Jump to content

Påskfastan; 16:8 i 40 dagar

cdaven

Recommended Posts

Nu har jag avslutat Påskfastan (40 dagar från askonsdagen), då jag fastade 16 timmar varje dag. Nästan uteslutande var det middagarna som hoppades över, men ibland var vi bortbjudna och hoppade då över frukosten istället. Det var lite trixigt i dessa fall, och vid något tillfälle blev det 24 timmars fasta eller en måltid per dag istället.

Resultatet: från 85 cm midjemått till 80 cm; från ca 18% kroppsfett till ca 15%. Jag har ätit LCHF i 7 månader innan fastan, och jag är en man på 37 år med BMI på ca 21. Mitt mål är inte att gå ned i vikt, utan förbättra fettförbränningen för att få mer energi och bli en snabbare löpare.

I början blev jag hungrig på kvällen och morgonen, och då började jag äta mer på dagarna. Jag har inte räknat kalorier, men kanske ej rejäl frukost på max 1000 kalorier (3-4 ägg och grekisk yoghurt med kokos och fröer), mellanmål (äpple, morot, mörk choklad, nötter, fett-te) och lunch på ytterligare max 1000-1500 kalorier. Jag har varit rejält mätt efter frukost och lunch!

Min Fitbit säger att jag har förbrukat ca 3000 kalorier per dag, men det är väldigt ungefärligt. Jag har mestadels promenerat och kört lättare styrketräning, men har ibland märkt av en matthet i musklerna efter en hårdare ansträngning. Det tror jag mest beror på elektrolytbalansen, eftersom det har blivit bättre när jag ätit magnesiumcitrat eller druckit buljong. Det kommer jag vara mer noga med framöver.

Efter en vecka eller två slutade jag nästan helt att bli hungrig. Jag har varje dag promenerat minst 10 minuter innan frukost (vilket ska vara bra för fettförbränningen, hörde jag i en podcast häromdagen). Jag provade också att jogga en morgon innan frukost, men min puls översteg MAF-gränsen väldigt snabbt, så det blev en rask "walk/run" på 4-5 km.

Några tankar

Att fasta varje dag har varit både lätt och jobbigt. Konsekventheten har förmodligen krävt mindre disciplin än att ständigt växla mellan fastedagar och ätdagar, även om det också kan fungera. Den teoretiska hälsoeffekten av 16 timmars fasta 40 gånger ska dock inte vara samma sak som 3 dagars fasta 10 gånger.

Middagen kanske inte är den bästa måltiden att hoppa över för oss, eftersom vi äter tillsammans hela familjen och gärna har gäster eller är bortbjudna. Men samtidigt sover man de sista 5-8 timmarna av fastan, och kan ta en morgonpromenad innan man äter igen. En nackdel är att man måste se till att göra goda matlådor till dagen efter, trots att man inte äter middag!

Jag inbillar mig att fastan har förbättrat min fettförbränning. Jag "mäter" detta genom att notera att mina hungerkänslor har avtagit och att min puls är lägre under morgonpromenaderna, men jag har inga hårda fakta kring detta.

Jag tappade vikt ganska snabbt, sedan planade det ut, eftersom jag åt ganska mycket under "ätfönstret".

Nu ska jag njuta av god mat flera gånger varje dag, och påsken blir en fröjd med ägg hela dagarna! :-) Framöver är jag lite sugen på att prova på flera dagars fasta med enbart buljong; mest för att testa gränserna och se hur kroppen reagerar. Jag gillar att utmana och experimentera.

• Like 6

Fasta med enbart te/örtte och buljong gjorde jag årligen i 10år fram tills för 10år sen. Mådde prima. Mellan 7-27dagar varje vår. Joggade då men bara kortare rundor (3-5km). Magen blir lös, så det krävs att man har tillgång till en toalett men efteråt fick jag alltid en kick. Kan rekommenderas men det är tråkigt.

• Like 1

Guest Tureborgaren

Jag blir mer och mer frälst på periodisk fasta ju mer jag håller på. Har kört 16:8 ett bra tag, och upplever aldrig att jag blir så hungrig att jag "måste" ha mat. Kanske lite långtråkigt om jag inte är sysselsatt. Men jag inser ju att äta som tidsfördriv (som jag ägnat mig mycket åt.;)) är idioti.

Nu har jag nyss börjat jobba igen efter en längre tids sjukskrivning/studieledighet. Så jag har testat att fasta hela arbetsdagen (6-8 timmar), bara dricka kaffe/te/vatten. Fastan blir mer åt 20:4. Upplever inga som helst problem, trots att jag är på språng nästan hela arbetsdagen. Fascinerande!