Jump to content

björksav?

Kita 202

Recommended Posts

Vad tror ni om att dricka björksav?

Jag har börjat dricka björksav, ca 1L/dag. Inte av någon speciell anledning utan bara för att det är gott:)
Som smaksatt vatten med en liten, liten sötma.
Googlade på björksav och den är tydligen fullproppad med nyttigheter. Naturlig och ekologisk är den ju i alla fall.

• Like 2

Mm.. så länge det är egna björkar, du inte tappar mer än att träden överlever och inte ger det till hundar så är det nog helt okej.

Det är främst vatten och björksocker (Xylitol) samt spår av mineraler.

Hundar får farligt lågt blodsocker av Xylitol.. sk hypoglykemi !

• Like 4

Låter gott, om du sen skaffar dig ett citronträd så kan du pressa saft från egenodlade ekologiska citroner i din dryck. ?

- Litet skämtsamt från min sida - men jag har ett citronträd som är ca 1,40 högt och får stå på golvet framför mina terrassdörrar på vintern och tas ut genom dörrarna när det blir frostfritt. Ger ca 40-50 stora, goda och nästan kärnfria citroner om året. Citronen är litet speciell, har både blommor (doftar ljuvligt) och små omogna frukter samtidigt som det finns mogna - alla stadier samtidigt.

Vi LCHFare vill ju gärna försöka själva odla vår egen mat! :rolleyes: Intressant att du använder dig av björksaft. Sen tänker jag att jag själv är extremt försiktig med att använda socker - man vet aldrig vart det skulle bära hän annars. - Har lärt mig att gilla syrliga saker bäst.

• Like 5

Skål för våren! Så botar Petra sin pollenallergi

"Hon är kemisten från Tyskland som hittat sin egen metod. Petra Ossowski Larsson lindrar sin björkpollenallergi på ett annorlunda sätt.
Det började med en artikel i Land om den gamla seden att dricka björksav. Petra Ossowski Larsson beslöt att testa, inte mot allergin utan som allmän hälsodryck.
– Jag smuttade bara den första gången, visste inte hur kroppen skulle reagera. Men det gick bra och jag fortsatte att dricka björksav, lite mer varje gång, berättar hon.
Snart kunde hon förvånat konstatera att hon inte kände av sin svåra allergi mot framförallt björkpollen. I flera år innan dess hade våren varit jobbig med rinnande ögon, klåda i mun och hals."

• Like 4

Det har sagts tidigare i tråden, man jag passar på att tjata lite.

Xylitol är jättegiftigt för hundar, det har LD50 på 50-100 mg / kg kroppsvikt, det behövs med andra ord inte mycket xylitol alls för att en jycke ska råka väldigt illa ut.

Jag gillar smaken av xylitol som sötningsmedel - varken den lilla bitterhet som finns hos stevia eller den lite kalla/metalliska bismaken hos erythritol - även om xylitol inte är lika sött som de båda alternativen ....  men jag har valt att inte ha det här hemma pga min vovve.

• Like 1