Jump to content

Blåmusslor

Guest

Recommended Posts

Vad kan man göra med blåmusslor?

Willys har ganska bra pris på frysta blåmusslor (utan skal) denna vecka och jag vill prova. Har aldrig lagat det förut.

Steka snabbt i smör, med vitlök? Persilja? Har hittat två recept, det ena med champinjoner och vitlök och det andra med bacon, vitt vin, fänkål och salvia. Det låter ju gott!

Hur äter ni musslor?

Jag tål inte mjölkprotein så det får jag ta bort.

1 Grilla dem hastigt i ugnen med vitlökssmör, ät med god ajoli.

2 Fräs med citron, tomatpuré och saffran + smör och servera till blomkålsris

3 Gör LCHF paella med blomkålsris

4 Moules frites LCHF med rotselleri pommes 

Jag använder tex kokosgrädde i alternativ 4 och kokosolja i majonäs om ej smör.

• Like 1

Fast godast är att köpa nätkassen med blåmusslor från fiskhandlaren!

Följ receptet och anvisningarna som brukar följa med!

Då behöver du oxå ett torrt vitt vin, färskt Chilli, vitlök och gärna Sharlottenlök!

Dvs vinkokta musslor.. svingott!:wub:

De har oxå som regel sk Gröna musslor, de ligger i ett skal.. bara ett, de lämpar sig för att göra gratinerade musslor i ugnen!

Gratinera med en vällagrad ost/smör.. lämpligen västerbotten!

Iallafall.. frysta blåmusslor utan skal använder jag främst i fisksoppa!

• Like 1

Tack Zepp!

Hm, ja vinkokta musslor med skal har jag ätit (en gång). Det är verkligen gott tycker jag med. Det ska jag tänka på nästa gång jag hittar musslor i nät på bra pris! Gröna musslor också. Jag tycker jag är lite dålig på att äta skaldjur men jag gillar det så vill vidga mina vyer. :)

Jag älskar blåmusslor - och har tillgång till (tror jag) världens bästa musslor.....helt fritt & gratis....bara gå ut och plocka så galet jag vill :) Har känt till denna plats i 40 år och berättar INTE var det är  :P 

De är mkt fina i fisksoppor och olika sallader. Värmda eller stekta i massor av smör med vitlök och persille. Oerhört fina på "varm macka": jag använder oopsies - tjockt lag med musslor - lite cayennepeppar och dill - tjokt lag med fullfet ost - sen inn i ugnen på hög värme tills osten har smält.... oy oy då är Calle nöjd :P

Du kan se mina musslor på bilden. Sig-tändaren för at se storleken.....vad tycks om färgen?   Burkmusslor??? Inte här :P

PC300008.JPG

• Like 4

Oj vilken lyx! Nä, helt rätt & du får ha din hemlis i fred, i alla fall för mig ;)

Jag plockade vinbärssnäckor en gång. Fanns också sjukt mycket, de hade sina stråk.

Har verkligen fått många fina tips nu!