problem är HDL/APOa1.. oså fel kön på detta!

Låga testo är en ytterligare dålig markör, främst om man är man och äldre.

Oandrasidan så har jag nog kommit underfund om de flesta nackdelarna och som ger sämre värden än vad jag önskar!

Man, äldre, stressig tillvaro/arbete.. så gott som obefintlig motion, bukfetma, singel, sover dåligt.. och annat som hör till en normal tillvaro!:(

Eh.. näe jag inbillar mig inte för en stund att Statiner kommer att ändra på allt det där.. möjligen kan en hög Lottovinst göra att jag slutar jobba och byter livstil!

• Like 1

3 timmar sedan, Angelico sade:

Själv har jag nog landat i att om alla värden är bra utom just apo/ldl och man har ett friskt hjärta, inga indikationer på plack i kärlen, ingen diabetes eller övervikt, känns det märkligt att ta medicin livet ut. Det skulle nog vara minst lika stor risk för ohälsa av statinerna som utan.

Mm.. prexis så resonerar jag oxå.. fast du gör något åt saken.. där är skillnaden mellan oss!:huh:

• Like 4

En annan sak när det gäller förhållandet fett i kosten och ohälsosamma blodfetter. Om man tänker att det stämmer att vissa människor kan leva hälsosamt utan tobak, socker, snabba kolhydrater, alkohol, tillsatser osv. Träna, ej ha förkylningar, diabetes eller andra kända sjukdomar. Ha högt HDL, låga Triglycerider. Men  trots detta leva mkt farligt enbart pga att man äter mättat fett och har hög LDL. Finns det ens något annat liknande mätvärde av något som helst i kroppen som funkar på samma sätt, att man upplever sig helt frisk, aldrig är sjukskriven, har kondition, sover gott osv osv, men ändå måste äta starka mediciner livet ut?

Tänk då på andra alternativ, som alkohol, tobak, socker osv, eller tex olika tillsatser i industrimat. Troligen finns det då liknande korrelationer för andra människor, så att en viss människa lever mycket farligt och borde ta någon ej uppfunnen medicin livet ut eller omedelbart sluta äta/inta tobak, socker osv eftersom man är en superresponder på just det, utan att veta det. Hur kan just detta LDL värde vara så enastående bland allt annat som påverkar kroppen eller indikerar på ohälsa? Om ni förstår mitt något krångliga resonemang :) Eller har jag fel, kanske finns det många exempel på liknande mätvärden-mediciner?

• Like 5

4 minuter sedan, Angelico sade:

En annan sak när det gäller förhållandet fett i kosten och ohälsosamma blodfetter. Om man tänker att det stämmer att vissa människor kan leva hälsosamt utan tobak, socker, snabba kolhydrater, alkohol, tillsatser osv. Träna, ej ha förkylningar, diabetes eller andra kända sjukdomar. Ha högt HDL, låga Triglycerider. Men  trots detta leva mkt farligt enbart pga att man äter mättat fett och har hög LDL. Finns det ens något annat liknande mätvärde av något som helst i kroppen som funkar på samma sätt, att man upplever sig helt frisk, aldrig är sjukskriven, har kondition, sover gott osv osv, men ändå måste äta starka mediciner livet ut?

Tänk då på andra alternativ, som alkohol, tobak, socker osv, eller tex olika tillsatser i industrimat. Troligen finns det då liknande korrelationer för andra människor, så att en viss människa lever mycket farligt och borde ta någon ej uppfunnen medicin livet ut eller omedelbart sluta äta/inta tobak, socker osv eftersom man är en superresponder på just det, utan att veta det. Hur kan just detta LDL värde vara så enastående bland allt annat som påverkar kroppen eller indikerar på ohälsa? Om ni förstår mitt något krångliga resonemang :) Eller har jag fel, kanske finns det många exempel på liknande mätvärden-mediciner?

Nämenaltså du resonerar helt rätt.. prexis som i ditt förra inlägg!

Men jag kan ändå aldrig garantera att du eller jag dör en hastig död under natten som nu kommer!

För det handlar mest om statistik.. och folk dör till höger och vänster hur som helst.. och den största riskfaktorn är trots allt hög ålder!

Statistiken är för den skull inte helt fel.

Men man bör oxå inse att vi kommer att dö förr eller senare, med cirka 100% sannolikhet!

Såå vad handlar det då om egentligen.. när dödligheten ändå är 100 %?

Jo då handlar det mer om huruvída man tas bort redan i tidig ålder/medelålder/högre ålder.. och sen då lite olika procentuella skillnader som kan relateras till olika värden.

Dvs ju sämre genetiska och livstilsförutsättningar man har ju högre statistiskt risk att dö före någon annan.. men vi kommer likt förbannat att dö med 100% säkerhet!

Du och jag har litta kajko lipider, de är en (1) riskfaktor. men egentligen bara om man lägger in dessa i matrisen för femårig CVD risk!

Statistik, statistik och återigen statistik, de med FH kan säkert leva några år extra med Statiner.. men ingen av oss verkar ha just det tillkortakommandet.

Till slut skall vi alla dö.. helst inte förtida och det är väl den grejen man får kika på.

Att få leva till mitten av 80 verkar vara en bra ålder hur som helst.. sen så vettef*n om det är någon finess?

• Like 3

När man pratar om blodfetter är det lätt att tro att det är något som ändras långsamt över tid.

Så verkar det faktiskt inte vara när man tittar efter lite mer nogrant.

Kolla på den här videon, jätteintressant faktiskt ...

• Like 3

• 2 weeks later...
On ‎2017‎-‎04‎-‎10 at 22:15, np422 sade:

När man pratar om blodfetter är det lätt att tro att det är något som ändras långsamt över tid.

Så verkar det faktiskt inte vara när man tittar efter lite mer nogrant.

Kolla på den här videon, jätteintressant faktiskt ...

Då min engelska är för dålig för att förstå detta, så önskar jag att kostdoktorn kunde översätta den och visa den på medlemssidorna.

On 2017-04-06 at 08:07, Johan Tjäder sade:

Betavivo fiberpulver boost - sen blev det grönt på alla värden för mig. Använder också kanske hälften olivolja och hälften smör istf bara smör. 

Se upp bara för deras havreflingor. De är sötade med fruktos. Puckat!

Håller på och kollar upp detta, men förstår inte riktigt vad som är vad?

Fiberpulvret är ju framställt av havregryn och innehåller gluten, eller är det något annat som man ska akta sig för, Betavivo hjärtan som innehåller majsmjöl och fruktos?

Jag har inte ätit några spannmål på 3 år, och undrar hur magen kommer att regera? men det kanske är så lite så det inte märks.

Nu har jag ingen aning om vad det är för produkter men spannmål fasar jag in ibland, tex när jag ska på semester. Jag brukar börja med nåt litet, tex en halv knäckemacka varannan dag i nån vecka (råg har "snällare" gluten. Sedan funkar vetegluten i mindre mängd också. Går jag däremot direkt på vetet ballar magen ur, framför allt i form av magknip. Kan tänka mig att havre, som ibland anses glutenfri (på grund av att det är en annan sort än gliadin kanske?), kan funka om du fasar in det försiktigt.

• Like 2

21 minuter sedan, jala sade:

Det bästa är att sky det som pesten. Absolut inget som din kropp behöver.

Detta verkar vara ett bra råd :-)

Jag äter ganska mycket grönsaker och tror nog jag får i mig bra med fibrer på det viset.

Nu är jag inte direkt orolig för mitt "höga" kolesterolvärde, MEN ALLA ANDRA ÄR DET :angry: 

Jag ska nu lyssna på Anna Sparre 4Health. Hon har kommit ut med sitt första avsnitt om kolesterol, och det hon har att säga brukar vara värt att lyssna på.

• Like 3

Blev lite nyfiken på skillnad på apo A och apo B nu. Det var intressant att se mina senaste prover på blodfetter och annat. För jag kan se att efter en period med mycket strikt ketogen kost med över 80% fett har mina blodfetter påverkats lite, men inte så som jag innan trodde. Jag har trott att mitt LDL ökar när jag äter mer smör och annat mättat fett. Men så är det inte. 

LDL 11,4 är bland mina lägre nivåer senaste åren men ungefär liknande som förra mätning då jag åt paleo med mindre fett och bara olivolja.

Det som är förändrat med smör och strikt keto utan mejerier är:

Hdl ökat från 2,2 till 3,2

triglycerider minskat från 0,7 till 0,5

Apo A ökat till 2.25,

Apo B 2.64

minns inte exakt hur apo A låg tidigare men skillnaden nu är att apo a och apo b har mkt liknande siffror och att apokvoten minskat, även om den fortfarande är hög: 1,17.

Vad betyder det att apo A ökat?

Mina övriga prover som crp tex är bra, ligger på 0,6. Homosystein ligger på 13 och ref är <15 så verkar ju inte vara några anledningar till oro för inflammation.

• Like 2

15 minuter sedan, Angelico sade:

Men hur påverkar det apokvoten om det är apo 1a som ökar?

APOa1 finns bara i HDL!

APOb finns dels som APOb 48 och som APOb 100.. antingen i LDL eller Kylomicroner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apolipoprotein_B

Med mer APOa1 och oförändrat APOb så blir kvoten bättre.

Det finns bara en (1) APO lipoprptein i varje lipoproteinpartikel, (VLDL, LDL, IDL, HDL, Kylomicroner)!

De funkar som nycklar mot sina respektive receptorer.

Dvs du har fler HDL som rensar och håller på.

APO-kvoten är en kvot.. den bästa statistiska metoden för tillfället för att prediktera femårig CVD risk.. tillsammans med alla de andra värdena i Scorediagramet!

Hyperalphalipoproteinemi anses vara häsosamt, hyperbetalipoproteinemi anses vara ohälsosamt!

• Like 3

• 1 month later...

Jag är en kvinna på 67 år och funderar också mycket på kolesterolvärden. Jag har ätit lchf i fem år och kör också 8/16

Jag har hela tiden mått bra av detta men fick hjärtflimmer för dygt två år sedan och äter medecin för det eftersom jag var över 65 år.

Nu har jag varit på kontroll och blodtryck ekg mm var bra men Kolesterolet var hon inte nöjd med och började prata om att jag kanske behöver äta statiner. Jag ser i flödet att ni skriver om Apo-kvot tri-värde och Hdl. Hur får man fram dessa värden. Ska inte kolesteroletvärdet kollas på fastande mage? Det gjordes inte på mej och jag hade druckit kaffe med kokosolja innan. Kan det ha försämrat värdet?

Det enda jag fick veta var att toltalvärde kolesterol var 8,4 och LDL 5,5. Hon sa att jag skulle dra ner på animaliskt fett o smör.Hon tyckte också att jag skulle dra ner på äggen till två i veckan. Jag äter mycket ägg o varje dag.  Jag funderar mycket på detta o funderar på om jag kanske ska sluta med lchf

• Like 1

4 timmar sedan, britt1950 sade:

Jag är en kvinna på 67 år och funderar också mycket på kolesterolvärden. Jag har ätit lchf i fem år och kör också 8/16

Jag har hela tiden mått bra av detta men fick hjärtflimmer för dygt två år sedan och äter medecin för det eftersom jag var över 65 år.

Nu har jag varit på kontroll och blodtryck ekg mm var bra men Kolesterolet var hon inte nöjd med och började prata om att jag kanske behöver äta statiner. Jag ser i flödet att ni skriver om Apo-kvot tri-värde och Hdl. Hur får man fram dessa värden. Ska inte kolesteroletvärdet kollas på fastande mage? Det gjordes inte på mej och jag hade druckit kaffe med kokosolja innan. Kan det ha försämrat värdet?

Det enda jag fick veta var att toltalvärde kolesterol var 8,4 och LDL 5,5. Hon sa att jag skulle dra ner på animaliskt fett o smör.Hon tyckte också att jag skulle dra ner på äggen till två i veckan. Jag äter mycket ägg o varje dag.  Jag funderar mycket på detta o funderar på om jag kanske ska sluta med lchf

Fortsätt med din ägg och börja ABSOLUT INTE med statiner.

Britt1950, du verkar ha träffat på en läkare med föråldrade kunskaper om kolesterol. Precis som stoscha skriver har jag förstått det så att höga kolesterolvärden associeras med längre livslängd för äldre, och i synnerhet för kvinnor. Om man nu ska använda värdena för att säga något om hälsa och risker är det HDL (ska vara högt) och triglycerider (ska vara lågt) som man tittar på. Ligger de värdena på bra nivåer brukar LDL-värdet inte vara så viktigt. Men det finns ytterligare analyser att göra på LDL (apokvot) om man ändå är orolig.

Sen har jag också förstått det så att mätning av kolesterol ska göras efter ordentlig fasta. Har för mig att vi diskuterat detta här i forumet tidigare. Minst 12 timmar tror jag behövs.

Att varna för ägg känns väldigt mycket 80-tal. Intag av livsmedel med kolesterol gör att kroppen minskar sin egen produktion av kolesterol. Kroppen reglererar det här själv.

Jag har också högt kolesterol, men kommer aldrig att äta statiner. Har sett alltför många exempel på vad biverkningarna kan göra. Det känns väldigt onödigt att börja medicinera om man är frisk och mår bra.

Om du vill läsa på själv kan du läsa vad Uffe Ravnskov har skrivit om kolesterol.

• Like 6

15 timmar sedan, britt1950 sade:

Ska inte kolesteroletvärdet kollas på fastande mage? Det gjordes inte på mej och jag hade druckit kaffe med kokosolja innan. Kan det ha försämrat värdet?

Kokosoljan har säkert påverkat värdena, så jag skulle rekommendera att du tar om proverna. Be då också om minimum även triglycerider och gärna apo-kvot. För att kunna värdera om ett högt LDL-värde skulle kunna vara dåligt behöver man veta apo-kvoten som berättar om LDL-partiklarna är farliga eller nyttiga.

• Like 3

Det är en hjärtsköterska på vårdcentralen som säger detta. Jag har läst på om kolesterol på kostdoktorn men tycker det är krångligt med all olika värden. Jag vet ju inte vilket värde triglyceriner apo-kvot hdl är eftersom de inte kollar det på vårdcentralen jag går på. Jag kan inte heller läsa mig till sambandet hjärtflimmer/ högt kolesterol. Jag har läst att om man har hjärtfel(räknas hjärtflimmer som hjärtfel?) så ska man vara försiktig med lchf. Det har blivit så att jag smyger med att jag äter lchf för jag får så mycket tråkiga kommentarer  

4 timmar sedan, SGK sade:

Britt1950, du verkar ha träffat på en läkare med föråldrade kunskaper om kolesterol. Precis som stoscha skriver har jag förstått det så att höga kolesterolvärden associeras med längre livslängd för äldre, och i synnerhet för kvinnor. Om man nu ska använda värdena för att säga något om hälsa och risker är det HDL (ska vara högt) och triglycerider (ska vara lågt) som man tittar på. Ligger de värdena på bra nivåer brukar LDL-värdet inte vara så viktigt. Men det finns ytterligare analyser att göra på LDL (apokvot) om man ändå är orolig.

Sen har jag också förstått det så att mätning av kolesterol ska göras efter ordentlig fasta. Har för mig att vi diskuterat detta här i forumet tidigare. Minst 12 timmar tror jag behövs.

Att varna för ägg känns väldigt mycket 80-tal. Intag av livsmedel med kolesterol gör att kroppen minskar sin egen produktion av kolesterol. Kroppen reglererar det här själv.

Jag har också högt kolesterol, men kommer aldrig att äta statiner. Har sett alltför många exempel på vad biverkningarna kan göra. Det känns väldigt onödigt att börja medicinera om man är frisk och mår bra.

Om du vill läsa på själv kan du läsa vad Uffe Ravnskov har skrivit om kolesterol.

• Like 2

20 timmar sedan, britt1950 sade:

Mm fortsätta att läsa flödet.. iallafall om du kan ta till dig informationen!

Hur som helst.. vill du ha ett (1) enda värde att hålla koll på förutom din ålder så är det HDL/APOa1!

Jämrans, det blev visst tre saker att hålla koll på bara det?

Och då har jag inte ens nämnt trigyceriderna!

Altså HDL-C är en sak, APOa1 litta sama men endå inte lika, och Triglyceriderna är ytterligare en annan sak.

Grejen är.. HDL-C skall inte vara lågt,, dvs under 1,0 helst uppemot 2!

Det samma gäller APOa1, det skall heller inte vara lågt.

En helt annan grej är om Trigyceriderna är svinhöga, dvs över 1,7!

Såå till en början.. Tot-C/HDL-C bör vara 6 eller under!

Och fortsätt att äta dina ägg.. överväg i stället om Mykotoxiner dvs Statiner är en brist du har?

• Like 1

För att fortsätta på temat Statiner.. de är altså sk mykotoxiner som verkar intracellulärt!

Och de verkar genom att inhibera våra cellers Mevalonsyntes!

Dvs Statiner är ett verksamt cellgift!

Menna, hur påverkar det då kolesterolet.. jo alla dina celler förutom könsceller producerar sitt eget kolesterol.. men när man tillför cellgiftet Statin så stängs den av!

Och då måste alla celler suga upp så mycket kolesterol de kan ur blodet.. på så sätt sänks blodets kolesterolhalt!

Och då skall man ha klart för sig att minst 90% av kolesterolet i blodet är producerat utav dina egna celler!

Iallafall.. Insulin stimulerar våra celler att producera mer kolesterol medans Glukagon nedgreglerar det hela!

• Like 2

http://www.kostdoktorn.se/?s=Björnör

Du ska INTE äta statiner oavsett vilket värde du har. Min läkare på metabolkliniken har sagt upp bekantskapen med mej för att jag inte vill stoppa i mej hans helvetespiller men min husläkare är helt inne på att det mesta går att kostbehandla. I och för sej är vi inte alltid överens om med vilken kost men hon har följt mej över alla år och ser skillnaden

• Like 7

On 2017-06-22 at 19:14, Zepp sade:

Mm fortsätta att läsa flödet.. iallafall om du kan ta till dig informationen!

Hur som helst.. vill du ha ett (1) enda värde att hålla koll på förutom din ålder så är det HDL/APOa1!

Jämrans, det blev visst tre saker att hålla koll på bara det?

Och då har jag inte ens nämnt trigyceriderna!

Altså HDL-C är en sak, APOa1 litta sama men endå inte lika, och Triglyceriderna är ytterligare en annan sak.

Grejen är.. HDL-C skall inte vara lågt,, dvs under 1,0 helst uppemot 2!

Det samma gäller APOa1, det skall heller inte vara lågt.

En helt annan grej är om Trigyceriderna är svinhöga, dvs över 1,7!

Såå till en början.. Tot-C/HDL-C bör vara 6 eller under!

Och fortsätt att äta dina ägg.. överväg i stället om Mykotoxiner dvs Statiner är en brist du har?

Brist på statiner? så du tycker att jag ska äta statiner?

• Like 1

On 2017-06-22 at 15:02, Kjell Granelli sade:

Kokosoljan har säkert påverkat värdena, så jag skulle rekommendera att du tar om proverna. Be då också om minimum även triglycerider och gärna apo-kvot. För att kunna värdera om ett högt LDL-värde skulle kunna vara dåligt behöver man veta apo-kvoten som berättar om LDL-partiklarna är farliga eller nyttiga.

Bör de göra det på vårdcentralen? Jag ska alltså ha värdet på minimum triglyc och apo-kvot?

• Like 1