np422

Ädelost + lax = sant

Recommended Posts

Dagens recpet: Lax med ädelost.

Laxen:
Skär ett snitt mitt i laxbiten, knöka ner rejält med ädelost, som fd halläning och fortfarande lokalpatriot så gillar jag såklart Kvibille gräddädel bäst.
Smöra en en ugnsfast form, lägg laxbitarna i formen, salta+peppra och baka i ugnen på 225 grader.
Helst ska du mäta temperaturen med termometer och absolut inte låta innertemperaturen överstiga 55 grader, troligen kan du ta ut laxen från ugnen redan vid 50 graders innertemperatur eftersom temperaturen oftast stiger några grader efter att man har tagit ut den från ugnen. Lax som har blivit för varm smakar inte alls lika gott längre.

Såsen:
Smält 200 g smör.
Vispa upp två ägg-gulor tillsammans med en matsked citron-juice och en matsked vatten - jag använder elvisp och låter det börja skumma till sig innan jag går vidare.
Häll i smöret i äggen tunn stråle och fortsätt låta elvispen gå under tiden - det här tar någon minut att göra det här momentet.
Smaka av med salt och ev. peppar.

Servera med kokt sparris och lite sallad ... Men tänk på att sparris får inte koka längre än bara någon minut för då blir den jättetråkig och slaffsig, den jag fick med på bilden var på gränsen för att vara överkokt.

IMG_20170315_183647-small.jpg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anteckning om såsen och måttangivelser.

Jag räknar med 50-100 g smör per person när jag gör ägg/smör-emulsionsåser som bea/hollandaise - beroende på hunger och vad annat som jag har ätit under dagen. Ganska ofta så äter jag bara lagad mat en gång per dag och då blir det ett hekto smör till såsen för min del.

Varje ägg-gula klarar av hålla mycket mer än 100g smör i emulsionen, men eftersom jag gillar enkla tum-regler så kör jag en ägg-gula per hg smält smör.

Mer smör per ägg-gula ger ofta en tjockare sås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skvätt vin i såsen och massor med dill gör sej också väldigt bra till laxen. Själv brukar jag använda gorgonzola

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg