Guest Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Jag har märkt av detta tidigare men oftast är jag snabb på bollen så jag inte hinner bli illamående. Idag när jag vaknade orkade jag dock inte göra frukost (sov länge) så tog bara kaffe (svart kaffe, inget annat i). Det tog kanske en timma eller två innan jag började må illa och insåg att jag måste göra någon mat. När jag gick till köket för plocka fram saker att steka kände jag hur illamåendet kom. Bara sådär, pang. Fick rusa ut till toaletten för trodde på allvar att jag skulle kräkas. Hade det i halsen men det kom inte upp och jag spottade bara. Satt mig ner på badrumskanten och gick sen tillbaka till köket för steka. Nu när jag har ätit känner jag mig bra igen. Vad är det här? Hur kan jag bli så illamående av hunger? Jag brukar känna starkt obehag av hunger och det är också en anledning till att jag kanske alltid ätit lite i förebyggande syfte med rädsla för hungerkänslor. Är det normalt? Äter LCHF, kanske lite liberalt emellanåt (främst blivit lite frysta bär nu när värmen kom men det har inte påverkat vikten, snarare tvärtom). Frossat i kolhydrater har jag väl inte gjort på länge även om det blev en del fel för nån vecka sedan (läs naturgodis och lite nachos och chips). Har börjat komma tillbaka denna vecka dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Kom på att jag åt 2/3 banan (hade en fryst banan kvar, kommer inte bli mer pga. gillar inte banan - därför jag inte åt upp hela) och kanske 50g potatissallad igår utöver lite mer än en halv majskolv. Provade en ny majonnäs igår kväll så idag var jag inte ens sugen på potatissallad utan åt majonnäsen istället (dock med 1/2 majskolv). 90% chorizo korv. Tror inte detta har någon betydelse dock (mer än för vikten) för jag har upplevt illamående förr när hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Hungersillamående kan jag få ibland, men inte så starkt att jag blir kräksfärdig. Däremot kan t.ex migrän ta sig sådana uttryck hos mig, det har fått mig att kräkas mycket plötsligt (även utan huvudvärk). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Jag brukar inte direct bli illamående av hunger (jo, en gang när jag fastat I några dagar och hällde I mig en större mängd grönt te till frukost). Förr I världen, fore LCHF, mådde jag oftast illa på morgonen. Men jag vet att jag last inlägg om folk som inte känner hunger, utan blir illamående om de glömmer att äta. Men det brukar handla om längre tid än en timme eller två. Går säkert att hitta inlägg på kolhydrater ifokus. Nej, det här inlägget var väl inte till någon större hjälp. Hoppas någon annan kan bättre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Jag hade precis det du beskriver hela min barndom och fram tills jag började med lchf. Sen när jag inte längre åt snabba kolhydrater och socker så försvann problemet. Jag tror, för min del att det berodde på blodsockret som blev riktigt lågt på morgonen innan frukost. Testa att äta superstrikt och rikligt till middagen om du inte redan gör så. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 7, 2017 Share Posted April 7, 2017 Min syster, som inte äter LCHF, är väldigt smal av sig själv och glömmer att äta lite då och då. Hon reagerar dock mer med yrsel/svimning när hon inte äter. Jag blir illamående efter ett tuffare träningspass vilket jag kopplar till brist på kolhydrater (är inte så strikt, kanske 35-40g kolhydrater/dag). Om jag förstått dina inägg rätt, Sockerråtta, så gör du många avsteg och hinner inte bli fettdriven så om du inte äter då dippar ditt blodsocker och du mår illa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Jag blir lätt illamående på morgonen om jag tar omega 3, D-vitamin, K2, zink m. fl. på fastande mage. De dagar jag äter frukost blir jag inte illamående. Jag vet inte vilken/vilka kosttillskott som påverkar mig, så jag väntar med att ta dem till senare på dagen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 14 minuter sedan, Penny sade: Jag blir lätt illamående på morgonen om jag tar omega 3, D-vitamin, K2, zink m. fl. på fastande mage. De dagar jag äter frukost blir jag inte illamående. Jag vet inte vilken/vilka kosttillskott som påverkar mig, så jag väntar med att ta dem till senare på dagen. Vad jag vet ska man inte inta något kosttillskott på fastande mage. Brukar stå på burken att inta i samband med måltid. Så det gör jag alltid. Tar således bara två tillskott (kosttillskott för kvinnor samt magnesium). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Nu skall vi se.. jodå jag minns att man kunde bli lätt illamående och lite yrslig i början av LCHF, när man glömt att äta.. man blev ju aldrig sådär svinhungrig! Sådant hände då främst på helger, främst när man hade annat för sig.. oftast sommar och solsken och påtande i trädgård/liknande aktiviteter som tar ens uppmärksamhet! Kräkreflexen styrs av en massa saker.. bland annat så kan ett lätt illamående förstärkas mentalt/psykologiskt! Iallafall, senast Lördag kväll eller på Söndags förmiddag så kunde man komma på att man faktiskt inget ätit sedan Fredag eftermiddag! Såå.. i början så var man lixom inte van vid de nya aptitsignalerna.. främst kanske för att man var mest van vid signaler på grund av sjunkande blodsocker? Hur som helst.. efter många år så inträffar de numera sällan/alldrig! Och det är antagligen både metabolt och mentalt.. dvs jag numera en förmåga att leva på lagren i större utsträckning, (det finns att ta utav fortfarande), dels så har jag andra matrutiner! Och därmed nya planeringsrutiner.. dvs jag planerar för och handlar för 1-2 måltider per dag.. i princip! På vardagar främst 2 måltider, lunch på jobbet och sen kvällsmåltid! På helger så har jag slopat lunchen, dels så sover man längre, dels så dricker jag en del vin.. så det blir som oftast en något tidigare kvällsmåltid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 5 timmar sedan, Sockerråtta sade: Vad jag vet ska man inte inta något kosttillskott på fastande mage. Brukar stå på burken att inta i samband med måltid. Så det gör jag alltid. Tar således bara två tillskott (kosttillskott för kvinnor samt magnesium). Jag läste tidigare ett inlägg av någon som berättade att just magnesium gör mest nytta om man tar det på kvällen. Eftersom magnesium helst ska intas tillsammans med D3 och K2, så tar jag av praktiska skäl alla mina kosttillskott i samband med kvällsmålet. Jag går på fettdrift och känner aldrig av några klassiska hungerkänslor, utan hör till dem som Effie beskrev ovan, som förstår att det är dags att äta något när illamåendet kommer krypande. (Har inte något präktigt fettlager att ta av längre.) Men då har jag varit utan mat i sisådär 8-9 timmar åtminstone, och glömt bort att äta för att jag hade något mer spännande för mig. För att slippa illamåendet medan jag gör i ordning maten, tar jag gärna en tesked kryddsmör eller annat smakligt fett, och det hjälper nästan direkt Nackdelen med detta är ju att kvällsmålet blir alldeles för sent, och hamnar utanför "8-timmarsfönstret". Så jag försöker äta mina två måltider på ganska bestämda klockslag. Då känner jag varken hunger eller illamående... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts