Rinkan

HJÄLP! Kolesterol 10.3

Recommended Posts

On ‎2017‎-‎04‎-‎10 at 22:15, np422 sade:

När man pratar om blodfetter är det lätt att tro att det är något som ändras långsamt över tid.

Så verkar det faktiskt inte vara när man tittar efter lite mer nogrant.

Kolla på den här videon, jätteintressant faktiskt ...

Då min engelska är för dålig för att förstå detta, så önskar jag att kostdoktorn kunde översätta den och visa den på medlemssidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-04-06 at 08:07, Johan Tjäder sade:

Betavivo fiberpulver boost - sen blev det grönt på alla värden för mig. Använder också kanske hälften olivolja och hälften smör istf bara smör. 

Se upp bara för deras havreflingor. De är sötade med fruktos. Puckat!

Håller på och kollar upp detta, men förstår inte riktigt vad som är vad?

Fiberpulvret är ju framställt av havregryn och innehåller gluten, eller är det något annat som man ska akta sig för, Betavivo hjärtan som innehåller majsmjöl och fruktos?

Jag har inte ätit några spannmål på 3 år, och undrar hur magen kommer att regera? men det kanske är så lite så det inte märks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag ingen aning om vad det är för produkter men spannmål fasar jag in ibland, tex när jag ska på semester. Jag brukar börja med nåt litet, tex en halv knäckemacka varannan dag i nån vecka (råg har "snällare" gluten. Sedan funkar vetegluten i mindre mängd också. Går jag däremot direkt på vetet ballar magen ur, framför allt i form av magknip. Kan tänka mig att havre, som ibland anses glutenfri (på grund av att det är en annan sort än gliadin kanske?), kan funka om du fasar in det försiktigt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är att sky det som pesten. Absolut inget som din kropp behöver.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, jala sade:

Det bästa är att sky det som pesten. Absolut inget som din kropp behöver.

Detta verkar vara ett bra råd :-)

Jag äter ganska mycket grönsaker och tror nog jag får i mig bra med fibrer på det viset.

Nu är jag inte direkt orolig för mitt "höga" kolesterolvärde, MEN ALLA ANDRA ÄR DET :angry: 

Jag ska nu lyssna på Anna Sparre 4Health. Hon har kommit ut med sitt första avsnitt om kolesterol, och det hon har att säga brukar vara värt att lyssna på.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken på skillnad på apo A och apo B nu. Det var intressant att se mina senaste prover på blodfetter och annat. För jag kan se att efter en period med mycket strikt ketogen kost med över 80% fett har mina blodfetter påverkats lite, men inte så som jag innan trodde. Jag har trott att mitt LDL ökar när jag äter mer smör och annat mättat fett. Men så är det inte. 

LDL 11,4 är bland mina lägre nivåer senaste åren men ungefär liknande som förra mätning då jag åt paleo med mindre fett och bara olivolja.

Det som är förändrat med smör och strikt keto utan mejerier är:

Hdl ökat från 2,2 till 3,2

triglycerider minskat från 0,7 till 0,5

Apo A ökat till 2.25,

Apo B 2.64

minns inte exakt hur apo A låg tidigare men skillnaden nu är att apo a och apo b har mkt liknande siffror och att apokvoten minskat, även om den fortfarande är hög: 1,17.

Vad betyder det att apo A ökat?

Mina övriga prover som crp tex är bra, ligger på 0,6. Homosystein ligger på 13 och ref är <15 så verkar ju inte vara några anledningar till oro för inflammation.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Carina Glenning sade:

Kanske missat det ovan, men går det att själv räkna ut sin apo-kvot?

Nej, den går inte att räkna ut. Det krävs ett speciellt blodprov.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Angelico sade:

Vad betyder det att apo A ökat?

Det betyder att du har fått fler HDL-P.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Det betyder att du har fått fler HDL-P.

Men hur påverkar det apokvoten om det är apo 1a som ökar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Angelico sade:

Men hur påverkar det apokvoten om det är apo 1a som ökar?

APOa1 finns bara i HDL!

APOb finns dels som APOb 48 och som APOb 100.. antingen i LDL eller Kylomicroner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apolipoprotein_B

Med mer APOa1 och oförändrat APOb så blir kvoten bättre.

Det finns bara en (1) APO lipoprptein i varje lipoproteinpartikel, (VLDL, LDL, IDL, HDL, Kylomicroner)!

De funkar som nycklar mot sina respektive receptorer.

Dvs du har fler HDL som rensar och håller på.

APO-kvoten är en kvot.. den bästa statistiska metoden för tillfället för att prediktera femårig CVD risk.. tillsammans med alla de andra värdena i Scorediagramet!

Hyperalphalipoproteinemi anses vara häsosamt, hyperbetalipoproteinemi anses vara ohälsosamt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en kvinna på 67 år och funderar också mycket på kolesterolvärden. Jag har ätit lchf i fem år och kör också 8/16

Jag har hela tiden mått bra av detta men fick hjärtflimmer för dygt två år sedan och äter medecin för det eftersom jag var över 65 år.

Nu har jag varit på kontroll och blodtryck ekg mm var bra men Kolesterolet var hon inte nöjd med och började prata om att jag kanske behöver äta statiner. Jag ser i flödet att ni skriver om Apo-kvot tri-värde och Hdl. Hur får man fram dessa värden. Ska inte kolesteroletvärdet kollas på fastande mage? Det gjordes inte på mej och jag hade druckit kaffe med kokosolja innan. Kan det ha försämrat värdet?

Det enda jag fick veta var att toltalvärde kolesterol var 8,4 och LDL 5,5. Hon sa att jag skulle dra ner på animaliskt fett o smör.Hon tyckte också att jag skulle dra ner på äggen till två i veckan. Jag äter mycket ägg o varje dag.  Jag funderar mycket på detta o funderar på om jag kanske ska sluta med lchf

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, britt1950 sade:

Jag är en kvinna på 67 år och funderar också mycket på kolesterolvärden. Jag har ätit lchf i fem år och kör också 8/16

Jag har hela tiden mått bra av detta men fick hjärtflimmer för dygt två år sedan och äter medecin för det eftersom jag var över 65 år.

Nu har jag varit på kontroll och blodtryck ekg mm var bra men Kolesterolet var hon inte nöjd med och började prata om att jag kanske behöver äta statiner. Jag ser i flödet att ni skriver om Apo-kvot tri-värde och Hdl. Hur får man fram dessa värden. Ska inte kolesteroletvärdet kollas på fastande mage? Det gjordes inte på mej och jag hade druckit kaffe med kokosolja innan. Kan det ha försämrat värdet?

Det enda jag fick veta var att toltalvärde kolesterol var 8,4 och LDL 5,5. Hon sa att jag skulle dra ner på animaliskt fett o smör.Hon tyckte också att jag skulle dra ner på äggen till två i veckan. Jag äter mycket ägg o varje dag.  Jag funderar mycket på detta o funderar på om jag kanske ska sluta med lchf

Fortsätt med din ägg och börja ABSOLUT INTE med statiner.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Britt1950, du verkar ha träffat på en läkare med föråldrade kunskaper om kolesterol. Precis som stoscha skriver har jag förstått det så att höga kolesterolvärden associeras med längre livslängd för äldre, och i synnerhet för kvinnor. Om man nu ska använda värdena för att säga något om hälsa och risker är det HDL (ska vara högt) och triglycerider (ska vara lågt) som man tittar på. Ligger de värdena på bra nivåer brukar LDL-värdet inte vara så viktigt. Men det finns ytterligare analyser att göra på LDL (apokvot) om man ändå är orolig.

Sen har jag också förstått det så att mätning av kolesterol ska göras efter ordentlig fasta. Har för mig att vi diskuterat detta här i forumet tidigare. Minst 12 timmar tror jag behövs.

Att varna för ägg känns väldigt mycket 80-tal. Intag av livsmedel med kolesterol gör att kroppen minskar sin egen produktion av kolesterol. Kroppen reglererar det här själv.

Jag har också högt kolesterol, men kommer aldrig att äta statiner. Har sett alltför många exempel på vad biverkningarna kan göra. Det känns väldigt onödigt att börja medicinera om man är frisk och mår bra.

Om du vill läsa på själv kan du läsa vad Uffe Ravnskov har skrivit om kolesterol.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolesterolprover ska absolut vara fasteprover. En del säjer att man ska fasta längre än 12 timmar när man äter LCHF dessutom.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, britt1950 sade:

Ska inte kolesteroletvärdet kollas på fastande mage? Det gjordes inte på mej och jag hade druckit kaffe med kokosolja innan. Kan det ha försämrat värdet?

Kokosoljan har säkert påverkat värdena, så jag skulle rekommendera att du tar om proverna. Be då också om minimum även triglycerider och gärna apo-kvot. För att kunna värdera om ett högt LDL-värde skulle kunna vara dåligt behöver man veta apo-kvoten som berättar om LDL-partiklarna är farliga eller nyttiga.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en hjärtsköterska på vårdcentralen som säger detta. Jag har läst på om kolesterol på kostdoktorn men tycker det är krångligt med all olika värden. Jag vet ju inte vilket värde triglyceriner apo-kvot hdl är eftersom de inte kollar det på vårdcentralen jag går på. Jag kan inte heller läsa mig till sambandet hjärtflimmer/ högt kolesterol. Jag har läst att om man har hjärtfel(räknas hjärtflimmer som hjärtfel?) så ska man vara försiktig med lchf. Det har blivit så att jag smyger med att jag äter lchf för jag får så mycket tråkiga kommentarer  

4 timmar sedan, SGK sade:

Britt1950, du verkar ha träffat på en läkare med föråldrade kunskaper om kolesterol. Precis som stoscha skriver har jag förstått det så att höga kolesterolvärden associeras med längre livslängd för äldre, och i synnerhet för kvinnor. Om man nu ska använda värdena för att säga något om hälsa och risker är det HDL (ska vara högt) och triglycerider (ska vara lågt) som man tittar på. Ligger de värdena på bra nivåer brukar LDL-värdet inte vara så viktigt. Men det finns ytterligare analyser att göra på LDL (apokvot) om man ändå är orolig.

Sen har jag också förstått det så att mätning av kolesterol ska göras efter ordentlig fasta. Har för mig att vi diskuterat detta här i forumet tidigare. Minst 12 timmar tror jag behövs.

Att varna för ägg känns väldigt mycket 80-tal. Intag av livsmedel med kolesterol gör att kroppen minskar sin egen produktion av kolesterol. Kroppen reglererar det här själv.

Jag har också högt kolesterol, men kommer aldrig att äta statiner. Har sett alltför många exempel på vad biverkningarna kan göra. Det känns väldigt onödigt att börja medicinera om man är frisk och mår bra.

Om du vill läsa på själv kan du läsa vad Uffe Ravnskov har skrivit om kolesterol.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, britt1950 sade:

Mm fortsätta att läsa flödet.. iallafall om du kan ta till dig informationen!

Hur som helst.. vill du ha ett (1) enda värde att hålla koll på förutom din ålder så är det HDL/APOa1!

Jämrans, det blev visst tre saker att hålla koll på bara det?

Och då har jag inte ens nämnt trigyceriderna!

Altså HDL-C är en sak, APOa1 litta sama men endå inte lika, och Triglyceriderna är ytterligare en annan sak.

Grejen är.. HDL-C skall inte vara lågt,, dvs under 1,0 helst uppemot 2!

Det samma gäller APOa1, det skall heller inte vara lågt.

En helt annan grej är om Trigyceriderna är svinhöga, dvs över 1,7!

Såå till en början.. Tot-C/HDL-C bör vara 6 eller under!

Och fortsätt att äta dina ägg.. överväg i stället om Mykotoxiner dvs Statiner är en brist du har?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att man har brist på " statiner "? ( obs! ironi )

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att fortsätta på temat Statiner.. de är altså sk mykotoxiner som verkar intracellulärt!

Och de verkar genom att inhibera våra cellers Mevalonsyntes!

Dvs Statiner är ett verksamt cellgift!

Menna, hur påverkar det då kolesterolet.. jo alla dina celler förutom könsceller producerar sitt eget kolesterol.. men när man tillför cellgiftet Statin så stängs den av!

Och då måste alla celler suga upp så mycket kolesterol de kan ur blodet.. på så sätt sänks blodets kolesterolhalt!

Och då skall man ha klart för sig att minst 90% av kolesterolet i blodet är producerat utav dina egna celler!

Iallafall.. Insulin stimulerar våra celler att producera mer kolesterol medans Glukagon nedgreglerar det hela!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-06-22 at 19:14, Zepp sade:

Mm fortsätta att läsa flödet.. iallafall om du kan ta till dig informationen!

Hur som helst.. vill du ha ett (1) enda värde att hålla koll på förutom din ålder så är det HDL/APOa1!

Jämrans, det blev visst tre saker att hålla koll på bara det?

Och då har jag inte ens nämnt trigyceriderna!

Altså HDL-C är en sak, APOa1 litta sama men endå inte lika, och Triglyceriderna är ytterligare en annan sak.

Grejen är.. HDL-C skall inte vara lågt,, dvs under 1,0 helst uppemot 2!

Det samma gäller APOa1, det skall heller inte vara lågt.

En helt annan grej är om Trigyceriderna är svinhöga, dvs över 1,7!

Såå till en början.. Tot-C/HDL-C bör vara 6 eller under!

Och fortsätt att äta dina ägg.. överväg i stället om Mykotoxiner dvs Statiner är en brist du har?

Brist på statiner? så du tycker att jag ska äta statiner?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-06-22 at 15:02, Kjell Granelli sade:

Kokosoljan har säkert påverkat värdena, så jag skulle rekommendera att du tar om proverna. Be då också om minimum även triglycerider och gärna apo-kvot. För att kunna värdera om ett högt LDL-värde skulle kunna vara dåligt behöver man veta apo-kvoten som berättar om LDL-partiklarna är farliga eller nyttiga.

Bör de göra det på vårdcentralen? Jag ska alltså ha värdet på minimum triglyc och apo-kvot?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg