Daniel L Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Hej! Fick av en granne ungefär 2,5 kg älglever uppdelat på fem påsar. Igår när jag skulle skära den råa levern i skivor, så kom det en stark lukt av bensin och gammal olja. Frugan tillagade denna lever och levern smakade starkt av ovanstående. Urk! Dessutom var den mycket mörk i rått tillstånd. Min fråga är om det verkligen kan vara normalt för en älglever? Jag fick med svårighet i mig två skivor. Kastade resten. Ska det vara så? Och vad kan ha hänt med levern eller älgen? Har aldrig ätit älglever tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Först o främst så äter man bara lever från kalvar! Gäller både vilt och tamboskap! Och om det smakar olja och bensin så är det rätt sannolikt att den hanterats felaktigt.. mest troligt att man använt kärl där det förekommit petroliumprodukter tidigare. Iallafall.. här litta bilder; http://smakaose.com/2012/october/alglever-i-graddsas-med-rarorda-lingon.html Skippa allt sockret i receptet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Älglever ska smaka lever! jag brukar få älgkalvlever av mina kollegor på jobbet. Tror inte smaken skiljer jättemycket från ungnöt/kalv som man kan köpa i affären. Lever ska lukta och smaka lever oavsett vilket djur det kommer från. alla älgkalvlever jag fått har vägt nästan lika mycket, 2,2kg 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts