Jump to content

Gravid och periodisk fasta?

karsuk
 Share

Recommended Posts

Hej alla kloka!

Har ätit lchf sedan 2009 och nu är jag gravid (6e veckan) för första gången (kvinna på 32 år, ca 10 kg "extravikt") och har såklart massor av funderingar. Jag kommer utan tvekan fortsätta äta lchf, däremot har jag kört periodisk fasta (16:8, hoppat över frukost) rätt länge nu och trivs med det. Hur bör man tänka kring fasta och graviditet? Jag blir ju inte längre hungrig förrän framåt lunch, så jag känner inget behov av att äta frukost. Har inte känt av något illamående ännu heller. Jag vill ju säkerställa att jag får i mig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler. Vilket kanske blir svårare om jag äter 2 gånger om dagen? Äter dessutom pedagogisk lunch så även om jag väljer bort de snabba kolhydraterna så är lunchen inte alltid optimal. Hur kan man tänka kring detta?

När jag testade mig hos werlabs i slutet av februari så låg jag bra till med S-folat (19 nmol/l i värde) så jag har bestämt mig för att inte ta syntetiskt folsyra som tillskott. Försöker få i mig genom grönsaker istället. Eller är det galet resonerat? 

Äter inte så ofta fisk och känner stor osäkerhet vilka fiskar som innehåller minst med miljögifter, har försökt googla men blir inte klokare. Kan ett tillskott av omega 3 vara bra? 

Mina D-vitaminnivåer var också fina (120 nmol/l) och nu är det vår och sommar så jag antar att jag inte behöver ta tillskott av D-vitamin?

Är stor kaffedrickare men har skurit ner till två koppar om dagen men funderar nu på att försöka sluta helt, tankar om det? 

Jag tar tacksamt emot alla råd eller tips ni har. Vill såklart få en så frisk bebis som möjligt!

Grattis till graviditeten!

Jag har själv skippat frukosten sen övre tonåren, har helt enkelt inte varit hungrig på morgonen. I och med det blev mina tre graviditeter utan frukost de med. :)

Fortsätt att äta när du är hungrig, tvinga inte i dig frukost bara för att. Vissa dagar kanske du vill ha, andra inte.

Små fiskar innehåller mindre miljögifter än stora. De som fångas ute i havets vilda vågor är nog nyttigare än de från sjöar och innanhav.

• Like 3

Vad kul med bebis! Självklart ska du fortsätta hoppa över frukosten om du mår bra av det! Illamåendet kanske kommer, enligt Anna Sparre på 4health.se, kom det trots LCHF (hon skrev en del när hon var gravid, det gjorde nog Cecilia Folkesson också förresten, länkar till båda finns på kostdoktorn.se/nytt). 
Det sägs ofta att man inte behöver äta för två men tyvärr används det gärna som ursäkt ändå när suget sätter in. Själv hade jag sug både före, under och efter graviditet så det var en dålig ursäkt... :) 
Jag tror på tillskott av omega 3 (eller mycket fisk) efter att ha tittat en del på inlärning hos barn (min 7-åring), liksom på folsyra mm men kanske är det lättast/bäst med ett multipreparat med torkad mat (t ex Innate One Daily, säljs bl a av Greatlife) för spårämnena? Gluten och kasein (mjölkprotein) är alltid bra att undvika men jag minns inte i skrivandes stund på vilket sätt det påverkar fostret. I och med sonens inlärningssvårigheter har jag läst mycket om det, bl a hos blombergrmt.se men har inte lagt detaljerna på minnet. 
Hade jag varit gravid idag hade jag gjort mycket annorlunda men det är som alltid lätt att vara efterklok. 
Glöm inte rapportera hur det går för dig under olika stadier av graviditen (om du orkar/vill). Tröttheten kan bli förödande hos många medan andra skuttar sig genom sin graviditet. 

• Like 1