Jump to content

Blodsockertest

phunqe

Recommended Posts

49 minuter sedan, phunqe sade:

Hej,

jag hade tänkt testa om mitt blodsocker reagerar på Erythritol. Hur skall jag göra, mäta en gång, ta ett glas med vatten och 2-3 matskedar och sedan mäta vid vilken tidpunkt?

Tack.

Ta 75 gram så är det jämförbart med en glukosbelastning!

Jag har kvar de jämrans Dextrosoltabletterna ännu, det blir lixom alldrig av och det är kopiösa mängder att sätta i sig.

Och så kom jag på att det gör ont att sticka sig i fingrarna.

Hur som helst.. görs fastande.. iallafall 6-8 timmar, mät före, efter en timme och efter två.

Om du vill leka vetenskapsman iallafall.

Blodsockret i sig tror jag inte påverkas, men bara det att man drar i sig 75 gram vad som helst kan påverka olika signalsystem och hormoner hur som helst.

Bäst vore så klart om du mätte varje kvart.. aj!

Men efter två timmar skall iallafall blodsockret vara normalt.. om det ens steg eller sjönk under de två timmarna.

• Like 3

* Du skall ha fastat minst 4 timmar innan och inte tränat under den perioden (inte promenerat heller) 

* Du skall mäta 30 min innan.

* Mäta precis innan du tar skedarna

* Mät därefter var 15:e minut, har det inte hänt något speciellt med blodsockret under en timme, kan du sluta mäta. Om det har ändrat sig en hel del kan du fortsätta mäta ca en gång i halvtimmen upp till 3 timmar.

* Vill du minska mätfelen tar du två stickor vid varje testtillfälle och använder dig av medelvärdet.

* Glöm inte att redovisa ditt resultat här. ;-)

Typ så kan man göra ;)

Tommy tappar har gjort liknande test med Stevia.

• Like 5

8 timmar sedan, Nippertippan sade:

Jason Fung skriver att konstgjorda sötningsmedel, inkl. stevia, höjer insulinet men inte nämnvärt blodsockret. Intressant att se resultatet av provet.

Intressant, rimligtvis kan det inte höja insulinet speciellt mycket...för i så fall borde väl blodsockret falla?

• Like 2

5 timmar sedan, Peter B sade:

Intressant, rimligtvis kan det inte höja insulinet speciellt mycket...för i så fall borde väl blodsockret falla?

Inte nödvändigtvis.. om man är insulinresistent.

Och om jag känner Dr Fung så brukar han tala om hur man botar hyperinsulinemi/insulinresistens?

Jason Fung skriver I The Obesity Code om hur det räcker med att skölja munnen med sötningsmedel för att insulinet ska höjas. Misstänker att blodsockret sjunker om man är frisk, och man då blir hungrig. Och är man insulinresistent så blir det ingen märkbar effect (men en extra påfrestning?)

• Like 2