Jump to content

Vem vet vad om vitamin D-2

Syster

Recommended Posts

Jaa, D2 tillsätts i margarin så att det blir ännu nyttigare.. ät mer margarin med andra ord?

Näe, jag vet inget om D2, däremot så har jag alldrig läst att det skulle vara ohälsosamt om man får det från naturlig föda.

Iallafall D2 finns i växter, D3 i djur!

Vi är Homo Sapiens Sapiens.. tydligen då med rätt stor sannolikhet djur, så vi har ett visst behov av att ha D3 iallafall.

Och detta kan vi då få via födan, solens förmåga att omvandla kolesterol i vår hud till D3

Om vi vore växter så hade vi förmodligen haft större behov av D2?

Och iomed att vi är omniovorer så lär vi hur som helst äta en del växter.

Edited by Zepp
  • Like 6

9 timmar sedan, jala sade:

Studier har visat att, funktionellt, är vitamin D3 minst 300% mer effektiv än D2.

Om ni inte tror på mig så får ni kolla här.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/vitamin-d3-vs-vitamin-d2/&prev=search

Mm.. säger ungefär samma som min putslustiga kommentar ovan!

Näe jag har inte läst några studier/länkar.. förutom sådana om D3 för flera år sedan.. så där är jag rätt hemma vad gäller funktion och att det kan vara bra att ta K2 ihop med D3 tillskott!

För bästa funktion och deras symbiotiska effekter... oså Magneisum oxå om man tar höga doser D3!

Men.. jag tror Syster undrar.. likaså jag.. tar vi upp D2?

Har de någon funktion i kroppen, omvandlas det till D3 som enligt studier pekar på är det som vi behöver, vi är ju trots allt inga växter?

Och som jag nämnt tidigare vi är omniovorer.. och har förmåga att omvandla en del vegetabiliska nyttigheter till sådant som vi själva behöver.

• Like 3

Varför jag funderar över detta är att jag träffade en person häromdagen som man faktiskt hade mätt D-2 på. Jag har aldrig någonsin hört att man gör det, eller ens kan det och om jag förstår det hela rätt så är D-2 knappt mätbart i vårt blod. Och då kommer ju även funderingen om hur vi får i oss det och vad har det för hälsovärde :)

• Like 4

8 minuter sedan, Syster sade:

Varför jag funderar över detta är att jag träffade en person häromdagen som man faktiskt hade mätt D-2 på. Jag har aldrig någonsin hört att man gör det, eller ens kan det och om jag förstår det hela rätt så är D-2 knappt mätbart i vårt blod. Och då kommer ju även funderingen om hur vi får i oss det och vad har det för hälsovärde :)

Googlat lite och jag misstänker starkt att det inte handlar om vitaminet D2 utan om Dopaminreceptorn D2?

Och denna kikar man på vid schizofreni, beroendeproblematik och andra sk beteendestörningar!

• Like 3

11 minuter sedan, Zepp sade:

Googlat lite och jag misstänker starkt att det inte handlar om vitaminet D2 utan om Dopaminreceptorn D2?

Och denna kikar man på vid schizofreni, beroendeproblematik och andra sk beteendestörningar!

Nej, jag tror inte det i det här fallet, D-2-svaret kom med D-3-svaret och proverna togs i ett rör om jag förstod det hela rätt :)

• Like 2

1 timme sedan, Syster sade:

Nej, jag tror inte det i det här fallet, D-2-svaret kom med D-3-svaret och proverna togs i ett rör om jag förstod det hela rätt :)

Googlat vidare på provtagningsanvisningar och hittade Gävleborgs landstings!

"Kroppens förråd av vitamin D härrör huvudsakligen från endogen syntes av vitamin D3 i huden medan en mindre del (10-20%) kommer från födan, vilken till helt övervägande del innehåller vitamin D3. Vitamin D2 finns i mycket begränsade mängder. Båda formerna av vitamin D (D2 och D3) metaboliseras (av levern till 25(OH) D2 och D3 för att därefter omvandlas i levern eller njuren till 1,25-(OH)2 D2+D3 vilket är den aktiva metaboliten. Det är dock den sammanlagda mängden av 25 (OH) D2 + D3 som skall mätas för att ge en tillförlitlig uppfattning om individens vitamin D status."

https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile.aspx?objectID=vazeZamYRDABAG7X7LXxGQ%3D%3D

Vad var det jag sade.. vi är omniovorer och kan omvandla växtnyttigheter till sådant vi behöver!

iallafall, det förefaller som att det är den sammanlagda mängden 1,25(OH) D2+D3 som är viktigast?

Varav hur som helst D3 varianten lär dominera?

• Like 3