Emili Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Hejsan! Skriver ett bekymrat inlägg för min mammas räkning. Hon är 57 år, stora knäproblem, fettlever och önskar att gå ner ca 10-15 kg i vikt. Hon har tidigare kört Viktväktarna, nutrilett och gått ner kilon en period för att sedan gå upp. Före jul drack hon uteslutande nutrilett (500 kcal/dag) i två veckor helt utan påverkan på vikten! (Ngt som hon upplevde mkt konstigt då det alltid fungerat förut) Sedan januari har vi båda kört Lchf med under 20g kolhydrater/dag, vi hjälps åt med maten för en kickstart (planering o tillagning) Första veckan gick hon ner från 85 kg till 83.5, men sedan händer ingenting. Hon pendlar mellan 83.5-84.5 fram och tillbaka. Sedan 1 månad la hon till periodisk fasta 5:2 2 dagar/v som heller inte ger resultat. Nu äter hon också tillskott av D-vitamin 2500 IE/dag. Hon motionerar mkt, åker skidor nu under vintern 1.5-2h minst 3 ggr/v. Jag vet inte längre vad jag ska råda henne till, men jag tycker att det är märkligt att hon inte går ner i vikt!! (Mått över mage, byst och midja har däremot minskat med 5 cm sedan start) Är själv sjuksköterska och börjar fundera i banor som hypothyreos? Finns det någon som har liknande erfarenheter av total utebliven viktminskning? Tacksam för tips & råd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted April 5, 2017 Popular Post Share Posted April 5, 2017 Ja, det finns en rätt enkel förklaring för det. Anna Hallén har precis i dagarna skrivit ett inlägg om det: http://www.annahallen.se/jag-rasade-i-vikt Har man misshandlat sin kropp under många år med många dieter (samt är dessutom i klimakteriet) så blir kroppen mindre samarbetsvillig. Och ju mer man då trakasserar den med ännu mer svält, ju mer envist blir det! Fortsätt med ca 20 g KH/dag. Ät tillräckligt med protein - 1-1,5 g/kg kroppsvikt (målvikt). vart sparsam med mejerier (utom smör). SEN efter det, när hon är hungrig, fyll på med fett. (Kroppen ska ju ta av sitt eget i första hand!) Sen kan det gå månader utan att det händer saker, för kroppen behöver läka sig och finna "trygghet". Bara att hålla vikten är bra! Händer det något med måtten är det super! PÅ sikt kommer det även hända saker med vikten. Det har tagit tid att äta sig till den vikten hon har idag, då går det inte på en kafferast att bli av med det. Ovanstående är det primära. Sen kan det ju finnas annat. Hormoner, när hon nu innehar den åldern. Men även det som det skrivs om här: http://martinajohansson.se/blockerar-histamin-din-viktminskning/ 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted April 5, 2017 Popular Post Share Posted April 5, 2017 1 timme sedan, Emili sade: Jag vet inte längre vad jag ska råda henne till, men jag tycker att det är märkligt att hon inte går ner i vikt!! (Mått över mage, byst och midja har däremot minskat med 5 cm sedan start) Det är egentligen inte alls märkligt. Ganska talande för en (genom bantning) misshandlad kropp är att då man börjar med LCHF får man utebliven eller minimal viktminskning men man upplever en mycket mindre svullen kropp. Kroppen håller helt enkelt på att läka efter flera års misshandel med olika kurer och det kan ta sin lilla tid. Finns inget sätt att påskynda detta tyvärr. Försök att ta det lugnt och utrusta er med tålamod. Jag tycker inte att man ska blanda in 5:2 eller andra metoder då det kan fördröja snarare än påskynda viktnedgången. Sen kan det ju vara så att dessa 10-15 kilo sitter mestadels i hennes huvud (vi kvinnor är ju duktiga på det) och därför är det bra att mäta kroppen istället som ni har gjort. 5 cm i minskning på mått är ju toppenresultat. Vad är egentligen viktigast, att ha låg vikt på vågen eller att man upplever sig som mindre svullen, välmående och frisk? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted April 5, 2017 Popular Post Share Posted April 5, 2017 Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade två storlekar... Håller med föregående. Ät bra mat i lagom mängd i MINST 3 månader innan ni börjar skruva nånting. Periodisk fasta är också för tidigt än. En sönderbantad kropp litar inte på att det kommer mat utan sparar sej till nästa svältperiod och en otrygg kropp släpper inte ett gram. När hon och kroppen kommit på speaking foot med varandra igen kan man börja se på alternativ som fasta, mängd, utesluta mjölkprodukter etc. Men först måste kroppen vaggas in i trygghet. Det här är inte ett sätt att banta. Det här är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa uńder tiden. Det är inte ens säkert att Moder Natur har samma idé om idealvikten som vi själva har. Den ligger nog närmare Boticcellis Venus ełler Zorns kullor än de åkerspöken vi ser i tidningen idag 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts