Gå till innehåll

Recommended Posts

Nu har det gått 17 dagar sedan jag åt godis sist. Till en början avtog suget men det har kommit tillbaka. Jag har varit så nära att falla dit typ varje dag. Sambon som käkar lite mer liberalt har helt tappat sötsug och kosten funkar superbra för honom. Precis som det ska funka, minskad hunger, viktnedgång, piggare osv. Men fy vad jag kämpar. Jag är hungrig och sugen jämt, orkeslös, irriterad och vågen/måtten står still. Hade en bra dag för ett tag sedan och trodde det skulle vända men icket. När ska det vända egentligen. Var bara tvungen att skriva av mig. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa har ju lättare än andra. Det är den orättvisa sanningen. När suget sätter till har jag haft hjälp av att äta nåt salt eller starkt t ex en gnutta vitlökssmör eller chilismör eller en gurkbit doppad i flingsalt eller en grön oliv. Kan du göra nåt för att "fly situationen" funkar det också t ex en rask promenad

• Gilla 5
Länk till inlägg

Vårt sockersug är helt enkelt olika.   Men du ska försöka undvika att vara hungrig...ät mer fett tills du är mätt...att gå ner i vikt genom att ständigt vara hungrig betyder med 90% sannolikhet att man kommer gå upp i vikt igen...förr eller senare... jag tycker dock att man kan vara lite hungrig emellanåt...de andra besvären minskar förhoppningsvis med tiden... :)

• Gilla 7
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Karro K sade:

Nu har det gått 17 dagar sedan jag åt godis sist. Till en början avtog suget men det har kommit tillbaka. Jag har varit så nära att falla dit typ varje dag. Sambon som käkar lite mer liberalt har helt tappat sötsug och kosten funkar superbra för honom. Precis som det ska funka, minskad hunger, viktnedgång, piggare osv. Men fy vad jag kämpar. Jag är hungrig och sugen jämt, orkeslös, irriterad och vågen/måtten står still. Hade en bra dag för ett tag sedan och trodde det skulle vända men icket. När ska det vända egentligen. Var bara tvungen att skriva av mig. 

Du kanske helt enkelt äter för lite mat. Har du koll på det?

• Gilla 2
Länk till inlägg
45 minuter sedan, lchfwinther sade:

Du kanske helt enkelt äter för lite mat. Har du koll på det?

Jag äter mer än sambon och känner absolut att jag får hålla igen ?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tycker att du ska prova att äta dig mätt, mer fett och kanske mer mat överhuvudtaget. När jag började med LCHF för en väldig massa år sedan var jag väldigt hungrig i början men åt så jag var nöjd och gick inte upp i vikt ( heller inte ner men minskade i omfång). Efter ett tag, typ 1 månad efter starten märkte jag att aptiten minskade. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Min erfarenhet av sug är att det inte har det minsta med mättnad att göra. Eller jo, är man hungrig behöver man äta (och då gäller det att välja rätt). Men suget finns där även om jag ätit till det spyfärdigas gräns.

Jag tror på att man (eller åtminstone jag) måste förebygga suget. För min del är det kopplat till stress, och kanske någon brist (magnesium? salt? annat?), och äter jag dumt tar det tid innan det går over.

Men det är individuellt. Man får vara uppmärksam på vad som triggar, och testa på vad som kan fungera.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Hej!

Tråkigt att höra att du får kämpa med sötsuget. Men jag känner igen mig. Det tog mig mååånga år av återfall i sockret, trots LCHF, innan jag till slut fick inse att jag VAR sockerberoende. Det var ändå en lättnad att veta att jag har en sjukdom och att hjälp finns.

För att hjälpa andra har jag startat en blogg, kolla gärna den (länk finns på min profilsida) så kanske du kan få några svar. Om du ljuger, smyger och gömmer då ligger man i riskzonen att vara beroende. Mitt liv är så mycket bättre idag utan besatthet, skam, frustration och hjärndimma.

Styrkekramar till dig som kämpar!

Kia V.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2017-04-05 at 09:22, Karro K sade:

Prova med att äta något SALT istället för sött när du känner sug - en del personer tycks bli hjälpta av det.

- Zinktillskott kan också vara till hjälp - kanske någon har skrivit om det redan?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har själv någon form av sockerberoende och har nu ätit LCHFca 4 veckor. Jag har reagerat med sötsug och då kommit på att det räcker med buljonger eller fonder som innehåller socker. Så tydligen är jag jättekänslig. Läs innehållsförteckningen på allt! 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ja tyvärr finns socker i nästan alla livsmedel med en innehållsförteckning. Det finns ju runt 50 olika namn för socker bla kan ord som stärkelse innebära rent socker. Enklast för mig är att äta så ren mat som möjligt dvs helt utan tillsatser eller några ingredienser.

Glad sockerfri påsk!

Kia, sockerberoende och matmissbrukare

• Gilla 2
Länk till inlägg