Jump to content

”Proteinpulver är onödiga”, Aftonbladet


Timmy
 Share

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10184384.ab

Ganska intressant läsning, tror jag själv ligger i underkant när det kommer till mitt dagsintag i protein men det jag får i mig är ordentliga proteiner genom kött och ost :) 

Hur ser erat dagsintag ut för protein?


Edit.
Blev lite nyfiken också, vad kan ett långvarigt underskott av protein ställa till med?

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar konsumera vassleproteinpulver var/varannan dag. Oftast blandar jag ner det i yoghurt eller dricker det efter träning. Är man i behov av protein för att man inte får i sig tillräckligt från övriga livsmedel så är det inget fel med att använda ett proteinpulver, inte heller ser jag något fel med att byta ut proteinrika livsmedel mot proteinpulver så länge micronutrientbehovet tillgodoses. Att experimentera med att supplementera diverse aminosyror i olika mängder tycker jag dock att en vanlig lekman bör vara försiktig med. 

Mitt dagsintag av protein ligger mellan 130 och 150g.

Link to comment
Share on other sites

Huruvida proteinpulvret är onödigt eller ej beror väl på vilket behov man har och vad man äter. Det är ju ett tillskott, d.v.s. någonting man tar om man inte får i sig tillräckligt på annat håll. Att "många idrottare" tror att det är något magiskt stämmer rätt dåligt. Det är nog mest bara vad nutritionisten har fått för sig att "di däringa idrottarna" går omkring och tänker.

 

Köttfärs är onödigt om man äter tillräckligt med oxfile. Sill är överflödigt om man äter mycket makrill. Och proteinpulver är givetvis onödigt om man äter tillräckligt med protein. Goddag yxskaft.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10184384.ab

 

Ganska intressant läsning, tror jag själv ligger i underkant när det kommer till mitt dagsintag i protein men det jag får i mig är ordentliga proteiner genom kött och ost :) 

 

 

Hoppla! Lemon och Livsmedelsverkets stora epos "Piller, pulver och prestation" nämnt i samma artikel. I Aftonbladet. Det var en surrealism i paritet med att se Pablo Picasso äta surströmming, på julafton, iförd sydväst, tanga och Metallica-t-shirt.

 

 

Hur ser erat dagsintag ut för protein?

 

Det kan variera rätt friskt och i väldigt runda slängar från 150 g - 300 gram med extremerna mer ovanliga och ett snitt dem emellan. Siktar alltjämt på 2 gram/kg kroppsvikt.

 

 

Edit.

Blev lite nyfiken också, vad kan ett långvarigt underskott av protein ställa till med?

 

Väldigt mycket ex. om man är spädbarn och dessutom ligger på negativ kaloribalans. För en medelsvensson som äter någorlunda vettig mat och inte håller på och tokbantar och heller inte tränar hårt etc så är det nog ingen större risk att hamna på ett underskott. Min erfarenhet är att kvinnor generellt verkar ha svårare att naturligt få i sig protein men det är bara min erfarenhet det.

 

Ur ett träningsperspektiv så bör man istället se det som en nödvändig förutsättning för optimal tillväxt. Men stimuli måste komma från träningen och finns inte denna så spelar det i regel ingen roll hur mycket protein man stoppar i sig. Det är tyvärr mindre fokus på träningen än protein, generellt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar fylla ut min köttfärssås med vasslepulver jag köpt på mig onödigt mycket av för ett tag sedan. Drygar ut kassan.

 

Själv brukar jag fylla ut min köttfärs med grädde och någon till detta välsmakande grönsak (paprika ex.). Förhöjer njutningen! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar konsumera vassleproteinpulver var/varannan dag. Oftast blandar jag ner det i yoghurt eller dricker det efter träning. Är man i behov av protein för att man inte får i sig tillräckligt från övriga livsmedel så är det inget fel med att använda ett proteinpulver

 

Instämmer. Dock bör första försök till åtgärd i dessa fall vara att förbättra intaget från livsmedel. Men i slutändan är det viktigare att det funkar än hur det funkar.

 

, inte heller ser jag något fel med att byta ut proteinrika livsmedel mot proteinpulver så länge micronutrientbehovet tillgodoses.

 

Det jag ser och sett som fel - för övrigt alldeles för ofta - är att detta ofta sammanfaller med föregående punkt. Antingen att man slarvar/eller i varje fall inte lagt fokus på att äta bra från grunden. Det tenderar också sammanfalla med en överdriven tro och ett överdrivet fokus på kosttillskott. Säger inte att det gäller dig utan nämner det bara ur perspektivet att det är så vanligt.

 

Att experimentera med att supplementera diverse aminosyror i olika mängder tycker jag dock att en vanlig lekman bör vara försiktig med. .

 

Precis, och det var detta jag försökte snudda vid ovan. Det är vanligare att i synnerhet unga killar (unga tjejer brukar generellt inte äta någonting...vilket är en annan sida av spektrumet) struntar i frukosten, skippar skollunchen och i bästa fall får i sig en rejäl middag på kvällen men vilket proteinpulver man ska ta, hur mycket kreatin man ska använda och hur ofta BCAA ska konsumeras det har man full koll på (tror man)..

Link to comment
Share on other sites

...proteinpulver som inte innehåller naturliga vitaminer.

Menar du att proteinpulver i sig inte innehåller naturliga vitaminer eller menar du att det finns specifika proteinpulver som saknar naturliga vitaminer?

För jag har inte sett något företag som deklarerar vitaminmängden i sitt proteinpulver, såvida inte produkten berikats. Att processen från färskvara till pulver skulle förstöra samtliga vitaminer stämmer ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att proteinpulver i sig inte innehåller naturliga vitaminer eller menar du att det finns specifika proteinpulver som saknar naturliga vitaminer?

För jag har inte sett något företag som deklarerar vitaminmängden i sitt proteinpulver, såvida inte produkten berikats. Att processen från färskvara till pulver skulle förstöra samtliga vitaminer stämmer ju inte.

 

Jag menar bara att proteinpulver brukar vara ordentligt renat, filtrerat och så gott som helt fettfritt. Där lär inte finnas några anmärkningsvärda halter av t.ex. fettlösligt A-vitamin som behövs för proteinsyntesen. Det är allt. Tar man någon proteindrink då och då lär man ju knappast behöva oroa sig.

Link to comment
Share on other sites

Trodde du jag menade jag bara hade köttfärs och proteinpulver? :P Klart jag har massa annat med som grädde osv :).

 

Det ante mig... ;) Jag reagerade nog (undermedvetet) mest på att de dagar jag äter "riktiga" kötträtter så behöver jag i regel inte oroa mig för för lågt proteinintag. Så står rätter med köttfärs, fläskkarré etc på menyn så får jag i mig så det räcker (och blir över).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...