Kjell Granelli Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 http://annikadahlqvist.com/2017/04/11/studie-pa-lchf-i-vasterbotten/ Annika Dahlqvist skriver om en planerad studie på folk som ätit LCHF en tid. Man har en annons i Västerbottenskuriren https://evk.vk.se/titles/1/issues/8891/spreads/3/ men man måste logga in för att se den. Någon som har inloggning och kan publicera annonsen här? Fint om så många som möjligt med goda erfarenheter av LCHF anmäler sig! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 Här kan man läsa annonsen, tack vare Lena Winberg i Smarta Diabetiker: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1629366333758160&set=gm.1398245083603858&type=3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 42 minuter sedan, HelgeK sade: Det här hittade jag hos Umeå universitet det kanske är samma personer som skall göra den ovan nämnda studien: http://www.kost.umu.se/forskning/lchf-projektet/ Verkar vara från 2015, men det kan ju vara samma ändå...har inte hört talas om några resultat från den studien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 Fast annonsen i VK verkar vara publicerad idag??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 En bra artikel om varför man inte ska lita på studier gjorda på möss http://healthinsightuk.org/2015/01/05/why-high-fat-diet-studies-on-rats-and-mice-are-not-to-be-trusted/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 5 timmar sedan, HelgeK sade: Den här delen av texten är naturligtvis central: " Unikt med denna studie är att den är ytterst kontrollerad och att forskningspersonerna inte får äta något annat än den energi- och näringsberäknade mat de tillhandahållits." Vi får hoppas näringsinnehållet redovisas tydligt och korrekt. Sedan får man hoppas att dietisterna i Umeå tar vetenskapen på alvar,och inte har Coca-cola so sponsorer.: http://www.kostdoktorn.se/hur-dietister-utbildas-av-coca-cola Alltså inte kalorier ad libitum.... när ska experterna lära sig? (Notera den roliga retoriken i det ) Undrar om deltagarna åtminstone får disponera måltiderna fritt eller måste äta tre huvudmål plus mellanmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 12, 2017 Author Share Posted April 12, 2017 Det rekryteras nu LCHF:are till en ny studie. En ansvarig läkare gjorde ett inlägg på Annika Dahlqvists blogg: " 10 LCHF-studien says: 11 april, 2017 at 17:55 Hej! Så kul att intresset är så stort! Det stämmer att vi idag startar en studie om LCHF och riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. Studien som länkas till ovan är från 2015 och är avslutad. Vår studie har två huvudsakliga syften. Det första är att kartlägga kostens sammansättning hos er som äter LCHF. Andelen kolhydrater, fett och protein kommer att utvärderas men också kvalitet på kolhydrater och fett, animaliskt och vegetabiliskt ursprung samt analys av kostmönster hos deltagarna. Det andra är att undersöka riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom och om det skiljer sig mellan olika sammansatta LCHF-varianter. Vi kommer att mäta sedvanliga riskfaktorer men också bland annat subfraktioner av LDL-kolesterol. Det övergripande målet är att öka kunskapen om LCHF och att bättre kunna stötta personer som vill äta LCHF och samtidigt minska risken för hjärt-kärlsjukdom För att studien ska bli trovärdig är objektivitet avgörande. Vi är absolut inte intresserade av att ”svärta ner” LCHF-kosten. Vi tror att ökad kunskap är grunden för en bra dialog. För att anmäla sitt intresse för deltagande, för att få ytterligare information eller för att ställa frågor maila till: lchfstudien@gmail.com Vänliga hälsningar Henrik Hagström Läkare Hjärtcentrum Norrlands Universitetssjukhus, Umeå" Jag har anmält mig till studien och redan fått svar av honom. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 19 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Jag har anmält mig till studien och redan fått svar av honom. Hoppas du håller oss uppdaterade om vad som händer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockehallgren Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 När jag under föregående sommar/höst höll på att härja runt med mitt kolesterol (och min bristande kunskap i ämnet) träffade jag till slut en läkare på hjärtcentrum här i Umeå. (Det hela slutade med att han ansåg att mitt något förhöjda kolesterolvärde var på grund av livstil – jag själv tappade allt mer intresse ju mer jag läste in mig på området.) Men, vid mitt besök nämnde läkaren att en kollega till honom skulle påbörja en studie under våren och frågade ifall jag var intresserad. Vet dock inte om det är just denna läkare/kollega till läkare vars studie som det pratas om här – men jag har inte hört något från dem sedan mitt besök i oktober. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 Diskussionen här handlar om tre olika forskningsprojekt med anknytning till Umeå och LCHF. För det första har vi en studie på möss av Nilsson m.fl. från medicinska fakulteten på Umeå Universitet, publicerad 2016. Testgruppen sattes på en diet med endast 5% kolhydrater och när de avlivades efter fyra veckor mådde de klart sämre än de som gick på normalt laboratoriemusfoder. Inte så konstigt, möss är gnagare och konstruerade för att leva på kolhydrater med mycket fiber. http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1058064&dswid=-5533 2015 genomfördes en koststudie av Institutionen för kostvetenskap vid Umeå Universitet och den ska ha varit avslutad den 4 november 2015. Det går inte att hitta någon rapport från studien. Kanske har de inte fått den publicerad i någon vetenskaplig tidskrift än. Det skulle vara rolig att veta hur det gick, eftersom det här var en mycket ambitiös studie som måste ha kostat mycket pengar. Någon borde gräva djupare i vart denna forskningsstudie tog vägen. http://www.kost.umu.se/forskning/lchf-projektet/ Till slut har vi den koststudie som ska genomföras under 2017 av Hjärtcentrum på Norrlands Universitetssjukhus och som nu annonserar efter deltagare. Här har vi alltså tre olika studier, 2015, 2016 och 2017 som försöker kartlägga LCF-dietens inverkan på det som anses vara riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. . 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 2 timmar sedan, Borje sade: Diskussionen här handlar om tre olika forskningsprojekt med anknytning till Umeå och LCHF. För det första har vi en studie på möss av Nilsson m.fl. från medicinska fakulteten på Umeå Universitet, publicerad 2016. Testgruppen sattes på en diet med endast 5% kolhydrater och när de avlivades efter fyra veckor mådde de klart sämre än de som gick på normalt laboratoriemusfoder. Inte så konstigt, möss är gnagare och konstruerade för att leva på kolhydrater med mycket fiber. http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1058064&dswid=-5533 2015 genomfördes en koststudie av Institutionen för kostvetenskap vid Umeå Universitet och den ska ha varit avslutad den 4 november 2015. Det går inte att hitta någon rapport från studien. Kanske har de inte fått den publicerad i någon vetenskaplig tidskrift än. Det skulle vara rolig att veta hur det gick, eftersom det här var en mycket ambitiös studie som måste ha kostat mycket pengar. Någon borde gräva djupare i vart denna forskningsstudie tog vägen. http://www.kost.umu.se/forskning/lchf-projektet/ Till slut har vi den koststudie som ska genomföras under 2017 av Hjärtcentrum på Norrlands Universitetssjukhus och som nu annonserar efter deltagare. Här har vi alltså tre olika studier, 2015, 2016 och 2017 som försöker kartlägga LCF-dietens inverkan på det som anses vara riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. . Bra, bra.. litta samma som jag oxå kom fram till efter att ha Googlat inblandade forskare! Man vet redan sedan länge att möss inte mår bra på en strikt fettdiet.. rätt oavsett fettsyror! Speciellt dåligt mår sådana möss som odlats fram specefikt för att bli feta utav en fettrik diet! Men jag är inte bange för forskning per se.. och jag är heller inte för att döma ut seriösa forskare oavsett resultat och oavsett vilka slutsatser de drar från sina studier! För jag kan nämligen dra mina egna slutsatser om jag bara får tillgång till själva forskningen! Det påminner lite om det sk Västerbottensprojektet, där förstudierna visade att de som inmundigade mest mjölkfett var smalast och friskast.. men slutsatsen blev att man skulle äta mer margarin.. helst flytande! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted April 14, 2017 Share Posted April 14, 2017 On 2017-04-12 at 09:01, Kjell Granelli sade: Det rekryteras nu LCHF:are till en ny studie. En ansvarig läkare gjorde ett inlägg på Annika Dahlqvists blogg: " 10 LCHF-studien says: 11 april, 2017 at 17:55 Hej! Så kul att intresset är så stort! Det stämmer att vi idag startar en studie om LCHF och riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. Studien som länkas till ovan är från 2015 och är avslutad. Vår studie har två huvudsakliga syften. Det första är att kartlägga kostens sammansättning hos er som äter LCHF. Andelen kolhydrater, fett och protein kommer att utvärderas men också kvalitet på kolhydrater och fett, animaliskt och vegetabiliskt ursprung samt analys av kostmönster hos deltagarna. Det andra är att undersöka riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom och om det skiljer sig mellan olika sammansatta LCHF-varianter. Vi kommer att mäta sedvanliga riskfaktorer men också bland annat subfraktioner av LDL-kolesterol. Det övergripande målet är att öka kunskapen om LCHF och att bättre kunna stötta personer som vill äta LCHF och samtidigt minska risken för hjärt-kärlsjukdom För att studien ska bli trovärdig är objektivitet avgörande. Vi är absolut inte intresserade av att ”svärta ner” LCHF-kosten. Vi tror att ökad kunskap är grunden för en bra dialog. För att anmäla sitt intresse för deltagande, för att få ytterligare information eller för att ställa frågor maila till: lchfstudien@gmail.com Vänliga hälsningar Henrik Hagström Läkare Hjärtcentrum Norrlands Universitetssjukhus, Umeå" Jag har anmält mig till studien och redan fått svar av honom. Hur tänkte Henrik Hagström här? " Det övergripande målet är att öka kunskapen om LCHF och att bättre kunna stötta personer som vill äta LCHF och samtidigt minska risken för hjärt-kärlsjukdom " Finns det någon som BARA vill äta LCHF UTAN att minska risken för hjärt-kärlsjukdom ? Hur tänker då den stora massan som INTE äter LCHF? Bryr dom sig inte alls om hjärt-kärlsjukdom? Eller? En liten förklaring kanske Henrik H 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 14, 2017 Share Posted April 14, 2017 5 minuter sedan, Nisse sade: Hur tänkte Henrik Hagström här? " Det övergripande målet är att öka kunskapen om LCHF och att bättre kunna stötta personer som vill äta LCHF och samtidigt minska risken för hjärt-kärlsjukdom " Finns det någon som BARA vill äta LCHF UTAN att minska risken för hjärt-kärlsjukdom ? Hur tänker då den stora massan som INTE äter LCHF? Bryr dom sig inte alls om hjärt-kärlsjukdom? Eller? En liten förklaring kanske Henrik H Menna.. hans inlägg gör iallafall att jag ser studien en hel del positivare! Och då menar jag mest att se bortom "modedieter".. och mer till ketogenare dieter, deras olika sammansättning för olika personer med olika problem! Och jag utgår redan från att LCHF som koncept redan är såå etablerat, dels som modediet men oxå rent vetenskapligt.. dvs jag misstänker att forskarna numera har rätt bra koll på vetenskapen inom området! Och att själva koncepetet per se är metabolt ett sätt att undvika hyperglykemi och hyperinsulinemi? Och som flera utav oss på det här forumet reda är bekanta med, man får omställningsproblem, man får som regel oxå tänka på vad man eventuellt kan behöva kompleterar med. Framförallt om man använder LCHF för att gå ner i vikt, läs kalorirestriktion, eller för de med diabetiska problem, läs typ2 och typ1, som kan kräva lite olika hänsynstaganden. Och sen då med tanke på de sista om de redan använder mediciner! Och jag har lixom inget emot att sk neutrala forskare gör studier på LCHF, det tyder mer på att LCHF har passerat det sk modedietstadiet och mer är på Jason Fungs linje som en relevant behandling/diet för att motverka metabola/livstils- sjukdommar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Här är mejlet man får om man anmäler sig till studien: " Re: Anmälan till studien HH Henrik Hagström <lchfstudien@gmail.com> Svara| ti 04-11, 23:19 Du Information om deltagande i LCHF-studie.pdf345 kB Ladda ned Spara till OneDrive – Privat Hej! Tack för visat intresse angående deltagande i LCHF-studien. Vi bifogar här ett dokument med information om studien och vad det innebär att deltaga. Läs igenom informationen och maila gärna tillbaka med frågor eller behov av förtydliganden. Vi letar efter dig som: .. är 18 år gammal eller äldre .. har ätit LCHF-kost i minst 3 månader och avser att fortsätta i minst 3 månader. Vi kan tyvärr inte inkludera dig i studien om du har: .. blodfettsänkande medicinering .. känd eller misstänkt familjär hyperkolesterolemi (ärftlig blodfettsrubbning). Studien är finansierad med ALF-medel (stat och landsting) från Hjärtcentrum, Norrlands Universitetssjukhus. Medel är också sökta från Norrländska hjärtfonden. Forskningsdeltagarna är anställda inom Hjärtcentrum vid Norrlands Universitetssjukhus respektive Kostvetenskapliga institutionen vid Umeå Universitet. Inga externa företag eller organisationer har sponsrat eller har intressen i studien. Studien bedrivs i Umeå och utgår från att deltagarna kan komma till Umeå för intervju, provtagning samt lån av aktivitetsmätare. Vi har fått en hel del sökande från andra orter vilket glädjer oss. Vi skall undersöka möjligheten att deltaga även för er som bor annorstädes. Vi återkommer med mer information om detta. Vi har planerat att inkludera ca 30 deltagare som ett första steg. Därefter är det möjligt att vi kan inkludera fler. Vi återkommer till er inom kort med mer information och för att inhämta ett besked från er angående deltagande. Vänliga hälsningar! Henrik Hagström, läkare Krister Lindmark, docent, överläkare Rikard Hedelin, överläkare Linda Hagfors, leg dietist" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 ...och här är innehållet i det bifogade brevet: "Information om deltagande i LCHF-studie Bakgrund och syfte Lågkolhydratkost har under senare år varit en populär trend. LCHF (Low Carbohydrate High Fat) är en variant som blivit populär i Sverige. Anledningen till att välja en LCHF-kost kan vara många. Det kan röra sig om viljan att gå ner i vikt, minska risken för eller hantera sin diabetes eller att minska sin risk för att insjukna i hjärt-kärlsjukdomar. Det finns ingen vedertagen definition av hur en LCHF-kost skall sättas samman. Det finns på olika hemsidor förslag på fördelning av mängd kolhydrater, fett och protein samt generella råd om kvalitet på kolhydrater och fett. Ur ett vetenskapligt perspektiv finns det mycket vi inte vet om LCHFkostens effekter på hälsan. Den här studien syftar till att kartlägga hur kostinnehållet ser ut hos de som äter LCHF-kost. Studien syftar också till att kartlägga vilka riskfaktorer rörande hjärt-kärlhälsa som finns hos de som äter LCHF. Förfrågan om deltagande Du tillfrågas om deltagande i denna studie eftersom du uttryckt intresse för deltagande genom att svara på vår annonsering. Hur går studien till? Du som väljer att deltaga kommer att vid ett första besök genomgå en kosthistorisk intervju. Den tar uppskattningsvis 1-2 timmar och syftar till att kartlägga dina kostvanor under senaste tiden. I samband med det besöket mäter vi och väger dig, kontrollera ditt blodtryck samt tar blodprover för att mäta kolesterolnivåer, leverprover, njurfunktionsprover, inflammationsmarkörer, urinprover samt hjärtprover. Det rör sig om ordinär mängd blod vid en provtagning, ca 20ml. Proverna analyseras i första hand i Umeå och i andra hand på annan ort i Sverige och utomlands. Därefter kommer du att bli erbjuden att deltaga i en kostregistrering som innebär att du varje dag under 3-4 dagar skriver ner vad du äter. Du kommer också att bli erbjuden att bära en aktivitetsmätare under samma 3-4 dagar för att mäta ditt basala energibehov. Blodprover sparas i en biobank. Dina personuppgifter skyddas genom kodning. Ingen utanför forskargruppen har tillgång till blodproverna och dina personuppgifter. Vid önskemål om annan användning i framtiden måste en bedömning av etikprövningsnämnden genomgås och ditt godkännande inhämtas. Vilka är riskerna? Riskerna att deltaga i studien bedöms små. Vid provtagning riskeras sedvanligt obehag vid provtagning i form av stick i huden och smärta. Vid upplevt obehag eller frågor kring detta kontaktas forskningsansvarig. Uppföljande samtal kring obehagliga upplevelser kommer att erbjudas om det framkommer. Finns det några fördelar? Det finns inga förväntade fördelar eller positiva effekter på din hälsa för dig som deltar i studien. Hantering av data och sekretess Uppgifterna vi registrerar om dig kommer att sparas kodade för att ingen obehörig skall kunna identifiera dina blodprover. Kodnyckeln kommer endast att vara tillgänglig för oss som är medlemmar i forskningsgruppen. Dina svar och dina resultat kommer att behandlas så att inte obehöriga kan ta del av dem. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med personuppgiftslagen. Inga uppgifter kommer att lämnas vidare till läkemedelsföretag eller andra företag. Inom ramen för projektet kan uppgifter delas med medarbetare inom projektgruppen vid andra lärosäten. Ansvarig för dina personuppgifter är Västerbottens Läns Landsting. Dina personuppgifter inhämtas av dig som deltar vid första besöket. Personuppgifter innefattar namn, personnummer samt kontaktsätt (e-post, telefonnummer). Du har rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt begära rättelse av felaktiga personuppgifter. Du har rätt att få ett utdrag över analyser gjorda på dina blodprover samt svar på dessa. Studieresultatet kommer att analyseras och publiceras på gruppnivå i vetenskaplig tidskrift. Det innebär att ingen kan härleda dina uppgifter till dig som person. För att kunna spåra prov vid ändrat samtycke kan vissa uppgifter om sparade prov (biobanksdata) komma att lagras i det Svenska Biobanksregistret. Hur får jag information om studiens resultat? Du kommer att erbjudas en genomgång av dina egna resultat efter avslutad datainsamling. Då studien är genomförd kommer deltagare att erbjudas en genomgång av resultaten i grupp. Deltagare kommer också att delges de publikationer som antas. Försäkring och ersättning För att ersätta det obehag som kan uppstå vid provtagning ersätts du med ett presentkort om 200kr på DUÅ. Vid bortfall av inkomst ersätts du efter intyg från arbetsgivare för detta. Patientförsäkringen gäller för dig som deltar. Frivillighet Deltagande i studien är frivilligt. Du kan när som helst utan att ange anledning avbryta ditt deltagande samt begära att dina uppgifter och din data avidentifieras eller förstörs. Ditt deltagande eller avbrutet deltagande kommer inte att påverka din ordinarie sjukvård eller omhändertagande. För att återta samtycke till deltagande eller delgivning av uppgifter som är lagrade kontaktas Henrik Hagström, lchfstudien@gmail.com, 090-7864656 Ansvariga Forskningshuvudman tillika personuppgiftsansvarig Västerbottens läns landsting Huvudansvarig forskare Krister Lindmark, överläkare Forskningsdeltagare Henrik Hagström, ST-läkare Rikard Hedelin, överläkare Linda Hagfors, leg dietist. Samtyckesformulär Härmed intygas att jag har fått delgivits ovanstående information, fått möjlighet att ställa frågor samt få dem besvarade. Jag samtycker härmed till deltagande i studien samt behandling av personuppgifter och sparande av prover i biobank enligt ovan. Ort Datum ___________________________________________ Namnförtydligande" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Man ska alltså resa till Umeå för en längre intervju om ens kostvanor. Lite för långt för mig i alla fall... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Jag anmälde mig med reservationen att jag inte kan åka till Umeå, men gärna delta på distans, och fick detta svar: "VI har fått väldigt många intresseanmälningar vilket glädjer oss mycket. Vi har planerat att inkludera ca 30 personer i studien. Vi har för närvarande fyllt platserna och har tyvärr inte möjlighet att erbjuda dig en plats. Vi undersöker möjligheterna att utöka studien till hösten och återkommer gärna om detta blir verklighet." I min anmälan inkluderade jag mina råd kring ad libitum för kalorier, antal mål per dygn, samt salt, och lite annat. Men fick ingen respons på det 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Roland Hörnling Posted April 17, 2017 Popular Post Share Posted April 17, 2017 Jag har blivit antagen. Ska bli ytterst intressant. Har ätit LCHF sedan 2012. Gick ner i vikt från 97 till 81 kg på 6 mån och har hållit vikten +- 3 kg. Åt en strikt LCHF under viktnedgången och därefter en mer liberal LCHF. Nolltolerans av raffinerat socker och gluten. Förmodligen tillhör jag som 70 åring bland de äldsta deltagarna. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 18, 2017 Share Posted April 18, 2017 Jag känner mig skeptisk till den här studien. Det står kanske inte i klartext, men jag får en känsla av att man är intresserad av om LCHF höjer kolesterolet. Så här står det enligt Kjell i det bifogade brevet: "Studien syftar också till att kartlägga vilka riskfaktorer rörande hjärt-kärlhälsa som finns hos de som äter LCHF". Jag tolkar inte det som att det kommer att vara en mycket lång studie där man kontrollerar hälsan efter 5-10 år, utan man tittar på hälsovärden, och drar slutsatser utifrån den "gamla sanningen" att högt kolesterol ger hjärtsjukdom. Det är naturligtvis intressant att se hur hälsovärdena ser ut för LCHF:are, men om studien drar slutsatser endast baserat på kolesterolnivåer säger det ju inget. Förhoppningsvis har jag fel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 18, 2017 Share Posted April 18, 2017 Vi kan ju alltid hoppas att du har fel, men troligtvis så har du rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 18, 2017 Share Posted April 18, 2017 SGK, Jag hoppas/tror att du har fel. De skriver också "Vi är absolut inte intresserade av att ”svärta ner” LCHF-kosten." Förhoppningsvis har många av de som är med i studien ätit LCHF en längre tid (år) och då har kolesterolvärdena stabiliserat sig. Är man nybörjare på LCHF har ju kolesterolvärdena en tendens att stiga i början. http://www.wheatbellyblog.com/2012/06/i-lost-weight-and-my-cholesterol-went-up/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fialotta Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Jag bor i Västerbotten och lyssnar på P4 Västerbotten. I samband med att de sökte deltagare till den här studien så intervjuades en läkare (minns inte namnet) som är ansvarig för studien. Han sa att, som jag minns det, syftet med studien var att bl a ta reda på varför vissa som äter LCHF får väldigt förhöjda kolesterolvärden. Det var hans erfarenhet som läkare att många av de som äter LCHF får avvikande (högre) kolesterolvärden. Det jag läst om LCHF och kolesterol är att totalkolesterol ofta ökar men att fördelningen (TG/HDL/LDL) blir betydligt bättre. Jag hoppas att det är detta denna nya studie kommer att visa. Och att studien pågår så pass länge att den visar kolesterolvärdena under en längre tid. Edited May 14, 2017 by Fialotta fel uttryck 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Mycket läsvärt. http://www.kostdoktorn.se/triglycerider-och-hjartsjukdom-vilket-ar-sambandet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 7 timmar sedan, Fialotta sade: Jag bor i Västerbotten och lyssnar på P4 Västerbotten. I samband med att de sökte deltagare till den här studien så intervjuades en läkare (minns inte namnet) som är ansvarig för studien. Han sa att, som jag minns det, syftet med studien var att bl a ta reda på varför vissa som äter LCHF får väldigt förhöjda kolesterolvärden. Det var hans erfarenhet som läkare att många av de som äter LCHF får avvikande (högre) kolesterolvärden. Det jag läst om LCHF och kolesterol är att totalkolesterol ofta ökar men att fördelningen (TG/HDL/LDL) blir betydligt bättre. Jag hoppas att det är detta denna nya studie kommer att visa. Och att studien pågår så pass länge att den visar kolesterolvärdena under en längre tid. Har inga problem med ny forskning på LCHF/Ketogenare dieter! Vi som har varit med några år vet att just kolesterolet kan reagera litta hur som helst.. främst i början.. dvs upp till två år! Och då vore det rätt bra att få lite koll på om det finns genetiska orsaker eller om folk äter LCHF på olika sätt! Grejen är att vi vet att folk har helt olika genetiska förutsättningar, lever olika socioekonomiska liv, därav så äter de oxå olika saker, har olika mycket pengar att spendera på mat,tid och kunskap för matlaging! Iallafall, Västerbottenprojektet per se är intressant, dels för att förekomsten i Västerbotten/Norsjö har landets högsta frekvens av CVD! Och iomed alla mijoner satsade så sjönk CVD.. men inte mer än vad det gjorde i hela landet, och där menar man att antirök var största orsak! Dvs trots alla milioner sattsade och alla läkartimmar så sjönk inte CVD mer än vad det gjorde i hela landet.. och då skrevs det ut fantastiskt mycket statiner på den tiden! Och redan under förstudierna så konstaterades att de som åt mer mjölkfett hade mindre problem.. men slutsatsen var att sluta med mjölkfett. för det hade WHO sagt.. och då oppfann man flytande margarin samt nykelhålsmärkning för att markera alla livsmedel med mycket av det fett som visat sig mest vara hälsosamt! Menna.. jag betvivlar att de nya forskarna har problem med mer adekvat och nutida forskning? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Jag kom inte heller med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Citat I samband med att de sökte deltagare till den här studien så intervjuades en läkare (minns inte namnet) som är ansvarig för studien. Han sa att, som jag minns det, syftet med studien var att bl a ta reda på varför vissa som äter LCHF får väldigt förhöjda kolesterolvärden. Det var hans erfarenhet som läkare att många av de som äter LCHF får avvikande (högre) kolesterolvärden. Kostdoktorn har precis lagt ut en föreläsning av en brittisk läkare som redan gjort en undersökning på 125 patienter som gått över till lågkolhydratkost. I genomsnitt har kolesterolvärdena förbättrats. Redogörelsen för studien kommer efter 22 minuter: http://www.kostdoktorn.se/medlem/forelasningar/unwin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 Det har varit tyst i detta ämne en tid. Undersökningen borde vara i gång vid det här laget och några av de 30 deltagarna borde vara medlemmar på detta forum, eftersom de ska vara personer som har gått på LCHF en tid. (Roland Hörnling är en av dem.) Det skulle vara roligt om någon av deltagarna eller de ansvariga för undersökningen kunde rapportera om hur långt man har kommit! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Hörnling Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 20 timmar sedan, Borje sade: Det har varit tyst i detta ämne en tid. Undersökningen borde vara i gång vid det här laget och några av de 30 deltagarna borde vara medlemmar på detta forum, eftersom de ska vara personer som har gått på LCHF en tid. (Roland Hörnling är en av dem.) Det skulle vara roligt om någon av deltagarna eller de ansvariga för undersökningen kunde rapportera om hur långt man har kommit! Jag fick ett mejl från Henrik Hagström den 5 maj att studien är framflyttad till hösten p.g.a. logistiska problem . Har ej hört något efter detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Kanske svårt att få fram tillräckligt med Västerbotten till studien? Skämt åsido, hoppas studien startar a s a p - inte en dag för tidigt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Studien har startat. Blev kallad i början på januari. Ca 25 analyser har gjorts,vilka jag fått svar på. Aktivitetsmätare i ca en vecka vilken mätte acceleration och värme.Vid kostintervjun skulle man minnas 14 dgrs intag. Inte så lätt och tillförlitligheten blir ju därefter... Det dröjer nog länge innan studien publiceras. Mina Kolesterolvärden är i princip desamma nu som när jag mätte 2014. Har ätit måttlig LCHF de sista åren. Startade januari 2009. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Tack för den rapporten. Du får gärna skriva mer om hur studien fortlöper. När man läser förhandsinformationen förefaller det som om forskarna bara är intresserade av de "klassiska" riskmarkörerna för hjärt-kärlsjukdom, de som man kan hitta i blodprover. Har du märkt om de har något bredare intresse för LCHF? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Hörnling Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Har genomgått samma provtagningar som Singoalla. Inga speciella avvikelser av de uppmätta värdena. Lätt förhöjt LDL. Oförändrat jämfört med tidigare. Jag vet inte vad deras studie ska påvisa men proverna som tagits är de vanliga som man tar vid en hälsoundersökning. Henrik Hagström tror att resultatet av studien kommer i slutet av detta år . Jag kan nämna att Henrik Hagström kommer att hålla ett populärvetenskapligt lunchföredrag den 24 april i Umeå. Föredraget heter: LCHF - vad händer med hjärtat ? Föredragen brukar filmas och kan senare ses på www.vll.se/larandeluncher 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Problemet är väl att Henrik Hagström inte kan svara på frågan om vad som händer med hjärtat, ens när studien är avslutad. Han kan eventuellt få svar på vad som händer med LDL, HDL, VLDL, triglyceriderna fördelat på underavdelningar samt naturligtvis Aporna. Och ett antal andra blodvärden som jag inte känner till. Men för att få reda på vad som händer med hjärtat skulle studien behöva fortsätta i minst tio år och ha betydligt fler deltagare. Men det ska bli intressant att lyssna på hans tjugominutersföredrag i april. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Hörnling Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 I den information vi fick före studien stod det; " Den här studien syftar till att kartlägga hur kostinnehållet ser ut hos de som äter LCHF-kost. Studien syftar också till att kartlägga vilka riskfaktorer rörande hjärt-kärlhälsa som finns hos dom som äter LCHF." "Hur får jag information om studiens resultat. Du kommer att erbjudas en genomgång av dina egna resultat efter avslutad datainsamling. Då studien är genomförd kommer deltagare att erbjudas en genomgång av resultaten i grupp. Deltagarna kommer också att delges de publikationer som antas". Vi har alltså ingen insyn i den pågående analysen utan vi får vänta till den är klar. PS. Jag har ätit LCHF-kost i 6 år och vid en hjärtröntgen för ett tag sedan visade att jag hade helt friska kranskärl utan förträngningar trots mina 72 år. Röntgen föranleddes av att jag fick ett akut förmaksflimmer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Kan inte hålla med Roland om att det bara tas prover som vid en vanlig hälsoundersökning. Inte sådana jag genomgått i alla fall. Exempelvis följande: S-LP (a) P-Amylas P-Troponin T hs P-GGT P-Asat P-Alat P-LD P-Pro BNP Apo-A1 Apo-B 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Hörnling Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 OK du har rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 On 2018-03-11 at 16:42, singoalla sade: Vid kostintervjun skulle man minnas 14 dgrs intag. Inte så lätt och tillförlitligheten blir ju därefter... Fick du inte veta innan att du skulle uppge vad du ätit? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Hörnling Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Jag hade med mig minnesanteckningar till intervjun med bla. mat och vikter. Förstod att något sådant skulle dyka upp. Jag hade roat mig med att under en längre period (innan intervjun)väga och dokumentera alla enskilda ingående produkter i mina måltider. På det sättet har jag kunnat räkna ut kolhydratinnehållet i varje enskild måltid. Numera behöver jag inte väga portionerna för jag har lärt mig mängderna utan att väga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Trollmormor nej. Jag hade inga anteckningar gjort. Hade istället sett över min fördelning av protein, fett och kolhydrater. Vilket inte efterfrågades. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts