np422

Såser?

Recommended Posts

Hejs,

Bearnaise sås är fantastiskt gott och när man har gjort det tillräckligt många gånger så har det blivit en riktigt enkel sås att vispa till - och den passar ju till nästan allt kött och har väldigt mycket fett i sig. Hollandaise såsen är om möjligt ännu enklare och lika bra till fisk, sparris, ägg mm.

En rödvinsås med mycket smör funkar också bra, men jag dricker sällan vin och det känns så onödigt att öppna en flaska bara för såsens skull - och småförpackningarna som går att köpa är faktiskt inte sådär jättebra.

Lime-majo med lite zest och juice passar bra till både fisk och kyckling.

Vanliga bechamel/redda såser brukar jag hoppa över för det mesta, jag tycker att ersättningsalternativen till mjöl ger såser som inte är tillräckligt bra jämfört med orginalet.

Tyvärr så har jag fastnat i gamla spår och står där vid köksbänken och kliar mig i huvudet när jag ska laga mat.

Förutom bea/hollandaise + lime-majo, vad finns det mer för såser som innehåller mycket fett, lite kolhydrater och smakar gott?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokosgräddsås! Supergott! :) Bara att koka ner kokosgrädde+smör färska kryddor och kanske om man vill lite tamarisoya , annars tex hackad fräst svamp eller massor av stekt rödlök.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag vill ha tjock sås/stuvning så använder jag cream cheese.

Stuvad vitkål, svamp, ostsås till moussaka el.lasagne mm. :)

Cream cheese (ICA Basic) innehåller 2,9 g. kolh./100g .

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pepparsås! Skölj ur stekpannan mellan varje omgång, om du steker flera omgångar. Spara stekskyn. Häll tillbaka all steksky i stekpannan, när du stekt köttet färdigt. Häll på rejält med grädde och koka ordentligt tills lagom konsistens. Krydda under tiden med svart- och grönpeppar. Och/eller en rejäl skvätt whisky för whiskysås... Om du har för lite eller inget steksky, går det bra att fuska med kalvfond istället. En skvätt soja, om man vill. När såsen är lagom tjock, ta av från värmen (viktigt) och röd ner smör. Denna sås går nästan inte att misslyckas med, däremot är det svårt att värma rester utan att såsen skär sig. Skulle såsen ändå skära sig, redan vid tillagning, rör i mer smör, riktigt kallt, eller om det inte hjälper så rör i lite creme fraiche, värm absolut inte mer sen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svampsås. Jag har torkade trattkantareller som jag smular och låter ligga i blöt några timmar. Fräser hackad lök och svamp i en rejäl klick smör och låter svampvattnet koka in. Creme fraiche gör att det blir sås... om du tål mejeri. Annars funkar det säkert med kokosgrädde

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minutes ago, stoscha said:

Svampsås. Jag har torkade trattkantareller som jag smular och låter ligga i blöt några timmar. Fräser hackad lök och svamp i en rejäl klick smör och låter svampvattnet koka in. Creme fraiche gör att det blir sås... om du tål mejeri. Annars funkar det säkert med kokosgrädde

Tackar för alla tips!

Just torkade trattkantareller har jag ju faktiskt en rejäl påse med här hemma, jag brukar mest ha dem att smula ned i grytor som behöver en extra kick med smak.

Framförhållningen är inte alltid den bästa när jag lagar mat, men jag skall definitivt lägga tipset på minnet.

Jag har faktiskt inte provat cream cheese för redningar, men det ska jag definitivt göra!

Likaså kokosgräddesåsen - var köper man tamarindsoja och vad är ett bra varumärke?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eko tamarisoya finns både på hemköp och ica. KungÄven Renee Voltaire har en men den är ju dyr pga varumärket ;) Markatta har en eko som är ganska bra i pris.

Kokosgrädde ger en superbra tjock sås om man bara reducerar ner den några minuter. Bra om man vill skippa mejerierna.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag steker kött, brukar jag hälla I grädde I pannan efteråt; crème fraiche eller för den delen kokosgrädde/mjölk ska väl funka också.

Lite fond, lite vinäger och så får det koka. Svamp, lök, peppar, senap, tomat, vin, örtkryddor för smaksättning (ja inte allt på en gang, utan vad jag känner för). Och använder man kokosmjölk får man väl kolla in asiatiska smaker; det är jag dålig på.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan reda sås med äggula, så den blir tjock och krämig. T ex en pasta carbonara, men med sjögräsnudlar eller strimlad zuchini isf pasta. Äkta carbonarasås innehåller inte grädde, utan fett, ägg (1 helt ägg + 3 äggulor t ex) och parmesanost. Blir mycket hög fettprocent :)

Den går att variera i det oändliga med olika ingredienser, kryddor och örter.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fräs lite grönpeppar i smör, häll på grädde och en stor klick Philadelphia och låt koka ihop, salta och peppra, ha ev i lite soja om du vill. Jag använder grädde och phila som såsbas. Den reder ihop sig snabbt och blir supergod! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-04-10 at 6:03 PM, DRAKULLA said:

När jag vill ha tjock sås/stuvning så använder jag cream cheese.

Måste tacka för tipset om cream cheese, fantastisk ingrediens i såser.

Min uppsättning såser jag äter till vardags har nästan fördubblats sedan jag började använda cream cheese. Ostsåser, bechamel-liknande såser, stuvningar och för all del även klassiska brunsåser gjorda med cream cheese.

Jag åt precis frukost - vissa kanske hade sagt lunch - men det var faktiskt dagens första måltid ... fläskottletter med grönmögelost-sås och sallad/spetspaprika. Det blev supergott med den såsen till.

Finns det inget man kan säga på svenska istället för cream cheese? Grädd-ost är ju redan en helt annan sak och färskost finns i många fler varianter.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, np422 sade:

Min uppsättning såser jag äter till vardags har nästan fördubblats sedan jag började använda cream cheese. Ostsåser, bechamel-liknande såser, stuvningar och för all del även klassiska brunsåser gjorda med cream cheese.

Jag åt precis frukost - vissa kanske hade sagt lunch - men det var faktiskt dagens första måltid ... fläskottletter med grönmögelost-sås och sallad/spetspaprika. Det blev supergott med den såsen till.

Finns det inget man kan säga på svenska istället för cream cheese? Grädd-ost är ju redan en helt annan sak och färskost finns i många fler varianter.

Färskost är en svensk beteckning!

Men i USA iallafall, så skall den innehålla voping minst 33% fett!

"Tekniken skall ha använts i Normandie sedan 1850-talet där man producerade ostar med högre fetthalt än den i USA.[6][7] Philadelphiaost har föreslagits som ett substitut när petit suisse inte finns tillgänglig.[8] Philadelphia används av vissa som synonym till cream cheese."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cream_cheese

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16 timmar sedan, np422 sade:

Ja visst är det bra!  Alltid roligt att ge tips:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bekant skrev så här på Facebook härom dagen när hon ätit på herrgårdsrestaurang (blir sugen på att prova);

Ärtröra med mynta.
Vi fick det häromdagen på herrgården och när servitören berättade vad det var, så lät det så enkelt och nu har jag prövat själv...jätteenkelt och beroendeframkallande. Jag hade inget exakt recept utan prövade mig fram men jag öste i ett paket frysta ärtor (250g), en liten näve mynta, en vitlöksklyfta, olivolja, ca 1 dl créme fraiche, en nypa salt, några varv svartpeppar och mixade...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg