Anki.A

Tredje gången gillt!

Recommended Posts

Ja, det kanske till och med är femte gången gillt när jag räknar efter! Har börjat med LCHF igen då, precis som förra året vid den här tiden :wacko: ! Första gången jag provade gick det bara fint, tappade kilo efter kilo och mådde prima! Sen kom nåt emellan.... Började om igen och igen och igen....dessa gånger med mindre bra resultat på viktminskningen. Är det så eller? Får man inte lägga av och börja om igen för då går det inte lika bra? Nån som har annan erfarenhet? Har ett rörligt jobb och tränar mycket kondition men sitter trots det med 30 kilos övervikt! Skulle vara överlycklig om jag kunde tappa hälften av det ändå! Har kört i 3 veckor snart och det känns inte som jag är i Ketos än, vad gör jag för fel denna gång? Magen känns mindre svullen i alla fall och det är ju positivt! Tacksam om nån ville ge mig svar eller tips! / Sockermonstret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan fundera på är kanske varför du lägger av efter ett tag. Vad är det i kosten som inte fungerar för dig? Det man kan ana i din text är att du kanske är lite stressad, det ökar kortisolnivån i kroppen och det kan hindra från viktminskning. Om du är i ketos eller inte beror väl mest på hur mycket kh du stoppar i dig, har du koll på det eller tror du att du äter lite. Har du provat att registrera maten du äter för att kolla fördelningen och kcal?

Det finns flera trådar här om viktminskning som du kan läsa igenom och få tips, fråga så får du svar av alla duktiga här :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag är att försöka flytta fokus från vikten till att bli av med "sockermonstret" inom dig.

Vikten fixar sig automatiskt om/när du tämjer det värsta fiendet du har. Du kommer må bättre och därmed orka följa kosthållningen som sedan få vågen visa mindre. Börja gärna med att studera hur mycket kolhydrater du får i dig. Inte ungefär, utan exakt. Då skaffar du dig en känsla hur mycket av olika typer av maträtter du kan äta för att hålla "fettbrasan" igång. Därefter flyttar du fokus över till fettet. Var och en har sin nivå för fett, där hungerskänslorna börjar avta. När du kan gå ohungrig en hel dag, kan du börja fundera och testa att sänka kolhydrater för att minska suget. Sedan är vägen fri och ser du bara till och inte överäta dig på proteiner, så kommer vågen stadigt ge glädjebesked.   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kanske till och med är femte gången gillt när jag räknar efter! Har börjat med LCHF igen då, precis som förra året vid den här tiden :wacko: ! Första gången jag provade gick det bara fint, tappade kilo efter kilo och mådde prima! Sen kom nåt emellan.... Började om igen och igen och igen....dessa gånger med mindre bra resultat på viktminskningen. Är det så eller? Får man inte lägga av och börja om igen för då går det inte lika bra? Nån som har annan erfarenhet? Har ett rörligt jobb och tränar mycket kondition men sitter trots det med 30 kilos övervikt! Skulle vara överlycklig om jag kunde tappa hälften av det ändå! Har kört i 3 veckor snart och det känns inte som jag är i Ketos än, vad gör jag för fel denna gång? Magen känns mindre svullen i alla fall och det är ju positivt! Tacksam om nån ville ge mig svar eller tips! / Sockermonstret

För att hålla reda på intaget av fett, proteiner och kolhydrater kan man med fördel använda sig av något lämpligt program, t.ex ShapeUp, som finns som app till både Android och IOS såväl som också på "vanliga" webben (www.shapeupclub.com). Det är gratis att använda apparna och websajten, försåvitt man inte vill bli medlem av Shape Up Club, vilket dock inte är alldeles nödvändigt. Hur lång tid det tar att uppnå ketos är högst individuellt; för min egen del tog det cirka ett par veckor med fördelningen fett/protein/kolhydrater 85/12/3 energiprocent.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först, kolla in Majas inlägg här:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/83-majas-fajt-mot-att-utveckla-diabetes-ii/?p=350

Särskilt slutet av hennes inlägg tycker jag är mästerligt där hon radar upp en mängd orsaker hon observerat som "ställer till det" för henne. Notera speciellt hur de inbegriper sådant som inte bara har direkt med kosthållningen att göra. Den typen av iakttagelser är väldigt viktiga för att på lång sikt komma till rätta med ett större viktproblem...eller viktsymptom (som det ju också kan vara).

För att konkretisera, vad menar du exakt när du skriver det här:

Ja, det kanske till och med är femte gången gillt när jag räknar efter! Har börjat med LCHF igen då, precis som förra året vid den här tiden :wacko: ! Första gången jag provade gick det bara fint, tappade kilo efter kilo och mådde prima! Sen kom nåt emellan....

Vad var det som kom emellan? Du behöver inte nämna det här om det är något privat/personligt utan jag menar mest att för att komma till rätta med ett problem så måste man förstå identifiera vad som är problemet. Det spelar ju egentligen ingen som helst roll att LCHF-kosten är optimal för i synnerhet människor med stor övervikt om det kommer "nåt emellan" som inte alls har med själva kosthållningen att göra. Kort och gott, fundera över vad det där var och även andra saker som fått dig att halka ned i diket. Hämta inspiration/stöd från Majas inlägg!

Började om igen och igen och igen....dessa gånger med mindre bra resultat på viktminskningen. Är det så eller? Får man inte lägga av och börja om igen för då går det inte lika bra?

Det finns ett par saker jag kommer att tänka på när jag läser detta. Det ena är att på restriktiva dieter så finns alltid, åtminstone potentiellt, en negativ motpol till den positiva fördel man förhoppningsvis får genom restriktionen.

Restriktionen på LCHF är, så klart, socker-/kolhydratintaget. När kroppen anpassas till fettdrift, s.k. ketoadaption, så är det som sker främst att mängden enzymer och dess aktivitet förändras uppåt. Detta gör att din kropp till slut optimalt kan hantera ett högt fettintag via kosten men även det kroppsegna "fettintaget", dvs förbränningen av kroppsfett. Den negativa motpolen blir då att en motsatt effekt gällande de enzymer som hanterar kolhydrater kommer att ske, dvs du blir potentiellt sämre på att ur detta perspektiv bryta ned kolhydrater (detta bör dock inte förväxlas med insulinresistens som ju ofta ligger till grund för övervikten). Effekten är måhända inte lika stor men kan för vissa specifika enzymer och för vissa individer vara mer påtaglig. Jag har skrivit mycket mer om detta tidigare så för att inte återuppfinna hjulet i onödan, läs ex. det här:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/199-vad-vet-ni-om-gluten/?p=2106

Det andra jag kommer att tänka på är att s.k. jojobantande kan ha effekter som försvårar viktnedgång på sikt. Rent generellt så mår kroppen bäst av rutiner och att man har viss regelbundenhet och vanor i relation till vad man ger den och utsätter den för (med brasklappen att vad gäller ex. träning och dess effekter så försöker man medvetet att rubba denna s.k. homeostas). 

Det klassiska extremfallet är personen som är kraftigt överviktig (och kanske också har höga stressnivåer) som inte optimerar sin bränslepartitionering genom ex. träning och en LCHF-kost utan tvärtom är stillasittande och hoppar på någon extrem flygvärdinnediet bestående av lite luft och en kanelbulle till frukost och ett äpple och en hatisk kropp till middag. Den här typen av urusla VLCD-dieter gör att viktminskningen ofta kan bli snabb och stor men kvalitativt miserabel. Man förlorar m.a.o. inte bara kroppsfett utan alldeles i onödan för mycket mager kroppsvävnad.

När man sedan snabbt gått upp allt man lika snabbt förlorade så lägger man ofta på sig ännu mera just för att kroppens ämnesomsättning påverkats negativt. Det senare hänger samman med att all viktminskning leder till minskat energibehov, dvs tvärtom vad många tror så har en tung/lång människa ett högre energibehov än en lätt/liten. Den alldeles för snabba och kvalitativt dåliiga viktminskningen leder också till att mager kroppsvävnad (inre organ/muskler)  minskar onödigt mycket och det är denna som har mest potential att vid aktivitet (notera detta) förbränna mer energi.

Som lök på laxen kan man i värsta fall ha triggat vad man brukar kalla en metabol anpassning. Detta innebär att kroppen går ned på sparlåga och blir onödigt effektiv, dvs den klarar sig på mindre energi än vad den optimalt brukar behöva. Den här senare effekten är något som kan drabba människor som ex. tävlar i fitness när de kommer ned på mycket låga kroppsfettnivåer. Det är därför det är så paradoxalt och onödigt att redan som "bara" normalviktig trigga denna effekt trots att man är långt ifrån ett tillstånd där detta sker mer naturligt.

Jag vet dock inte om effekter av jojobantning är applicerbart på dig. Hur som helst så är ju en negativ kaloribalans, som även LCHF-kosten är ett verktyg för att hjälpa till med, också en källa till stress så, därav vikten för den som har stressobalanser i sitt liv att ha detta i åtanke och styra upp detta så gott det går.

Nån som har annan erfarenhet? Har ett rörligt jobb och tränar mycket kondition men sitter trots det med 30 kilos övervikt!

Om jag får spekulera lite så är din övervikt något du vill prioritera att komma till rätta med? Om konditionsträningen inte tycks ha någon effekt på den så kan en tanke vara att lägga mer krut på riktig styrketräning. Det är alldeles för underskattat sett till den potential det har och det gäller i synnerhet jämfört med traditionell "konditionsträning" som för en överviktig ofta innebär en mängd negativa saker. Det gäller dock att inte förväxla styrketräning med de former av "hela havet stormar" som tyvärr blivit vanliga på många gym. Dock kallas detta då oftast för "pass" och leds av någon flåshurtig fitnessdam/-herre.

Hur är dina stressnivåer förresten? Kroppen har ju bara en viss mängd "stressenergi" så om du överstiger denna så kommer den sluta fungera optimalt. I många fall kan det därför vara en god idé att lägga mycket mer fokus på mindre men mer effektiv träning i kombination med ett mycket högre fokus på lugn och ro och sömn. Sov tills du vaknar utan alarm är en bra grundregel. Utopisk för vissa men ändå en bra grundregel och en evig hälsosanning.

Skulle vara överlycklig om jag kunde tappa hälften av det ändå! Har kört i 3 veckor snart och det känns inte som jag är i Ketos än, vad gör jag för fel denna gång?

Bl.a. är du för otålig. :) 3 veckor är ingen lång tid generellt sett även om jag håller med om att på en strikt LCHF-kost så borde du åtminstone ha hamnat i ketos nu. Den uppenbara och möjliga felkällan blir då att undersöka hur pass strikt du egentligen är med kosthållningen. Strikt LCHF-kost innebär i teorin 20-30 gram kolhydrater men i praktiken nolltolerans, dvs tro inte att du har några marginaler i början utan du måste ha fokus på att äta så kolhydratsnålt det bara går. Detta hänger ihop med den enkla anledningen att det finns kolhydrater i det mesta så lär man sig inte att hitta det man "kan" så kan man mycket lätt överstiga de små mängder det trots allt är tal om. Därefter kan sådant som för högt proteinintag ses över. Det kan påverka eftersom överflödigt protein kan omvandlas till glukos via en process som kallas neoglukogenes.

Summa summarum, se till att du verkligen VET vad du stoppar i dig. Tron kan ha sin plats för somliga men troligtvis inte i dessa sammanhang. För bok under en vecka så får du i regel väldigt god koll.

Hoppas det hjälper!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för så underbart engagerande svar! Lovis, hur kunde du utläsa av det lilla jag skrev att jag är stressad!?!  När jag tänkte efter så är jag mycket stressad, särskit de senaste veckorna.... Jag har eget företag och sen leder jag spinning och Indoor Walking på Friskis (trots mins 30 kilos övervikt), det är naturligtvis idiellt och frivillgt men jag hämtar energi där. Tyvärr är det väl så att tiden inte räcker till egentligen och jag är jämt sen iväg och stressar...

Tiny Tom, du har också så rätt att jag är otålig, som fan! Tack för att mycket utförligt svar. Det som kom emellan var lite personliga saker, men också att jag tappade fokus och tröttnade för det inte gick nedåt på vågen bl.a. Det där med högt proteinintag är ju intressant också, känns som det är så just nu, måste kolla i Shapeup, som aviator 1945 skrev om. Tack!

Limp! Sockermonstert i mig är lugnt just nu och jag håller mig mätt från frukost 9.30 till mat kl.15-16 (jobbar några timmar innan frukost), så tidigt på morgonen blir det bara kaffe med mjölk/grädde).

Tack än en gång för alla svar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med stress är något som jag själv märkt av, speciellt nu under hösten, och jag brukar försöka skilja på negativ och positiv stress.

Jag pluggar på distans och är alltså hemma hela dagarna, tränar inget mer än promenader (har ingen bil) och kände mig under hösten OERHÖRT stressad. ALLT som jag var tvungen att göra, prov,telefonsamtal, möten osv blev jättejobbigt. Sov dåligt och var ständigt trött. Jag började fundera över vad som stressade mig, jag gjorde ju inget! Kom fram till att jag under året inte haft många lediga dagar alls! Plugg hela året, även under sommaren. Två timanställningar med jobb under veckorna + helgerna. Jag var ledig två helger på hela sommaren. Detta pussel av plugg, prov, jobb och allt annat i vardagen blev till slut för mycket.

Jag älskar mina jobb, det kan ibland vara stressigt, men denna stress mår jag bra av. Serviceyrken med mycket människor omkring mig. Men ibland måste man ta en paus och hämta andan.

Sen under hösten blev jag bara tröttare och tröttare, bara av att titta i kalendern gjorde mig jättestressad. Jag gick och var orolig flera dagar innan jag skulle göra något. Att jobba gick bra, mindre jobb under hösten, men alla plugguppgifer stressade mig. NEGATIV stress.

Kosthållningen var ju också helt åt skogen, godis och fika varje dag. Det var liksom det ända som fick mig lugn.

Innan jul var plugget klart. Inga jobb under jul och nyår, så jag fick lov! Hade sparat pengar så jag skulle kunna vara ledig en månad och fundera hur jag skulle bryta detta mönster och må bra igen. La om kosten helt till LCHF, fungerat fint tidigare så inga problem där. Och så lånade jag en massa bra böcker och vilade i fyra veckor :)

Nu har jag börjat plugga igen och har ny energi, jobb till sommaren och det ser jag fram emot. Kosten funkar och vikten går neråt igen.

Det jag vill råda dig om är : känn efter vad som kan vara negativ stress för dig och försök att få bort den. Det är så mycket som följer i dess spår inkl. dålig kosthållning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för så underbart engagerande svar! Lovis, hur kunde du utläsa av det lilla jag skrev att jag är stressad!?!  När jag tänkte efter så är jag mycket stressad, särskit de senaste veckorna.... Jag har eget företag och sen leder jag spinning och Indoor Walking på Friskis (trots mins 30 kilos övervikt), det är naturligtvis idiellt och frivillgt men jag hämtar energi där. Tyvärr är det väl så att tiden inte räcker till egentligen och jag är jämt sen iväg och stressar...

Tiny Tom, du har också så rätt att jag är otålig, som fan! Tack för att mycket utförligt svar. Det som kom emellan var lite personliga saker, men också att jag tappade fokus och tröttnade för det inte gick nedåt på vågen bl.a. Det där med högt proteinintag är ju intressant också, känns som det är så just nu, måste kolla i Shapeup, som aviator 1945 skrev om. Tack!

Limp! Sockermonstert i mig är lugnt just nu och jag håller mig mätt från frukost 9.30 till mat kl.15-16 (jobbar några timmar innan frukost), så tidigt på morgonen blir det bara kaffe med mjölk/grädde).

Tack än en gång för alla svar!

Som man brukar säga i Amerikat: It takes one to know one! ;) Men i den mån jag inte blivit bättre på hantera det så kompenserar jag det med lika intensiv envishet. Till slut så grejar det sig i regel.

Och de där stressnivåerna är nog det första jag skulle försöka komma till rätta med. Inte alltid helt enkelt när man är "egen" (om någonsin) men det känns som ett bra prio 1 just nu. Får du till LCHF-ätandet så kan det ju också underlätta dels för att många upplever mer mental stabilitet/bättre fokus men även rent praktiskt så slipper du att tänka så mycket på maten eftersom den både har hög näringsdensitet och är mättande, dvs det blir ofta naturligt så att man kan äta vid färre tillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med stress är något som jag själv märkt av, speciellt nu under hösten, och jag brukar försöka skilja på negativ och positiv stress.

Jag pluggar på distans och är alltså hemma hela dagarna, tränar inget mer än promenader (har ingen bil) och kände mig under hösten OERHÖRT stressad.

Jo, det är fortfarande en rätt vanlig syn att man förväxlar själva syndromet stress med vad som orsakar det, dvs stressorer. Således har de flesta människor fortfarande en uppfattning där de lättare naturligt förstår att en arbetsnarkoman kan "gå in i väggen" och drabbas av utmattningsdepression än att en långtidsarbetslös också kan uppleva detta. Stressorer som för mycket/för intensivt arbete och allt det praktiskt innebär med ex. långtidsarbetslös har alltså mer gemensamt än inte alls. Nämner detta som ett exempel bara.

I sedvanlig ordning så spelar stresskänsligheten också in, dvs en stressor som för Kalle blir för mycket kan för Stina vara ok och tvärtom stimulerande (positiv stress). 

Nu har jag börjat plugga igen och har ny energi, jobb till sommaren och det ser jag fram emot. Kosten funkar och vikten går neråt igen.

Det jag vill råda dig om är : känn efter vad som kan vara negativ stress för dig och försök att få bort den. Det är så mycket som följer i dess spår inkl. dålig kosthållning.

Så sant som det är sagt. Detta är också något som samhället missar och medvetet eller omedvetet tillämpar selektivt fokus på. Det är betydligt enklare att racka ned på individen genom att direkt/indirekt betona hur människor inte tar ansvar för sitt ätande och frossar i mat. Men att vidga synen bortom vad som ofta är ren och skär enfald och då ex. väga in psykosocial stress i helheten det är ju varken intressant eller så konstruktivt för den idag vanliga partiapparat som har som enda fokus att nå/behålla makt. Tuta i valboskapen något som låter bra vart 4:e år sedan är demokratiansvaret ur världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla igen!

Det var ett tag sedan jag skrev det där inlägget. Nu har det precis gått ett halvår sedan jag började om med LCHF.

Idag vägde jag mig för första gången på 5 månader och det blev en positiv upplevelse! -15 kg! Tack för det!

Nu väger jag mig inte förrän till jul. Blir så deppig av att väga mig och se att inget hänt så varför utsätta sig för det!

Känner ju på kläder och rörlighet att det händer saker. Har fått ont i magen en del den sista månaden, men jag tror det beror på stress nu igen....

Har säkert stått still i vikt hela maj för att jag har stressat så mycket och sovit så lite. Hoppas det blir bättre snart!

Det tog i alla fall ca 3 månader innan min viktminskning fick riktig fart. Efter en minisemester på tre dagar med lite kolhydratintag så satte det fart, fråga mig inte varför...! Fick väl vila ut lite kanske. Sen har jag ökat på min träning från 3 gånger/vecka till 5-6 gånger.

Nu är det bara att fortsätta denna resa resten av mitt liv, det är jag värd! 15 kg till vore ju inte helt fel men jag tar det som det kommer! Ha det så bra alla trevliga och duktiga läsare! /Anki

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad duktig du är!

Jag har svårt att hålla mig från vågen trots att det skulle vara det bästa. Vill gärna ha bekräftelse någonstans. Men jag säger som du gör. Viktnedgången får ta den tid som det tar. När den är klar fortsätter vi ju ändå med LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg