Jump to content

Utebliven viktnedgång!

Emili

Recommended Posts

Hejsan!

Skriver ett bekymrat inlägg för min mammas räkning. Hon är 57 år, stora knäproblem, fettlever och önskar att gå ner ca 10-15 kg i vikt. Hon har tidigare kört Viktväktarna, nutrilett och gått ner kilon en period för att sedan gå upp. Före jul drack hon uteslutande nutrilett (500 kcal/dag) i två veckor helt utan påverkan på vikten! (Ngt som hon upplevde mkt konstigt då det alltid fungerat förut)

Sedan januari har vi båda kört Lchf med under 20g kolhydrater/dag, vi hjälps åt med maten för en kickstart (planering o tillagning) Första veckan gick hon ner från 85 kg till 83.5, men sedan händer ingenting. Hon pendlar mellan 83.5-84.5 fram och tillbaka. Sedan 1 månad la hon till periodisk fasta 5:2 2 dagar/v som heller inte ger resultat. Nu äter hon också tillskott av D-vitamin 2500 IE/dag. Hon motionerar mkt, åker skidor nu under vintern 1.5-2h minst 3 ggr/v. 

Jag vet inte längre vad jag ska råda henne till, men jag tycker att det är märkligt att hon inte går ner i vikt!! (Mått över mage, byst och midja har däremot minskat med 5 cm sedan start) Är själv sjuksköterska och börjar fundera i banor som hypothyreos? Finns det någon som har liknande erfarenheter av total utebliven viktminskning? Tacksam för tips & råd!