np422 Posted April 10, 2017 Share Posted April 10, 2017 Receptet är enkelt Börja med att bryna ett paket bacon i grytan Fortsätt med att bryna nötköttet i bitar - jag gillar att använda högrev. Tillsätt rejält med chili och vitlök, 6 vitlöksklyftor och 2 röda + 2 gröna + 2 torkade pepparfrukter till 1.5 kg högrev, då blir det en rejält stark gryta - anpassa mängden chili efter egna smaklökar. Krydda med ytterligare chillipulver/chipotle-pasta om du gillar stark mat, lite svartpeppar - jag gillar att dessutom använda en halv kanelstång, 1-2 stjärnanisar, 1-2 krm vaniljpulver och 1-2 tsk kakao, efter ett par chili-kok så hittar du din egen perfekta kombination. Om du kryddar med kakao så smakar det väldigt mycket kakao precis efter du har tillsatt den, men efter fulla koktiden så är det en betydligt mildare ton som finns kvar. Späd med vatten så det täcker köttbitarna, kasta i en buljongtärning eller en skvätt fond. Låt det koka tills köttet börjar trilla sönder, det tar 2-4 timmar beroende på vilket köttstycke som du har använt. Under tiden grytan kokar så spelar du lämpligen Hank Williams eller Jonny Cash i bakgrunden. För ytterligare extra smak så kan man hälla en skvätt tequila i kocken. Som tillbehör gillar jag "Pico de gallo". Tärna 2 stora tomater, 1 avocado, skiva 1 chilifrukt av valfri styrka och hacka ned en halv silverlök i en skål, kläm över saften från 1/2 - 1 limefrukt, hacka ned en kruka koriander och smaka av med salt - låt den stå i minst en halvtimma innan servering så smakerna får blanda sig. Riven cheddar-ost är gott till och om man kan tänka sig en lite kh-liberalare måltid .... en klick svarta bönor. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts