Catrine Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Här om dagen var det en person som påstod att omega 3 inte kan vara bra att äta eftersom det "fräter" söder plast. Jag äter själv tillskott av omega 3 dagligen och blev ju lite skrämd av det här.Tyckte detta lät så otroligt att jag själv måste testa. Så igår klippte jag upp en omega kapsel och hällde det i ett litet engångs-snapsglas av plast. Det fick stå över natten och mycket riktigt hade fiskoljan frätt i bottnen på glaset. Glaset hade börjat luta och när jag tryckte med fingret under glaset så lossnade bottnen helt. Nu blir man ju lite fundersam och skraj... Vad i fiskoljan gör att den löser upp hård plast? Kan tillägga att jag alltid köper omega 3 tillskott som innehåller minst "underligheter". Kan någon vänligen förklara detta? Man börjar ju fundera vad som sker i kroppen när man äter dessa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 http://www.modernmedicine.com/news/error-watch-lovaza-omega-3-capsule-contents-can-dissolve-foam-cups OMEGA-3-ACID ETHYL ESTERS (Lovaza) have been found to erode foam cups. In a particular case in which a patient was unable to swallow pills, a nurse pierced the soft, gelatinous capsule, squeezed the liquid into a foam plastic cup and mixed it with cranberry juice. When the patient tried to drink it, the cup began to leak. Investigation found that while there was no reference in the product or medical literature about omega-3 reacting with foam plastic, an Internet search for "omega-3" and "Styrofoam" turned up a number of hits, including a video showing the chemical reaction of the two substances. The effect of omega-3 on other plastics is not known. The Institute for Safe Medication Practices recommends omega-3 be added to every facility's "do not crush" list until more is known. Kemiska reaktioner sker dagligen. Du får hoppas att du inte har plast i magen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Kött och fisk med omega-3-innehåll har ingått i människans och våra förfäders kost i årmiljoner, så vi kan lugnt vara säkra på att den inte orsakar någon skada. För att vara helt säker kan du ju i stället få omega-3 genom att äta fet fisk såsom lax, makrill eller sill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowcarbjunkie Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag har tagit stora doser av omega-3 i ca 3 månader nu. Trappade upp långsamt med start på 2 gram till minst 11 gram per dag (4 gram Nordic krillolja och en tsk fermenterad torskleverolja ca 7 gram). Mår fantastiskt bra av oljan. Har fått minskad värk och andra konstigheter i kroppen. Är säker på att oljan bara är bra för dig. Tror inte du behöver oroa dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catrine Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Jag mår också bra av omegan, fått riktigt fin och slät hy i ansiktet Jag tänkte mera på att ha ett vettigt svar till de som blivit skrämda av att oljan i kapslarna de facto löser upp plasten. Knappast är de heller rädda för omegaoljan eller omegarik mat i sig, utan det handlar snarare om att man kanske tror att kapslarna innehåller nån tillsats som gör att de inte är bra ta dem. Jag hittade inget vettigt svar då jag googlade, därför ställer jag frågan här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts