Jump to content

Gröna gårdar

np422

Recommended Posts

Hej,

Disclaimer: Jag har ingen anknytning till https://www.gronagardar.se/sv annat än att jag handlar kött från dem.

Men jag tänkte ändå passa på att berätta att jag är mycket nöjd med det kött som jag får från dem, det är flera snäpp både mörare och smakrikare än nöt-köttet man köper i plasttråg i butiken.

Så jag rekommenderar köttet från gröna gårdar.

Före första beställningen så var jag lite skeptisk till att man var tvungen att köpa så stora/dyra lådor, men nu tycker jag bara det är praktiskt (och gott).

När man köper deras nötbox så får man halva vikten i köttfärs, vilket kan vara lite för mycket köttfärs i ett svep, så jag brukar antingen beställa en ugns- eller kok-box tillsammas med nötboxen för att få lite bättre fördelning mellan köttfärs och andra detaljer.

Man kan också komplettera sin beställning med inälvsmat som lever/njure/hjärta/tunga. Det finns möjlighet att beställa märgben om man vill göra egen buljong.

Något som jag verkligen gillar är att beställa några kg talg/njurtalg tillsammans med köttboxen och långsamt smälta ur fettet i ugnen, det är ett hälsosamt fett med hög "smoke-point" vilket gör det jättebra att steka i. Framförallt ägg får en annorlunda och i mitt tycke mycket bättre smak när det är stekt i talg-fett från kossa jämfört med smör.

Så om du gillar nöt-kött, vilket jag tror att de flesta LCHF'are gör, så tror jag att du blir nöjd om du tittar förbi https://www.gronagardar.se/sv

• Like 4

Mm.. iomed att jag bor i Gbg så har jag tillgång till Gröna gårdars kött på ICA!

Och iomed att jag är ensamhushåll och har begränsade lagringsytor så köper jag direkt från butik.

Har fundilerat på att köpa köttboxar, men då måste jag oxå köpa frys att ställa i garaget.. och där är redan knöfullt av annat bra att ha.

Sen på det.. iomed att jag är medlem i Konsumentföreningen väst så besöker jag även COOP.. främst då systembolaget ligger vägg i vägg!

De säljer Kaprofilkött, som oxå är regionalt och gräsbetat/ekologiskt, fast flera utav deras uppfödare slututfordrar med spannmål för högre slaktvikter.

Bor man då i Västra Frölunda så har kaprifolkött egen butik vid Opaltorget, där kan du då beställa enbart gräsbetat om du vill.

http://www.kaprifolkott.se/index.php/gardsbutiken-opaltorget

• Like 2

4 hours ago, Zepp said:

Har fundilerat på att köpa köttboxar, men då måste jag oxå köpa frys att ställa i garaget.. och där är redan knöfullt av annat bra att ha.

Sen på det.. iomed att jag är medlem i Konsumentföreningen väst så besöker jag även COOP.. främst då systembolaget ligger vägg i vägg!

De säljer Kaprofilkött, som oxå är regionalt och gräsbetat/ekologiskt, fast flera utav deras uppfödare slututfordrar med spannmål för högre slaktvikter.

Köttet från gröna gårdar är väldigt väl packat och det går jättemycket mindre plats i frysen än vad man tror när man hör ordet "köttbox".

Jag brukar ta med kaprifolkötts fläskkotletter hem från konsum, de är är underbara med sin rejäla fettkant som sitter kvar.

Lamm köper jag däremot ett från från grannen vid föräldrahemmet varje höst, jag gillar att ha kliat min mat bakom örat då och då på sommaren - då vet jag om att lammet har haft det bra och gått ute och betat gräs.

• Like 3

2 timmar sedan, iAnna sade:

En bra grej med Gröna gårdar är att de levererar till Stokholm. :)

Mm prexis, där ser man vilken betydelse det är med ett bra varumärke och sen egna distrubitionskanaler!

Nu så är jag som sagt inte Stockholmare men betvivlar hur som helst att man inte kan köpa rätt hög kvalitet av eget val i Östermalmshallen.. om man har vägarna förbi och är villig att öppna plånboken!

För jag antar att där bor fler med välfyllda plånböcker och att de som regel ställer krav på maten?

Hur som helst, det är bekvämare med ICA/COOP som regel.

20 minuter sedan, np422 sade:

Köttet från gröna gårdar är väldigt väl packat och det går jättemycket mindre plats i frysen än vad man tror när man hör ordet "köttbox".

Jag brukar ta med kaprifolkötts fläskkotletter hem från konsum, de är är underbara med sin rejäla fettkant som sitter kvar.

Lamm köper jag däremot ett från från grannen vid föräldrahemmet varje höst, jag gillar att ha kliat min mat bakom örat då och då på sommaren - då vet jag om att lammet har haft det bra och gått ute och betat gräs.

Mm jag gillar oxå deras vakumförpackningar!

Vill man så kan man låta köttbiten möra sig en stund till i kylskåpet!

Dvs det är lixom inte lika kritiskt att äta upp på en gång.

Prexis, vi som bor i storstad och är medvetna kan köpa vad vi vill.

På ICA och COOP, det är rätt fantastiskt faktiskt.

• Like 1